دکتر محسن سلیمانی - پوست و مو

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drsoleimani.com
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین تلفن مطب : 36290689 - 031

دانه ی پوستی نوعی ضایعه ی پوستی است که می تواند شکل های بسیار متفاوتی داشته باشد و در مواقعی ممکن است خشک، مرطوب، برجسته، صاف یا به صورت تاول دیده شود. دانه ی قرمز پوستی ممکن است دردناک و همراه با خارش بوده و یا تغییر رنگ دهد. دانه های قرمز پوستی ممکن است در ناحیه ی کوچکی از بدن بروز کنند یا اینکه سطح وسیعی از پوست را درگیر کنند. علل مختلفی موجب ایجاد دانه ی پوستی می شوند؛ به همین دلیل طیف درمانی گسترده ای نیز برای آن وجود دارد. در ادامه به علل و درمان دانه های قرمز پوستی با خارش و بدون خارش می پردازیم.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی ، همچنین روشهای مراقبت تخصصی از پوست ، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689-031 تماس حاصل فرمایید.

دانه های ریز قرمز روی پوست با خارش

درماتیت تماسی (التهاب ناشی از تماس پوستی)

یکی از شایع ترین علت بثورات، تماس پوستی است. تماس پوستی زمانی رخ می دهد که پوست به چیزی که آن را لمس کرده واکنش نشان دهد. به دنبال ایجاد دانه پوستی، پوست ممکن است دچار قرمزی، التهاب و خارش شود. شایع ترین موادی که به دنبال تماس با آنها ممکن است موجب بثورات شوند عبارتند از:

محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون ها و شوینده ها: رنگ لباس، مواد شیمیایی مانند لاستیک و لاتکس، گیاهان سمی مانند سماق، پیچک و بلوط سمی.

داروها

برخی افراد به دنبال مصرف یک سری داروها دچار بثورات پوستی می شوند که می تواند جز عوارض دارو بوده یا یک واکنش آلرژیک به دنبال مصرف دارو باشد. بعضی داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها سبب حساسیت به نور می شود و فرد به نور خورشید بیشتر حساس شده و بثورات پوستی ایجاد می شود. واکنش حساسیت به نور شبیه آفتاب سوختگی است.

عفونت ها

عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی نیز می توانند موجب بثورات پوستی شوند. این بثورات بسته به نوع عفونت متفاوت اند برای مثال، آلودگی با کاندیدیا (یک عفونت قارچی شایع) موجب ایجاد دانه ی پوستی های همراه با خارش شده که معمولاً هم در چین های پوستی ایجاد می شوند.

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی فرد شروع به حمله به بافت های سالم بدن کند. برخی بیماری های خود ایمنی می توانند موجب بثورات پوستی شوند، برای مثال لوپوس بیماری خود ایمنی است که روی قسمت های مختلف بدن از جمله پوست اثر می گذارد. لوپوس موجب بثورات پروانه ای شکل روی پوست صورت می شود.

کاندیدا

این بیماری معمولاً در چین های پوستی (حفره های زیر بغل، ران ها، زیر پستان ها، بین انگشتان دست و پا) دیده می شود. در ابتدا ضایعات پوستی مرطوبی به وجود می آیند که باعث سوزش و خارش می شوند. در ادامه این ضایعات خشک شده و دچار پوسته ریزی می شوند.

جرب یا گال

بیماری گال یک بیماری پوستی است و بسیار واگیردار است که به آسانی از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شود. علائم در طی ۴ تا ۶ هفته ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:

کهیر

کهیر نوعی جوش قرمز است که ناگهان بر روی پوست تشکیل می شود و به خاطر حساسیت است. کهیر معمولاً چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا از بین برود.

روزاسه

روزاسه نوعی بیماری پوستی است که در اثر آن نقاطی قرمز بر روی پوست تشکیل می شود. این نقاط بر روی صورت و معمولاً به شکل رگ های خونی کوچک بر روی سطح پوست دیده می شوند.

گزش حشره

گزش حشره معمولاً به صورت نقاطی گرد دیده می شود که متورم می شود و ممکن است خارش نداشته باشد. پشه ها دلیل اصلی این گزش هستند. البته بیشتر گزیدگی ها باعث خارش می شوند و تنها انواع محدودی از آنها بدون خارش هستند.

زونا

(تبخال زوستر) یک عفونت ویروسی است که باعث شیوع بثورات دردناک یا تاول های پوستی می شود. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است، همان ویروسی است که باعث ایجاد آبله مرغان می شود. بثورات اغلب به صورت نواری از تاول در یک ناحیه از بدن ظاهر می شوند. هر دو بیماری های زونا و آبله مرغان ناشی از ویروس واریسلا زوستر هستند.

آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری عفونی و عامل آن ویروس واریسلا زوستر می باشد. بیماری آبله مرغان باعث راش های پوستی تاول مانند شده و همچنین باعث خارش بدن، خستگی و تب می شود. این بیماری برای افرادی که تاکنون دچار آبله مرغان نشده و یا واکسیناسیون نشده اند، بسیار مسری می باشد.

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

1. خال های مادرزادی

خال های مادرزادی لکه های رنگی روی پوست هستند که هنگام تولد یا کمی بعد از آن ظاهر می شوند و گاهی اوقات این لکه ها قرمز هستند. در چنین مواردی رگ های خونی غیر طبیعی در پوست می تواند عاملی برای بروز این مشکل باشد.

2. آکنه

آکنه یک نوع وضعیت رایج پوستی است که می تواند خفیف تا شدید باشد و معمولاً به صورت جوش روی پوست ظاهر می شود که قرمز و برآمده است.

3. غده های عروقی

غده های عروقی یک نوع رشد پوستی هستند که می توانند در هر جای بدن ظاهر شوند. این غده ها به دلیل وجود رگ های خونی اتفاق می افتند که فشرده شده اند و در نتیجه به صورت جوش های قرمز که به پاپیول ها معروف هستند، زیر سطح پوست یا روی آن تشکیل می شوند.

4. کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

پوست مرغی یک وضعیت رایج بدون آسیب است که به دلیل تولید بالای پروتئین کراتین اتفاق می افتد و باعث ایجاد جوش های سفت و کوچک در اطراف فولیکول های مو مخصوصاً در قسمت ران، باسن و بالای بازو می شود.

5. دمل

دمل یک عفونت پوستی در فولیکول مو و یا غده عرقی است که معمولاً مانند یک جوش قرمز رنگ سفت می باشد که اغلب با ترشحات پر شده است. دمل ها معمولاً بعد از ترکیدگی و باز شدن از بین می روند و در نتیجه مایع یا ترشحات داخل آن به بیرون نشت می کند.

6. واکنش آلرژیک

یکی از رایج ترین علل لکه های قرمز پوست، واکنش های آلرژیک و حساسیت است. این واکنش ها می تواند به دلیل مصرف غذا، آلودگی یا هر آلرژن دیگر در هوا، مواد آرایشی، محصولات مراقبت از پوست و شوینده های لباس ایجاد شود. پزشک در چنین شرایطی از فرد تست آلرژی می گیرد تا علت را تشخیص دهد.

7. گرما

حساسیت پوست به دلیل گرما به خاطر عرق های جمع شده در منافذ بسته پوست اتفاق می افتد و به صورت جوش های قرمز ظاهر می شود که ممکن است خارش و سوزش آنها را احساس نکنید. این نوع حساسیت یک وضعیت رایج در آب و هوای مرطوب و گرم است و معمولاً زمانی که دمای پوست خنک شود، آنها نیز ناپدید می شوند و از بین خواهند رفت.

8. پیتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی

جوش پولکی یک نوع حساسیت است که به دلیل وجود ویروس اتفاق می افتد و معمولاً حدود 6 الی 12 هفته طول می کشد. جوش پولکی یک زخم بزرگتر و یا زخم مادر دارد که در کنار آن زخم های کوچک تجمع یافته و معمولاً رنگ صورتی و قرمز دارد و ممکن است افزایش پیدا کند.

9. اینترتریگو

اینترتریگو یا التهاب چین های پوستی یک نوع حساسیت است که دقیقاً روی چین های پوست اتفاق می افتد و معمولاً می تواند در زیر بغل ، زیر سینه و روی ناحیه تناسلی ایجاد گردد. اغلب این اتفاق به دلیل اضافه وزن در افراد چاق رخ می دهد و به دلیل گرما و رطوبت بالا و حساسیت های پوستی است.

10. درماتوفیبروم

درماتوفیبروم یک ندول است که معمولاً در قسمت پایین ساق پای خانم ها اتفاق می افتد. البته برای مردان هم می تواند در هر جای بدنشان ظاهر شود. قسمت های برآمده به رنگ قرمز یا قهوه ای دیده می شوند و معمولاً چندتایی هستند. این برآمدگی ها غیرسرطانی می باشند.

11. پتشی یا لکه های خونی

لکه های خونی گرد و قرمز رنگ هستند و به دلیل ترکیدگی رگ های خونی کوچک به نام کاپیلاری زیرپوست تشکیل می شوند. این لکه ها سطح صافی دارند و هنگام لمس کردنشان، دردی را احساس نمی کنید. گاهی اوقات شبیه به جوش هستند و به دلایل مختلف مثل آسیب دیدگی، آفتاب سوختگی و جراحت یا کشش زیاد پوستی رخ می دهند.

12. کهیر

کهیرها جوش های قرمز رنگی هستند که به صورت کاملاً ناگهانی روی پوست ظاهر می شوند و معمولاً به دلیل حساسیت به آلرژن رخ می دهند. کهیرها معمولاً چند ساعت تا چند روز قبل از فروکش کردن روی بدن باقی می مانند.

13. گل سرخی

گل سرخی یک وضعیت مزمن پوستی است که باعث ایجاد جوش های قرمز رنگ ریز بر روی پوست می شود و معمولاً فقط روی صورت و قسمت هایی از بدن اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک روی سطح پوست ظاهر می شوند.

14. نیش حشرات

نیش حشرات معمولاً جوش های گردی هستند که ممکن است با خارش همراه باشند و یا اصلاً احساس خارش را ایجاد نکنند و ورم کنند. عنکبوت ها جزء حشراتی هستند که این نیازها را ایجاد می کنند. اگر ناگهان از خواب بیدار شدید و متوجه این جوش های قرمز شدید، احتمالاً نشان دهنده گزیدگی حشرات است.

دلایل دیگر تشکیل نقاط قرمز بر روی پوست عبارتند از:

سرطان پوست از ملانوما تا سرطان سلول بازال نیز باعث تشکیل نقاط قرمز، پوست پوست شدن یا تشکیل خال بر روی پوست می شود که گاهی اصلاً حس خارش و یا سوزش هم ایجاد نمی کنند.

زمان مراجعه به پزشک

همه بثورات پوستی به درمان پزشکی فوری نیاز ندارند. با این حال در صورت بروز بثورات و مشاهده علائم زیر باید فوراً مراقبت های اورژانسی دریافت کنند:

  1. تب
  2. تاول یا زخم باز
  3. مشکل در تنفس، گفتار یا بلع
  4. بثورات پوستی که کل بدن را بپوشانند.
  5. تورم صورت، چشم ها یا لب ها
  6. تشنج
  7. خواب آلودگی یا عدم پاسخگویی
  8. گرفتگی گردن
  9. حساسیت به نور

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

درمان دانه های قرمز روی پوست

افراد به منظور بهبودی و رفع دانه های قرمز روی پوست می توانند درمان های خانگی مفیدی که در ادامه شرح داده ایم را انجام دهند:

درمان خارش پوست با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. اگر درمان های خانگی کمکی به بهبود خارش نکنند، دارو و یا سایر روش های درمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

شما می توانید برای تزریق ژل بینی به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو ، زیبایی و لیزر می تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689-031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فواید و کاربردهای مزونیدلینگ صورت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیشگیری از افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق چربی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیشگیری از ایجاد کک و مک

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

فیلر زیر چشم برای رفع گودی و سیاهی زیر چشم

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت