دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

عوارض و آسیبهای بیماری ام اس بر بدن چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)، ام اس یا به اختصار MS یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که علائم خاصی را در سراسر بدن ایجاد می کند. کلمه اسکلروز به معنای سخت شدن پاتولوژیک بافت است. ضایعات ناشی از ام اس و در نتیجه اختلال در تکانه های عصبی در سراسر بدن، بیشتر علائم مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس را ایجاد می کنند. در بیماری MS به علت تحت تأثیر قرارگرفتن سیستم عصبی مرکزی عملکرد مغز و نخاع دستخوش تغییر می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم این بیماری زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه رشته های عصبی و غلاف میلین (ماده ای تشکیل شده از چربی که رشته های عصبی سالم را احاطه کرده است) را مورد هدف قرار می دهد. غلاف میلین (Myelin) به طور معمول از فیبرهای عصبی مغز، نخاع و عصب بینایی محافظت می کند. فیبرهای عصبی زیرین نیز می توانند در این حمله آسیب ببینند یا از بین بروند. با پیشرفت حمله، غلاف میلین ملتهب شده و به تدریج از بین می رود و مناطقی از بافت اسکار (اسکلروزیس) از خود باقی می گذارد. التهاب غلاف میلین تکانه های الکتریکی بین مغز و سایر قسمت های بدن را مختل می کند. بر اثر حمله سیستم ایمنی به رشته های عصبی، فرآیندهای طبیعی و ارسال پیام های الکتریکی در مغز و طناب نخاعی با اختلال مواجه می شوند. علائم و نشانه هایی که در بیماری ام اس بروز می کند بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و به نوع آسیب دیدگی بستگی دارد. شدت بیماری در برخی افراد خفیف بوده اما در برخی دیگر شدت بیشتری دارد به طوری که ممکن است توانایی خود را در نوشتن، صحبت کردن یا راه رفتن از دست بدهند.

علل بیماری ام اس

این بیماری یک اختلال خود ایمنی در بدن انسان است. این شرایط به معنی این است که سلول های سیستم ایمنی بدن که بطور عادی به باکتری ها، ویروس ها و سایر موارد مانند آن حمله می کنند، در این بیماری به خود بدن فرد حمله می نمایند. هنگامی که بیماری فعال شود، بخش هایی از سیستم ایمنی که عمدتاً به آنها سلول های T گفته می شود، به غلاف میلین عصب که فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات را در بر گرفته، حمله می کنند. این شرایط باعث ایجاد لکه های التهاب کوچک و آسیب دیدگی بر روی این غلاف می شود.
احتمالاً عوامل مشخص باعث فعال شدن سیستم ایمنی و عملکرد آن بطور نادرست می شود. یک تئوری مطرح شده در این رابطه به وجود عامل ویروسی یا سایر فاکتورهای محیطی اشاره داد. این فاکتورها می توانند بر وضعیت بعضی افراد که سیستم ایمنی آنها دارای شرایط ژنتیک خاص است، تأثیر گذاشته و باعث ابتلا به این بیماری شوند. با ابتلا به بیماری، التهاب ایجاد شده اطراف پوسته یا غشای عصب باعث می شود فیبرهای عصبی آسیب دیده نتوانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند و به این ترتیب علائم بیماری پیشرفت می کند. هنگامی که التهاب ایجاد شده در این پوسته توسط بدن شناسایی شود، غلاف میلین آسیب دیده ممکن است توسط بدن ترمیم شده و بهبود پیدا کند. به این ترتیب فیبرهای عصبی فعالیت خود را مجدداً آغاز می نمایند. به هر حال التهاب یا آسیب دیدگی مجدد می تواند جراحت های کوچک (اسکلروز) در غشای میلین ایجاد نماید و بطور دائمی باعث وارد شدن آسیب به فیبرهای عصبی شود.

 بیماری ام اس

علائم ام اس

این بیماری می تواند مجموعه گسترده و متنوعی از علائم بیماری ام اس را برای فرد به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد در این شرایط فقط با تعداد محدودی از این علائم مواجه می شوند و احتمال مشاهده همه این علائم در یک نفر کم و ناچیز است. علائم این بیماری معمولاً غیر قابل پیش بینی هستند. بیماری ms می تواند در هر زمان عود کرده و علائم آن در هر بار عود متفاوت باشد. علائم ایجاد شده در زمان عود بستگی به بخش یا بخش هایی از مغز یا ستون فقرات دارد که تحت تأثیر بیماری قرار می گیرند. بیمار ممکن است در این شرایط فقط یک علامت در یک عضو بدن خود داشته، یا علائم متعدد در اعضای مختلف بدن خود مشاهده نماید. این علائم به این دلیل ایجاد می شود که فیبرهای عصبی آسیب دیده فعالیت صحیح خود را متوقف می نمایند.

آیا می دانید علل کج راه رفتن در کودکان چیست؟

رایج ترین علائم این بیماری به شرح زیر هستند:

سایر علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

انواع بیماری ام اس

انواع بیماری ام اس را دانشمندان توصیف کرده اند که شایع ترین آنها شامل:

  1. ام اس عود کننده- فروکش کننده
  2. ام اس پیشرونده اولیه
  3. ام اس پیشرونده ثانویه

ام اس چه اثراتی روی بدن مبتلایان دارد؟

دوبینی و مشکلات بینایی:

این بیماری می تواند باعث ملتهب شدن اعصاب بینایی شود. در صورت تار شدن دید یا حمله های دوبینی شدید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درد و اسپاسم عضلات:

مبتلایان به بیماری ام اس اغلب دچار درد بی امان پا، خشک شدن عضلات و اسپاسم عضلات می شوند. به گفته انجمن ملی ام اس در آمریکا، 55 درصد مبتلایان درمرحله ای از زندگی دچار درد زیادی می شوند. علائم بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

تأثیرات ام اس بر سیستم عصبی و حافظه

ازآنجایی که ام اس روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد، بروز مشکلات شناختی غیر معمول نیست. احتمال رخ دادن اشتباهات در گفتار، حافظه، سختی در نظم بخشیدن به کارها یا کوتاهتر شدن دامنه توجه هم وجود دارد. با این حال تنها 5 تا 10 درصد از افرادی که بیماری ام اس آنها تشخیص داده شده است دارای مشکلات شناختی هستند که به طور چشمگیری می تواند روی زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد.

عوامل خطر ابتلا به بیماری ام اس

سن شایع ابتلا به این بیماری بین ۲۰-۴۰ سال است. همین طور شیوع این بیماری در زنان ۲-۳ برابر مردان است. با وجود این که هنوز دقیقاً علت اصلی بیماری مشخص نیست؛ اما عواملی هستند که می توانند در شروع بیماری ام اس مؤثر باشند. این فاکتورها عبارتند از:

تشخیص ام اس

آزمایش مخصوصی برای تشخیص ام اس وجود ندارد و روش تشخیص آن به صورت رد کردن احتمال وجود عارضه های دیگر با علائم و نشانه های مشابه می باشد. به این روش، تشخیص افتراقی گفته می شود. احتمالاً پزشک شما با سؤال در مورد سوابق پزشکی و معاینه ی کامل فیزیکی فرایند تشخیص را آغاز می کند. سپس ممکن است موارد زیر را برای شما تجویز کند:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان ام اس

بیماری ام اس هیچ درمان قطعی نداشته و روش های درمانی استفاده شده معمولاً بر روی کند کردن روند بیماری، تسریع روند بهبودی پس از حملات ام اس و مدیریت علائم آن تمرکز می کنند. برخی از افراد علائم بسیار خفیفی را تجربه کرده و نیاز به درمان ندارند.

درمان حملات ام اس

روش های درمانی برای اصلاح روند پیشرفت بیماری

تابه حال هیچ روش درمانی برای کند کردن روند پیشرفت ام اس پیش رونده ی اولیه مفید واقع نشده است. برای ام اس عودکننده فروکش کننده، روش های اصلاحی زیادی وجود دارند. روش های درمانی برای ام اس عودکننده فروکش کننده عبارت اند از:

درمان علائم و نشانه های ام اس

  1. فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست یا متخصص کار درمانی می تواند به شما تمرینات کششی و تقویتی آموزش داده و به شما نشان دهد که چگونه می توان با کمک وسایل مخصوص، کارهای روزانه را آسان تر انجام داد. فیزیوتراپی به همراه استفاده از وسایل کمکی حرکتی در موقع نیاز، می تواند در مدیریت ضعف پا و دیگر مشکلات مربوط به راه رفتن که معمولاً در بیماری ام اس وجود دارند، به فرد کمک کنند.
  2. شل کننده های عضلانی: ممکن است گرفتگی های دردناک و غیرقابل کنترلی را در عضلات خود و به خصوص در عضلات پاها تجربه کنید. شل کننده های عضلانی مانند باکلوفن (لیورسال) و تیزانیدین (زانافلکس) می توانند به شما کمک کنند.
  1. داروهای دیگر: ممکن است داروهایی برای درمان افسردگی، درد، اختلالات جنسی و مشکلات مربوط به مثانه و روده ها که با ام اس همراه اند نیز تجویز شوند.
  2. داروهای جایگزین: بسیاری از افراد مبتلا به ام اس برای مدیریت علائم بیماری خود، از روش های درمانی جایگزین و مکمل و یا هر دو استفاده می کنند.
  3. روش های جایگزین مانند ورزش، مدیتیشن، یوگا، ماساژ، رژیم غذایی مناسب، طب سوزنی و تکنیک های آرامش بخشی می توانند سلامت عمومی ذهنی و جسمی را بهبود بخشند؛ ولی تحقیقات کمی کارایی آنها در مدیریت علائم ام اس را تأیید کرده اند.

بیماری دیسک کمر نیاز به اقدام فوری دارد زیرا یکی از اصلی ترین دلایل بروز فلج پا در اثر دیسک کمر ، عدم درمان به موقع این عارضه است. یعنی درصورتی که بیرون زدگی یا پارگی دیسک به موقع درمان نشود؛ فشردگی عصب ها بیشتر شده و بیمار به مرور به ضعف و فلج پاها دچار می شود. در کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی از روشهای متنوع و موثری برای کم کردن فشار از روی دیسک و پیشگیری از فلج پاها استفاده می شود. شما می توانید برای بهره مندی از این شیوه های درمانی، به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

خروج باد از واژن به چه علت و چه زمانی اتفاق می افتد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

نکاتی طلایی برای داشتن پوستی شفاف و درخشان

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

نقش زنجبیل در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

میکرونیدلینگ و تاثیر آن در جوانسازی پوست

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

آیا وازکتومی می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

چرا همیشه دمای بدنم پایینه؟؟؟؟

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی و آرامبخشی

دکتر امیر منصور شیرانی [ متخصص بیماریهای دهان و دندان ]

درمان ترک و خطوط بعد از حاملگی

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت