دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

مفصل زانو محل اتصال استخوان ران یا فیمر، کشکک زانو یا پاتلا و استخوان ساق پا است. مفاصل زانو یکی از مفاصل بسیار پیچیده است و قابلیت انجام حرکت های مختلفی در جهات گوناگون را دارد، بنابراین کوچکترین انحرافی در مفصل زانو می تواند موجب درد و ناراحتی فرد شود. در حالت طبیعی ایستاده با زانوهای صاف، زمانی که قوزک ها کنار یکدیگر قرار گرفته اند، نباید فاصله چندانی بین زانوها وجود داشته باشد. اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک ها به هم چسبیده اند پای پرانتزی (ژنوواروم) نامیده می شود. به علت کمانی شدن پاها در این بیماری اصطلاح پای پرانتزی به کار می رود. در حالت پرانتزی شدن، ساق پاها به سمت خارج انحراف پیدا کرده و به عبارت دیگر قوزک ها به داخل منحرف می شوند. در چنین وضعیتی فشار مضاعفی را بر قسمت داخلی و یا خارجی زانو وارد می شود. لازم به ذکر است که تشخیص و درمان زودهنگام بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هرچه فشار این انحرافات بر استخوان بیشتر شود، فرد درد بیشتری را تجربه خواهد کرد. پیشرفت های امروزی که در روش های فیزیوتراپی صورت گرفته است، مانند ورزش درمانی و حرکات اصلاحی، درمان این وضعیت را به گزینه ای واقعی تبدیل کرده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد؟

علل انحراف زانو به سمت خارج

انحراف زانو

علائم انحراف زانو به سمت خارج

عوارض انحراف زانو به سمت بیرون

  1. راه رفتن اردک وار
  2. چرخش ساق
  3. ضعف عضلات ناحیه خارجی، مانند عضلات کشنده پهن نیام، دوسر رانی و نازک نی
  4. کوتاهی عضلات ناحیه داخلی، مانند عضلات نیمه غشایی و نیمه وتری، راست داخلی و درشت نی قدامی
  5. کشیدگی رباط ها و کپسول خارجی زانو و کوتاهی رباط ها و کپسول جانب داخلی زانو و مچ پا
  6. کاهش ارتفاع پایین تنه
  7. تغییر زاویه کشکک ها و تمایل آنها به داخل
  8. آرتروز زودرس
  9. درد و احساس خستگی زودرس
  10. سائیدگی بیش از حد کناره خارجی کفش

تشخیص انحراف زانو به سمت بیرون

پزشک ارتوپد با معاینه و شرح حال می تواند شدت زانوی پرانتزی، وجود بیماری زمینه ای و نیاز به درمان را تعیین کند. همه ی زانوهای پرانتزی نیاز به درمان ندارند؛ اما مراجعه ی زودهنگام به پزشک ارتوپد برای تشخیص زودهنگام مواردی که نیازمند درمان هستند، لازم و ضروری است. می توان نکات زیر را در نظر گرفت:

با توجه به این نکات، پزشک به راحتی می تواند تشخیص خود را کامل و درمان را شروع کند.

اگر در طی معاینات پزشک به مشکلاتی مانند لنگیدن کودک، ضعف و ناتوانی در پاها، انحراف بیش از حد و نامتقارن زانوها و مشکل در راه رفتن کودک مواجه شود، احتمالاً آزمایشات تصویربرداری را تجویز می کند. چنانچه احتمال بروز راشیتیسم وجود داشته باشد، آزمایش خون تجویز می شود.

درمان انحراف زانو به سمت بیرون

برای بسیاری از نوزادان هیچ روشی به منظور درمان زانو پرانتزی ضروری نیست؛ زیرا پای پرانتزی به خودی خود برطرف می شود. در طول دوره کودکی، برای جلوگیری از نرمی استخوان از مصرف ویتامین دی کافی مطمئن شوید. در صورت نیاز، عمل های ترمیمی برای درمان زانوی پرانتزی نیز می توانند انجام بگیرند. فرد باید پس از عمل از بریس یا گچ گرفتن پا، استفاده کند.

بریس

از بریس پا یا وسایل مشابه استفاده کند. در طول دوره ای که نوزاد تازه راه افتاده است و اوایل کودکی، پزشک استفاده از بریس پا، کفش اصلاحی و گچ گرفتن را توصیه می کند. این ابزار برای بعضی از کودکان مؤثر هستند؛ اما برای همه جواب نمی دهند. با این حال، بستن بریس و ابزارهای مشابه برای نوجوانان و بیماران مبتلا به این بیماری جواب می دهد. بریس های شبانه کمک می کنند تا پاهای خود را به آهستگی در وضعیت صاف تری قرار دهید. پای پرانتزی ناشی از یک بیماری را نمی توان تا زمان درمان خود بیماری به طور کامل اصلاح کرد.

ویتامین دی

بر طبق مطالعات، پای پرانتزی همچنین ناشی از فقر ویتامین دی است. از این رو، مکمل ویتامین دی را به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای درمان پای پرانتزی اضافه کنید. مصرف روزانه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی برای کودکان تا سن یک سالگی و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی برای بزرگسالان توصیه می شوید.

حرکات اصلاحی چرخش زانو به خارج

تمرینات کلی برای تقویت زانو به بهبود عضلات اطراف آن مانند عضلات چهار سر ران، عضلات همسترینگ، گلوتئوس (عضلات سرینی) و ساق پا کمک می کنند تا ثبات و پشتیبانی مفصل را بهبود بخشد. برای دریافت توصیه های مربوط به تمرینات زانو مخصوص برای شرایط خود باید به پزشک مراجعه کنید.

تمرین اسکات عضلات چهار سر ران، سرینی و همسترینگ شما را تقویت می کند. اگر زانوهایتان ناپایدار است، در حالی که اسکات انجام می دهید جلوی یک صندلی بایستید تا در صورت از دست دادن تعادل بتوانید بنشینید. برای انجام این تمرین، بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. در حالی که کمرتان را صاف نگه داشته اید، به عقب بنشینید و تا جایی که احساس راحتی می کنید، می توانید پشتتان را پایین ببرید و اجازه ندهید زانوهایتان از انگشتان پاها جلوتر بروند. مکث کوتاهی کرده و دوباره بایستید. تمرین را با یک چهارم یا نیم اسکات شروع کنید و با تقویت شدن عضلات، حرکت اسکات را کامل انجام دهید.

این تمرین عملکردی همان طور که از اسمش به نظر می رسد انجام می شود. به آرامی روی صندلی بنشینید، سپس دوباره به آرامی بلند شوید و بایستید. استفاده از یک صندلی بلندتر یا بالا و پایین بردن دست ها می تواند باعث سهولت در انجام این تمرین شود. برای دشوارتر کردن این تمرین، می توانید از یک صندلی کوتاه تر استفاده کنید، دست ها در کنار بدنتان باشند، وزنه هایی را در دست بگیرید یا فقط با یک پا بلند شوید و بنشینید.

حرکات لانج رو به جلو نیز تمرینات بسیار خوبی برای این تقویت زانو هستند. این تمرین به تقویت ران ها و لگنتان کمک می کند و همچنین تعادل را بهبود می بخشد. برای انجام این حرکت بایستید و پاها را به اندازه عرض لگن از هم باز کرده و یک قدم بزرگ به جلو بردارید. باسن خود را به آرامی پایین بیاورید، هر دو زانو را خم کنید اما مطمئن شوید که زانوی جلویی از انگشتان پایتان جلوتر نرود. کمی مکث کنید، سپس از پایین پاشنه جلویی خود را به عقب هل دهید تا به حالت اولیه برگردید و سپس جای پاها را عوض کنید و مجدداً تمرین را انجام دهید.

تمرین بالا کشیدن پا، عضلات پشت ران شما را تقویت می کند. با تقویت شدن این عضلات، می توانید این حرکت را با بستن وزنه به مچ پا انجام دهید یا یک نوار کشی را به دور مچ پا حلقه کنید. برای انجام این حرکت، صاف روی صندلی بنشینید و پاها را روی زمین و زانوها را خم کنید. عضلات ران پای راست خود را درگیر کرده و پای راست خود را به آرامی بلند کنید تا جایی که پا صاف و مستقیم در مقابل شما کشیده شود. کمی مکث کنید و سپس پا را به آرامی پایین بیاورید. بعد از پایان ست با یک پا، تمرین را با پای چپ تکرار کنید.

تمرین بالا کشیدن پا از پهلو موجب تقویت عضلات چهار سر ران و داخل ران ها می شود. برای آماده شدن برای انجام این تمرین، به یک طرف دراز بکشید و پاها را روی هم قرار دهید. کف پای بالایی خود را رو به بیرون خم کرده (فلکس کنید) و پای بالایی را به آرامی بالا برده و آن را صاف و قوی نگه دارید. پا را تا حدود سطح شانه بالا بیاورید، سپس مکثی کوتاه کرده و به آرامی پایین بیاورید. بعد از اینکه یک ست تمرین را در یک طرف کامل کردید، به سمت دیگر بدنتان دراز بکشید و پای دیگر را بلند کنید.

برای این تمرین، به یک توپ بسکتبال یا چیزی با همین اندازه نیاز دارید. بر روی زمین و پشت به یک دیوار بنشینید یا بالشی زیر سر خود قرار داده و بر روی زمین دراز بکشید. توپ بسکتبال را زیر یک زانو قرار دهید تا زانو کمی خم شود. عضلات پای خود را درگیر کرده و پای خم شده را به آرامی صاف کنید. کمی مکث کنید، سپس به آرامی پا را به حالت اولیه برگردانید. بعد از اینکه یک ست تمرین را با یک پا کامل کردید، تمرین را با پای دیگر اجرا کنید.

تمرینات استپ آپ یک انتخاب عالی در بین تمرینات زانو است زیرا به تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ، لگن و عضلات سرینی کمک می کند. برای این تمرین به یک سکوی کوتاه، پله یا استپ ورزشی نیاز دارید. برای تعادل می توانید دستتان را روی دیوار یا پشتی صندلی نگه دارید. برای انجام این حرکت، یک پا را روی استپ یا پله قرار داده و بالا ببرید، سپس وزنتان را بر روی آن پا قرار دهید و پا را صاف کنید تا آخر این حرکت به حالت استپ قرار بگیرید. با پای دیگر خود به آرامی روی استپ یا پله ضربه بزنید، سپس به آرامی پشتتان را پایین بیاورید. با تقویت شدن عضلات، پای دیگر خود را به حالت آویزان رها کنید تا اینکه با آن روی استپ ضربه بزنید.

حرکت بالا کشیدن عضلات پشت ساق پا باعث ایجاد تعادل و ثبات می شود. اگر در شروع کار نمی توانید به تنهایی تعادل خود را حفظ کنید، دست های خود را برای حفظ تعادل روی دیوار یا پشت یک صندلی قرار دهید. برای انجام این حرکت بایستید و پاها را به اندازه عرض لگن از هم باز کنید. به آرامی وزن خود را به انگشتان پا منتقل کنید و پاشنه پا را از زمین بلند کنید. قبل از پایین آمدن به آرامی مکث کنید. با افزایش قدرت، با نگه داشتن هالتر بر روی پشت یا نگه داشتن دمبل در هر دست، سطح این تمرین را دشوارتر کنید.

تمرینات عضله همسترینگ، باعث ایجاد قدرت، بهبود حرکت و کاهش خشکی مفصل زانو می شوند. پشت یک صندلی را نگه دارید و هر پا را به آرامی تا پشت سر خود خم کنید و تا جایی که می توانید پاشنه پایتان را به سمت باسنتان به عقب بکشید. ران ها و زانوها را در راستای یکدیگر قرار دهید. اگر بخواهید تغییری در این تمرین بدهید می توانید روی شکم دراز بکشید و پاها به صورت صاف و مستقیم در پشتتان بکشید. برای دشوارتر کردن تمرینات عضله ی همسترینگ، می توان از وزنه مچ پا یا یک کش ورزشی لاستیکی استفاده کرد.

تمرین پل، یکی از تمرینات رایج است که به ترازبندی خوب، پایداری و تقویت لگن و باسن، عضلات سرینی و عضلات هسته بدن کمک می کند. برای انجام این تمرین به پشت بخوابید و زانوها را خم کرده و کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید و حدود پانزده سانتی متر از باسن فاصله داشته باشند. عضلات هسته ی خود را سفت و محکم کنید، پاشنه پاهایتان را فشار دهید و باسن خود را از زمین بلند کنید. از ایجاد قوس در کمر خودداری کنید. در عوض، دنده ها را آرام و بدنتان را از قسمت شانه ها تا زانوها صاف و در یک خط نگه دارید. برای چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس به آرامی پایین بیایید. برای دشوارتر کردن تمرین، یک پا را بلند کنید تا یک حرکت پل با یک پا انجام دهید.

صاف کردن پاهای پرانتزی چیزی فراتر از فقط تمرینات ویژه برای پاها است، این در واقع شامل تمرین کل بدن شما است. این تمرین به این دلیل است که تا وضعیت بدن شما اصلاح نشود، پاهای پرانتزی را نمی توان صاف کرد و این دقیقاً همان جایی است که می توان از تمرینات یوگا استفاده کرد. تمرینات و حالت های یوگا برای اصلاح وضعیت بدن شما کاملاً مناسب هستند و پس از آن یک دوره تمرینات بدنی معمولاً برای صاف کردن پاهای پرانتزی کافی است. ممکن است این نکته مفید باشد که بدانید بندهای یوگا لوازم جانبی است که اگر هنگام انجام تمرین به آن احتیاج دارید، می توانید برای نگه داشتن پاهایتان، آنها را به دور پاها بپیچید. با محکم كردن بندها، به صاف كردن پاهای پرانتزی خود كمك خواهید كرد و با افزایش تنگی بندها به صورت تدریجی در مدت زمان حدود سه ماه، می توانید کمک خوبی برای صاف کردن کامل پاهایتان کرده باشید.

استفاده از وزنه ها نیز یک روش عالی برای اصلاح پاهای پرانتزی است.

 صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پیشگیری از انحراف زانو به سمت خارج

اقداماتی که برای پیشگیری از زانوی پرانتزی می توان انجام داد شامل پرهیز از علت های مشکل از قبیل موارد زیر است:

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیری پوست خود را به تعویق بیاندازید

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت تاری دید چشم و راه های درمان آن

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درماتیت سبورئیک چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

چگونه بدنسازی و دیسک کمر را مدیریت کنیم؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

راههای کاهش گرگرفتگی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

جوانسازی و رفع چین و چروک بالای لب

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

شایع ترین علائم دیسک گردن را بشناسیم

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

جراحی زیبایی پلک در چه مواردی انجام می شود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

چگونه ناخن هایم را تقویت کنم ؟

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت