دربرخوردبا کودکانی که مشکل رفتاری دارند.والدین دچارنوعی درماندگی وناکامی میشوندکه مهمترین علت آن نوع رفتارکودک وعدم وجودهیچگونه حمایتی درسازگاری باکودک میباشد..آنچه مهم است راه حلها ونوع برخوردی است که ازجانب والدین دربرابر این نوع رفتارها صورت میگیرد.
جهت روشن شدن موضوع درنحوه برخوردبا مشکلات رفتاری کودکان بایستی دردرجه اول خودوالدین دردرک رفتارکودک وعوامل مختلفی که این رفتارراتحت تاثیر میگذارداگاهی کامل داشته باشند.آموزش یک سری مهارتهای خاص به والدین جهت مقابله بامشکلات رفتاری وایجادفضایی مثبت درختنواده همگی میتواند درکاهش بروزاین مشکلات موثرباشد.
صفات هرفردمجموعه ای ازرفتارهاست.رفتاریک جزء مشخص وقابل اندازه گیری است .بنابراین بایستی برای تغییرصفات رفتارراتغییرداد.برای تغییررفتارهم بایستی رفتارفرزند خودراخوب ببینیم وبشناسیم.یعنی بدانیم کاروفعلی که کودک انجام داده چیست؟کجا وچه زمانی انراانجام میدهد؟دفعات وشدت ان به چه میزان است؟.برای تقویت یک صفت بایستی رفتاری که ان صفت رامشخص میکندتقویت کرد.
رفتارها به دودسته تقسیم میشوند.رفتارهای مثبت یعنی رفتارهایی که میخواهیم آنها رابیشترکنیم ورفتارهای منفی یعنی آنهایی که میخواهیم آنها راکمترکنیم.
رفتارهای مقابله ای درکودکان(لجبازی-1)
درکودکان احساس قوی استقلال وعدم وابستگی وجودداردکه البته دربسیاری مواردتاثیرات مثبت نیزدارد.ولی زمانی که این احساس ازحدمعمول خودتجاوزکند کودک رابه سمت خودسری وسرکشی ولجاجت سوق میدهد..بنابراین مهم است که درکنارجنبه های مثبت.تاثیرجنبه های منفی انراکاهش دهیم.
ازجمله خصوصیات این کودکان انست که دربرابرهرکاری مقاومت میکنند.اغلب بابزرگترها درموردهرموضوعی جروبحث میکنند.برخاش وبهانه گیری ازدیگرمشخصه های این افراد است.همیشه همه چیزرابرای خودش میخواهد ودایمابرای بیشبردکارخودگریه میکند.
توجه دایمی می خواهدوحدومرزی برای آن نمیشناسد.این کودکان سرکش خودسر وغیرقابل بیش بینی هستند.معمولا موقعیت والدین وبزرگسالان راتشخیص نمیدهند وانضباط رارعایت نمیکنند.
درعلل ایجادچنین رفتارهایی عوامل مختلفی ازجمله سرشت .محیط خانواده وروشهای تربیتی والدین ونیزمحیط حاکم برجامعه دخالت دارندکه درقسمت بعدی به آنها خواهیم برداخت.
رفتارهای مقابله ای درکودکان(2)
دراین قسمت به دسته ای ازعلل رفتارهای مقابله ای درکودکان ویا آن چیزی که تحت عنوان لجبازی گفته میشودبرداخته میشود: