آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

علائم، علت تشخیص و درمان شکستگی مهره گردن

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

ستون مهره یکی از حساس ترین بخش های بدن است که از سه قسمت گردن، سینه و کمر تشکیل می شود. ستون مهره ای گردن متشکل از 7 مهره (C1 تا C7) است. بین مهره ها دیسک گردن قرار گرفته و که نقش ضربه گیر و تسهیل کننده حرکت مهره ها را بر عهده دارد. نخاع نیز از مجرای وسط این مهره ها عبور می کند. حس و حرکت بالاتنه در گرو سلامت نخاع در این محدوده است. به همین دلیل محافظت از نخاع به عنوان مهم ترین وظیفه مهره گردن معرفی می شود. از دیگر وظایف این مهره ها می توان به کمک به حرکت و پشتیبانی از گردن اشاره کرد. هر گونه ترک خوردگی و آسیب این مهره ها و دیسک بین آنها شکستگی مهره گردن نامیده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

شدیدترین عارضه حاصل از شکستگی گردن، آسیب به نخاع است. آسیب به نخاع در درجات مختلف شامل اختلال در ریشه عصب، پارگی یا کوفتگی است. ستون فقرات گردنی، دامنه حرکتی وسیعی دارد که به ما امکان می دهد تا بتوانیم سر را به طرفین، بالا و پایین حرکت دهیم. ممکن است عوارض شکستگی گردن باعث ایجاد محدودیت در انجام یکی یا مجموعه ای از این حرکات باشد.

تشخیص این شکستگی با مراجعه به پزشک و با انجام معاینات و تصویربرداری امکان پذیر است. تصاویر به دست آمده از اشعه ایکس وجود هرگونه آسیب به مهره های گردنی مانند ترک خوردگی و یا شکستگی را نشان می دهند. رادیوگرافی در منزل ، یکی از خدمات ویژه پزشکی بوده که دیگر ضرورت و نیازی به حضور بیمار در بیمارستان ها یا کلینیک های عکس برداری ندارد و کل فرایند رادیولوژی توسط متخصصین، در منزل بیمار صورت می گیرد.

علت شکستگی مهره های گردن

مهره گردن به دلیل ساختار خاص خود، بسیار آسیب پذیر است و امکان شکستگی آن تحت تأثیر عوامل مختلف وجود دارد. به عنوان مثال می توان به چرخش ناگهانی گردن، ضربه، تصادف و سقوط از ارتفاع اشاره کرد. درصد بالایی از شکستگی گردن نیز مربوط به حرکات ورزشی پرخطر است. در بین انواع ورزش ها، بیشترین موارد شکستگی گردن به دوچرخه سواران اختصاص دارد. سوارکاری، ژیمناستیک و شیرجه در آب کم عمق از دیگر ورزش های پرخطر به شمار می روند.
لازم به ذکر است که افراد دچار پوکی استخوان یا ضعف استخوانی بیشتر از سایرین در معرض شکستگی مهره گردن ناشی از ضربه یا حادثه قرار دارند. قاعدگی نامنظم و یائسگی در زنان، افزایش سن و بعضی بیماری ها (ضعف سیستم ایمنی، آرتروز، آرتریت روماتوئید، تومور، فتق بین مهره ای و …) از جمله عامل تشدیدکننده ضعف یا پوکی استخوان هستند.

علائم شکستگی مهره های گردن

در اکثر موارد شکستگی گردن با درد شدید، بی ثباتی گردن و بیحسی یا فلجی دست و پا مشخص می شود. دیگر علائم بروز این عارضه عبارتند از:

انواع شکستگی مهره گردن

شکستگی مهره گردن را می توان بر اساس مکانیسم عامل ایجاد آن تقسیم بندی کرد:

علائم، علت تشخیص و درمان شکستگی مهره گردن

عوارض شکستگی مهره گردن

شکستگی مهره گردن می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد:

درمان شکستگی مهره گردن

پزشک معالج نوع درمان مورد نیاز برای شکستگی گردن را با در نظر گرفتن مواردی مانند شدت شکستگی، وجود آسیب نخاعی، در رفتگی مهره های گردنی و همچنین با در نظر گرفتن این مورد که کدام یک از مهره های گردن دچار شکستگی شده است، تعیین می نماید. انواع روش های درمان این عارضه عبارتند از:

1. استفاده از بریس گردن

در صورتی که گردن دچار شکستگی فشاری و یا ترک خوردگی جزئی شده باشد، ممکن است استفاده از بریس گردنی تجویز شود. مدت زمان استفاده از این بریس بسته به شرایط بیمار دارد و می تواند از چند هفته تا چند ماه باشد.

2. تراکشن

تراکشن شامل استفاده از وسیله ای برای ایجاد محدودیت در حرکات سر و گردن می باشد. محدودیتی که این وسیله ایجاد می کند از میزان محدودیت حرکتی که بریس به وجود می آورد، بیشتر است. بریس هالو که شامل یک جلیقه سخت، میله و یک حلقه می باشد با استفاده از پیچ هایی به جمجمه بیمار متصل می شود تا از حرکات گردن او پیشگیری کند.

3. جراحی

جراحی گردن شکسته در صورتی انجام می شود که امکان درمان آن با استفاده از بریس و تراکشن وجود نداشته باشد و استخوان ها یا همان مهره های گردن دچار در رفتگی، شکستگی شدید و یا ناپایداری شده باشند. این جراحی توسط جراح ستون فقرات و اعصاب صورت می گیرد. این جراحی بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی بیمار می تواند با باز کردن قسمت جلو و یا پشت گردن انجام شود.

فیزیوتراپی برای شکستگی گردن

به طور معمول فیزیوتراپی پس از شکستگی گردن، چه بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد و چه با استفاده از سایر روش های درمانی که پیش تر به آن ها اشاره نمودیم، درمان شده باشد، برای کمک به تسریع بهبودی، توانبخشی و تقویت گردن توصیه می شود. فیزیوتراپیست برنامه درمانی متناسب با شرایط بیمار را طراحی کرده و با استفاده از روش های لازم به درمان و بهبودی بیمار کمک می نماید. ممکن است نیاز باشد بیمار چندین ماه تحت درمان فیزیوتراپی قرار بگیرد تا بهبودی کامل حاصل شود. برخی از این روش های فیزیوتراپی عبارتند از:

1. سوزن خشک

یکی از مدالیته های پرکاربرد در فیزیوتراپی، سوزن خشک یا درای نیدلینگ می باشد که توسط فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام می شود. انجام این روش درد و حساسیتی را در بیمار به وجود نمی آورد و تنها به دلیل فرو رفتن سوزن ها درون پوست، ممکن است بیمار مقداری سوزش را احساس نماید.
فرو بردن سوزن های نازک فلزی درون پوست موضع آسیب دیده مانند گردن، موجب سنتز کلاژن که در ترمیم استخوان و سایر بافت های آسیب دیده نقش دارد، می شود. این سوزن ها به تحریک تولید اندورفین و انفکالین که از هورمون های مسکن طبیعی بدن هستند پرداخته و به این ترتیب به تسکین درد کمک می کنند. از دیگر مزایای استفاده از این روش می توان به بهبود گردش خون در موضع آسیب دیده که در نتیجه آن اکسیژن و مواد مغذی که برای تغذیه و ترمیم بافت بسیار ضروری هستند، در مقادیر بیشتری به آن ناحیه می رسند و بدین صورت سرعت ترمیم استخوان شکسته افزایش می یابد.

2. ماساژ درمانی

ماساژ یکی از تکنیک های درمانی می باشد که از گذشته های بسیار دور در درمان برخی مشکلات و بیماری ها کاربرد داشته است و امروزه به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر برای درمان مشکلات و بیماری های عضلانی اسکلتی توسط فیزیوتراپیست های آموزش دیده در مراکز فیزیوتراپی به کار گرفته می شود. ماساژ، بافت های آسیب دیده با لمس کردن و وارد کردن فشار های معینی با در نظر گرفتن شرایط و مشکل بیمار، به بافت های تحت درمان انجام می شود. از مزایای ماساژ درمانی می توان به کاهش تنش عضلانی و کمک به بهبود دامنه حرکتی ناحیه آسیب دیده بیمار و همچنین بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به آن ناحیه که موجب ایجاد شرایط مفیدی برای کمک به بافت جهت ترمیم خود می گردد، اشاره کرد.

3. لیزر درمانی

لیزر درمانی امروزه در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که یکی از آنها کمک به درمان آسیب های عضلانی اسکلتی می باشد و به عنوان یکی از روش های بی خطر و بدون درد در فیزیوتراپی شناخته می شود. در این روش نور متمرکز لیزر بر روی ناحیه آسیب دیده مانند گردن تابانده می شود. از اثرات درمانی لیزر تراپی می توان به کاهش اسپاسم عضلانی ستون فقرات، افزایش سرعت ترمیم استخوان ها و سایر بافت های آسیب دیده با تحریک تولید پروتئین کلاژن، تسکین درد با تحریک تولید هورمون های ضد درد اندورفین و انفکالین، بهبود دامنه حرکتی و عملکرد گردن اشاره نمود.

4. ورزش درمانی

ورزش درمانی و یا تمرین درمانی شامل برنامه تمرینی می باشد که توسط فیزیوتراپیست برای درمان مشکلات عضلانی اسکلتی بیمار و با در نظر گرفتن شرایط او طراحی می گردد. این تمرینات می توانند در کلینیک فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شوند و یا پس از آموزش به بیمار از او خواسته شود تا آنها را در منزل انجام دهد. اهداف ورزش درمانی در آسیب های گردنی می توانند شامل تقویت و افزایش انعطاف پذیری عضلات گردن، بهبود دامنه حرکتی گردن، بهبود تعادل و کاهش درد، تورم و التهاب می باشند.

5. تحریک الکتریکی از راه پوست (TENS)

تحریک الکتریکی عصب و یا عضله از راه پوست با استفاده از دستگاه تنس (TENS) در فیزیوتراپی با هدف کمک به بهبود بافت های آسیب دیده انجام می شود. دستگاه تنس با اعمال جریان الکتریکی در ولتاژ پایین به موضع تحت درمان، موجب کاهش درد و التهاب می گردد. مکانیسم تسکین درد آن به این صورت است که این پالس های الکتریکی موجب تحریک تولید هورمون های ضددرد طبیعی توسط بدن و همچنین ایجاد اختلال در انتقال سیگنال درد از عصب ها به مغز شده که در نتیجه آن درد کاهش می یابد.

مزایای رادیوگرافی در منزل

رادیولوژی در خانه می تواند مزایای مختلفی را برای بیماران و اطرافیان آنها در پی داشته باشد. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمادگی جهت رادیوگرافی گردن

اشیاء فلزی از جمله جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر را باید قبل از انجام تصویربرداری از خود دور کنید؛ زیرا این وسایل ممکن است تصاویر حاصل را تحت تأثیر قرار دهند. در صورت وجود احتمال بارداری باید قبل از انجام اسکن، پزشک و تکنسین را مطلع کنید.

عوارض رادیوگرافی گردن

در صورت مواجهه با هرگونه تشعشعی و حتی سطوح پایین تشعشع مورد استفاده در این روش، همواره خطری هر چند اندک برای آسیب به سلول ها یا بافتهای بدن وجود دارد. البته خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمون بسیار پایین می باشد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فریز جنین

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تفسیر سونوگرافی پستانها

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

آر اف فرکشنال نیدلینگ چیست؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

علت آکنه یا جوش در صورت و بدن

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل ایجاد لک صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان زانو درد با فیزیوتراپی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علل نياز به جراحي و علل عدم موفقيت در جراحي فتق ديسك

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پس از آفتاب سوختگی چه کنیم؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کاشت مو به روش FUT

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت