دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

روشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

فلج مغزی یا سی پی اصطلاحی است که برای برخی از اختلالاتی به کار می رود که بر روی حرکات معمولی و سالم تأثیر می گذارند. فلج مغزی رایج ترین ناتوانی فیزیکی در کودکان است به طوری که هرساله در بیشتر از 10000 کودک این بیماری تشخیص داده می شود. بیماری cp اختلالی بدون پیشرفت است به این معنی که با زمان بدتر نمی شود. در اغلب موارد می توان این بیماری را با معالجه و درمان مستمر به صورت مناسبی مدیریت کرد و خوشبختانه دوسوم افراد مبتلا به این بیماری می توانند راه بروند. این در حالی است که برخی از کودکان مبتلا به بیماری سی پی نیازمند صندلی چرخ دار هستند؛ ولی بسیاری از آنها می توانند به تنهایی و مستقل راه بروند. برخی مبتلایان به سی پی قادر به برقراری ارتباط شفاهی هستند. اغلب اوقات از دستگاه های کمکی برای بهبود بخشیدن به تکلم و شنوایی استفاده می شود. هیچ درمان شناخته شده ای برای سی پی وجود ندارد؛ اما خوشبختانه برای کمک به کودکان و بزرگسالانی که به این بیماری مبتلا هستند درمان های قطعی زیادی وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت و عوامل خطر بیماری فلج مغزی

فلج مغزی کودکان بر اثر رشد ناکامل یا غیر طبیعی و یا آسیب رسیدن به بخشی از مغز ایجاد می شود که این بخش کنترل حرکات بر بدن را به عهده دارد. این آسیب ممکن است قبل از تولد، در حین زایمان یا بعد از تولد رخ دهد. فلج مغزی ممکن است عوارضی هم روی کودکان داشته باشد.

فلج مغزی مادرزادی

اغلب کودکانی که به فلج مغزی (cp) دچار هستند، به صورت مادرزادی این بیماری را دارند؛ اما ابتلای آنان به فلج مغزی ماه ها یا حتی سال ها پس از تولد تشخیص داده می شود.

فلج مغزی اکتسابی

درصد کمی از کودکان به فلج مغزی اکتسابی مبتلا می شوند که در این صورت این بیماری بعد از تولد ایجاد می شود. برخی از علل ابتلا به فلج مغزی اکتسابی عبارتند از آسیب مغزی طی چند ماه یا چند سال اول زندگی کودک، عفونت مغزی مانند مننژیت باکتریایی و یا آنسفالیت ویروسی، مشکل در جریان خون به مغز، یا ضربه شدید به سر بر اثر تصادفات ماشین، زمین خوردن یا تجاوز به کودک.

عوامل خطر فلج مغزی

برخی از بیماری ها یا اتفاقات ممکن است در دوران بارداری یا زایمان بروز کنند که ریسک به دنیا آمدن کودک با فلج مغزی را بالا می برند. برخی از این عوامل خطر عبارتند از:

عوامل زیر موجب بروز فلج مغزی (سی پی) نمی شوند؛ اما از جمله عوامل هشداردهنده هستند:

علائم بیماری سی پی

مشکلات حرکتی و هماهنگی بدنی مرتبط با فلج مغزی عبارتند از:

بیماری فلج مغزی

انواع فلج مغزی

دسته بندی انواع فلج مغزی بر اساس نوع، شدت و محل بروز اختلالات جسمانی کودک است. پزشکان، بیماری فلج اطفال را بر اساس اختلالات حرکتی کودک بدین صورت تقسیم بندی کرده اند:

  1. اسپاستیک همی پلژی (Spastic hemiplegia) که دست و پای یک طرف را درگیر می کند.
  2. اسپاستیک دی پلژی (Spastic diplegia) در این حالت خشکی و اسپاسم عضلات بیشتر در پاها است و کمتر دست ها و صورت را درگیر می کند. البته ممکن است کنترل حرکت دست ها برای بیمار مشکل باشد.
  3. اسپاستیک کوادری پلژی (Spastic quadriplegia) که شدیدترین نوع فلج مغزی اسپاستیک است و معمولاً همراه با ناتوانی های هوشی متوسط تا شدید همراه است.

عوارض جانبی فلج مغزی

ضعف عضلانی، اسپاسم ماهیچه ای و مشکلات ناهماهنگی در طی دوران کودکی و بزرگسالی باعث بروز مشکلاتی می شود که شامل:

  1. انقباض شدید ماهیچه ها: در اثر اسپاسم شدید عضله این حالت رخ می دهد و در نهایت باعث مهار رشد استخوان، خمیدگی استخوانی، تغییر شکل مفصل ها و تغییر مکان آنها به صورت کلی و جزئی می شود.
  2. پیری زودرس: برخی از انواع پیری زودرس، افراد مبتلا به فلج مغزی در دهه ی چهل زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. در این افراد کشیدگی ماهیچه ای فشار بالایی را بر بدن وارد می کند.
  3. سوء تغذیه: افراد مبتلا به فلج مغزی، به خصوص نوزادان مبتلا به راحتی قادر به بلع مواد غذایی نیستند و به دلیل این مشکلات تغذیه ای به راحتی و به مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. تغذیه ی غیر مناسب در نهایت به سرعت رشد آسیب زده و منجر به ضعف استخوانی می شود . برخی از کودکان برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود به لوله گذاری نیاز دارند.
  4. مشکلات روانی: افسردگی یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به فلج مغزی را درگیر می کند. دور افتادگی از جامعه و چالش های پیش روی فرد برای مقابله با شرایط بیماری در نهایت به افسردگی منجر خواهد شد.
  5. بیماری های قلب و ریه: احتمال بروز اختلالات تنفسی و بیماری های قلب و ریه در افراد مبتلا به فلج مغزی وجود دارد.
  6. آرتروز مفاصل : فشار روی مفاصل در دراز مدت باعث این بیماری دردناک استخوانی می شود .
  7. استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان: به دلیل کاهش تراکم، استخوان شکننده خواهد بود . کاهش تراکم استخوان نتیجه کم تحرکی، کمبود مواد مغذی و مصرف داروهای ضد صرع است.

تشخیص فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی معمولاً در بین سنین 18 ماهگی تا 5 سالگی انجام می شود. والدین معمولاً اولین افرادی هستند که تأخیر در رشد فرزندشان که یکی از اولین نشانه های فلج مغزی می باشد را متوجه می شوند. اگرچه هر کودکی با سرعت متناسب با خود رشد می کند به همین دلیل پزشکان تا زمان بروز علامت های گفته شده معمولاً برای انجام تشخیص فوری دست نگه می دارند. ممکن است جهت تشخیص عارضه ی فلج مغزی از چندین آزمایش تصویربرداری استفاده شود که شامل موارد زیر می باشند:

تشخیص، بخش مهم و اساسی تشخیص بیماری فلج مغزی می باشد و متخصصان می توانند تشخیص دهند که مغز کودک سیگنال های مناسبی به بقیه بدن ارسال می کند یا نه و آیا این آسیب مغزی می تواند باعث جلوگیری از رشد سالم مغز بشود یا خیر. متخصصان مغز و اعصاب با استفاده از تست های مختلف تصویربرداری از نوع بیماری سی پی پرده برداری می کنند و میزان شدت و دلیل را تشخیص می دهند. معمولاً معاینه مغز و اعصاب شامل هفت مرحله می باشد. این مراحل عبارتند از:

روشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی درمانی است که شامل تکنیک هایی مانند ورزش و حرکات کششی جهت کمک به حفظ و شاید بهبود حرکات بیمار می باشد. این روش یکی از مهم ترین درمان ها برای فلج مغزی است. اهداف اصلی فیزیوتراپی عبارتند از:

  1. تشویق برای انجام حرکات
  2. افزایش توان و جلوگیری از ضعیف شدن عضلات
  3. جلوگیری از کوتاه شدن عضلات و از دست رفتن دامنه ی حرکتی آنها (کنتراکچر)، که می تواند دردناک باشد و بر رشد استخوان ها و عضلات تاثیر بگذارد.
  4. پزشک به والدین ورزش هایی را برای تقویت و کشش عضلات کودک آموزش می دهد. والدین می توانند این تمرینات را هر روز با کودک خود انجام دهند. همچنین ممکن است در صورت لزوم وسایل کمکی برای راه رفتن (مانند واکر یا عصا) و یا بریس های مخصوص دست و پا (ارتز) برای حمایت کردن از اندام توصیه شوند.

کار درمانی

کار درمانی به معنی شناسایی مشکلات بیمار توسط پزشک و انجام کارهایی بطور روزمره برای کمک به آنها می باشد. پزشک می تواند به بیمار در مورد بهترین روش جهت انجام فعالیت هایی که نیاز به حرکات پیچیده دارند مانند رفتن با توالت یا لباس پوشیدن توصیه هایی بکند. کار درمانی می توانند در افزایش اعتماد به نفس و استقلال بیمار بخصوص با افزایش سن وی بسیار مؤثر باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

گفتار درمانی

گفتار درمانی می تواند به بیمارانی که در ارتباط برقرار کردن مشکل دارند از طریق فراهم کردن امکان تمرین تکلم با انجام ورزش ها یا آموزش یک روش جایگزین برای ارتباط با دیگران مانند زبان اشاره یا تصاویر کمک کند. یک متخصص گفتار درمانی همچنین ممکن است بتواند تجهیزات مخصوصی را برای کمک به ارتباط برقرار کردن بیمار ارائه کند مانند یک کامپیوتر متصل شده به دستگاهی که تولید صدا می کند. به کودکان خردسال ممکن است دستگاهی شبیه به لپ تاپ داده شود که دارای علائم اشیاء و فعالیت های روزمره می باشد. با استفاده از آن کودک ترکیبی از علائم را برای ارتباط برقرار کردن فشار می دهد.

درمان برای مشکلات غذا خوردن

برخی افراد مبتلا به فلج مغزی در بلعیدن غذا مشکل دارند. این وضعیت می تواند جدی باشد؛ زیرا بیشتر در خطر خفگی یا ابتلا به عفونت سینه در اثر فرو بردن تصادفی غذا در ریه قرار می گیرند. مشکلات طولانی مدت در غذا خوردن می تواند منجر به سوء تغذیه نیز بشود.
درمان مشکلات بلع عبارتند از:

  1. تکنیک ها و ورزش هایی برای بلعیدن
  2. ایجاد تغییرات غذایی مانند خوردن غذاهای نرم یا مایع
  3. یک لوله تغذیه در موارد شدیدتر

لوله تغذیه را می توان از طریق بینی یا مستقیماً از طریق پوست شکم وارد معده کرد.

درمان برای سرازیر شدن آب دهان

مشکل سرازیر شدن آب دهان در افراد مبتلا به فلج مغزی شایع است. با اینکه معمولاً جدی نیست؛ اما بزاق بیش از حد می تواند پوست دور دهان را تحریک کند که خطر عفونت پوست را افزایش می دهد. درمان هایی که می توانند به سرازیر شدن آب دهان کمک کنند عبارتند از:

  1. تکنیک ها و ورزش های آموزش داده شده توسط پزشک
  2. داروهای آنتی کولینرژیک، قرص ها یا پچ های پوستی که میزان بزاق تولید شده را کاهش می دهند.
  3. تزریق سم بوتولینوم به غدد بزاق، تزریق هایی که می توانند به حل مشکل سرازیر شدن آب دهان برای چند ماه کمک کنند.
  4. جراحی برای تغییر مسیر غدد بزاق بطوری که بزاق به سمت انتهای دهان هدایت شود.

جراحی

برخی افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است برای کمک به مشکلات حرکتی یا مشکلات دیگر نیاز به جراحی داشته باشند. جراحی را می توان برای موارد زیر انجام داد:

  1. بازیابی حرکت بخش هایی از بدن که در اثر سفتی عضله یا یک قطعه از بافت همبند محدود شده اند.
  2. ترمیم مفصل ران که از جا در رفته است.
  3. اصلاح انحنای ستون فقرات
  4. درمان مشکلات کنترل مثانه (بی اختیاری ادرار)
  5. راحت تر کردن راه رفتن با کاهش خشکی پاها. این عمل تحت عنوان ریزوتومی انتخابی (SDR) شناخته می شود.

زمان مراجعه به پزشک

بسیار مهم است که بلافاصله بعد از دیدن اختلالات حرکتی و یا تأخیر در رشد و تکامل کودک به پزشک مراجعه کنید. در شرایط زیر باید حتماً به پزشک متخصص کودکان مراجعه کرد:

پیشگیری از فلج مغزی

از بیشتر موارد فلج مغزی نمی توان جلوگیری کرد؛ اما می توانید خطر آن را کاهش دهید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، می توانید برای حفظ سلامتی کودک و به حداقل رساندن عوارض بارداری این مراحل را انجام دهید:

  1. حتماً واکسینه شوید. واکسینه شدن در برابر بیماری هایی مانند سرخجه، ترجیحاً قبل از بارداری، ممکن است از عفونتی که می تواند باعث آسیب مغزی جنین شود جلوگیری کند.
  2. مراقب خود باشید. هرچه سلامتی شما در بارداری بیشتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت منجر به فلج مغزی کمتر است.
  3. مراقبت های زودهنگام و مداوم قبل از تولد را دنبال کنید. مراجعه منظم به پزشک در دوران بارداری روش خوبی برای کاهش خطرات سلامتی برای شما و نوزاد متولد نشده شماست. مراجعه منظم به پزشک می تواند از زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و عفونت جلوگیری کند.
  4. ایمنی خوبی برای کودک فراهم کنید. با تهیه صندلی ماشین، کلاه ایمنی دوچرخه، ریل ایمنی کنار تخت و نظارت مناسب از آسیب دیدگی سر کودک جلوگیری کنید.
  5. از مصرف الکل، تنباکو و داروهای غیرقانونی خودداری کنید. این موارد با خطر فلج مغزی در ارتباط هستند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند فیزیوتراپی برای درمان چرخش مچ پا به خارج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت ارگاسم دردناک یا دیس ارگاسم در زنان چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

بیماری های مقاربتی جنسی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

دلایل شایع مشکلات غذایی در کودکان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بوتاکس و زیبایی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه بدنسازی و دیسک کمر را مدیریت کنیم؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تغییر شیوه زندگی در بهبودی بیماری آسم در کودکان

دکتر محمد رضا مدرسی [ فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی کودکان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت