آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

آسیت یا آب آوردن شکم چه علت و درمانی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

آسیت نوعی بیماری است که در آن مایعات در فضای داخل شکم جمع می شود. هنگامی که بیش از 25 میلی لیتر مایع در داخل حفره شکم جمع شود، به عنوان آسیت شناخته می شود. آسیت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کبد به درستی کار نکند. در این حالت مایعات فضای بین پوشش شکم و اعضا را پر می کند. اگر آسیت شدید باشد، ممکن است دردناک باشد و ممکن است شما را از حرکت راحت باز دارد. آسیت می تواند زمینه را برای ایجاد عفونت در شکم فراهم کند. مایعات همچنین ممکن است به درون قفسه سینه حرکت کرده و ریه ها را احاطه کند که این شرایط باعث تنگی نفس می شود. درمان آسیت تا حد زیادی به علت زمینه ای بستگی دارد. به عنوان مثال، برای آسیت بدخیم ممکن است عمل جراحی جهت برداشتن سرطان و شیمی درمانی لازم باشد. آسیت مربوط به نارسایی قلبی نیاز به درمان نارسایی و محدودیت در رژیم غذایی دارد.

اگر به دلایلی ترجیح می دهید مراقبتهای لازم از بیمارانی که دچارآسیت هستند؛ مانند کشیدن آب شکم در منزل انجام شود، میتوانید از این خدمات در منزل با هماهنگی از طریق شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 متعلق به خدمات پزشکی در منزل امید، بهره مند شوید.

علائم آسیت

کسانی که دچار آسیت می شوند علائمی زیر را دارند:

  1. ورم در مچ پا
  2. تنگی نفس
  3. کمردرد
  4. سوء هاضمه، بی اشتهایی و یبوست
  5. مشکل هنگام نشستن
  6. خستگی مفرط
  7. شکم بزرگ
  8. افزایش وزن در کوتاه مدت

آسیت یا آب آوردن شکم

علت آب آوردن شکم

به طور کلی ایجاد آسیت شواهدی از بیماری پیشرفته کبدی را نشان می دهد. هر بیماری که باعث آسیب کبدی یا ایجاد اسکار یا زخم در کبد شود، احتمال ابتلا به آسیت را افزایش می دهد. عوامل خطر شایع در آسیت عبارتند از:

سایر شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به آسیت را افزایش دهد عبارتند از:

انواع آسیت

  1. آسیت های بدخیم: آسیت ناشی از سرطان پیشرفته یک عارضه ناراحت کننده است که اغلب به مراقبت های بیمارستانی نیاز دارد. کاشته شدن کانون های سرطان در صفاق باعث تحریک ترشح مایع آسیت می شود، درحالی که جذب آن را از طریق مجاری لنفاوی دیافراگماتیک متوقف می کند. آسیت های بدخیم در انسداد پیشرفته وریدی یا لنفاوی نیز دیده می شوند، حتی اگر سلول های تومورال آزاد در صفاق وجود نداشته باشد.
  2. آسیت های لنفاوی: تجمع مایع لنف آزاد در حفره صفاق، نوع نادری از آسیت است. اکثر مبتلایان بالغینی هستند و اکثراً زنان مسن که یک سرطان مخفی نظیر یک لنفوم یا آدنوکارسینوم در پانکراس یا معده دارند که باعث انسداد مجاری لنفاوی می شود. آسیت لنفاوی که از ترومای خارجی یا اشتباه جراحی تخلیه وریدی پورتوسیستمیک و اعمال جراحی برداشتن آنوریسم شکمی و لنفادنوپاتی خلف صفاقی ناشی شده باشد، پیش آگهی بهتری دارد.

تشخیص علت آب آوردن شکم

علتی که باعث بروز آسیت می شود، عموماً یک بیماری جدی است که لازم است سریعاً پیگیری شود. اولین کاری که برای تشخیص علت آسیت انجام می شود، پس از شرح حال دقیق، معاینه ساده شکم است. بدین منظور، پزشک شکم را در حالت خوابیده و ایستاده نگاه می کند. شکل شکم اغلب نشان می دهد که آیا در شکم مایع تجمع کرده است یا خیر. ارزیابی پیشرفت آسیت ممکن است با اندازه گیری منظم دور شکم و وزن انجام شود. این مسئله از این جهت مهم است که افزایش وزن متعاقب تجمع مایعات اغلب سریع تر از افزایش وزن متعاقب تجمع چربی رخ می دهد. به محض این که تجمع مایع محرز شد، بررسی های بیشتر به منظور تشخیص علت زمینه ای انجام می شود:

در صورتی که سونوگرافی به تشخیص علت آسیت کمک نکند، پزشک ممکن است ام آرآی درخواست کند. اشعه ی ایکس هم راه حل مناسبی برای تشخیص علت زمینه ای است. اشعه ایکس می تواند تصاویر مناسبی از شکم و ریه ها ارائه دهد و یا شواهدی از نارسایی قلبی و یا گسترش سرطان نشان دهد.

درمان آب آوردن شکم

درمان های در دسترس آسیت شامل موارد زیر است:

رژیم کم نمک و دیورتیک ها

اگر آسیت در زمینه ی سیروز یا نارسایی کبد رخ داشته باشد، رژیم کم نمک و مصرف داروهای ادرارآور (دیورتیک ها) می تواند کمک کننده باشد. دیورتیک ها کمک می کنند که آب بیشتری از طریق ادرار دفع شود و از تجمع بیشتر مایع در شکم پیشگیری می کنند. فورزماید و اسپیرونولاکتون دو داروی دیورتیک رایج هستند. با این حال با این که این روش در اغلب موارد کمک کننده است؛ اما برخی انواع آسیت نسبت به دیورتیک مقاوم هستند. در موارد شدید سیروز کبدی ممکن است نیاز به پیوند کبد باشد.

پاراسنتز

در موارد بسیار شدید یا در مواردی که مایع بیش از حد در شکم تجمع کرده است، پاراستز می تواند انتخاب درمانی مناسبی باشد. در این روش پزشک از یک سوزن استفاده می کند، آن را وارد شکم می کند و سعی می کند از این طریق مایع تجمع یافته را استخراج کند. هدف از پاراسنتز این است که فشار ناشی از تجمع مایع کم شود و فرد کمتر احساس ناراحتی کند. در برخی موارد بسیار شدید آسیت پزشک ممکن است تا 10 لیتر مایع را از شکم فرد خارج کند. از آنجایی که این روش با خطر عفونت همراه است، اغلب همراه آن آنتی بیوتیک هم تجویز می شود.

شانت

اگر آسیت متعاقب سرطان ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است از شانت استفاده کند تا خون را از فضای شکم وارد جریان خون کند. بدین منظور پزشک سوزنی را در ناحیه گردن وارد ورید میکند و شانت را از این طریق به قفسه سینه فرد می فرستد. شانت از این طریق شکم را به گردن، جایی که شانت وجود دارد، متصل می کند. در مرحله بعد مایع از طریق لوله وارد جریان خون می شود.

شیمی درمانی

در صورتی که علت آسیت سرطان باشد، داروهای شیمی درمانی می توانند کمک کننده باشند. ممکن است لوله ای وارد شکم شود تا هم داروهای شیمی درمانی وارد بدن شوند و هم از ساخته شدن بیشتر مایع پیشگیری شود. متأسفانه شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد این شیوه به حد کافی کارآمد است.

جراحی

در صورتی که سیروز کبدی به مراحل انتهایی برسد و به سایر درمان ها پاسخ ندهد، ممکن است پزشک شما را کاندید جراحی پیوند کبد کند.

نحوه تخلیه آسیت یا آب شکم

موقعیت بیمار در تخت با سر بالا در 45 درجه اجازه می دهد تا مایع در قسمت تحتانی شکم تجمع یابد. پس از ضدعفونی کردن سطح شکم با محلول ضدعفونی کننده و بی حسی موضعی، پزشک با واردکردن یک سوزن (همراه با یک غلاف پلاستیکی) 2 تا 5 سانتیمتر درون صفاق و سپس خارج کردن سوزن از غلاف پلاستیکی اجازه می دهد تا تخلیه مایع انجام شود. حداکثر تا یازده لیتر از مایع ممکن است در طی عمل خارج شود. اگر درناژ مایع بیش از 5 لیتر است، بهتر است به منظور جلوگیري از افت فشارخون بیمار سرم وریدي آلبومین تجویز گردد. این روش بدون درد است و بیمار نیاز به هیچ نوع آرام بخشی ندارد و اگر سرگیجه ندارید با کنترل فشارخون می تواند مرخص شود.

پیشگیری از آسیت

آسیت قابل پیشگیری نیست؛ اما می توانید با توجه به حفظ سلامتی کبد و رعایت نکات زیر احتمال بروز آن را کاهش دهید:

عوارض آسیت

اکثر بیمارانی که دچار آسیت می شوند، متوجه اتساع شکم و افزایش سریع وزن می شوند. آسیت می تواند خوردن، آشامیدن و حرکت کردن و جابجایی را با مشکل روبرو کند. همچنین می تواند با تجمع مایع اطراف ریه ها نفس کشیدن را سخت کند. عوارض مرتبط با آسیت عبارتند از:

هزینه کشیدن آب شکم در منزل

قیمت و هزینه کشیدن آب شکم براي همه افراد يكسان نيست و با توجه به نوع عمل و شرايط بيمار متفاوت است و پس از معاينات و آزمايشات و مشاوره، هزينه عمل محاسبه و اعلام مي شود. از جمله اين هزينه ها مي توان به آزمايشات، داروهاي قبل و بعد از عمل و دستمزد پزشک اشاره كرد.

تشخیص شکستگی استخوان فمور یا سر ران که یکی از شایع ترین شکستگی ها بخصوص در اثر آرتروز در سنین سالمندی است؛ توسط پلتفرم امید سلامتی، با رادیولوژی استخوان فمور در منزل یا محل کار (ویژه همه مناطق تهران و کرج) انجام می شود. همچنین اقدامات درمانی و مراقبتها در انواع شکستگی ها، مشروط بر اینکه نیاز به جراحی نباشد نیز با اعزام پزشک متخصص به منزل ، همچنین پرستار و تکنسین از طریق این مرکز صورت می پذیرد. شما می توانید برای بهره مندی و آگاهی از کلیه خدمات پزشکی در منزل با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 تماس حاصل نمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع غربالگری های مهم برای جنین

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

مراقبت از پوست چرب

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بیش فعالی کودکان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

بهترین و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

کلیه نعل اسبی و عوارض آن

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

چگونه میل به چربی را کاهش دهیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

اضطراب را چگونه با مواد غذایی کنترل کنیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

از بین بردن قوز بینی با تزریق ژل بینی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

آیا لیزر موهای زائد عوارضی هم دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت