شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

انواع تداخلات دارویی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تداخل دارو با دارو : که در زمانی رخ میدهد که دو یا چند دارو با یکدیگر واکنش نشان دهند. این تداخل دارو با دارو میتواند موجب بروز عوارض جانبی غیر مترقبه شود. برای مثال، ترکیب شدن یک داروی آرام بخش که برای خوابیدن به شما کمک میکند و دارویی که برای رفع حساسیت مصرف میکنید، میتواند موجب کند شدن عکس العملهای شما شده و رانندگی، کار با دستگاههای مختلف و حتا انجام کارهای منزل را خطر آفرین کند.

تداخل دارو با غذا یا نوشیدنی : این حالت در اثر واکنش بین دارو و مواد خاص خوردنی یا نوشیدنی پدید می آید. برای مثال ترکیب الکل با بعضی از داروها میتواند موجب خستگی، خواب آلودگی و کند شدن عکس العمل فرد شود.

تداخل دارو با یک وضعیت خاص : این حالت در صورتی است که وضعیت خاص جسمانی یک شخص نسبت به یک داروی خاص واکنش نشان میدهد و دارویی ظاهرا بی آزار را به ماده ای خطرناک مبدل میسازد. برای مثال شخصی که دارای فشار خون بالا است، در صورت مصرف داروهای دکونژستان (ضد احتقان) بینی، ممکن است واکنشهای ناگواری را تجربه کند. داروهای بدون نسخه که طیف وسیعی را هم دربر میگیرند، معمولا دارای اطلاعاتی درباره محتویات دارو، شیوه استفاده از آن و اخطارهایی برای موقعیتهای خاص هستند که مطالعه آنها بسیار مهم است (این اطلاعات در داروهای ساخت ایران معمولا در یک بروشور در داخل جعبه قرار دارد).

مصرف همزمان دارو و غذا در بعضی از موارد باعث تغییر در اثر دارو می گردد .در این موارد معمولاً نیاز به تعویض دارو یا نوع تغذیه نمی باشد اما تغییر زمان مصرف دارو حائز اهمیت است .

- داروهائی که باید قبل از غذا مصرف شوند عبارتند از:

ampicillinد,antimuscarines,cholestyramine,clidinium-c,digoxin, dipyridamol,

(furosamide,fenfluramine,insulin(zn,Regular,NPH

15-30دقیقه قبل از صبحانه باید مصرف شوند.

INH,isosorbide,levodopa, Tmetoclopramide,penicilinV,procainamide,Quinidn,Rifampine, tetracyclin,Thyroxine.

(بجز داکسی سیکلین)

برخی از داروها که جذبشان با غذابه تاخیر می افتد ولی این امر درجذب کلی انها تاثیر مهمی ندارد فقط زمانی بایدقبل از غذا مصرف شوند که نیاز به یک اثر فوری از انها می باشد.

داروهائی که بایدبعد از غذا مصرف شوند عبارتند از:

AL,Mg hydroxide

Allopurinol,Amoxycillin,Dimenhydrinate,Diphenhydramine,Doxycycline,methenamine

mandelate,phenazopyridine,Qinacrine,simeticone,Theophyline,Theophyline,triamtrene-H

warfarin.

تاثیر این داروها بعد از غذا بیشتراست.

Carbamazepine,Caster-oil,Cimetidine,Digestive,Pancreatin,Paromomycin,Propranolol.

جذب این داروها همراه غذا بیشتر می شود.

خوشبختانه بسیاری از تداخلات دارویی خطرناک نیستند . بهترین راه برای حفظ سلامتی بیمار در مقابل تداخلات دارویی دانستن نکاتی از قبیل : چگونگی مصرف داروو چگونگی عملکرد داروها ( نسخه ای , بدوننسخه ) می باشد .تداخلات غذا و دارو زمانی ایجاد می گردد که ماده غذایی مصرف شده برمواد موثر داروها اثر گذاشته و باعث کاهش جذب یا افزایش متابولیسم دارو گردد . برای مثال : اسید سیتریک موجود در میوه باعث کاهش اثر آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین می گردد و یا محصولات لبنی اثر ضد میکروبی تتراسایکلین را کاهش می دهند .

بسیاری از داروها تحت ثاثیر مواد غذایی قرار نمی گیرند , اما ممکن است اثرشان با موقع مصرف غذا و نوع غذا در ارتباط باشد در بسیاری از موارد زمان مصرف دارو ( قبل یا بعد از غذا ) قید می شود که می تواند با محل جذب دارو در سیستم گوارشی در ارتباط باشد .

توجه داشته باشید اطلاعاتی که در این مقاله آمده است شامل لیست کامل تداخلات نمی باشد . بهتر است در رابطه با داروهای مصرفی خودبا پزشک یا داروسازمشورت نمایید.

توجه

کلیه اطلاعاتی را که در رابطه با داروها ( بروشور ) می باشدبطور کامل مطالعه فرمائید . و در صورت بروز مشکل با پزشک یا داروساز مشورت نمایند .

طرح سوالات توسط بیماران

از پزشک خود در رابطه با داروهای تجویز شده ( نسخه ) سوال نماید و از داروساز دررابطه با مصرف همزمان غذاوداروهای نسخه ای یا داروهای غیر نسخه ای (OTC) سوال نماید .

سوالاتی که مطرح می گردند عبارتند از:

1-آیا تمام غذاها را می توان با داروی تجویز شده مصرف نمود؟

2-آیا غذاهایی هستند که مصرف همزمان انهابا داروی تجویز شده باعث افزایش اثر دارو گردد؟

3-در صورت تداخل دارو و غذا آیا خوردن حجم بیشتری از ماده غذایی باعث افزایش این تداخلمیشود؟

4 -آیا مصرف همزمان ویتامینها و مکمل غذایی یاسایر داروها ( بدون نسخه ) با داروی تجویز شدهتداخلی نخواهد داشت؟

انواع تداخلات دارویی

همانطور که می دانیم غذا بر اثر بخشی داروها موثر بوده و دارو نیز باعث تغییر در سوخت و ساز غذامی گردد (Two wayStreetخیابان دو طرفه یا ).

تداخل غذا با دارو

داروها جهت درمان و مراقبت از سلامتی بیماران می باشد در صورتیکه صحیح مصرف شوند موثر خواهند بود . نحوه تغذیه و نحوه زندگی کردن بسیاری از اوقات باعث تغییر اثر دارو در بدن می گردد.

توجه

قبل از مصرف دارو برچسب دارو را مطالعهنموده و در صورتنامفهوم بودن مطالب با پزشک یا داروساز مشورت نمائید.

تداخل دارو و غذا

تداخلات دارو با غذا

نوع دیگری از تداخلات دارویی , اثر داروها بر ارزش مواد غذایی می باشد که به تداخل دارو با غذا موسوم است.

مصرف همزمان داروهای ضد بارداری با مواد غذایی حاوی ویتامینB,باعث کاهش جذب این ویتامین می گردد.بهطور مثال خانم های مصرف کننده این داروها اغلب کمبود ویتامینB6و B9
( اسید فولیک ) دارند.

منابع ویتامینB:جگر , سبزیها با رنگ سبز تیره مثل اسفناج , گل کلم .

مصرف همزمان فنی توئین یا ویتامین D3باعث افزایش سرعت تحریب این ویتامین گشته که با مصرف مقادیر زیادی شیر با جگر این کمبود جبران خواهد گشت . داروهای شیمی درمانی باعث از بین رفتن اشتها , ایجاد تهوع و استفراغ و تغییر حس چشایی و بطور کلی باعث سو تغذیه میگردند .

تداخلات داروهای بدون نسخه ( OTC) با غذا

تمام تداخلات دارویی صرفا مربوط به تداخلات داروهای نسخه ای(RX) و غذا نمی باشند , داروهای بدون نسخه(OTC) اصولاً خطرناک تر بوده زیرا این داروها بدون توجه به تداخلات همراه غذا مصرف می شوند .

مثال :

مصرف اسپرین باعث کمبود ویتامین C می شود بنابراین بهتر است این دارو همراه با آب میوه مصرفگردد .

مصرف داروهای مدر باعث دفع آب از بدن گشته که همراه با دفع آب پتاسیم نیز دفع می گردد برای جلوگیری از کاهش پتاسیم بهتر است از مواد غذایی مثل گوجه , پرتقال , آلو خشک , سیب زمینی , کشمش استفاده گردد .

( بجز اسپرینولاکتون که داروی مدر با حفظ پتاسیم خون می باشد ).

آنتی اسیدها باعث کاهش جذب فسفر موجود در غذا گشته و باعث کاهش غلظت فسفر یا هیپو فسفوتمیا می گردد که شامل علائمی مثل ضعف و خستگی , بی اشتهایی ,کمردرد می باشد بنابراین بیمارانی که آنتی اسید مصرف می نمایید باید مقادیر زیادی از ترکیبات حاوی فسفر مصرف نمایند ( گوشت قرمز حاوی فسفر زیادی است ).

تداخل دارو و آشامیدنی

اب:بهترین آشامیدنی است کهمی توانهمراه دارو استفاده کرد. البته در رابطه با ترکیبات آهن استثنا وجود دارد بهترین آشامیدنی برای افزایش جذب قرص آهن , آب پرتقال می باشد.
( آشامیدنیهای حاوی ویتامین ث مثل عصاره مرکبات , گوجه فرنگی و آب گریفورت باعث افزایش جذب آهن می گردند ).

تحقیقات نشان داده با مصرف ویتامین ث جذب آهن چندین برابر می گردد

الکل : الکل محلول خوبی برای مصرف با دارو نمی باشد این ماده باعث افزایش فعل انفعالات در رابطه با داروها گشته یا اثر آنها را چندین برابر می کند .

کاهش جذب دارو : الکل باعث کمبود روی و منیزیم در بدن می گردد و جذب ویتامین B6و آهن رامختل می نماید .
اثر بر متابولیسم کبدی : تغییرات آنزیمی فعال شدن آنزیم های کبدی و خروج سریع دارو از بدن ( گاهاً عکس این عمل صورت می گیرد ).
افزایش حلالیت : الکل باعث حل شدن پوشش داروها آهسته رهش یا کپسولهای گذشته
مصرف با داروهای تضعیف کننده
NS مصرف الکل همراه با این داروها باعث کاهش سریع فشار خون و نارسایی تنفسی می گرددکه می تواند مرگبار باشد .

بر اساس تحقیقات انجام شده آب گریفورت یا میوه گریفوت بر جذب و متابولیسم داروها موثر بوده و باعث افزایشغلظت سرمی دارو و ایجاد عوارض جانبی می گردد .

یک لیوان آب گریب فروت ( 250 سی سی ) باعث افزایش سطح سرمی داروها و افزایش طول اثر تا 3 برابر میشود . از اینرو در صورت مصرف آب گریبفروت قبل از ظهر ( صبح ) تا قبل از خوابیدن نمی توانید دارو مصرف کنید یا تحت نظارت پزشک باید دوزداروی مصرفی کم گردد توجه داشته باشید میزان تاثیر این ماده در افراد مختلف متفاوت است در بعضی موارد مشاهده شده در غلظت بسیار پائین باعث ایجاد مسمومیت دارویی شده در بعضی موارد نیز تاثیرخاصی نداشته است .

توصیه های دارویی

هورمون:اتینیل استرادیول و پروژسترون خوراکی موجود در قرصهای کنتراستپیو به دلیل اثر عبور اول کبدی دارو فراهم زیستی پایین دارد، بنابراین در مصرف توام آن با عصاره گریپ فروت غلظت خونی آن افزایش می یابد.کورتیکواستیروئید:عصاره گریپ فروت بر متابولیسم پردنیزون و پرودنیزولون ونیز هورمون تیروئید تاثیری ندارد کورتیزول از طریق آنزیم 11 بتاهیدروکسی استروئیددهیدروژناز اکسید شده و به کورتیزون غیرفعال تبدیل می شود، عصاره گریپ فروت این آنزیم را مهار می کند و نسبت کورتیزون به کورتیزول را در ادرار کاهش می دهد.

عصاره گریپ فروت در دوز بالا (بیش از 1 لیتر در روز) ممکن است نقش میترالوکورتیکوئید داشته باشد. مصرف داروها با گریفورت یا عصاره انخودداری نمایید ( جز با نظر پزشک معالج ). برچسبمکمل هایغذایی یا غذاها رامطالعه نمودهومطمئن شوید اب یا عصاره گریفورت درانها کاربردی نداشته است. عوارض جانبی مشاهده شده از دارو را به پزشک یا داروساز گزارش دهید .

به هیچ وجه تا 5 ساعت بعد ازمصرف دارو یا 2 ساعت قبل از آن آب گریفورت میل نفرمائید .

امروزه مصرف گياهان دارويي روبه افزايش ميباشد واگرچه معمولاً ايمن و کم خطر هستند، اما در صورت مصرف همزمان باداروها ممکن است منجر به بروز واکنشهاي ناخواستهيي گردند.
بديهي است که آگاهي از اين تداخلات جهت راهنمايي بيماران، براي پزشک وداروساز مفيد است.

اهم تداخلات شايع که ممکن است راهگشاي بيماران وکادر پزشکي باشد، به شرح زيراست:

داروهاي پائين آورنده ي فشارخون:

مصرف همزمان با آب گريپ فروت ممکن است به دليل کاهش متابوليسم دارو،منجر به افزايش اثر داروها گردد.

داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي (NSAIDS):

همراه باگياهان دارويي که عوارض جانبي گوارشي شناخته شدهيي دارند مثل قهوه وکولا توصيه نميگردد.

کورتيکوستروئيدها مثل پردنيزون وکورتيزون:

همراه با گياهان دارويي تحريک کنندهي سيستم ايمني مثل اکيناسه (Echinacea) و ريشهيشيرينبيان (Licorice Root) ممکن است سبب کاهش اثر ايمونوسوپرسيو داروها گردد.

سيکلوسپورين:

مصـرف آب گريپ فروت ممـکن است سبـب افزايش ميـزان سيکلوسپورين و مصرف علف چاي (ST. John’s wort) منجر به کاهش ميزان سيکلوسپورين ميشود.

ديگوکسين:

مصرف خوراکي آلوئه ورا (Aloe Vera) با تحريک رودهي بزرگ و نشان دادن اثر مسهلي، ممکن است ميزان پتاسيم سرم را کاهش داده و اثر گليکوزيدهاي قلبي را افزايش دهد.
ازمصرف همزمان ديگوکسين با شيرين بيان (Licorice) خودداري شود چون بر اثر خاصيت ديورتيکي شيرين بيان، ميزان پتاسيم خون کاهش يافته و خطر سميت ديگوکسين را افزايش ميدهد.
درصورت مصرف پسيليوم، حداقل فاصله 2ساعت رعايت شود تا کاهش جذب ديگوکسين اتفاق نيافتد.

فنوباربيتال وفنيتوئين:

همراه با روغن گل مغربي (Evenivg Primrose Oil)، روغن گل گاوزبان (Borage Oil) و روغن کشمش سياه (Black Currant Oil) که حاوي GLA (گامالينولنيک اسيد) ميباشند، منع مصرف دارند. زيرا GLA ممکن است آستانهي حملهي صرعي را کاهش دهد.

وارفارين:

ازمصرف همزمان باگياهاني که تجمع پلاکتي راکاهش ميدهند (رقيق کنندههاي خون) اجتناب شود چون ممکن است منجر به خونروي گردد. اين گياهان عبارتند از سير (Garlic)، پوست بيد سفيد (White Willow Bark)، روغن تخم کتان (Flaxseed Oil)، گل مينا (Feverfew) و جينکوبيلوبا (Ginkgo Biloba). در صورت نياز به مصرف اين گياهان، بايد بانظر پزشک دوز دارويي را کاهش داد.
مصرف سبزيهاي برگ سبز تيره، چاي سبز به ميزان زياد، ممکن است سبب کاهش فعاليت ضد انعقادي وارفارين گردد

آب گریپ فروت و مشکلات قلبی

مصرف آب گریپفروت با بسیاری از داروها ممنوع است. «گریپفروت» حاوی ترکیبهایی است که میزان جذب برخی داروها از جمله داروهای کاهنده چربی خون را از طریق دستگاه گوارش بالا میبرد. مصرف داروهایی مثل سیمواستاتین با آب گریپفروت میتواند باعث افزایش غلظت خونی آن تا 15 برابر و مشکلات عضلانی شود. مصرف داروهای درمانگر سوزش سر دل مثل داروی سیزاپراید هم با این آبمیوه ممنوع است زیرا میتواند باعث افزایش ضربان قلب شود.

به طور کلی بهتر است تا 2 ساعت قبل از مصرف این داروها آب گریپفروت ننوشید و در صورتی که پزشک برایتان داروها را تجویز کرد، در روز بیش از 250 سیسی از این آبمیوه ننوشید.

کشف علت تداخل گریپ فروت با داروها

به گزارش هلث دی، محققان دریافتهاند موادی بنام فورانوکومارینها در آب گریپفروت وجود دارد که در صورت مصرف این میوه با برخی داروها اثرات جانبی ایجاد میکند. یافته فوق امکان تولید گریپفروتی که فاقد این مواد باشد با افزودن آنها به برخی داروها برای افزایش اثر داروییشان را فراهم میسازد. به گفته سرپرست این تحقیق دکتر پل واتکین از دانشگاه کارولینای شمالی تصور بر این بود فلاوونوئیدها که طعم تلخ گریپفروت را سبب میشوند باعث تداخل دارویی میشوند.

این مطالعه نشان میدهد اگر همه این مواد را در میوه باقی گذاشته و تنها گروه فورانوکومارینها را از آن خارج کنید گریپفروت این ویژگی خود را از دست میدهد. در این حالت آب گریپفروت مانند آب پرتقال میشود و این کاملاً روشن میسازد که مواد زیرجزء فعال این آب میوه هستند.

به گفته این محقق یافته فوق از جهات مختلف حائز اهمیت است. اول آن که از این پس تولید کنندگان آب میوه میتوانند محصولاتی را تولید کنند که فاقد این گروه مواد باشد و لذا از اثر تداخل دارویی آن جلوگیری نمایند. دوم آن که محققان میتوانند میوه های دیگر را نیز از لحاظ داشتن فورنوکومارینها مورد بررسی قرار دهند و ببینند آیا در سایر میوهها نیز همین اثر را اعمال میکند. و بالاخره این که متخصصان داروسازی میتوانند از مواد فوق برای افزایش توانایی داروها برای ورود به جریان خون استفاده کنند. تأثیر آب گریپ فروت این است که ورود داروها به بدن را افزایش میدهد و در صورت کنترل میتواند تأثیر قابل توجهی باشد.

ضددردهای غیر مخدر و کافئین

کافئین موجود در قهوه ، چای یا نوشیدنیهای کولادار میزان جذب استامینوفن را افزایش میدهد و دوز بالای این ترکیب باعث آسیبهای کبدی میشود. مصرف برخی داروها با نوشیدنیهای کافئیندار نیز میتواند علایمی مانند لرزش، تعریق و لکنت در فرد ایجاد کند. مثلاً هرگز نباید داروهای ضدآسم مثل تئوفیلین را با نوشیدنیهای حاوی کافئین خورد.

به طور کلی اگر دارو مصرف میکنید، خوردن چای، قهوه و نوشیدنیهای کولادار را به یک فنجان تا یک لیوان در روز کاهش دهید و بین ساعتهای مصرف دارو و این نوشیدنیها فاصلهای طولانی در نظر بگیرید.

داروهای ضدافسردگی و پنیر

داروهای ضدافسردگی با هیچ یک از انواع پنیرها سازگاری ندارند. برخی از پنیرها از جمله موزارلا حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «تیرامین» هستند.

مصرف زیاد تیرامین با داروهای ضدافسردگی یا آنتیبیوتیکهایی مثل لینزولید که هنگام ابتلا به عفونتهای شدید ریوی و پوستی تجویز میشوند، میتواند باعث افزایش شدید فشارخون شود.

پس اگر تحت درمان با داروهای ضدافسردگی یا آنتیبیوتیک هستید، مصرف پنیر را کاهش دهید. فراموش نکنید سسسویا و ماءالشعیر هم سرشار از تیرامین هستند.

داروهای ضدانعقاد خون و بروکلی

مصرف بروکلی و کلم برای کسانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد خوراکی مثل «وارفارین» هستند، ممنوع است چون این سبزیها حاوی ویتامین K هستند که آثار ضدانعقادی را کاهش میدهند.

اگر فردی که داروهای ضدانعقادی مصرف میکند، بروکلی یا کلم بخورد، احتمال شکلگیری لختههای خونی در او وجود دارد. این مواد غذایی میزان تأثیر استامینوفن را که برای تسکین درد و کاهش تب تجویز میشود، پایین میآورند. اسفناج، آووکادو و کاهو نیز منابع ویتامین K هستند.

فراموش نکنید هرگز چند دارو و حتی مکملها را هم نباید با یکدیگر مصرف کرد. مخلوط کردن مواد داخل کپسولها نیز جز با تجویز پزشک کار صحیحی نیست.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دو بینی چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

شپش سر و راه های درمان آن

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

کاشت مو اکسیری برای جوانی دوباره

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

دلایل ایجاد حساسیت به رنگ مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

سیاتیک درد انتشاری از کمر به پاها

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

مزوژل ضد لک چیست؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

سنگ های ادراری اسید اوریکی چه هستند؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

لیزر درمانی در دوران شیردهی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت