دکتر هما فاتحی - پوست و مو

برای جوش های التهابی چه کنیم؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drfatehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309 تلفن مطب : 32245018 - 031

جوش های چرکی و التهابی زخم های کوچک و حاوی چرکی هستند که روی سطح پوست ایجاد می شوند. جوش های چرکی بیشتر در هنگام آکنه دیده می شوند، اگر چه می توانند نشانه ای از عفونت های مربوط به پوست نیز باشند. جوش های چرکی روی پوست به صورت نواحی کوچک، برآمده و قرمز دیده می شوند که معمولاً یک مرکز سفید دارند. جوش های چرکی ممکن است دردناک یا به لمس حساس باشند. این جوش ها اغلب در صورت، پوست ناحیه قفسه ی سینه، شانه ها و نواحی که زیاد تعریق دارند، مشاهده می شوند. جوش های چرکی و التهابی یک نوع از آکنه هستند که معمولاً ناشی از عدم تعادل هورمونی یا تغییرات هورمونی بدن است. این بیماری پوستی به ویژه در نوجوانان و جوانان رایج است. چنان چه ظاهر جوش های چرکی برای فرد ناخوشایند است، می توان این جوش ها را به طور مؤثر درمان کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت جوش های التهابی صورت

عوامل متفاوتی می توانند منجر به ایجاد جوش های چرکی شوند. این عوامل عبارتند از:

  1. داروهایی مانند پیشگیری از بارداری خوراکی، استروئیدها یا لیتیوم
  2. میکروبیوم پوست. برخی از گونه های باکتری می توانند باعث التهاب شوند و با آکنه مرتبط هستند.
  3. نوسانات هورمونی، مانند نوسانات ناشی از بلوغ، بارداری یا یائسگی
  4. شرایط پزشکی که بر هورمون ها تأثیر می گذارد، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  5. استرس. باعث آزاد شدن آندروژن ها (هورمون هایی که منجربه ایجاد آکنه می شوند) می شود.
  6. ژنتیک که ممکن است برخی افراد را بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آکنه قرار دهد.

علائم جوش های التهابی

جوش های التهابی و ملتهب باعث ایجاد جوش های قرمز و متورمی می شوند. التهاب جوش ممکن است خفیف باش، فقط گاهی اوقات، یا ممکن است شدیدتر باشد و در نتیجه لکه های عمیقی ایجاد کند. این لکه ها نه تنها ممکن است متورم باشند، بلکه می توانند پوسته پوسته نیز شوند.

آکنه های ملتهب معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  1. پاپول (برجستگی های قرمز که ممکن است کوچک یا بزرگ باشد)
  2. چرک (قرمز، ملتهب، با سر سفید)

اگرچه گره ها و کیست ها که بزرگ تر از یک جوش معمولی هستند و در لایه های عمیق تری از پوست ایجاد می شوند از فرم های متداول ضایعات جوش ملتهب هستند؛ اما در موارد شدیدتر دیده می شوند.

برای جوش های التهابی چه کنیم

درمان جوش های التهابی صورت

بنزیول پراکساید

بنزیول پراکساید یکی از رایج ترین داروهای درمان آکنه است که به طور مؤثر باکتری های مولد آکنه را از بین می برد و تولید چربی را کاهش می دهد. از آنجا که این محصول التهاب را به میزان کمی کاهش می دهد، بنابراین بهتر است برای درمان آکنه ملایم استفاده شود. در موارد بروز آکنه متوسط تا شدید، ترکیبی از بنزیول پراکساید و آنتی بیوتیک های موضعی نتایج بهتری را ایجاد می کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های موضعی مانند اریترومایسین و کلیندامایسین رشد باکتری های آکنه (P.acnes) را کنترل می کنند و در عین حال سبب کاهش التهاب جوش ها می شوند. این داروها باید دقیقاً همان طور که تجویز شده اند برای جلوگیری از ایجاد مقاومت در برابر باکتری ها مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که آنتی بیوتیک ها همراه با بنزیول پراکساید مورد استفاده قرار می گیرند، اثربخشی آنتی بیوتیک های موضعی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. آنتی بیوتیک های خوراکی همچنین می توانند جوش های چرکی یا التهابی را کنترل کنند؛ زیرا میزان باکتری روی پوست و همچنین التهاب را کاهش می دهند. آنتی بیوتیک های خوراکی نیز معمولاً همراه با داروهای موضعی تجویز می شوند.

رتینوئیدها

رتینوئید موضعی، یک مشتق از ویتامین A است که اغلب اوقات درمان انتخابی برای بیماران مبتلا به جوش های چرکی آکنه متوسط تا نسب تا شدید است. نه تنها فرم های تجویز شده این دارو منافذ را پاکسازی می کنند، بلکه مانع تشکیل جوش های چرکی و سایر ضایعات آکنه می شود. در حال حاضر در فرمول های ملایم تری موجود هستند که نتایج مؤثری همانند ترکیبات قبلی دارند. رتینوئیدها حساسیت به خورشید را افزایش می دهند، بنابراین هنگام استفاده از رتینوئیدهای موضعی، اقدامات لازم برای حفاظت از خورشید را انجام دهید.

تزریق استروئید

در صورت عدم مشاهده هر گونه بهبود در وضعیت جوش های کیستی، برخی متخصصان پوست جهت کاهش التهاب و پیشگیری از زخم شدن جای جوش تزریق دارو های استروئیدی را تجویز می کنند. تأثیرات این تزریق تنها پس از چند ساعت نمایان می شوند. با اینکه تزریق استروئید راه حلی ساده برای این مشکل پوستی به نظر می رسد؛ اما باید توجه داشت که تزریق کورتیزون باکتری موجود را از بین نبرده و فقط علائم مرتبط با آن را کاهش می دهد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روش لایه برداری مکانیکی لایه سطحی پوست است. این نوع درمان شامل یک دستگاه دستی است که کریستال ها را روی پوست می کشد. کریستال ها به آرامی سطح پوست را سایش یا صیقل می دهند. یک لوله ی خلاء کریستال ها و سلول های پوست را پاکسازی می کند. میکرودرم ابریژن موجب لایه برداری پوست و باز کردن منافذ پوست می شود. نتایج سریعاً قابل مشاهده هستند و پوستی روشن تر و صورتی رنگ به وجود می آید.

درمان لیزری جوش

درمان های لیزری با از بین بردن سطحی ترین لایه پوست و به سطح رساندن سلول های جوان تر زیرین، جوش ها و جای زخم ناشی از جوش ها را از بین می برند. این درمان، سطح پوست را بدون استفاده از مواد شیمیایی یا اسکراب تجدید کرده و ظاهر جای زخم ها را کاهش می دهد. با این حال، درمان لیزری جوش ها برای هر نوع پوستی مخصوصاً انواع حساس مناسب نیست. تأثیرگذاری این درمان به نوع جوش بستگی دارد.

میکرونیدلینگ

یکی دیگر از درمان های بی نظیر جوش میکرونیدلینگ است. در این فرآیند سوزن های کوچکی به درون پوست اطراف جای زخم وارد می شوند تا پوست را به تولید کلاژن بیشتر وادار کنند. این کلاژن می تواند با صاف کردن پوست، ظاهر زخم های ناشی از جوش را کاهش دهد. با این حال، رفع زخم ناشی از جوش می تواند به بروز عوارض موقتی از جمله قرمزی، درد و التهاب منجر شود.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین دارویی امید بخش برای مبتلایانی است که روش های دیگر در درمان جوشهای کیستی آنان مؤثر نبوده است. ایزوترتینوئین یک داروی خوراکی قدرتمند است که از ویتامین A مشتق شده و با تغییر شکل غدد سباسه جریان تولید چربی در این غدد را متوقف می کند. این کاهش در تولید سیبوم می تواند به کاهش مقدار باکتری و در نهایت رفع عفونت منجر شود.

فوتودینامیک (PDT)

در طول این فرایند، یک پماد مخصوص (فوتوسنسیتایزر) به محل جوش اعمال شده و سپس یک نور کنترل شده به رنگ قرمز یا آبی بر روی محل تابانده می شود. این فرایند با هدف کوچک کردن غدد سباسه، کاهش مقدار چربی و از بین بردن باکتری ها در منافذ پوست و همچنین کاهش مؤثر اندازه جوش های کیستی انجام می شود.

جوش یا آکنه همان برجستگی های ناخوش آیندی است که به اشکال مختلف بر روی پوست ظاهر شده و موجب ناهمواری یا تغییر رنگ پوست می شوند. امروزه روشهای درمانی بسیار موثری برای درمان آکنه وجود دارد که در اصفهان توسط دکتر هما فاتحی انجام می گردد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش هستید با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از جوشهای التهابی

مراقبت از پوست میتواند به درمان جوش چرکی خفیف کمک کرده و از ایجاد جوشهای دیگر جلوگیری کند. اولین گام برای این منظور تغییر رژیم غذایی و حذف غذاهایی است که باعث تشدید جوشها میشوند. کاهش مصرف چربیها، غذاهای چرب و نوشیدنیهای شیرین باید کاهش یابد. از مصرف شیر و محصولات تولیدشده از شیر برای مدتی باید پرهیز شود تا مشخص شود که آیا با این کار جوشها بهبود می یابند یا نه. از آنجا که استرس یکی از دلایل ایجاد جوش است باید سعی کنید که از قرار گرفتن در موقعیتهای استرس زا دوری کنید.

همچنین از لمس کردن پوست صورت یا ترکاندن جوشها خودداری کنید. این کار فقط باعث گسترش عفونت در پوست و تشدید جوشهای چرکی میشود. حداقل دو مرتبه در روز صورت خود را بشورید؛ اما فقط از صابونها و تمیزکننده های ملایم استفاده کنید. پوست صورت را برای رفع جوشهای التهابی نخراشید. با این کار فقط پوست تحریک شده و جوشهای چرکی روی صورت افزایش مییابند. از مرطوب کننده ها، لوسیون ها، پاک کننده ها و کرمهای بدون روغن که حاوی اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید هستند استفاده کنید.

اگر مایل به استفاده از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند تزریق فیلر و بوتاکس دور چشم و پیشانی توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان هستید؛ لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونگی مصرف داروها برای درمان آکنه

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

پرسش های متداول در مورد لیزیک و جراحی های رفرکتیو

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

دردهای ناحیه صورت و مفصل فک ـ قسمت دوم

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

عمل لیزری دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آمادگی برای سونوگرافی بیضه

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

علائم و درمان شکستگی آرنج دست

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

آیا کاشت مو دائمی است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

جراحی ماستکتومی به چه دلیل انجام میشود؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت