دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

انواع و علل انجام سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

سونوگرافی یکی از روش های تصویربرداری است که تقریباً هیچ ضرری برای بدن ندارد که به آن اولترا سونوگرافی Ultrasonography هم میگویند. در روش های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی تی اسکن، بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزان قرار می گیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد می تواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول ها شود. ولی در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده ای نمی شود.

فواید استفاده از سونوگرافی

به دلیل وجود اشعه ایکس در رادیولوژی در بعضی موارد با اینکه دوز این اشعه بسیار کم است از سونوگرافی برای تصویربرداری انجام می شود.
با به وجود آمدن این روش و استفاده از امواج فراصوت این چنین مشکلات تا مقدار زیادی حل گردیده تا جایی که امروزه برای مشاهده سلامت جنین از سونوگرافی استفاده می شود. با این روش بعضی از کم وکاستی های اشعه ایکس نیز مانند عدم توانایی در تصویربرداری از بافت های نرم مثل طحال، کبد و کلیه از بین رفته است؛ ولی بااین وجود هنوز اشعه ایکس در بعضی موارد ارجحیت دارد و پزشک مربوطه با توجه به نوع بیماری تشخیص می دهد که از کدام نوع استفاده نمایید.

علل انجام سونوگرافی

این آزمایش کاربردهای بسیار زیادی در تشخیص و درمان انواع بیماری ها دارد و به دلایل متعددی انجام می شود که عبارت اند از:

انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی

این آزمایش انواع مختلفی دارد که در زیر برخی از انواع سونوگرافی ذکر می شود و به صورت مختصر توضیح داده می شود.

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری به دلایل مختلفی انجام می شود تا از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل شود. این آزمایش معمولاً به دلایل پزشکی و به دنبال بروز علائم مشکوک در فرد انجام می شود اما گاهی نیز سونوگرافی بارداری صرفاً برای تعیین جنسیت نوزاد انجام می شود. اگرچه سونوگرافی برای زنان باردار کاملاً بی خطر است اما به طورکلی توصیه پزشکان این است که این تصویربرداری تنها در موارد ضروری انجام شود.

سونوگرافی nt

سونوگرافی nt یکی از آزمایش های رایج در پایان سه ماهه نخست بارداری است و به پزشک شما در تشخیص احتمالی ناهنجاری های کروموزومی کمک می کند. تمرکز این تصویربرداری ناحیه کوچکی در پشت گردن جنین است که به گره نوچال معروف است. در جنین هایی که احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون در آن ها بالاست، آب میان بافتی در این ناحیه گردن تجمع پیدا می کند. البته تشخیص آب میان بافتی در این آزمایش به طور قطعی نشان دهنده وجود مشکل جدی در جنین نیست و تنها در صورت تأیید نتایج سونوگرافی با انجام آزمایش های غربالگری ژنتیک می توان در خصوص وجود این ناهنجاری ها قضاوت کرد.

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر یک روش تصویربرداری است که برای نشان دادن حرکت خون در رگ های خونی مورداستفاده قرار می گیرد و برای این کار از امواج صوتی استفاده می شود.
سونوگرافی داپلر به پزشکان کمک می کند تا بدون استفاده از اشعه ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند ازآنچه درون رگ های بیمار در حال روی دادن است اطلاعات لازم را به دست بیاورند.
با انجام سونوگرافی داپلر می توان از مشکلاتی مانند لخته شدن خون، نارسایی وریدی، انسداد شریانی، بیماری های مادرزادی قلبی و تنگی شریان کاروتید و نقص دریچه قلب و ... اطلاعات مفید و موردنیاز پزشکان را به دست آورد.

سونوگرافی داپلر عروق

سونوگرافی داپلر عروق یک آزمایش غیرتهاجمی است که به منظور تخمین میزان جران خون در عروق خونی انجام می پذیرد. در این آزمایش با استفاده از پرتوهای صوتی با فرکانس بالا، از گلبول های قرمز و سایر اجزای خون تصویربرداری می شود تا مشکلات مختلف عروق ازجمله گرفتگی رگ های مختلف خونی شناسایی شود.

سونوگرافی داپلر بیضه

سونوگرافی بیضه یکی از روش های رایج تصویربرداری به منظور تشخیص ناهنجاری های بیضه در مردان است. پزشک شما ممکن است به دلایل زیر سونوگرافی بیضه را تجویز کند:

تشخیص به موقع پیچش بیضه ها

سونوگرافی کبد چرب

کبد چرب یکی از عارضه های شایع زندگی مدرن به خصوص در مردان است؛ که می تواند سبب التهاب و مرگ سلول های کبدی و درنتیجه فیبروز کبدی شود. برای تشخیص به موقع کبد چرب از سونوگرافی کبد به عنوان یک راهکار تشخیصی سریع، ارزان و مؤثر استفاده می شود. نتایج سونوگرافی کبد چرب به چهار دسته از خفیف تا خطرناک دسته بندی می شود که طبقه چهارم سیروز کبدی است که به معنای از بین رفتن بخش مهمی از کبد و نیاز به انجام جراحی پیوند کبد است.

سونوگرافی غده تیروئید

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در زیر ناحیه گردن قرارگرفته و وظیفه تولید هورمون اصلی سوخت وساز بدن را به عهده دارد. سونوگرافی غده تیروئید به منظور تشخیص ناهنجاری ها یا توده های سرطانی غده تیروئید انجام می شود تا در صورت لزوم نسبت به درمان سرطان تیروئید سریع تر اقدام شود. این سرطان جزء سرطان های قابل درمان است که در صورت تشخیص به موقع می توان راهکارهای مناسبی برای کنترل پیشرفت و درمان آن اتخاذ نمود.

سونوگرافی آپاندیس

التهاب حاد آپاندیس یکی از عارضه های شایع اورژانسی است که به منظور جلوگیری از عوارض جدی باید به سرعت تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد. آپاندیس یک زائده کوچک و انگشتی شکل است که از ابتدای روده بزرگ منشعب می شود و انتهای آن بسته است. افرادی که به التهاب آپاندیس دچار می شوند باید سریعاً توسط پزشک معاینه شوند و سونوگرافی آپاندیس در آن ها به منظور تشخیص میزان التهاب یا پارگی احتمالی آن انجام شود.

سونوگرافی کیسه صفرا

سونوگرافی کیسه صفرا به منظور تشخیص مشکلات کیسه صفرا از قبیل سنگ کیسه صفرا انجام می شود. سنگ کیسه صفرا سبب ایجاد تهوع، استفراغ و دردهای شدید شکمی می شود. یکی از مشکلات رایج کیسه صفرا عفونت و التهاب است که درنتیجه مسدود شدن مجاری آن ایجاد می شود.

سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش

سونوگرافی شکمی به پزشک شما کمک می کند که بسیاری از اعضای قرارگرفته در شکم را معاینه و بررسی کند. این آزمودن برای تشخیص ناهنجاری ها و مشکلات عروق خونی شکمی، روده ها، کلیه ها، کبد، پانکراس و غیره انجام می گردد. درصورتی که یک بیمار درد شدیدی در ناحیه شکم خود احساس کند، علاوه بر معاینه فیزیکی، احتمال تجویز سونوگرافی شکمی (Abdominal) نیز وجود دارد. برای انجام انواع سونوگرافی شکمی و دستگاه گوارش بهتر است ناشتا باشید و از مصرف صبحانه سنگین و غذاهای چرب مانند کره و تخم مرغ پرهیز کنید.

سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه ممکن است برای ارزیابی اندازه، شکل و موقعیت قرارگیری کلیه ها و ساختارهای مرتبط آن مانند مجاری ادراری و مثانه انجام شود. این سونوگرافی می تواند کیست ها، تومورها، آبسه ها، انسداد کلیوی و عفونت های مختلف را تشخیص دهد. سنگ های کلیه و مجاری ادراری یکی از شایع ترین مشکلات علی الخصوص در آقایان است که به وسیله سونوگرافی می توان اندازه و موقعیت آن ها را تشخیص داد و روش های درمانی متناسب را اتخاذ کرد.

سونوگرافی رکتال

سونوگرافی رکتال یا مقعدی یکی از روش های رایج تصویربرداری است که برای تشخیص مشکلات مرتبط با پروستات در آقایان انجام می شود. در سونوگرافی رکتال، سری مخصوص سونوگرافی وارد مجرای مقعد می شود و با استفاده از امواج صوتی، از اندام های مقعدی مانند پروستات تصویربرداری را انجام می دهد.
سونوگرافی زنان

سونوگرافی پستان ها

همان طور که قبلاً اشاره شد سونوگرافی برای اندام های توپر روش مناسبی است و با پیشرفت این فنّاوری و قوی شدن امواج برای اعضای سطحی نیز این بستر مهیا شده است.
سونوگرافی پستان ها در کنار روش تکمیلی ماموگرافی در خانم ها روشی مناسب تشخیص زودرس سرطان پستان است .البته در کنار این روش ها تست خودآزمایی بعد از دوره قاعدگی برای تشخیص هر تغییری در پستان بسیار مناسب است.

زمان انجام سونوگرافی

در مواقعی که تشخیص بیماری از روی علائم یا معاینه فیزیکی امکان پذیر نباشد، انجام تصویربرداری سونوگرافی توصیه می شود. البته در کنار سونوگرافی روش های تصویربرداری دیگری ازجمله سی تی اسکن و ام آر آی نیز وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک، هرکدام از این روش ها ممکن است برای تشخیص عارضه های مختلف تجویز شوند.

محدودیت های سونوگرافی

سونوگرافی یک ابزار تشخیصی قدرتمند و کاربردی است بااین حال محدودیت های نیز به همراه دارد. امواج صوتی به خوبی از هوا یا استخوان عبور نمی کنند؛ بنابراین، سونوگرافی در عکس برداری از بخش هایی از بدن که توخالی هستند یا بااستخوان های متراکم پوشانده شده اند (مانند مغز و ریه ها) آن چنان دقیق نیست. برای تشخیص ناهنجاری های این نواحی ممکن است پزشک شما آزمایش های دیگر مانند MRI یا سی تی اسکن تجویز نماید.

اقدامات قبل از سونوگرافی

اغلب آزمایش های سونوگرافی نیاز چندانی به آمادگی ندارند. هرچند در برخی موارد استثناهایی نیز وجود دارد:
برای برخی از اسکن ها مانند اسکن کیسه صفرا پزشک شما ممکن است از شما بخواهد برای مدتی قبل از آزمایش از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
در سایر سونوگرافی ها مانند سونوگرافی لگنی لازم است مثانه شما پر باشد؛ بنابراین، نوشیدن مقادیر زیاد آب و عدم تخلیه ادرار چند ساعت قبل از انجام آزمایش ضروری است.
ممکن است سونوگرافی در کودکان با سن کم با ملاحظات خاصی همراه باشد که بهتر است قبل از انجام آزمایش با پزشک مشورت کنید.

مزایای سونوگرافی

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فیلر چانه چیست

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اهمیت مراقبتهای صحیح پس از تزریق چربی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تغذیه و طب مکمل در اختلال عملکرد جنسی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سونوگرافی بارداری سه ماهه دوم و سوم

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

تشخیص و درمان افتادگی پلک

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

فازهای بلع و علایم و نشانه های اختلال بلع

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت