کلینیک پوست صدف - پوست ، مو و زیبایی

چرا نباید جوش های صورت را ترکاند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.sadafclinic.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف تلفن مطب : 32240827 - 031
آنچه در این مطلب میخوانید

آکنه یا جوش از مشکلاتی است که ممکن است در اثر تغییرات هورمونی، واکنش به یک نوع وسیله آرایشی و یا محصولات مراقبت از پوست ایجاد شوند. در واقع ممکن است جوش ها به دلایل زیادی از جمله در اثر باکتری ها به وجود بیایند، به طوری که دانه های ملتهب ایجاد شده در اثر جوش مکان بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها بوده و با افزایش و تکثیر باکتری ها، جوش ایجاد شده ملتهب تر و مقاوم تر می شود. جوش صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی است. شروع آن به شکل جوش زیر پوستی همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد که این ها می تواند تبدیل به جوشهای التهابی برجسته قرمز یا چرکی شود و حتی کیستهای بزرگ چرکی هم ایجاد گردد. شدت این نوع از جوش از انواع بسیار خفیف تا بسیار شدید متفاوت است. نکته مهم و اساسی که بسیاری از پزشکان در مورد آن به بیماران پیشنهاد می دهند دستکاری نکردن جوش صورت است که در ادامه علل آن شرح داده میشود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی از جمله درمان آکنه ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل بروز جوش

دلیل اصلی ایجاد جوش در هرجایی از بدن بسته شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با چربی یا سلول های مرده پوست مسدود شده یا به دلایل هورمونی بسته شوند. شایع ترین دلیل بسته شدن فولیکول های مو افزایش بیش ازحد سبوم (چربی طبیعی پوست) بوده که خود را به صورت جوش نشان می دهد؛ اما عوامل دیگری نیز می توانند باعث بروز جوش در بخش های مختلف بدن شوند که در ادامه درباره آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

عوارض کندن جوش

انواع جوش

کندن جوش چه عوارضی دارد؟

در واقع ترکاندن جوش و ایجاد فشار در این نواحی می تواند مضرات بسیاری را به همراه داشته باشد. در زیر به این مضرات اشاره می کنیم:

  1. ترکاندن جوش می تواند التهابات پوستی عمیقی را ایجاد کند.
  2. ایجاد جای زخم بر روی پوست صورت ممکن است به از بین رفتن زیبایی افراد منجر شود.
  3. جای زخم می تواند تا مدت زیادی بر روی پوست باقی بماند.
  4. ورود میکروب ها از این طریق به پوست راحت تر صورت می گیرد.

چرا نباید جوش های صورت را ترکاند؟

در واقع عامل میکروبی که در این جوش ها وجود دارد با ترکاندن آنها در سطح پوست پخش می شود و از این طریق درمان جوش ها به تعویق می افتد. همچنین پارگی سطح پوست نیز می تواند منجر به جذب آلودگی های بیشتری شود و به ایجاد جوش های بزرگتر و التهابی در این نواحی بیانجامد. علاوه بر این جای جوش و زخم ایجاد شده در اثر ترکاندن دیرتر از بین می رود و در بسیاری از مواقع این لک ها بر روی پوست باقی می مانند که نیاز به درمان هایی متناسب با نوع ضایعه ایجاد شده دارند.

درمان جوش

بنزیول پراکساید

بنزیول پراکساید یکی از رایج ترین داروهای درمان آکنه است که به طور مؤثر باکتری های مولد آکنه (جوش های چرکی آکنه) را از بین می برد و تولید چربی را کاهش می دهد. از آنجا که این محصول التهاب را به میزان کمی کاهش می دهد، بنابراین بهتر است برای درمان آکنه ملایم استفاده شود. در موارد بروز آکنه متوسط تا شدید، ترکیبی از بنزیول پراکساید و آنتی بیوتیک های موضعی نتایج بهتری را ایجاد می کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های موضعی مانند اریترومایسین و کلیندامایسین رشد باکتری های آکنه (P.acnes) را کنترل می کنند و در عین حال سبب کاهش التهاب جوش های چرکی می شوند. این داروها باید دقیقاً همان طور که تجویز شده اند برای جلوگیری از ایجاد مقاومت در برابر باکتری ها مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که آنتی بیوتیک ها همراه با بنزیول پراکساید مورد استفاده قرار می گیرند، اثربخشی آنتی بیوتیک های موضعی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. آنتی بیوتیک های خوراکی همچنین می توانند جوش های چرکی یا التهابی را کنترل کنند؛ زیرا میزان باکتری روی پوست و همچنین التهاب را کاهش می دهند. آنتی بیوتیک های خوراکی نیز معمولاً همراه با داروهای موضعی تجویز می شوند.

رتینوئید ها

رتینوئید موضعی، یک مشتق از ویتامین A است که اغلب اوقات درمان انتخابی برای بیماران مبتلا به جوش های چرکی آکنه متوسط تا نسب تا شدید است. نه تنها فرم های تجویز شده این دارو منافذ را پاکسازی می کنند، بلکه مانع تشکیل جوش های چرکی و سایر ضایعات آکنه می شود. در حال حاضر در فرمول های ملایم تری موجود هستند که نتایج مؤثری همانند ترکیبات قبلی دارند. رتینوئیدها حساسیت به خورشید را افزایش می دهند، بنابراین هنگام استفاده از رتینوئیدهای موضعی، اقدامات لازم برای حفاظت از خورشید را انجام دهید.

میکرونیدلینگ

یکی دیگر از درمان های بی نظیر جوش و جای جوش میکرونیدلینگ است. در این فرآیند سوزن های کوچکی به درون پوست اطراف جای زخم وارد می شوند تا پوست را به تولید کلاژن بیشتر وادار کنند. این کلاژن پوستی می تواند با صاف کردن پوست، ظاهر زخم های ناشی از جوش را کاهش دهد. با این حال، رفع زخم ناشی از جوش می تواند به بروز عوارض موقتی از جمله قرمزی، درد و التهاب منجر شود.

فوتودینامیک (PDT)

در طول این فرایند، یک پماد مخصوص (فوتوسنسیتایزر) به محل جوش اعمال شده و سپس یک نور کنترل شده به رنگ قرمز یا آبی بر روی محل تابانده می شود. این فرایند با هدف کوچک کردن غدد سباسه، کاهش مقدار چربی و از بین بردن باکتری ها در منافذ پوست و همچنین کاهش مؤثر اندازه جوش های کیستی انجام می شود.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین دارویی امید بخش برای مبتلایانی است که روش های دیگر در درمان جوشهای کیستی آنان مؤثر نبوده است. ایزوترتینوئین یک داروی خوراکی قدرتمند است که از ویتامین A مشتق شده و با تغییر شکل غدد سباسه جریان تولید چربی در این غدد را متوقف می کند. این کاهش در تولید سیبوم می تواند به کاهش مقدار باکتری و در نهایت رفع عفونت منجر شود.

تزریق استروئید

در صورت عدم مشاهده هر گونه بهبود در وضعیت جوش های کیستی، برخی متخصصان پوست جهت کاهش التهاب و پیشگیری از زخم شدن جای جوش تزریق دارو های استروئیدی را تجویز می کنند. تأثیرات این تزریق تنها پس از چند ساعت نمایان می شوند. با اینکه تزریق استروئید راه حلی ساده برای این مشکل پوستی به نظر می رسد؛ اما باید توجه داشت که تزریق کورتیزون باکتری موجود را از بین نبرده و فقط علائم مرتبط با آن را کاهش می دهد.

درمان لیزری جوش

درمان های لیزری با از بین بردن سطحی ترین لایه پوست و به سطح رساندن سلول های جوانتر زیرین، جوش ها و جای زخم ناشی از جوش ها را از بین می برند. این درمان، سطح پوست را بدون استفاده از مواد شیمیایی یا اسکراب تجدید کرده و ظاهر جای زخم ها را کاهش می دهد. با این حال، درمان لیزری جوش ها برای هر نوع پوستی مخصوصاً انواع حساس مناسب نیست. تأثیرگذاری این درمان به نوع جوش بستگی دارد.

لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی حرفه ای مانند اسید گلیکول یک یا اسید سالیسیلیک برای از بین بردن سلول های مرده پوست، منافذ، جوش های سر سفید و سر سیاه و تحریک برای رشد پوستی جدید به کار می روند. لایه بردارهای شیمیایی همچنین در کاهش ظاهر زخم های آکنه بسیار مؤثر هستند. لایه بردارهای شیمیایی دارای سه نوع درجه بندی هستند: لایه بردارهای سطحی، متوسط و عمقی. لایه برداری های لایه های زنده (لایه های متوسط و عمیق) با استفاده از محصولاتی مانند اسید تری کلرواستیک (TCA) و فنل باید توسط یک پزشک انجام شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روش لایه برداری مکانیکی لایه سطحی پوست است. این نوع درمان شامل یک دستگاه دستی است که کریستال ها را روی پوست می کشد. کریستال ها به آرامی سطح پوست را سایش یا صیقل می دهند. یک لوله ی خلاء کریستال ها و سلول های پوست را پاکسازی می کند. میکرودرم ابریژن موجب لایه برداری و باز کردن منافذ پوست می شود. نتایج سریعاً قابل مشاهده هستند و پوستی روشن تر و صورتی رنگ به وجود می آید.

فوتودینامیک

در موارد شدید، به منظور از بین بردن جوش های چرکی آکنه ناشی از عفونت، روش درمانی به نام فوتودینامیک (پی تی دی) مورد استفاده قرار می گیرد. در درمان فتودینامیک از ترکیب نور و یک محلول فعال شده توسط نور استفاده می شود که جوش های چرکی آکنه را هدف قرار می دهد و آنها را از بین می برد. علاوه بر از بین بردن جوش های چرکی و سایر عوارض پوستی ناشی از آکنه، درمان فتودینامیک همچنین ممکن است زخم های آکنه های قدیمی را کاهش داده و پوست شما را صاف تر کند.

لیزر

درمان هایی که شامل استفاده از لیزر هستند در زمانی که شما جوش های چرکی عمیقی دارید و عفونت می تواند عمیق تر از یک آکنه خفیف یا متوسط باشد، در رسیدن به لایه های عمیق پوست کمک می کنند و استفاده از این درمان ها در هنگام بروز این نوع از عفونت ها ضروری است. هنگامی که شما با عفونت باکتریایی و التهاب روی سطح پوست مانند جوش های التهابی و چرکی آکنه مواجه هستید، لیزر درمانی می تواند به شما کمک کند. لیزر درمانی به از بین بردن عفونت پوست کمک می کند و همچنین تشکیل اسکار را کاهش می دهد.

 اينستاگرام کلينيک صدف

پیشگیری از جوش

در اینجا به چند نکته برای مراقبت از پوست افراد دارای آکنه یا مستعد به آن در برابر بروز جوش اشاره شده است:

هایفوتراپی و بکارگیری لیزر اندولیفت از جدیدترین و موثرترین روشهای جوانسازی پوست می باشن که در کلینیک صدف اصفهان توسط متخصص پوست انجام می شوند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هاهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تاثیرات لیزر پلاسما بر روی مهره های مجاور دیسک و صفحات غضروفی

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

اعصابی که توسط طب سوزنی فعال می شوند

دکتر امیر هوشنگ سپهری [ طب سوزنی ]

درباره درماتیت شوره ای بیشتر بدانیم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ده نکته تزریق بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ناراحتی های گوارشی و بارداری

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نقش تغذیه در سلامت چشم و بینایی - بخش دوم

دکتر حیدر سیاتیری [ فلو شيپ تخصصي قرنيه سگمان قدامي ]

نقش آب در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

توصيه هاي تغذيه اي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت