دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی

ریزش سکه ای ریش و موی سر چه علل و درمانی دارد؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.doctormodaresi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ تلفن مطب : 36703885 - 031

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش و سایر نقاط بدن است. به طور معمول این عارضه باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می شود. ریزش مو سکه ای اغلب به دلیل واکنش های خود ایمنی در بدن روی می دهد، هرچند که عواملی مثل حساسیت یا اثرات جانبی بعضی داروها هم ممکن است در بروز این عارضه، مؤثر باشند. وقتی فرد، مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی باشد، مواجهه با ریزش موی سکه ای دور از انتظار نیست. در اینجا سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را با نوعی تهدید ایمنی اشتباه می گیرند و به آنها حمله می کنند. فولیکول ها، جزء اصلی ایجاد مو هستند که موها در بستر آنها رشد می کنند. در ریزش مو سکه ای فولیکول های موی سر بیش از نقاط دیگر در معرض سرکوب سیستم ایمنی بدن هستند و به همین دلیل در بیشتر موارد با ریزش مو سکه ای در ناحیه سر روبرو هستیم. ریزش مو سکه ای به خصوص در افراد زیر سی سال، می تواند ریشه وراثتی هم داشته باشد.

ریزش سکه ای ریش یا آلوپسی باربا یک بیماری خود ایمنی است که روی موی صورت تأثیر میگذارد. آلوپسی باربا زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، فولیکول مو را به عنوان عامل خارجی یا مهاجم می شناسد و به آن حمله میکند. حمله سیستم ایمنی به فولیکول مو ریش به تدریج باعث کوچک و ضعیف شدن فولیکولهای مو و ریزش موی صورت به صورت سکه ای می شود. آلوپسی باربارا شباهت زیادی به ریزش موی سکه ای در سر دارد با این تفاوت که سیستم ایمنی بدن به جای فولیکول موهای سر به فولیکول موهای ریش صورت حمله میکند.آلوپسی ریش در گونه ها، چانه، گردن یا اطراف لب بالایی مشاهده می شود. آلوپسی ریش میتواند باعث ریزش موی ریش به طور کامل شود که البته بسیار نادر است. ریزش مو سکه ای در حالت معمول و به شرط آنکه تحت نظارت تخصصی، مدیریت و درمان شود، عارضه نگران کننده ای نیست.

شما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات جوانسازی و زیبایی ، تقویت و کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل ، لیزر موهای زائد ، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های پوست و مو ، تزریق ژل ، چربی و بوتاکس و ... که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885-031 تماس حاصل فرمایید.

علت ریزش مو سکه ای

محققان علت اصلی بروز ریزش موی سکه ای را نمی دانند. با این حال، بیماری ریزش سکه ای مو بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق می افتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. آنها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک ریزش سکه ای مو در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می شود. در بعضی از موارد این بیماری ممکن است با دیگر بیماری های خود ایمنی همراه باشد:

ریزش سکه ای ریش

علائم ریزش مو سکه ای

  1. ریزش مو ناحیه ای: آلوپسی آره آتا اغلب با ریزش مو سکه ای در یک یا چند ناحیه آغاز می شود. شما ممکن است اولین بار با دیدن موهای ریخته شده بر روی بالش یا در حمام متوجه ریزش موی خود شوید. ریزش مو در آلوپسی آره آتا اغلب در سر اتفاق می افتد؛ اما می تواند ابروها، مژه ها، ریش ها و هر ناحیه ای که مو در آن رشد می کند را درگیر کند.
  2. نازک شدن موها: در بیشتر موارد مو های اطراف حاشیه نواحی که در اثر آلوپسی آره آتا دچار ریزش مو شده اند نازک می شوند.
  3. ریزش مو گسترده: با گذر زمان، بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا دچار طاسی می شوند. برخی ممکن است تمام موهای بدن خود را از دست بدهند. این حالت از آلوپسی آره آتا شیوع چندانی ندارد. همچنین ریزش مو نواری موهای پشت سر در آلوپسی آره آتا شایع نیست.

انواع ریزش مو سکه ای

علل ریزش سکه ای ریش آقایان

متخصصان علت اصلی ریزش سکه ای ریش را نمی دانند؛ ولی عوامل زیر می تواند عامل تحریک ریزش سکه ای ریش صورت شود:

  1. بیماریهای خود ایمنی: ابتلا به بیماری های خودایمنی از جمله پسوریازیس ، دیابت نوع 1، لوپوس و ویتیلیگو احتمال ابتلا به آلوپسی باربارا را افزایش میدهد.
  2. سابقه خانوادگی بیماریهای خود ایمنی: اگر یکی از اعضای خانواده شما به بیماریهای خودایمنی مبتلا باشد احتمال بروز آلوپسی باربارا در شما افزایش پیدا میکند.
  3. عوامل ژنتیکی: ریزش سکه ای ریش در مردان بیشتر در افراد مبتلا به آسم، آلرژی یا انواع دیگر آلوپسی یا افرادی که خانواده شان به این مشکلات گرفتار هستند، دیده می شود.
  4. استرس و تروما: با وجودی که این نظریه هنوز اثبات نشده است؛ ولی محققان فکر میکنند که ریزش سکه ای ریش در مردان میتواند توسط یک عامل محیطی مثل استرس و تروما ایجاد شود.

علائم ریزش سکه ای ریش

ریزش ریش ممکن است به شکل ناگهانی در طول چند روز بروز کند یا این اتفاق در طول چند هفته صورت گیرد. لکه های ریزش ریش به صورت اشکال مدور ظاهر می شوند. در هنگام از دست دادن موی صورت احتمال بروز خارش پوستی و درد در پوست وجود دارد. به طور معمول، پوست قابل مشاهده صیقلی می شود، اگرچه ممکن است در لمس، زبر احساس گردد. برخی از افراد دچار سرخی، آزردگی و التهاب در نقاط دچار ریزش می شوند. گاهی اوقات احتمال رویش موهای نازک در قسمت انتهایی محدوده دچار ریزش و اطراف آن وجود دارد.

تشخیص ریزش سکه ای ریش و موی سر

پزشک ممکن است بتواند به سادگی و با نگاه کردن به میزان ریزش موی شما و بررسی چند نمونه از تار مو در زیر میکروسکوپ این بیماری را تشخیص دهد. در ریزش موی سر پزشک شما احتمالاً یک آزمایش نمونه برداری از پوست سر تجویز می کند تا امکان ابتلا به سایر بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند از جمله عفونت های قارچی مانند کینه کاپیتیس را رد کند. اگر پزشک به سایر بیماری های خودایمنی مشکوک باشد، آزمایش خون تجویز می کند. نوع آزمایش خون به اختلال خاصی مربوط است که پزشک به آن مشکوک شده است. پزشک احتمالاً آزمایش هایی برای بررسی وجود یک یا چند آنتی بادی غیرطبیعی تجویز می کند. اگر این آنتی بادی ها در خون شما یافت شوند، ممکن است به معنی ابتلا به یک بیماری خودایمنی باشد. بر اساس نتایج آزمایش، امکان دارد پزشک آزمایشات بیشتری برای رد سایر بیماری های احتمالی مثل اختلال تیروئید یا عدم تعادل هورمونی تجویز کند.

درمان ریزش سکه ای ریش و موی سر

داروهای موضعی

برای کمک به تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعداد از آنها بدون نسخه در دسترس هستند اما برخی را باید با نسخه پزشک تهیه نمایید: ماینوکسیدیل (Rogaine) بدون نسخه قابل تهیه است، با وجود آنکه مصرف آن متداول است؛ ولی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آن را برای درمان آلوپسی تأیید نکرده است. قبل از استفاده آن روی نواحی مانند پوست سر، ابرو و ریش با یک پزشک مشورت کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این دارو فقط برای افرادی با ریزش سکه ای محدود مؤثر است. معمولاً حدود 4 تا 6 ماه یا بیشتر طول می کشد تا فرد از این دارو نتیجه بگیرد.

انترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که باعث تحریک پوست برای رویش مجدد مو می شود. به نظر می رسد کرم های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبتازول (Impoyz)، فوم ها، لوسیون ها، پمادها با کاهش التهاب در فولیکول مو کمک می کنند.

ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن از یک ماده شیمیایی مانند دیفنسیپرون روی پوست استفاده می شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود. این بثورات که شبیه بلوط سمی هستند، می توانند در عرض 6 ماه باعث رشد موهای جدید شوند. با اینکه تکرار این درمان احتمالاً ضروری است اما معمولاً این روش به تعداد دفعات محدودی انجام می شود.

درمان با تزریق

تزریق استروئید یک روش رایج برای درمان آلوپسی تکه ای متوسط است تا به رشد مجدد موها در نقاط طاس کمک کند. استروئید با سوزن های ریزی به ناحیه طاسی تزریق می شود. این روش درمانی هر 1 تا 2 ماه تکرار می شود تا موها مجدداً رشد کنند. این کار از ریزش موی جدید جلوگیری نمی کند.

درمان های خوراکی

قرص های کورتیزون گاهی اوقات برای درمان آلوپسی گسترده استفاده می شود؛ اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی باید با یک پزشک درباره مصرف آنها مشورت کنید. داروهای سرکوب کننده ایمنی خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه های دیگری برای امتحان هستند. روش عملکرد این داروها از طریق مسدودکردن پاسخ سیستم ایمنی بدن است؛ اما به دلیل خطر ایجاد عوارض جانبی مانند فشارخون بالا، آسیب کبد و کلیه، افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی و نوعی سرطان به نام لنفوم، نمی توان برای طولانی مدت آنها را مصرف کرد.

لیزر و نوردرمانی

در روش نوردرمانی که فتوشیمی درمانی هم نامیده می شود از یک حساس کننده نور یا فتوتراپی استفاده می شود که در آن طول موج های خاصی از اشعه ماوراء بنفش برای اثرات درمانی آنها به کار برده می شود. در لیزردرمانی دوزهای خاصی از اشعه برای تحریک رشد موها به کار می رود. هر دو روش درمانی ایمن و مؤثر شناخته شده اند.

پی آر پی

این نوع درمان در چند مرحله انجام می شود و در ابتدای آن نمونه خون از خود فرد متقاضی دریافت می شود و سپس گلبول های قرمز و پلاکت ها توسط دستگاه سانترفیوژ از هم جدا میشوند. در مرحله نهایی پلاکت ها در محل هایی که دچار ریزش مو شده اند، تزریق می شود. تزریق پی آر پی باعث تحریک فولیکولهای مو شده و مجدداً بازیابی می شوند. برای انجام پی آر پی مو نیازی به بیهوشی یا بیحسی وجود ندارد و در صورت تمایل میتوان از حداقل بیحسی استفاده کرد. این درمان دو سال طول خواهد کشید و نیاز است در دو یا سه جلسه تمدید شود. رشد موی جدید بعد از شش ماه از اولین تزریق قابل مشاهده می باشد.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش های درمان ریزش مو است که به رشد مجدد موها هم کمک می کند. اساساً این روش درمانی مؤثر برای کمک به رشد موهای سر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما می توان از این روش برای درمان ریزش موی صورت هم کمک گرفت. درمان با مزوتراپی برای رویش مجدد ریش ها برای آقایان مدنظر قرار می گیرد. معمولاً درصورتی که موهای صورت به صورت نامنظم و پراکنده رشدکرده باشند یا این که رشد آنها بسیار کم و ضعیف باشد، از مزوتراپی ریش و سبیل استفاده می کنند. متدهای متفاوتی برای اجرای تکنیک درمانی مزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس الگوی ریزش ریش و میزان این ریزش، از کوکتل های درمانی متفاوتی استفاده می شود. کوکتل های آلوپاتیک مورداستفاده در مزوتراپی مو ، معمولاً حاوی ویتامین های مختلف، انواع مواد معدنی، الاستین، کلاژن ، ترکیبات گشادکننده عروق و سایر اجزای فعال هستند.

کاشت مو

در روش کاشت، پیوندها با برداشتن فولیکول های سالم از محل اهداکننده انجام می شود. در کاشت ریش به طور کلی جراحان ناحیه اهداکننده را از پشت سر بیمار انتخاب می کنند تا اطمینان حاصل کنند که فولیکول های موی جمع شده شبیه به موهای صورت خود بیمار است. سپس برش هایی در محل های گیرنده (ریش، سبیل یا ابروها) ایجاد می شود و فولیکول های سالم برداشت شده به صورت جداگانه وارد پوست می شوند. این فرایند بارها تکرار می شود تا نتیجه ای طبیعی و متناسب حاصل شود.

لیزر اندولیفت روشی تاثیرگذار در جوانسازی پوست است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی با بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات در اصفهان قابل انجام می باشد. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885-031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راههاي جلوگيري از كمر درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

کاهش وزن در کشتی گیران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

تشخیص گواتر شدید با سونوگرافی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

کبودی بعد از تزریق یک واقعیت است

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بزرگ شدن مغز محدود به دوران جنینی و کودکی نیست

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

خواص برنج قهوه ای برای پوست

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بلفاروپلاستی پلک تحتانی چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت