شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

توصيه هايي براي داشتن تناسب اندامي بهتر

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از کجا شروع کنيم ؟
آيا شما از افرادي هستيد که مشکلات روحي رواني و فشارهاي زندگي خود را در نحوه غذا خوردن وارد کرده ايد ؟مثلاً بعضي افراد وقتي عصباني مي شود وعده هاي غذايي خود را حذف مي کنند و بعضي در برابر مشکلات به خوردن پناه مي برند. پس ابتدا بايد خود را از نظر روحي آماده کنيد تا بتوانيد يک برنامه منظم براي رژيم غذايي و فعاليت بدني خود داشته باشيد و در هر شرايط روحي آنرا حفظ کنيد.بدانيد که همه افرادي که رژيم مي گيرند از لحاظ روحي تمايل به ترک آن دارند. بنابراين هر بار که رژيم را ترک کرديد از آن به عنوان يک تجربه براي آينده استفاده کنيد.بايد بدانيد يك رژيم خوب و استاندارد حاوي تمام مواد غذايي است اما با درصدهاي مشخص.مي توانيد از مشاور خود بخواهيد كه از غذاهايي كه دوست دايد بخوريد در برنامه غذايي شما استفاده كند.
آيا براي گرفتن رژيم غذايي آماده ايد ؟
رژيم ما را با حربه کاهش وزن سريع فريب مي دهد! اما تمرکز بر رژيم سخت و کاهش وزن سريع منجر به تغذيه غير سالم و غير علمي و موفقيت کوتاه مدت و گذرا مي شود.بيشتر رژيم هايي که منجر به کاهش سريع وزن مي شوند، اغلب سبب کند شدن متابوليسم بدن شما هم مي شوند. که نتيجه اين فرآيند اين است که براي کاهش وزن شما بايد مرتباً وعده هاي غذايي خود را کمتر کنيد، تا باز هم وزن از دست بدهيد و شما خيلي زود دلسرد شده و از رژيم غذايي منصرف مي شويد و مجدداً شروع به خوردن مي کنيد. اما اين بار با اين متابوليسم کند شما دوباره شروع به افزايش وزن مي کنيد و حتي بيش از گذشته چون بدن شما ديگر به اندازه سابق کالري نمي سوزاند. بنابراين خود را بر روي تغذيه صحيح متمرکز کنيد آنگاه بدني سالم و خوش تراش خواهيد داشت.
کنترل چيزي را که مي خوريد داشته باشيد :
ما بر روي کارهاي مختلفي کنترل کامل داريم و يکي از آنها کنترل خوردن است. هميشه به خاطر داشته باشيد کنترل خود را در يک رستوران يا مهماني از دست ندهيد. چربيها طعم غذا را به خود مي گيرند بنابراين رستورانها غذاي خود را پرچرب مي کنند تا مشتري بيشتري جذب کنند. اگر اشتها و ولع زيادي داريد مي توانيد قبل رفتن به مهماني و رستوران با معده پرشده از سبزيجات و غذاهاي كم كالري به جنگ ولع زياد خود برويد. گاهي اوقات افراد فكر مي كنند حالا كه مهماني دعوت شده اند بايد تا جايي كه مي توانند معده خود را از غذاها پر كنند. غافل از اينكه شايد در همان وعده ناهار يا شام به اندازه 5 روز كالري اضافه دريافت كرده باشند.
در وعده هاي مختلف و به آرامي بخوريد :
بسيار مهم است بدانيم وقتي يک وعده غذايي حذف مي شود يا رژيم سنگين گرفته شود چه اتفاقي مي افتد. وقتي که يک وعده غذايي را حذف مي کنيد، متابوليسم بدن کند مي شود تا انرژي را ذخيره کند. و زمانيکه رژيم سختي مي گيريد تا به سرعت وزن کم کنيد بدن فکر مي کند که يک دوره قحطي شروع شده است و با از دست رفتن چربي بدن مبارزه مي کند و هر کاهش وزني نتيجه از دست دادن آب و عضله خواهد بود.هيچگاه يک وعده غذايي بخصوص صبحانه را حذف نکنيد و در بين وعده هاي غذايي از ميان وعده هاي سالم و کم حجم استفاده کنيد. چنين رژيمي سبب جلوگيري از پديده مذکور مي شود و باعث مي شود متابوليسم بدن در کاهش وزن نقش خود را ايفا کند.خوردن به آهستگي به بدن فرصت مي دهد تا به ما اخطار بدهد که سير شده است و ديگر احتياج به خوردن غذاي اضافي نيست.
از ميوه ها، سبزيها و غلات کامل بيشتر استفاده کنيم :
ديده شده است که افرادي که تغذيه سالم دارند کمتر از غذاهاي حاضري استفاده مي کنند. آنهايي که از ميوه ها و سبزيجات و پروتئين هاي حيواني به طور کنترل شده استفاده مي کنند استعداد چاقي کمي دارند، يعني مي توانند به اندازه اي که مي خواهند بخورند بدون اينکه وزن اضافه کنند.
بازگشت به غذاهاي طبيعي تر و غذاهايي که مقدار زيادي طعم دهنده و مواد نگهدارنده ندارند وضعيت سلامتي و دور کمر ما را بهبود مي بخشد.
از فيبر بيشتر استفاده کنيد :
استفاده از غذاهاي داراي فيبر باعث مي شود هنگام غذا خوردن زودتر احساس سيري کنيم و چون سبب کند شدن روند هضم مي شود بنابراين بعد از صرف غذا مدت بيشتري احساس سيري مي کنيد. يک نان سبوس دار مي تواند شما را به اندازه دو نان سفيد سير کند. نکته ديگر اينکه فيبرها و چربيها را از دستگاه گوارش سريعتر عبور مي دهند بنابراين فرصت کمتري براي جذب آنها وجود دارد.
غلات بدون سبوس (سبوس گرفته) مانند برنج سفيد و آردي که با آن نان سفيد و کيک هاي مختلف پخته مي شوند بيشتر فيبر و مواد مغذي خود را از دست داده اند. آنها در بدن خيلي زود به قند خون (گلوکز) تبديل مي شوند به همان سرعتي که شکر قند خون را بالا مي برد. که نتيجه بالارفتن انسولين مي شود اين پيغامي براي بدن است بدين معنا که مقدار زيادي انرژي آماده است و بايد ذخيره شود. خوردن غذاهاي با فيبر بالا کمک مي کند که قند خون در سطح متعادلتري باشد.
کم کردن مصرف قند و شکر :
مواظب قندي که با چاي يا قهوه خود صرف مي کنيد باشيد. چون اثر آن فوري است ولي معمولاً ناديده گرفته مي شود.مراقب موادي قندي پنهان باشيد! در خوراکيهايي مانند انواع بيسکويت، سس کچاب (سس گوجه فرنگي)، سس سالاد، ميوه هاي کنسرو شده و ... هم مقدار قابل توجهي شکر وجود دارد.
نکته جالب توجه اينکه در اثر مصرف مواد قندي بعد از افزايش ناگهاني سطح انسولين کاهش سطح انسولين را داريم که سبب خستگي و گرسنگي شده و يک وعده مجدد را در پي خواهد داشت. قسمت غم انگيز اين سناريو تمايل فرد به خوردن يک خوراکي با شيريني بالاست و اين چرخه ادامه دارد.

كم كردن چربي هاي محسوس و نامحسوس :
غذاهايي مانند پنير مي توانند به ذخاير چربي بدن اضافه کنند به خصوص پنير پيتزا و پنير خامه اي که مقدار زيادي چربي دارند. چربي موجود در خوراکيها يکي از عوامل اصلي چاقي است بنابراين آشنايي بيشتر با غذاها و تأثير نحوه طبخ غذا بر ميزان چربي آن بسيار مهم است.غذاهاي سرخ شده بخصوص آنهايي که براي پختن در روغن فرو مي روند(مانند چيپس) حاوي مقدار زيادي روغن هستند. همانطور که مي دانيد گوشت مرغ و ماهي نسبت به گوشت قرمز چربي کمتري دارند در حاليکه اگر در روغن پخت شوند چربي آنها مي تواند از گوشت قرمز هم بيشتر شود.
شايد شما مي گوييد:! من فقط سالاد مي خورم و هنوز وزن کم نمي کنم»
مراقب باشيد سس سالاد، مايونز و طعم دهنده هاي ديگري که براي سالادها استفاده مي شوند حاوي مقدار زيادي چربي هستند و مي توانند کالري وعده غذايي را تا حد زيادي بالا ببرند و رژيم شما را خنثي کنند. طعم دهنده هايي مانند سس مايونز را مي توانيد با گزينه هاي بدون چربي، سس خردل، سس گوجه فرنگي يا سس کباب جايگزين کنند.و به خاطر داشته باشيد: کالري موجود در يک گرم چربي بيش از دو برابر کالري موجود در اکثر پروتئينها و کربوهيدراتهاست.چربي را از غذاي خود حذف نکنيد چون چربي به اندازه کافي براي تأمين سلامتي بدن لازم است. مواد چربي براي ساخت بافتها و سلولهاي بدن و کمک به جذب ويتامين ها و مواد مغذي ديگر حياتي است. بسياري افراد در خوردن چربي هاي بد زياده روي مي کنند، ولي به اندازه کافي از چربيهاي مفيد استفاده نمي کنند تا سلامت بدن را در شرايط بهينه نگه دارند. چربي خوب مثل گردو و زيتون و روغن كنجد و ...
نرمش منظم :
کسانيکه نرمش منظم و مداوم انجام مي دهند. نه تنها راحتتر وزن از دست مي دهند بلکه مي توانند وزن خود را در حد مناسب نگه دارند. نرمش به شما اين امکان را مي دهد تا يک کالري را بدون گرسنگي دادن به بدن و کند کردن متابوليسم بدنتان بسوزانيد.فعاليت بدني چه از نوع هوازي و چه از نوع قدرتي ولي به صورت منظم نه تنها سبب سوختن کالري در هنگام فعاليت مي شود بلکه سبب مي شود بدن شما در حالت استراحت هم کالري بيشتري بسوزاند.اگر راه رفتن تنها فعاليت بدني شماست پس سعي کنيد راه برويد چون بهترين ورزش است


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مبتلایان به سرطان سینه چقدر عمر میکنند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

همه چیز درباره کاشت ابرو

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

مقایسه زایمان طبیعی با سزارین

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

اعتیاد به الکل و تاثیر آن در عملکرد جنسی افراد

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

انواع عمل های جراحی زیبایی سینه چیست؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

شپش و راه درمان

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

تزریق بوتاکس به ابرو

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

سن ابتلا به سرطان بیضه

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

لیفت ابرو و معرفی روشهای غیر جراحی

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت