دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

عملکرد یا فعالیت های بدنی ما به دو بخش ارادی و غیر ارادی تقسیم می شود، فعالیت های ارادی مانند حرکت دادن دست و پاها است که به صورت آگاهانه روی آنها کنترل داریم. برخی از فعالیت های بدن است مانند نرخ ضربان قلب، تنفس، دمای بدن، فشار خون، درک از درد، امواج مغزی و … که به صورت غیر ارادی کنترل می شوند. پارامترهای مرتبط به این فعالیت ها به صورت ناخودآگاه در پاسخ به عوامل محیطی تغییر می کنند. به عبارت دیگر بدن به عوامل محیطی مانند عصبی شدن، استرس، هیجان، بیماری و … عکس العمل نشان می دهد که می تواند موجب تغییر هریک از فعالیت های ذکر شده شود مثلاً نرخ ضربان قلب در پاسخ به استرس افزایش میابد. این عملکردهای غیرارادی توسط سیستم عصبی خودمختار تنظیم می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر فرد برای مدت طولانی در معرض هرکدام از این عوامل محیطی که منجر به تغییر فعالیت های بدن می شوند قرار بگیرد، (استرس طولانی، فشار عصبی زیاد و …) ممکن است دچار اختلال یا بیماری شود. این گروه از بیماری ها و اختلالات در دسته ی بیماری های تنظیمی (Regulation diseases) قرار میگیرند. خوشبختانه یک تکنولوژی جدید به وجود آمده است که کمک می کند تا بتوانند کنترل برخی از این عملکردهای غیرارادی را تا حدودی در دست گیرند که به این تکنولوژی بیو فیدبک گفته می شود.

در روش بیوفیدبک به افراد آموزش می دهند که چگونه با استفاده از تفسیر سیگنال های بدن سلامتی خودشان را بهبود ببخشند. واحدهای بیوفیدبک روشی برای بیماران است تا بتوانند کنترل برخی از فرآیندهای فیزیکی خاص را که معمولاً از سیستم عصبی خودمختار نشأت می گیرند را به دست بیاورند. این اطلاعات زمانی که در درمان فیزیوتراپی به کار گرفته می شوند کاربردهای درمانی دارند؛ چون به بیماران کمک می کنند تا حرکت و عملکرد فعالیت های روزانه خود را مجدداً به دست آورند. یکی از اصلی ترین شاخصه های این روش درمانی نسبت به دیگر روش های درمانی این است که اکثراً ایمن و غیرتهاجمی است و هیچگونه عوارض جانبی منفی ندارد. درمانگران اغلب این درمان را همراه با درمان های دیگر به بیماران پیشنهاد می کنند تا آنها بهره بیشتری از روند درمان ببرند. از آنجا که این درمان ایمن است گزینه درمانی عالی برای افرادی است که نمی خواهند دارو درمانی یا جراحی داشته باشند.

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می شود و در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان نیز قابل انجام است. شما می توانید برای آگاهی بیشتر درمورد این روش و سایر تکنیک های قابل اجرا در این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

دستگاه بیوفیدبک چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک در درمان طیف وسیعی از شرایط عصبی و عضلانی مثل اختلالات ماهیچه لگن (بی اختیاری ادرار فوری و فشاری، بی اختیاری مدفوع و یبوست و …)، ضعف ماهیچه ها به خاطر سکته، کمر درد، سر درد ، اختلالات اضطراب، بازسازی عضلات پس از آسیب، دندان قروچه، دردهای تنشی، مشکلات معده ای روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر، حالت تهوع و استفراغ، فلج بلز و … مؤثر است. این درمان عمدتاً در بیماری هایی به کار برده می شود که داروها در درمان موفق نیستند. از بیوفیدبک برای کمک به درمان مشکلات اسکلتی عضلانی زیادی استفاده می شود از جمله:

با استفاده از بیوفیدبک، بیمار عضلاتی را که باعث لرزش و ترمور می شوند می شناسد و سعی می کند فعالیت آنها را تعدیل کند.

گاهی اوقات به علت فلج شدن بعضی اعصاب و عضلات تغذیه شده توسط آنها، آسیب و یا پارگی غیر قابل ترمیم عضله، مشکلات مادرزادی و …، یک سری از عضلات که حرکت خاصی را انجام می دهند غیرفعال می شوند. در این موارد جراح از تاندون ترانسفر برای بازگرداندن حرکتی که از بین رفته استفاده می کند. به این ترتیب تاندون دیگری وظیفه تاندون آسیب دیده قبلی را به عهده می گیرد. با این کار در واقع یک عضله را وادار می کنیم که حرکت دیگری را انجام دهد. برای یادگیری این عضله از بیوفیدبک استفاده می شود.

بیوفیدبک چیست

بیوفیدبک میزان فعالیت لحظه ای عضله را نشان می دهد. عضلاتی که دچار اسپاسم می شوند فعالیت بیش از حد دارند. با اتصال دستگاه بیوفیدبک بیمار یاد می گیرد که چگونه عضلات خود را آرام کند.

گاهی اوقات پس از گچ گرفتن طولانی مدت و یا به دنبال سکته و فلج مغزی، بعضی از عضلات مهار می شوند. با استفاده از بیوفیدبک، بیمار یاد می گیرد که چگونه گروه عضلات هدف را منقبض و عضلات اطراف را آزاد کند.

استفاده از بیوفیدبک با ایجاد فیدبک برای بیمار، کمترین انقباض عضله را هم به بیمار نشان می دهد و بیمار را به افزایش انقباض ترغیب می کند.

در بعضی از مشکلات مزمن، علت اصلی ضعف و یا مهار یک گروه عضلانی و افزایش فعالیت گروه دیگری از عضلات به جای آنها است؛ مثلاً در کمردرد در اکثر مواقع علت ایجاد درد، ضعف عضلات مولتیفیدوس کمری و عضله عرضی شکم می باشد. این عضلات، عضلات کوچکی هستند و یادگیری انقباض آنها برای بیمار مشکل است. با استفاده از بیوفیدبک بیمار یاد میگیرد که این عضلات را منقبض کند و درد خود را کاهش دهد.

مزایای بیوفیدبک

بیوفیدبک تراپی نیز مانند سایر درمان های فیزیوتراپی کاربردها و مزایای زیادی دارد. این روش درمانی می تواند به بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله صرع، فلج مغزی، سکته مغزی، سر دردهای میگرنی و... کمک کند و مزایای زیادی نیز دارد. مزایای این روش درمانی عبارتند از:

  1. افزایش ریلکسیشن و ایجاد آرامش در بدن
  2. کاهش حس درد و همچنین تنش های عصبی
  3. افزایش درصد سلامت بدن در افراد بیمار و کنترل وضعیت سلامت فرد
  4. اصلاح و کنترل رفتارهای غلط
  5. کاهش فشار خون و بهبود گردش و جریان خون
  6. تقویت بدن و بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی بدن
  7. کنترل کاهش استرس و همچنین افزایش تمرکز ذهن و مدیتیشن
  8. بازگشت عملکرد و بازیابی توانایی عملکردی و حرکتی فرد بعد از آسیب و جراحی
  9. کمک به دفع مواد زائد موجود در بدن
  10. کاهش اسپاسم عضلانی و کمک به رفع گره های عضلانی

انواع بیوفیدبک

انواع بیوفیدبک عبارتند از:

1. نوروفیدبک

در این نوع درمان، نوروفیدبک به فرد کمک می کند تا بتواند امواج مغزی خود را اصلاح کند. درمان با نوروفیدبک به این صورت می باشد که یک سری از الکترود ها بر روی سر قرار می گیرند. این الکترودها کمک می کنند تا فعالیت های الکتریکی مغز را برای بیمار ثبت کنند. این دستگاه با ثبت کردن حالت های روانی فرد مثل آرامش، هوشیاری و خواب آلودگی، به او فیدبک می دهد. نوروفیدبک همانند مدیتیشن و یوگا عمل می کند، به این صورت که به بیمار کمک می کند، چگونه امواج مغزی خود را به سمت آلفا یا همان ریلکسیشن و یا امواج مغزی خود را به بتا یا همان هوشیار سازی برساند.

2. الکترومایوگرافی (نوار عضله)

در این نوع درمان، بیوفیدبک به ما کمک می کند تا بتوانیم فعالیت های الکتریکی عضلاتمان را ثبت کنیم. عملکرد این دستگاه بیوفیدبک به این صورت می باشد که یک سری از الکترود ها بر روی پوست در جایی که عضلات مشکل دارند، گذاشته می شوند. کار به این صورت پیش می رود که سیگنال ها ثبت می شوند و بعد با کمک دستگاه بیوفیدبک سبکی که مناسب فرد باشد و قابل درک باشد برگردانده می شود.

3. تغییرات نرخ ضربان قلب

برای درمان با این نوع بیوفیدبک، باید بگوییم که الکترودها بر روی قفسه سینه، انگشت و لاله گوش قرار می گیرند تا به این طریق بتواند دو ضربان قلب متوالی را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهد و این بیوفیدبک کمک می کند، بین بدن و سیستم قلبی عروقی یک نمونه از نظم و هارمونی خاصی به وجود بیاید که تمام این ها کمک می کند، بدن دارای تأثیرات مثبتی شود. از این بیوفیدبک برای درمان اختلال استرس، فشار خون بالا، بی خوابی و ... می توان کمک گرفت.

4. بیوفیدبک تنفسی

در این نوع درمان با بیوفیدبک، الکترودها بر روی سینه و شکم قرار می گیرند تا بتوانند نرخ تنفسی را برای ما ثبت کنند. این نوع بیوفیدبک به مردم آموزش می دهد که چگونه بتوانند از طریق شکم و دیافراگم، تنفسی منظم و عمیق داشته باشند. شما هنگامی که آموزش ببینید از طریق دیافراگم خود تنفس صحیح داشته باشید، می توانید بسیاری از بیماری های اختلالات فیزیولوژیکی و روانی مانند فشار خون بالا، اضطراب، آسم و انسداد ریه ها را بهبود بخشید.

5. بیوفیدبک فعالیت الکتریکی پوست

این نوع روش درمان با بیوفیدبک، به این صورت می باشد که الکترودها بر روی انگشتان دست و پا متصل می شوند که این بیوفیدبک میزان هدایت پوست را فیدبک می دهد. این نوع هدایت ها از اعصاب سمپاتیک تأثیر می پذیرند و تمام جنبه های احساسی در فرد را نشان می دهند. پس هنگامی که ما از این دستگاه استفاده می کنیم، می توانیم سیستم اعصاب خود مختار را به راحتی اندازه گیری کنیم و از این رو درمان بیوفیدبک برای دردهای مزمن، استرس، اضطراب و هایپر هیدروزیس مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه بیوفیدبک

دستگاه بیوفیدبک در فیزیوتراپی انواع مختلفی دارد که هر کدام در جهت کاربرد خاصی در درمان بیماری ها و اختلالات ساخته شده اند؛ اما آنها را به چند دسته کلی می توان تقسیم بندی کرد:

برخی از انواع دستگاه های بیوفیدبک از یک یا چند سنسور متصل به انگشتان دست یا گوش استفاده می کنند تا تغییرات فیزیولوژیکی بدن، مانند فعالیت ضربان قلب، تغییرات پوست و… را اندازه گیری کنند. این سنسورها به کامپیوتر وصل می شوند و پس از اندازه گیری علائم زیستی بیمار با استفاده از گرافیک و هیجانات کامپیوتری، به او کمک می کنند تا بیماری خود را کنترل کند. نوع دیگری از درمان بیوفیدبک شامل استفاده از هدبندهایی است که بر فعالیت مغزی شما نظارت می کند. در این روش سیگنال های مغزی بررسی شده تا از وضعیت ذهنی بیمار آگاه شوند. یک نوع دیگر نیز، دستگاه بیوفیدبک قابل پوشیدن است. این دستگاه شامل استفاده از یک سنسور روی کمر است که تنفس شما را بررسی و الگوهای تنفسی شما را با استفاده از یک برنامه قابل دانلود دنبال می کند.

فیزیوتراپی بیوفیدبک چگونه است؟

در یک جلسه بیوفیدبک، الکترودهایی به پوست شما متصل می شوند.آنها اطلاعات لازم به یک کامپیوتر کوچک منتقل می کنند. این اطلاعات تحلیل شده و به صورت نمادهای گرافیکی یا صدا بروی یک صفحه نمایش نشان داده می شوند که بیانگر شرایط درونی بدن شما می باشند. سپس متخصص بیوفیدبک به شما یک سری تمرینات ذهنی آموزش می دهد که از شما می خواهد آنها را انجام دهید. از طریق آزمون و خطا به زودی یاد می گیرد چگونه از طریق کنترل فعالیت های ذهنی خود، کنترل رفتار و عملکردهای فیزیکی بدن خود را به دست بگیرید.

نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست؟

نوروفیدبک ابزاری است که فعالیت عصبی مغز را اندازه گیری می کند و فرد را در همان لحظه از طریق بازخورد دیداری یا شنیداری از فعالیت عصبی مغز خود مطلع می سازد. این فرآیند باعث تسهیل خودتنظیمی مکانسیم های عصبی زیربنای یک رفتار خاص و یا یک پاتولوژی می شود. در حال حاضر پیشرفت های چشمگیری در این حوزه صورت گرفته است. تلفیق نوروفیدبک با fMRI باعث شده است که دقت مکانی این روش افزایش پیدا کند.

در روش درمانی بیوفیدبک، با توجه به اطلاعاتی که راجع به عملکرد بدن خودتان به دست می آورید، می توانید کنترل بهتری روی عضلاتتان داشته باشید. به این ترتیب با استفاده از روش ها و تکنیک هایی می توانید روی ذهن تان کنترل پیدا کنید. بیوفیدبک در روانشناسی به کمک سیگنال های الکتریکی انجام می شود که علائمی همچون استرس و اضطراب در فرد، بهبود پیدا کرده یا برای افزایش توان حرکتی در افراد مبتلا به فلج عضلانی یا سکته مغزی، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش غیر تهاجمی، اطلاعاتی از واکنش های عصبی عضلانی فرد، به بیمار و پزشک داده می شود که بر اساس آن، فرد آموزش می بیند که کنترل ارادی روی ذهن و عضلات خود داشته باشد. پیام های زیستی ارادی و غیر ارادی بدن شما نوعی بیوفیدبک زیستی محسوب می شود. این روش به فرد کمک می کند تا با فعالیت های فیزیولوژیکی و آگاهی که روی آن ها پیدا می کند، بهبود پیدا کند و سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود را بهبود دهد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

هزینه بیوفیدبک تراپی

هزینه های درمان بستگی به سطح آموزش و مهارت و تجربه درمانگر داشته و امکان دارد متغیر باشد. بیمار ممکن است نسبت به هر جلسه یک واکنش و تمرکز را از خود نشان دهد؛ بنابراین هزینه بیوفیدبک کاملاً متغیر است و به خود بیمار بستگی دارد.

عوارض بیوفیدبک

معمولاً بیوفیدبک عوارضی ندارد؛ اما اگر دستگاه روی عضلات مناسبی قرار نگیرد یا اینکه تقویت و یا شل سازی صحیح آموزش داده نشود، بیوفیدبک می تواند سبب بدتر شدن علائم بیمار شود، بنابراین لازم است که بیوفیدبک حتماً در یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی انجام شود.

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راه های درمان چاقی صورت

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

توصیه های مهم قبل و بعد از تزریق چربی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

کاهش حس نوک پستان پس از جراحی

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

سندروم مثانه دردناک

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن و ران

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

انواع کاربردهای تزریق فیلر

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

اسکلروتراپی برای درمان واریس صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

عمل پی آر کی (PRK) چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

علایم واژینیت یا عفونت واژن

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت