دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

انواع جراحی سرطان بیضه

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

بیضه ها اندام های تولید مثل مردانه هستند که زیر آلت تناسلی در یک کیسه به نام اسکروتوم قرار دارند. عملکرد اولیه آنها تولید اسپرم و هورمونی به نام تستوسترون است. سرطان بیضه در درون بیضه ها که در کیسه بیضه قرار دارند ایجاد می شود. اگرچه این اختلال می تواند مردان یا پسران را در سنین مختلف درگیر کند اغلب در مردان بین ۱۵ تا ۴۴ سال به وجود می آید. سرطان بیضه یک اختلال نسبتاً نادر و کاملا درمان پذیر است. با تشخیص به موقع می توان به درمان سرطان بیضه پرداخت. بسته به نوع و مرحله پیشرفت سرطان بیضه، ممکن است درمان متفاوتی دریافت کنید. اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. هنگامی که پزشک تصمیم می گیرد به انجام عمل جراحی بپردازد فاکتورهای دیگری از قبیل سطح شاخص تومور را درد آقایانی که قصد فرزند آوری دارند را بررسی می کند.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علل سرطان بیضه

در اغلب موارد، علت ابتلا به سرطان بیضه مشخص نیست. پزشکان می دانند که سرطان بیضه زمانی ایجاد می شود که سلول های سالم موجود در بیضه دچار تغییر می شوند. سلول های سالم برای کمک به عملکرد صحیح بدن، به میزان دقیقی رشد کرده و تقسیم می شوند؛ اما گاهی برخی از سلول ها دچار اختلالاتی می شوند و در نتیجه بیش از حد تقسیم سلولی انجام می دهند با وجودی که بدن به سلول های جدید نیازی ندارد. تجمع این سلول های اضافی موجب تشکیل توده سرطانی در بیضه می شود. تقریباً تمامی سرطان های بیضه از سلول های ژرم آغاز می شود. این سلول ها وظیفه تولید اسپرم را به عهده دارند. دلیل بروز اختلال در سلول های ژرم و تکثیر غیرعادی آنها نامعلوم است.

علائم سرطان بیضه

شایع ترین علائم سرطان بیضه عبارتند از:

سرطان بیضه معمولاً یکی از بیضه ها (بیضه راست یا بیضه چپ) را درگیر می کند.

انواع جراحی سرطان بیضه

عوامل خطر سرطان بیضه

عواملی که در افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه مؤثر هستند عبارتند از:

انواع سرطان بیضه

انواع مختلف سرطان بیضه با توجه به نوع سلول هایی که سرطان در آنها شروع می شود قابل طبقه بندی هستند. شایع ترین نوع سرطان بیضه، سرطان سلول ژرمینال (زایا) است که حدود 95 درصد از کل موارد را تشکیل می دهد. سلول های ژرمینال نوعی سلول هستند که بدن از آن برای تولید اسپرم استفاده می کند. دو نوع اصلی از سرطان بیضه سلول ژرمینال وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  1. سمینوما: در 20 سال گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است و اکنون 40 تا 45 درصد از سرطان های بیضه را تشکیل می دهد.
  2. غیر سمینوما: بخش دیگر سرطان سلول ژرمینال را تشکیل می دهد و شامل تراتوم، کارسینوما جنینی، کوریوکارسینوما و تومورهای کیسه زرده (در پسران جوان شایع می باشد) است.

انواع کمتری از سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

مراحل سرطان بیضه

پس از انجام تمام آزمایش های مربوطه، پزشک می تواند مرحله ی سرطان را تشخیص دهد. این کار به تعیین درمان کمک خواهد کرد.

  1. مرحله ی یک: سرطان به بیضه ها محدود است و به دیگر نقاط بدن گسترش نیافته است.
  2. مرحله ی دو: سرطان به گره های لنفاوی شکم گسترش یافته است.
  3. مرحله ی سه: سرطان به دیگر نقاط بدن شامل ریه ها، کبد، مغز و استخوان گسترش یافته باشد.

تشخیص سرطان بیضه

علل جراحی سرطان بیضه

عمل جراحی به دلایل مختلفی انجام می شود که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

انواع جراحی سرطان بیضه

معمولاً پزشک برای درمان سرطان بیضه از روش های درمانی جراحی که به شرح زیر می باشند استفاده می کند:

برداشتن بیضه از کشاله ران به عنوان اولین خط درمان سرطان بیضه مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً یک بخش از فرایند تشخیص محسوب می گردد. در برخی موارد نادر پزشک قبل از عمل جراحی چند جلسه شیمی درمانی را توصیه می کند. پزشک برای انجام این عمل جراحی با توجه به شرایط بیمار از بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی استفاده می کند سپس به ایجاد یک برش در کشاله ران خواهد پرداخت. پزشک به کمک برش ایجاد شده در کشاله ران به خارج کردن بیضه و لوله اسپرم بر می پردازد. در این عمل جراحی پزشک از طریق کیسه بیضه به خارج کردن بیضه نمی پردازد؛ زیرا احتمال انتشار سرطان به غدد لنفاوی مجاور وجود دارد. در صورتی که پزشک عقیده داشته باشد که هر دو بیضه ها دارای تومورهای سرطانی هستند به خارج کردن آنها خواهد پرداخت. انجام عمل جراحی حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و پس از آن بیمار می تواند به منزل برود.

این عمل جراحی در مرحله یک و دو سرطان بیضه که به شیمی درمانی جواب نداده است انجام می شود. هنگامی که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار دارد پزشک به ایجاد یک برش بزرگ در قسمت میانی شکم او می پردازد تا غدد لنفاوی را که در مجاورت تومور قرار دارند خارج نماید. در برخی موارد خارج کردن غدد لنفاوی دو طرف بیضه ضرورت پیدا می کند که در چنین شرایطی عمل جراحی چند ساعت طول خواهد کشید. گاهی اوقات پزشک تصمیم می گیرد عمل جراحی خارج کردن غدد لنفاوی را همراه با جراحی خارج کردن بیضه انجام دهد یا ممکن است بیمار تحت دو عمل جراحی قرار بگیرد.

گاهی اوقات پس از جراحی برداشتن تومور بیضه به طور کامل به شیمی درمانی جواب نمی دهد و ممکن است به سایر نقاط بدن متاستاز دهد. در چنین شرایطی پزشک انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن بقایای تومور که پس از شیمی درمانی از بین نرفته اند را توصیه می کند. این عمل جراحی به عنوان یک روش استاندارد برای خارج کردن ضایعات سرطانی باقی مانده انجام می شود. در صورتی که شاخص سطوح تومور در خون وجود داشته باشد نشان دهنده فعال بودن بقایای تومور می باشد پزشک باید به انجام جراحی قطع عضو بپردازد. در صورتی که پزشک در جراحی قبلی به خارج کردن غدد لنفاوی نپرداخته باشند در عمل دوم خارج کردن آنها ضرورت پیدا می کند.

پزشک از عمل جراحی برای خارج کردن سرطان بیضه که به سایر نقاط بدن از قبیل ریه، مغز، کبد، گردن یا میان پرده متاستاز داده است استفاده می کند.

عمل جراحی سرطان بیضه

برای انجام عمل جراحی بیمار به اتاق عمل برده می شود و تیم درمان که شامل جراح، پرستار و متخصص بیهوشی از اقدامات اولیه را انجام خواهند داد. فرایند جراحی شامل موارد زیر می باشد:

اقدامات قبل از جراحی سرطان بیضه

بیمار باید قبل از جراحی، اطلاعات لازم در خصوص سابقه پزشکی خود و داروهایی که مصرف می کنند را در اختیار آنها قرار دهد.

مراقبت بعد از جراحی سرطان بیضه

پس از اتمام جراحی بیمار در اتاق ریکاوری به هوش می آید و از نزدیک تحت بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. پزشک برای کنترل درد بیمار به او داروی بیحسی می دهد و پس از هوشیاری کامل اقدامات لازم برای مشخص شدن او را انجام خواهد داد. در برخی موارد ممکن است بیمار به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد. در صورتی که پزشک به خارج کردن بیضه پرداخته باشد از بیمار می خواهد به منظور کنترل تورم از کمپرس یخ استفاده کند تا چند روز پس از مرخص شدن از بیمارستان هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد سپس به تدریج انجام فعالیت های طبیعی و روزمره خود بپردازد. بیمار باید تا چند هفته از برداشتن اجسام سنگین خودداری کند و به طور کامل از دستورات ارائه شده توسط پزشک پیروی نماید. اکثر بیماران تا مدتی پس از عمل احساس خستگی و ضعف دارند که این وضعیت به تدریج برطرف خواهد شد. معمولاً پزشک پس از عمل جراحی انجام جلسات شیمی درمانی یا پرتو درمانی را به منظور از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و جلوگیری از انتشار آنها به سایر نواحی بدن توصیه می کند.

عوارض جانبی جراحی بیضه

تقریباً در تمامی جراحی ها احتمال عوارض و خطرات کوتاه مدت مانند خونریزی بیش از حد، لخته شدن خون، واکنش و حساسیت به ماده بیهوشی و عفونت وجود دارد. همچنین اکثر مردان پس از جراحی مقداری درد را تجربه خواهند کرد که در صورت لزوم و با مشورت پزشک می توانند از مسکن ها استفاده کنند.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می کنند. این حالت از جمله در سرطان هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده شده تاکید می کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی های مثانه در مراحل اولیه ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

از بین بردن اسکار با لیزر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

مهمترین روشهای درمان استریا کدامند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فواید پاکسازی پوست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

فیلر چیست و چه کاربردهایی دارد

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

سندروم مفصل فاست چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

داروهای نازایی و سرطان

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

آنالیز مو به چه دلیل انجام میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیوند ابرو برای چه کسانی مناسب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت