شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با روش تخلیه ژل و تزریق چربی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

در سال اخیر موارد بسیار زیادی تزریق ژل، برای رفع خطوط اخم، خنده وهمچنین برجسته کردن لب ها و گونه ها انجام شده است. از این تعداد گروهی که تحت تزریق ژل های موقت کوتاه اثر قرار گرفته اند چندان مشکلی نداشته اند به جز اینکه تاثیر ژل تزریقی بعد از مدتی کاهش یافته و نهایتا از بین می رود. روری سخن این مقاله با کسانی است که تزریق ژل های ماندگار طولانی اثر داشته اند و به مشکلاتی برخورده اند که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد .
افرادی که دچار مشکل ناشی از تزریق ژل شده اند ابتدا به پزشک خود مراجعه می کنند و چاره می اندیشند. بعضی از همکاران اقدام به تخلیه می کنند که گاهی به دلیل تخلیه کامل نشدن، همزمان با افزایش احتمال عفونت و مشکلات ناشی ازآن کار را سخت تر و مشکلی بر مشکل قبلی می افزایند. عده دیگری با توجه به دردسرهای تخیله ژل برای انجام این کار سرباز می زنند.

ژل های تزریقی

ژل های تزریقی به 2 گروه قابل جذب کوتاه اثر و غیرقابل جذب طولانی اثر تقسیم می شوند.
گروه اول معمولا با استفاده از ترکیبات بدن انسان مانند اسیدهالورونیک ساخته شده. به همین دلیل توسط سیستم ایمنی انسان به عنوان بافت بیگانه تلقی نشده، بنابراین به تدریج جذب بدن شده وازطریق مجاری دفعی بدن خارج خواهد شد اما گروه دوم ژل ها حاوی ترکیباتی غیر از ترکیبات تشکیل دهنده بدن انسان هستند که از ترکیبات اصلی ژل پاژ است (PMMA) و توسط سیستم دفاعی بدن انسان بیگانه تلقی شده و نه تنها جذب نمی‍‍‍ ‍ شود بلکه به مرور به دور آن پوسته ای تشکیل شده تا ازبافت های طبیعی بدن جدا شوند. وجود این کپسول و پوسته است که موجب تغییر حالت و فرم ژل های تزرقی شده و نهایتا مشکلات متعددی ایجاد می کند.

مشکلات ناشی از تزریق ژل طولانی اثر

ژل های ((پاژ))

سردسته ژل های طولانی اثر ژلی به نام ((پاژ)) است که در یک دهه اخیر به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته و حتی در مناطق غیر شایع برای تزریق ژل مانند ساق پا، دست ها، زیر چشم ها و بسیاری نقاط دیگر تزریق شده است. به دلیل مشکلات متعددی که در این باره به وجود آمده و عوارض جدی و بعضا غیرقابل جبرانی که به آن ها اشاره خواهد شد، ولی هنوز موارد بسیاری از تغییر فرم وحالت این ژل های تزریق شده و مشکلاتی را که برای پزشکان تزریق کننده و افرادی که تزریق روی آن ها انجام شده است شاهدیم .

تکنیک انجام تخیله ژل

قبل از هر اقدامی برای تخلیه ژل به شرط اینکه مورد اورژانس وعفونت نباشد باید حجم ومحل ژل تزریقی مشخص شود. بهترین روش تصویر برداری،MRI است ولی راحت تر و ارزان تر از آن سونوگرافی است که با دقت کافی می تواند محل وحجم ژل تزریقی را گزارش کند. بعد از تعیین محل، با بی حسی موضعی و در شرایط کاملا استریل می توان اقدام به تخلیه ژل کرد.

لازم به ذکر است امکان تخلیه کامل ژل با سرنگ نیست و بهترین روش برش جراحی در مناطق است که امکان جاگذاری بعدی نباشد. بعد از ایجاد برشی کوچک در محلی که از قبل معین شده، به کمک فشار انگشتان تمای ژل را می توان تخلیه کرد. در صورت سخت شدن ژل های تزریقی چند سال یا چسبیدن آن به بافت می توان از ساکشن با کانول مخصوص استفاده کرد.
نکته مهم انجام چند نوبت شست وشوی محل ژل با سرم استریل و آنتی بیوتیک است. در اینجا باید با حوصله و دقت کافی اقدام به چند نوبت شست وشوی محل کرد تا تمام ژل ها با شست وشو خارج شوند. البته به رغم تمام دقت و تلاش برای تخلیه ژل ممکن است نتوان تمام ژل را تخلیه کرد، چون میزان برش پوستی بسیار کوچک است و از طریق 1 یا 2 برش چند میلی متری به سختی می توان تمام حجم ژل را که گاهی بسیار سخت می شود تخلیه کرد. ( به همین دلیل است که تخلیه با سرنگ نمی تواند موفقیت آمیز باشد.)

گاهی دیده شده که بعضی از همکاران به دلیل نگرانی از امکان ماندن اثر برش پوستی از داخل دهان اقدام به تخیله ژل می کنند که به 2 دلیل توصیه نمی شود. اول اینکه میکروب های داخل دهان بسیار بیشتر از پوست هستند و به شدت ریسک عفونت را بالا می برند. دوم، به دلیل دسترسی ناکافی از طریق حفره دهان امکان تخیله کامل شست وشو محل ژل کمتر شده که می تواند احتمال عفونت را بالا ببرد.

پاسخ به سوالات شایع

_ چند سال قبل تزریق ژل دائمی داشته ام ولی فعلا مشکلی با آن ندارم، آیا لازم است تخلیه ژل انجام دهم؟
به دلیل جذب نشدن ژل و احتمال زیاد عوارض ناشی از این ژل ها توصیه به تخلیه کامل ژل در اولین فرصت است. در صورت ایجاد عارضه، احتمال بدفرمی های ماندگار در صورت به شکل ناهمواری ها و چسبندگی های شدید وجود دارد .
_ مدتی قبل تزریق ژل دائمی برای برجستگی گونه ها داشتم و اکنون مایلم که تزریق چربی کامل صورت انجام دهم، چه باید کرد؟
ابتدا باید تمام ژل ها تخلیه شده و مدتی بعد که التهاب زیر پوست از بین رفت می توان اقدام به تزریق چربی کرد. به طورکلی برای انجام هر اقدام جراحی زیبایی و غیر آن مناطقی که تزریق ژل ماندگار انجام شده باید ژل تخلیه شود .
_ تزریق ژل دائم در لب ها داشتم و در حال حاضر مشکل ندارم، آیا می توان بدون تخلیه ژل، تزریق چربی در ناحیه زیر چشم و گونه داشته باشم؟
بله، در این مورد می توان بدون تخلیه ژل ناحیه لب ها، اقدام به تزریق چربی سایر نقاط کرد. هرچند توصیه بر این است، ژل دائم تخلیه شود حتی اگر عارضه ای تا این زمان ایجاد نکرده باشد.

بازگشت چربی درصورت به 2 دلیل عمده انجام می شود

جایگزین کردن چربی در مناطقی که به مرور زمان چربی خود را از دست داده اند مثل خطوط کنار لب ها، خطوط خنده، میان صورت و حلقه تحتانی چشم های (جوانسازی) برجستگی گونه ها و لب ها مهم ترین مزیت استفاده از چربی در صورت امکان تکرار انجام آن، بدون عارضه خاصی است و مضرات تکرار با مواد مصنوعی و ژل را ندارد و مزیت دیگر اینکه امکان واکنش، حساسیت و جابه جا شدن به دلیل تکنیک تزریق چند لایه ای وجود ندارد و بدون نگرانی از این پرکننده در دسترس همگان، می توان سود برد. نکته مهم اینکه تزریق چربی در نواحی صورت و بدن و حتی لب ها دائمی است ولی احتمالا نیاز به تکرار در طول زمان داشته و این به دلیل خصوصیات طبیعی بافت چربی است که به مرور زمان جذب شده و احتمالا نیاز به تزریق مجدد دارد و این نیاز به تزریق مجدد هر چه سن نخستین تزریق بیشتر باشد، زودتر است .

روش که مردم باور کرده اند

در حال حاضر، به طور میانگین در کنار هر 4 متقاضی تزریق چربی فقط یک نفر متقاضی تزریق ژل است و به ندرت فردی برای مشاوره لیفتینگ به ما مراجعه می کند که این برای ما یک پیروزی بزرگ محسوب می شود. خوشبختانه افراد به این باور مهم رسیده اند برای جوان تر شدن نباید حتما لیفتینگ را با قبول تمام خطرات، صدمات وهزینه های هنگفت مادی و جسمی انتخاب کنند! خوشحالم از اینکه این روش به دنبال معرفی صحیح و شناسانده شدن مزایای زیاد آن، توانسته جای خود را به عنوان روشی کاملا طبیعی، کم عارضه بدون دردسر، بین متقاضیان زیبایی وجوانسازی پیدا کند.

دلایل ارجحیت بافت چربی

در تجربه های شخصی به کرات دیده ام افرادی که قبل از کهولت (40-50 سالگی) برای اولین بار اقدام به تزریق چربی کرده اند به دلیل خصوصیات چندگانه بافت چربی علاوه بر پرکردن قسمت گود افتاده صورت شاهد جوانی پوست و بافت نرم نیز بوده اند و درواقع با این کار میزان افتادگی و شل شدن پوست در سنین بالاتر بسیار کاهش می یابد. با یک اقدام پیشگیرانه می توان از عمل اجباری لیفتینگ چند سال بعد جلوگیری کرد .

با بررسی عکس های قبل وبعد از تزریق چربی تغییرات قابل توجهی حتی در کیفیت پوست نواحی تزریق شده مشاهده شده است. در این افراد رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی آن به فاز جوان تر برمی گردد و دوام طولانی تری خواهد داشت. لک های ناشی از سن و آفتاب نیز تا حدی در جریان تزریق چربی کاهش می یابند که تمام این تغییرات را به وجود سلول های بنیادی در بافت چربی تزریق شده نسبت می دهند. این سلول های بنیادی با تحریک کلاژن سازی موجب جوان سازی فعال در پوست و زیر پوست می شوند .

لطفا از عکسهای قبل وبعد بیماران درگالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان- خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی )

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش های درمان آرتروز گردن و بررسی علائم آن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ترمیم موی بانوان چگونه انجام میشود؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

تزریق چربی برای فرم دهی و افزایش حجم پوست

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

چه عواملی احتمال ابتلای افراد را به تومورهای مغزی افزایش می دهد؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

عوارض مصرف مواد مخدر و الکل در عملکرد جنسی مردان

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

درمان لاغری صورت

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

لیزر الکساندریت برای رفع موهای زائد

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

مزوتراپی، درمان موضعی مشکلات پوستی

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر زهرا سعادتی - متخصص جراحی عمومی
دکتر زهرا سعادتی

متخصص جراحی عمومی


www.Hemorrhoid-laser.com
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت