شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

با گرفتگی عضلات چه کنیم؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

گرفتگی عضلات یکی از شایعترین عوامل ایجاد درد شدید در پشت و گردن افراد است.از اولین نشانههای گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه دیده، در پشت یا گردن ظاهر میشود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

با گرفتگی عضلات چه کنیم ؟ صبح که از خواب بیدار میشوید، اگر به علت درد و گرفتگی عضلات گردن نتوانید سرتان را بچرخانید چه میکنید ؟
تا به حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کارهای عادی روزانه، به طور ناگهانی دچار درد شدیدی در قسمتی از بدنتان شوید؛ مثلا وقتی خم شدهاید تا شیئی را از روی زمین بردارید یا هنگامی که سرتان را موقع خروج از پارکینگ برای احتیاط و نگاه کردن به عقب برگرداندهاید؟ حتی ممکن است تنها بعد از کش دادن بدنتان پس از یک سفر هوایی طولانی، دچار این نوع دردهای ناگهانی شدید شوید.این دردها معمولا آن قدر شدید هستند که شاید حتی به سختی بتوانید از جایتان تکان بخورید، زیرا ماهیچههای اطراف ستون فقرات ، از قویترین و در عین حال کاربردیترین نقاط بدن هستند و گرفتگی آنها میتواند منجر به بروز دردهای ناراحت کننده در ناحیه پشت و گردن شود.گرفتگی عضلات یکی از شایعترین عوامل ایجاد درد شدید در پشت و گردن افراد است. این درد اگرچه گاهی با بعضی روشهای سنتی معمول قابل کنترل است و نیازی به درمان از طریق روشهای جراحی ندارد، اما در صورت مشاهده بعضی علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

گرفتگی عضلات یکی از عکسالعملهای حفاظتی و طبیعی بدن نسبت به مشکلاتی است که در ماهیچه یا رشته های عصبی اطراف آن پیش آمده است. گرفتگی پشت ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. معمولا حرکات ناگهانی نامناسب ممکن است باعث کششهای شدید در بافت ماهیچهای و عصبی این قسمت شده و درد و ناراحتی برای ما ایجاد کند. گرفتگی عضلات پشت گاهی هم میتواند نشانهای از وجود صدمات و مشکلات در قسمتهای درونی خود ستون فقرات مثل مهرهها یا دیسکها و زردپیها ( رشته های پیوندی که مهرهها را به هم متصل میکنند ) باشد.این درد معنی داراز اولین نشانه های گرفتگی عضلات ، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه دیده، در پشت یا گردن ظاهر میشود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.این درد و انقباض معمولا دو هدف دارد: یکی این که شما را متوجه وجود مشکل در بدنتان کند و دیگر این که حرکات شما را محدود سازد تا مانع صدمات بیشتر در آن ناحیه از بدنتان گردد. این علائم معمولا بر اثر فعالیت بدنی زیاد تشدید میشوند و عموما پس از یک دوره استراحت، کمتر شده یا از بین میروند.

چه باید کرد ؟
بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله علت پزشکی جدی نداشته باشد، با یک دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا میکند. اما اگر هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:
تغییر در نحوه عملکرد رودهها و مثانه ، به طوری که در کنترل آنها دچار مشکل شوید. ضعف ماهیچه ها در ناحیه بازوها و ساق پاها و عدم تعادل هنگام راه رفتن، و احساس کاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری که معمولا به راحتی پیادهروی میکردهاید. احساس گسترش درد و بیحسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن. بدتر شدن درد در حالت دراز کشیدن و بیخوابی در طول شب از شدت درد. درد همراه با تب ، کاهش وزن و دیگر نشانه های بیماری.اگر هیچ یک از علائم ذکر شده در بالا را نداشتید، شاید با انجام کارهایی بتوانید خودتان درد و گرفتگی ماهیچه هایتان را کاهش دهید، یا بعضی از علائم آزاردهنده و مشکلساز آن را از بین ببرید.

از تو حرکت انجام فعالیتهای روزانه و معمول (البته شاید با سرعت کمتر و مطمئنا با خودداری از انجام کارها و حرکاتی که ممکن است دوباره شما را دچار مشکلاتی کند) بهترین و مناسبترین راه برای شروع یک دوره ی درمانی است. استراحت کوتاه مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد،اما خوب است بدانید که انجام فعالیتهای سبک، بهبود وضعیت شما را تسریع می بخشد. بنابراین از دراز کشیدن و استراحتهای طولانی مدت خودداری کنید.

کمپرس سرد
در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا تعدادی قطعه یخ را در کیسه و سپس پارچهای بپیچید و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش میدهد و با بیحس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم میکند.البته باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر میتواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

کمپرس گرم
پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، میتوانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچههای منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها میشود.این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دستدهی آب بدن را کاهش میدهد. برای این کار میتوانید از انواع کمپرسهای مرطوب مانند کیسههای آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آبگرم یا جکوزی استفاده کنید.

داروهای ضددرد و آرامبخش
انواع داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسن میتوانند درد را کاهش دهند و ورم و گرفتگی عضلات را کم کنند. داروهای متنوعی وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند، اما حتما در مورد مصرف آنها با پزشک مشورت کنید. او به شما کمک می کند تا مناسبترین دارو را تهیه کنید.

موضع بندهای طبی
استفاده کوتاه مدت از سینه بندهای طبی نیز میتواند برای کاهش درد گرفتگی عضلات مفید باشد. اینگونه تجهیزات طبی ( سینه بند یا گردنبند طبی ) با ثابت نگه داشتن و گرم کردن ماهیچه های محل مورد نظر، درد را کاهش می دهند. فراموش نکنید که در مورد استفاده از انواع کمربند، گردنبند و سینهبندهای طبی و سایز و نوع مناسب آن حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهنماییهای لازم را به شما بدهد.البته هرگز روی این نگهدارنده های خارجی برای درازمدت حساب نکنید ، زیرا رها گذاشتن عضلهها و اجازه حرکت به آنها میتواند برای بهبود مشکلات و صدمات شما مفید باشد.اگر هیچ یک از روشهای پیشنهادی بالا کارساز نبود و با هیچکدام از مراقبتهای خانگی نتوانستید درد، التهاب و گرفتگی عضلات خود را کم کنید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ شاید آنها روشهای مراقبتی و درمانی دیگری را به شما ارائه بدهند.

عضله هم بگیر نگیر داره
برای جلوگیری از ایجاد دوباره صدمات در پشت و گردن و پیشگیری از گرفتگی دردناک عضلات باید قدرت و توانایی عضلات خود را زیاد کنید و برای انعطافپذیری ماهیچهها، تاندونها و زردپیهایی که ستون فقرات پشتتان را نگهداری میکنند، برنامهریزی و تلاش کنید. روشهای زیر به این منظور پیشنهاد میشود:
برای انجام ورزشهای هوازی سبک - که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمیکنند - مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی یا شنا برنامهریزی کنید. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاهها و وسایل ورزشی مانند دوچرخههای ثابت و ... که در سالنهای ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی میتوانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.با تقویت عضلات شکم و پشت خود ( بدن سازی ) یک سینه بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت. کشش آرام عضلات، انعطاف پذیری آنها را زیادتر میکند. همچنین باعث میشود خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان پیدا کند.

هشدار، هشدار!
اگر به طور مرتب دچار گرفتگی عضلات می شوید ، پیش از برنامه ریزی برای انجام هر گونه فعالیت کششی و ورزشی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید (حتی اگر به انجام فعالیتهای ورزشی عادت دارید!).زمانی که ماهیچه ها، اعصاب و دیگر بافتهای بدن تحت تاثیر گرفتگی ، التهاب دارند ، یا در مراحل اولیه بهبود به سر میبرند ، باید از تحرک زیاد و وارد کردن هر نوع فشار بر آنها خودداری کنید ، زیرا ممکن است صدمات بیشتری به آنها وارد نمایید یا روند درمان را آهسته کنید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

خال مادرزادی بکر چه شکلی دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان صدمات ورزشی با طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

آیا پینگوکولا قابل درمان است؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

سونوگرافی واژینال در بارداری

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تزریق ژل اطراف چشم چگونه است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

نکات بهداشت جنسی مردان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

روش آمبولیزاسیون مغز برای درمان آنوریسم مغزی

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان جای جوش با آر اف فرکشنال (RF)

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت