دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

عوارض سرطان آلت تناسلی

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

آلت تناسلی مرد عضوی جنسی است که از انواع مختلفی از بافت، مانند پوست، عضله و اعصاب ساخته شده است. آلت تناسلی مرد همچنین حاوی لوله ای به نام مجرای ادرار است، مجرای ادرار از بیضه ها، نطفه و اسپرم را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. به طور کلی دستگاه تناسلی مردان مانند سایر اندام های بدن ممکن است دچار رشد بی رویه سلول ها شده و تومورها یا کیست هایی ایجاد کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به رشد سلول های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی (Penile cancer) گفته می شود. سرطان آلت تناسلی نوعی سرطان پوست است. این سرطان نادر بوده و در صورت عدم تشخیص به موقع می تواند تهاجمی شود. پزشکان متخصص بر این باور هستند که تشخیص به موقع سلول های سرطانی روی آلت تناسلی در مردان می تواند به میزان قابل توجهی، قابل کنترل و درمان باشد. در غیر این صورت، این سلول ها با رشد بی رویه ای که خواهند داشت به سایر اندام ها و بافت های بدن سرایت می کنند. درمان سرطان آلت تناسلی می تواند روی نعوظ آلت و توانایی جنسی تاثیر منفی داشته باشد.

چه عواملی باعث ابتلا به سرطان آلت تناسلی می شود؟

علت ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان هنوز ناشناخته است؛ اما عوامل احتمالی زیر می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد. مردان حامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با افزایش میزان خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مواجه هستند. این ویروس رشد زگیل های تناسلی را به دنبال دارد.

سن فرد یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به تومور آلت تناسلی می باشد. سرطان آلت تناسلی، مردان کمتر از 40 سال را به ندرت مبتلا می سازد و عمدتاً در مردان بالای 60 سال مشاهده می شود. مصرف دخانیات مهم ترین عامل سبک زندگی است که با خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مرتبط می باشد. مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند به سلول های آلت تناسلی آسیب برساند و از این طریق خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را افزایش دهد.
عوارضی مانند فیموز که آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد و جمع شدن پوست ختنه گاه را با مشکل مواجه می کند نیز خطر ابتلا به عفونت هایی مانند بالانیت را افزایش می دهد. بروز پی در پی عفونت با خطر افزایش ابتلا به برخی از انواع سرطان آلت تناسلی مرتبط است؛ زیرا این عفونت ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

علائم سرطان آلت تناسلی

اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی معمولاً یک توده یا زخم روی آلت تناسلی است که ممکن است مانند یک برآمدگی کوچک و بی اهمیت یا یک زخم بزرگ و عفونی به نظر بیاید و در بیشتر موارد، به جای روی ساقه آلت تناسلی، روی سر یا پوست ختنه گاه قرار می گیرد. سایر علائم سرطان آلت تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی

تا به امروز، علت دقیق رشد سلول های سرطانی در آلت تناسلی مردان مشخص نشده است. براساس تحقیقات، عوامل ژنتیکی مهم ترین عامل بروز سرطان پنیس هستند. علاوه بر آن، عواملی نیز باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان آلت تناسلی در مردان می شوند. از جمله این عوامل خطر آفرین عبارتند از:

عوارض سرطان آلت تناسلی

تشخیص سرطان آلت تناسلی

هنگامی که فرد با علائمی که اشاره کردیم به پزشک مراجعه می کند، از چند روش برای تشخیص دقیق استفاده می شود.

معاینه فیزیکی و شرح حال

پزشک ابتدا آلت تناسلی را معاینه می کند تا تغییرات غیرعادی پوست، مانند توده یا تغییر رنگ در این اندام را بررسی کند. او همچنین در مورد علائم، عادات و سابقه پزشکی بیمار سؤال می پرسد. این اطلاعات می توانند به پزشک کمک کنند تا در پاسخ به این سؤال که آیا این تغییرات احتمالاً ناشی از سرطان است یا یک علت شایع تر مانند عفونت یا واکنش آلرژیک، پاسخ دقیقی ارائه دهند.

بیوپسی

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان است. پزشک در طول این روش، سلول ها یا بافت های مشکوک را برمی دارد. متخصص پاتولوژیست که در آزمایشگاه کار می کند سلول ها را با میکروسکوپ می بیند. او با بررسی دقیق تشخیص می دهد که آیا نشانه ای از سرطان در سلول ها وجود دارد یا خیر.

تصویربرداری

ممکن است برای مشاهده میزان گسترش سرطان به تصویربرداری نیاز باشد. پزشک معالج می تواند با توجه به مرحله ای از سرطان که بیمار در آن قرار دارد، سی تی اسکن، (MRI)، سونوگرافی و اسکن (PET) را تجویز کند.

انواع سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی در واقع نوعی سرطان پوست است. تومور در سلول های پوستی به وجود می آید. این تومور انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند.

  1. کارسینوم سلول سنگ فرشی یا اپیدرموئید: ۹۵% سرطان های آلت تناسلی مربوط به این نوع سرطان است. معمولاً از زیر یا روی ختنه گاه شروع می شود. البته ممکن است در قسمت های دیگر پنیس دیده شود.
  2. سارکوم: در این نوع سرطان، سلول های سرطانی در بافت هایی مانند رگ های خونی، ماهیچه ها و چربی ظاهر می شوند.
  3. ملانوما: اگر سلول هایی که به پوست رنگ می دهند، دچار سرطان شوند، تومور از نوع ملانوما است.
  4. کارسینوم سلول بازال: این نوع سرطان از عمق پوست و لایه بازال شروع می شود. به کندی رشد می کنند و معمولاً به قسمت های دیگر بدن سرایت نمی کنند.

مراحل سرطان آلت تناسلی

مراحل سرطان پنیس مشخص می کند که سرطان تا چه حد گسترش پیدا کرده است. در هر مرحله نیاز به درمان های خاصی است. به همین دلیل پزشک پس از تشخیص سرطان آلت تناسلی، برای تشخیص مرحله آن آزمایش های تصویربرداری را تجویز می کند. مراحل این بیماری به صورت زیر است:

  1. مرحله ۰: سرطان فقط در لایه بیرونی پوست آلت تناسلی وجود دارد. در این مرحله سلول های سرطانی به غدد لنفاوی و سایر بافت ها سرایت نکرده اند.
  2. مرحله ۱: سرطان در این مرحله به بافت همبند در زیر پوست رسیده است؛ اما هنوز به غدد لنفاوی و سایر بخش های بدن سرایت نکرده است.
  3. مرحله ۲: در این مرحله ممکن است سرطان به هر یک از بخش هایی مانند بافت همبند، رگ های خونی یا رگ های لنفاوی سرایت کرده باشد. تعداد سلول های سرطانی زیاد شده، اما به سایر بخش های بدن سرایت نکرده است.
  4. مرحله 3A: سرطان به بافت همبند، رگ های خونی و رگ های لنفاوی منتقل شده است. همچنین به بافت نعوظ و مجرای ادرار هم رسیده است. سرطان یک یا دو غده لنفاوی در کشاله ران را درگیر کرده است.
  5. مرحله 3B: سرطان علاوه بر انتقال به بافت همبند، عروق خونی، عروق لنفاوی، بافت نعوظ و مجرای ادرار به غدد لنفاوی هم سرایت کرده است. بیش از ۳ غدد لنفاوی در یک طرف کشاله ران یا چندین غده لنفاوی در دو طرف کشاله ران دچار سرطان شده اند.
  6. مرحله ۴: سرطان به سایر بخش های بدن مانند استخوان شرمگاهی، کیسه بیضه و سایر اندام ها سرایت کرده است.

عوارض سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی، شکل نسبتاً نادری از سرطان است که پوست و بافت های آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد. این سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول های سالم در آلت تناسلی سرطانی می شوند، شروع به رشد خارج از کنترل می کنند و تومور را تشکیل می دهند. سرطان ممکن است در نهایت به سایر نواحی بدن از جمله غدد، سایر اندام ها و غدد لنفاوی گسترش یابد. تومورها معمولاً به دو گروه خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند که احتمال ابتلا به تومورهای خوش خیم در مردان بسیار کمتر از تومورهای بدخیم است.
تومورهای بدخیم بیشتر روی پوست ختنه گاه یا داخل بافت آلت رشد می کنند. بسیاری از افرادی که در مراحل اولیه، سرطان آلت تناسلی آنها تشخیص داده می شوند، اغلب بهبودی کامل پیدا می کنند. نرخ بقای 5 ساله برای افراد مبتلا به تومورهایی که هرگز به غدد یا غدد لنفاوی گسترش نمی یابند، تقریباً 85 درصد است. همین نرخ هنگامی که سرطان به غدد لنفاوی در کشاله ران یا بافت های مجاور می رسد، تقریباً 59 درصد است.

درمان سرطان آلت تناسلی

درمان سرطان آلت به وسعت ضایعه سرطانی و میزان گسترش سرطان بستگی دارد. برای مثال در بیشتر موارد ابتلا به کارسینوم درجا (CIS) که در آن تنها سلول های پوستی آلت تناسلی تحت تأثیر قرار می گیرند، درمان اغلب با استفاده از پماد شیمی درمانی و یا استفاده از جراحی لیزر به منظور درمان یا برداشتن ناحیه ای از پوست سرطانی انجام می شود. بعد از انجام جراحی، بیمار تحت عمل پیوند پوست نیز قرار می گیرد. درمان های اصلی سرطان آلت تناسلی مردان در بیمارانی که سرطان آنها مرحله اولیه خود را گذرانده است، عبارتند از:

هنگام جراحی، سلول های سرطانی و احتمالاً قسمتی از بافتی که در اطراف سلول های سرطانی قرار دارد برداشته می شود. در بیشتر موارد جراح می تواند هر گونه تغییرات فیزیکی را که بر روی آلت تناسلی بعد از انجام جراحی به وجود می آید با استفاده از روش های جراحی پلاستیک، بازسازی و برطرف سازد. جراح علاوه بر این می تواند برای تقویت آلت تناسلی و عملکرد طبیعی آن، پوست و عضله پیوندی را از هر قسمتی از بدن بیمار گرفته و به آلت تناسلی پیوند بزند.

جراح همچنین می تواند با استفاده از تکنیک های تشخیص اولیه و جراحی پیشرفته، بافت موجود بر روی آلت تناسلی را تا حد ممکن حفظ کند. معاینه غدد لنفی موجود در کشاله ران (ارگان های کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند) بخشی از اکثر روش های درمانی سرطان آلت تناسلی است که به منظور بررسی سرایت سرطان به این غدد انجام می گیرد. در برخی از موارد ممکن است غدد لنفی با انجام عمل جراحی برداشته شوند. همانند بیشتر انواع سرطان، وضعیت آینده و چشم انداز درمان سرطان آلت تناسلی در هر فرد به میزان زیادی به مقدار پیشروی سرطان هنگام تشخیص بستگی دارد.

اگر می خواهید با علائم سرطان مثانه در زنان آشنا شوید؛ کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علائم شایع بیرون زدگی دیسک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

زاویه سازی صورت

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

روشهای غیرجراحی درمان بیرون زدگی دیسک

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

آیا لیزر موی زائد و استفاده از مام زیر بغل سرطان زا است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

در مورد ریزش سکه ای مو چه می دانید؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان بیرون زدگی دیسک با اوزون تراپی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تاثیر مواد روانگردان بر مغز

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

نکات مهم در استفاده از مکمل کلسیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سائيدگی مفصل ( آرتروز، استئو آرتريت )

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت