شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

اسکلروتراپی چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تکنیک اسکلروتراپی یک روش درمانی است که از آن برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی استفاده می شود. در این روش یک محلول اسکلروزان به طور مستقیم به درون عروق آسیب دیده تزریق می شود که این محلول به مرور طی چند هفته باعث التهاب دیواره داخلی رگ شده و منجر به بسته شدن و چسبیدن دیواره رگ به هم خواهد شد. با گذر زمان رگ های واریسی به بافت اسکار تبدیل می شوند و در نهایت از بین می روند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تکنیک اسکلروتراپی

شکل 1 تکنیک اسکلروتراپی

واریس چیست؟

واریس نوعی بیماری در رگ ها است که باعث گشاد شدن رگ می شود و گردش صحیح خون در آن به درستی انجام نمی شود. برخی از آن ها به شکل آبی یا سبز، برجسته و پیچ خورده یا عنکبوتی و برخی بزرگتر و به شکل طناب از زیر سطح پوست دیده می شوند اما برخی دیگر خیلی عمقی هستند و با چشم دیده نمی شوند.

واریس

شکل 2 واریس

علت ایجاد واریس چیست؟

ایستادن به مدت طولانی در طول روز و ایجاد فشار، باعث افزایش آسیب به رگ های قسمت پایین بدن می شود. واریسی شدن رگ ها دلایل متعددی دارد که شامل:

برخی از زنان باردار مبتلا به وریدهای واریسی هستند. بارداری حجم خون را در بدن افزایش می دهد اما جریان خون را از پاها به لگن شما کاهش می دهد. این تغییرات گردش خون برای حمایت از جنین در حال رشد طراحی شده است اما می تواند عوارض ناخوشایندی در رگ های زنان باردار ایجاد کند.

خطر ابتلا به واریس با سن افزایش می یابد. پیری باعث سست شدن دریچه رگ هایی می شود که به تنظیم جریان خون کمک می کند. در نهایت، گردش خون به درستی صورت نگرفته و واریس در پاها ایجاد می شود.

زنان بیشتر در خطر احتمال ابتلا به واریس پا هستند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است عامل دیگری باشد زیرا هورمون های زنان تمایل به آرام کردن دیواره رحم و رگ ها دارند.
مصرف داروهای جایگزین هورمونی یا قرص های جلوگیری از بارداری نیز ممکن است خطر ابتلا به واریس پا را افزایش دهند.

اگر یکی از اعضای خانواده دارای مشکل واریس باشد، احتمال این که سایر افراد خانواده به این بیماری دچار شوند بسیار زیاد است.

نداشتن فعالیت جسمانی، چاقی، افزایش وزن یا بارداری می تواند فشار بسیار زیادی را به رگ ها وارد کند. در صورتی که شما دچار تغییر در سطح هورمون ها شوید یا سن و سال شما بالا رفته است این احتمال وجود دارد که به علت بیماری واریس دچار درد زیادی شوید.

علائم واریس

علاوه بر رگ های تیره رنگ، بیشتربنفش یا آبی رنگ، رگ های پیچ خورده و برجسته که به شکل طناب پیچیده ای روی پا ظاهر می شود، علائم دیگری ممکن است ایجاد شود مانند:

چه افرادی می توانند متقاضی درمان با اسکلروتراپی باشند؟

قبل از درمان با اسکلروتراپی شما باید با پزشکی که در زمینه رگ های بدن و مشکلات آن ها تخصص دارد، مشورت کنید تا شما را ارزیابی کند و به این نتیجه برسد که آیا شما می توانید متقاضی درمان با اسکلروتراپی باشید یا خیر. جلسه اول مشاوره شامل ارزیابی سیستم عروق بدن، ارزیابی علائم و نشانه های شما و بررسی عروق واریسی و تاثیراتی که بر گردش خون دارند، می باشد. متخصص عروق براساس شرایط شما به این نتیجه می رسد که آیا شما به ارزیابی ها و معاینات بیشتر نیاز دارید یا خیر که این امر با انجام اسکن اولتراسوند از عروق بدن آغاز خواهد شد.

شرایط متقاضیان درمان با اسکلروتراپی

شکل 3 شرایط متقاضیان درمان با اسکلروتراپی

مراقبت های قبل از انجام اسکلروتراپی چیست؟

قبل از انجام اسکلروتراپی باید مصرف برخی داروها را قطع کنید و از دستوراتی که پزشک به شما می دهد، پیروی نمایید. برخی از این نکات به شرح زیر می باشند:

اسکلروتراپی چگونه انجام می شود؟

اسکلروتراپی، سرپایی و در مطب پزشک انجام می شود و پزشک با استفاده از سوزن بسیار نازک به طور مستقیم به تزریق محلول به درون رگ می پردازد. تعداد رگ هایی که در هر جلسه درمان می شوند براساس سایز، موقعیت رگ و سطح کلی سلامت بیمار تعیین می گردد. هنگامی که دارو به درون رگ تزریق می شود ممکن است شما دچار مقداری درد و ناراحتی شوید و هنگامی که تزریق درون رگ های بزرگ بدن انجام می شود شما به مدت یک تا دو دقیقه گرفتگی و درد را احساس خواهید کرد. فرآیند اسکلروتراپی حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید.

روند انجام اسکلروتراپی

شکل 4 روند انجام اسکلروتراپی

مراقبت های پس از درمان اسکلروتراپی چیست؟

پس از انجام اسکلروتراپی می توانید به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازید و بهتر است سعی کنید هرچه زودتر شروع به راه رفتن کنید. باید از جوراب واریس استفاده کنید تا عروقی که درمان شده است بهتر به هم فشرده شود. شما باید به مدت ۴۸ ساعت پس از درمان از دستورالعمل و نکات زیر پیروی کنید:

میزان موفقیت اسکلروتراپی چقدر است؟

طبق ارزیابی های انجام شده بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از رگ هایی که تزریق در آن ها انجام شده است با هر جلسه درمان از بین می روند. حدود ۱۰ درصد از افرادی که اسکلروتراپی انجام داده اند به هیچ عنوان درمان بر روی آن ها تاثیری ندارد که در این شرایط پزشک روش های درمانی مختلف از قبیل لیزردرمانی یا استفاده از انواع دیگر محلول اسکلروزان را پیشنهاد می دهد. به طور کلی رگ های عنکبوتی طی مدت ۳ تا ۶ هفته از بین می روند و رگ های واریسی بزرگتر پس از ۳ تا ۴ ماه به درمان جواب می دهند. در صورتی که رگ ها به درمان پاسخ دهند معمولا دوباره برنمی گردند اما این احتمال وجود دارد که با گذر زمان رگ های واریسی جدید به وجود آید که در صورت نیاز شما می توانید مجددا تحت درمان قرار بگیرید.

مشاهده فیلم نتیجه و میزان موفقیت اسکلروتراپی

عوارض جانبی اسکلروتراپی چیست؟

عوارض جانبی اسکلروتراپی شامل موارد زیر است:

برای درمان واریس به چند جلسه اسکلروتراپی نیاز داریم؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان اسکلروتراپی در همه بیماران یکسان نیست و به وسعت واریسی بودن رگ ها یا وجود رگ های عنکبوتی بستگی دارد. معمولا یک جلسه درمان برای از بین بردن رگ های واریسی کافی است اما برای درمان برخی از انواع خاص رگ های واریسی بیمار به ۳ تا ۶ جلسه درمان نیاز خواهد داشت.

اسکلروتراپی برای درمان چه نوع رگ هایی مناسب است؟

اسکلروتراپی به غیر از رگ های واریسی می تواند به حذف رگ های عنکبوتی قفسه سینه، رگ های آبی و رگ های کوچک سایر نقاط بدن بپردازد. اگرچه گاهی اوقات از اسکلروتراپی برای رفع عروق صورت استفاده می شود، معمولا لیزر یک روش ایمن تر برای درمان واریس است.

 رگ‌های مناسب اسکلروتراپی

شکل 5 رگ های مناسب اسکلروتراپی

آیا اسکلروتراپی درد دارد؟

در صورتی که اسکلروتراپی توسط یک متخصص با تجربه انجام شود، درد حاصل از درمان و تزریق دارو باید بسیار کم باشد. البته احساس درد یک مسئله فردی از آستانه تحمل هر فرد بستگی دارد اما فاکتورهای متعددی بر روی احساس درد در طول درمان تاثیر دارند که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

به علاوه عروقی که قبل از انجام اسکلروتراپی دردناک بوده اند نسبت به تزریق دارو حساسیت بیشتری دارند و تزریق دارو در این رگ ها باعث احساس درد بیشتری خواهد شد.

چقدر طول می کشد تا رگ های واریسی از بین بروند؟

از بین رفتن رگ های واریسی به عوامل متعددی از قبیل روش تزریق، نوع و غلظت محلول مورد استفاده در اسکلروتراپی، تراکم و ضخامت عروق ناحیه مورد نظر و همچنین ضایعات پوستی بیمار بستگی دارد. به طور کلی رگ های عنکبوتی بین دو هفته تا دو ماه از بین می روند اما رگ های واریسی بزرگ مدت بیشتری طول می کشد تا از بین بروند.

در چه مواردی نباید به انجام اسکلروتراپی پرداخت؟

  1. بارداری
  2. مشکل حرکتی یا بستری بودن
  3. قصد حمام آفتاب داشتن
  4. حساسیت به داروهای اسکلروتراپی

آیا لیزر می تواند جایگزین اسکلروتراپی باشد؟

در مورد رگ های واریسی ظریف لیزر گزینه مناسب تر و بهتری است ولی در مورد رگ های واریسی بزرگ، اسکلروتراپی هنوز یک استاندارد طلایی برای درمان در نظر گرفته می شود.

آیا روش های دیگری برای درمان رگ های واریسی وجود دارد؟

لیگاسیون و خارج کردن رگ ها به کمک عمل جراحی برای درمان رگ های واریسی بزرگ کاربرد دارد که برای انجام این روش ها بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان می باشد و باید تحت بی هوشی عمومی قرار بگیرد.

پیشگیری از ایجاد واریس

هیچ راهی برای پیشگیری کامل از وریدهای واریسی وجود ندارد اما بهبود گردش خون ممکن است خطر ابتلا به رگ های واریسی را کاهش دهد.

دکتر ملکی در ادامه می گوید اقدامات مشابهی که می توانید برای رفع ناراحتی مشکل رگ های واریسی در خانه انجام دهید شامل: حرکت دادن پاها در هر موقعیتی، اجتناب از ایستادن به مدت طولانی و اجتناب از قرارگیری در وضعیت نامناسب که باعث فشار در ناحیه پا شود، تمرین و ماساژ، پوشش دهی پاها یا پوشیدن جوراب های فشرده مخصوص واریس.در صورتی که دردهای واریسی بهبود پیدا نکرده یا رگ های واریس برجسته تر و دردناک شوند، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پس از مراجعه به پزشک، پاهای شما در مورد وریدهای واریسی توسط پزشک بررسی می شود تا درمان مناسب وضعیت شما انتخاب شود.

هزینه درمان اسکلروتراپی

بسته به تعداد عروق که نیاز به تزریق دارند و تعداد آمپول مورد نیاز هزینه متغیر است و پس از ویزیت اولیه هزینه مشخص می شود.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل به گونه چه عوارضی دارد؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض داروهای گیاهی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تاریخچه جراحی دهان و فک و صورت ( بخش سوم )

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

پوسته پوسته شدن کنار ناخن

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

چه عواملی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند؟

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

عادت های غلط در مورد ناخن

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

درمان و علت قفل شدن زانو هنگام بلند شد و راه رفتن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بهترین روشهای درمان چروک دور چشم هنگام خندیدن

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درد های ستون فقرات چه دلایلی دارند؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت