دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

رادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتال

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

سرطان کولورکتال یا سرطان روده (Colon Cancer) زمانی اتفاق می افتد که سلول هایی که کولون یا راست روده را پوشانده اند غیرطبیعی شده و خارج از کنترل رشد می کنند. از آنجایی که علائم اغلب تا زمانی که سرطان پیشرفت نکرده است ظاهر نمی شود، انجام منظم غربالگری سرطان کولورکتال مهم است. با توجه به این که چندین روش در جهت تشخیص سرطان روده وجود دارد، برای هر فردی یک روش انتخاب می شود. البته انتخاب روش های تشخیصی اتفاقی و بدون دلیل خاص انجام نمی شود. بلکه وضعیت بیمار و شرایطی که تجربه می کند در انتخاب نوع روش تشخیص سرطان روده و میزان پیشروی آن اثر گذار است. رادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتال می باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافي روده از راهکارهای دقیق و غیر تهاجمی تشخیص بیماری های روده ای می باشد و پیش از آزمایش های تهاجمی انجام می شود. در این روش با به کارگیری امواج فراصوت برای بررسی سلول های سرطانی در داخل روده استفاده می شود. امواج توسط یک کامپیوتر به تصویری روی صفحه نمایش تبدیل می شوند. رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی نیز که به آن باریم انما نیز گفته می شود روشی است که برای عکسبرداری از روده بزرگ به کار می رود. این روش به بررسی کولون صعودی (راست)، کولون عرضی، کولون نزولی (چپ) سیگموئید و رکتوم کمک می کند. انجام این تست در تشخیص مشکلات پولیپ روده و بیماری های التهابی روده مؤثر است. در روند انجام تست، مایعی که حاوی باریم است به درون رکتوم تزریق می شود و تمامی دیواره های داخلی کولون را پوشش می دهد. این ماده کمک می نماید تا تصاویر سیاه و سفید تهیه شده از روده، از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.

اگر ساکن اصفهان هستید می توانید برای انجام سونوگرافی مقعدی (رکتال) به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762-031 تماس حاصل فرمایید.

دلیل ایجاد سرطان روده

محققان همچنان در حال مطالعه علت سرطان روده هستند. ریسک فاکتورهای این بیماری به تنهایی یا در تعامل با دیگر ریسک فاکتورها عمل کرده و خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش می دهند.

سلول های غیرطبیعی با تجمع در آستر کولون، باعث تشکیل پولیپ (Polyps) می شوند. این پولیپ ها، مجموعه ای از سلول های كوچك و خوش خیم هستند. یکی از روش های متداول پیشگیری از سرطان کولورکتال، خارج ساختن این پولیپ ها از طریق جراحی است. پولیپ های درمان نشده ممکن است در ادامه، سرطانی شوند.

در بعضی مواقع، اعضای یک خانواده به سرطان کولورکتال مبتلا می شوند. این امر به دلیل وقوع جهش در ژنی است که به واسطه پدر و مادر، به فرزندان منتقل می شود. این جهش های ژنتیکی به معنای ابتلای حتمی شما به سرطان کولورکتال نیست؛ اما احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

عوامل خطر ابتلا به سرطان روده

هر یک از ما در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستیم. اگرچه علت دقیق ایجاد پولیپ های روده بزرگ مشخص نیست؛ اما برخی عوامل خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. این عوامل عبارت اند از:

  1. سن: خطر ابتلا به پولیپ و سرطان کولورکتال با افزایش سن بیشتر می شود. سرطان کولورکتال در افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است. بااین حال، افراد جوان تر نیز ممکن است به سرطان کولون و رکتوم مبتلا شوند
  2. مبتلا بودن به سایر بیماری ها: مشکلات سلامتی مثل دیابت نوع ۲، سابقه قبلی سرطان، بیماری التهابی روده و بیماری های ارثی می توانند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهند
  3. سبک زندگی: مصرف الکل و تنباکو، ورزش نکردن و اضافه وزن، افراد را در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال بزرگ قرار می دهند. سیگار خطر ابتلا به پولیپ های پیش سرطانی و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. با اصلاح سبک زندگی می توان تا حدود زیادی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش داد

علائم سرطان کولورکتال

علائم شایع سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر است:

  1. تغییر در عادات روده مانند یبوست، اسهال، باریک شدن مدفوع، تخلیه ناقص و بی اختیاری روده. اگرچه موارد بیان شده معمولاً علائم مشکلات دیگری هستند؛ اما می توانند علائم سرطان روده نیز باشند
  2. وجود خون در مدفوع قابل توجه ترین علامت سرطان روده است اگرچه لزوماً نشان دهنده سرطان نیست؛ زیرا مشکلات متعدد دیگری مثل بواسیر (هموروئید)، شقاق (پارگی مقعد)، کولیت و بیماری کرون نیز می توانند باعث خونریزی گوارشی شوند. علاوه بر این، مکمل های آهن و بعضی از غذاها مانند چغندر به مدفوع ظاهری سیاه و قرمز می دهند که شاید به شکل وجود خون در مدفوع به نظر برسد.
  3. کم خونی که نتیجه کاهش گلبول های قرمز در خون است. زمانی که سلول های قرمز کمتر از حد نرمال باشد اکسیژن رسانی به سراسر بدن با چالش مواجه می شود. اگر کم خون هستید، ممکن است دچار تنگی نفس شوید و یا احساس خستگی و تنبلی کنید که معمولاً با استراحت هم برطرف نمی شوند.
  4. درد و نفخ شکم یا درد لگن
  5. کاهش وزن غیرمنتظره
  6. استفراغ

تشخیص سرطان کولورکتال

مراحل سرطان کولورکتال

سرطان روده از نظر بالینی با مراحل آن توصیف می شود. مراحل مختلف سرطان کولورکتال با شدت تهاجم و گستردگی تومور تعیین می شود. آلوده شدن غدد لنفاوی و گسترش سلول های بدخیم به سایر اندام ها (متاستاز) از موارد مهم در تعیین استیج سرطان است.

مرحله صفر

ضایعاتی که در مرحله صفر هستند هنوز در پوشش روده بزرگ یا رکتوم باقی مانده اند و تومور در مرحله پیش سرطانی قرار دارد یعنی تاکنون به سرطان تبدیل نشده است. بنابراین برداشتن ضایعه از طریق جراحی یا کولونوسکوپی احتمالاً تنها درمان مورد نیاز باشد.

مرحله یک

سرطان های کولورکتال مرحله یک در دیواره روده رشد بیشتری دارند؛ اما به قسمت عضلانی یا به غدد لنفاوی گسترش نیافته اند. درمان استاندارد مرحله یک سرطان روده بزرگ معمولاً شامل برداشتن قسمت آسیب دیده کولون و غدد لنفاوی اطراف آن است.

مرحله دو

در مرحله دو، سلول های بدخیم بخش وسیع تری از دیواره روده بزرگ را فراگرفته اند و حتی ممکن است به لایه عضلانی روده بزرگ نیز نفوذ کرده باشند. با وجود این، سرطان هنوز به غدد لنفاوی نرسیده است. معمولاً تنها درمان برای این مرحله برداشتن تومور و بافت اطراف آن است اگرچه ممکن است در شرایطی شیمی درمانی پس از جراحی نیز انجام شود.

مرحله سه

مرحله سه سرطان کولورکتال بزرگ به عنوان مرحله پیشرفته در نظر گرفته می شود؛ زیرا بیماری به غدد لنفاوی گسترش یافته است. این مرحله به چند مرحله کوچک تر تقسیم بندی می شود. در مرحله سه، سرطان از دیواره روده بزرگ خارج شده و تعدادی از غدد لنفاوی اطراف را آلوده کرده است. سرطان در این مرحله بر اندام های شکم نیز تأثیر می گذارد. برای درمان سرطان روده در مرحله سه، معمولاً ابتدا جراحی و سپس شیمی درمانی انجام می شود. شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است قبل یا بعد از عمل جراحی انجام شود.

مرحله چهار

در مرحله چهار سرطان روده، سلول های بدخیم به اندام های دوردست مانند کبد، ریه یا تخمدان ها گسترش یافته اند (متاستاز). در مرحله چهار غدد لنفاوی دورتر از روده بزرگ نیز به سلول های سرطانی آلوده شده اند. زمانی که سرطان به این مرحله برسد، معمولاً از جراحی برای تسکین یا پیشگیری از عوارض آتی استفاده می شود نه برای درمان بیماری. در این شرایط تومور ممکن است با روش رادیوفرکانسی (تخریب با گرما)، کرایوتراپی (تخریب با انجماد) یا شیمی درمانی داخل وریدی درمان شود.

تشخیص سرطان کولورکتال با سونوگرافی

در سونوگرافی امواج فراصوت به کار گرفته می شوند تا سلول های سرطان داخل روده بررسی شوند. روش های متفاوتی برای تشخیص سرطان روده با سونوگرافی وجود دارد که مهم ترین آنها:

  1. سونوگرافی شکمی
  2. سونوگرافی اندورکتال

سونوگرافی شکمی: برای این آزمایش یک تکنسین، مبدل را بر روی پوست شکم شما حرکت میدهد. این آزمایش میتواند تومورهای کبد، کیسه صفرا، پانکراس یا جاهای دیگر شکم را بررسی کند؛ اما نمیتواند تومورهای روده بزرگ را بررسی کند.
سونوگرافی اندو رکتال: در این روش از مبدل مخصوصی استفاده می شود و مبدل را داخل روده می کنند. از این طریق دیواره رکتوم دیده می شود و میزان گسترش سرطان در روده یا رسیدن سلول های سرطانی به اندام های دیگر قابل مشاهده است.

آمادگی قبل از سونوگرافی روده

عوارض سونوگرافی روده

در روشهای سونوگرافی سرطان روده هیچگونه ریسک تابش اشعه های رادیواکتیوی به همراه ندارد. در سونوگرافی رکتال اغلب افراد در حین انجام آزمایش از قرار گرفتن مبدل در مقعد خود کمی احساس ناراحتی می کنند. در صورتی که نسبت به لاتکس حساسیت دارید این موضوع را با متخصص سونوگرافی در میان بگذارید؛ زیرا برای قرار دادن مبدل سونوگرافی در مقعد روی آن را با روکشی از جنس لاتکس می پوشانند. سونوگرافی رکتال می تواند در موارد بسیار نادر سبب آسیب به مقعد، کولون و خونریزی شود.

تشخیص سرطان کولورکتال با تصویر برداری اشعه ایکس

باید به سمت پهلوی خود بر روی یک تخت مخصوص دراز بکشید. پزشک با استفاده از پرتو ایکس از تمیز بودن روده بزرگ شما اطمینان حاصل می کند. سپس یک لوله انما روان شده وارد رکتوم شما می شود. یک کیسه باریم به لوله متصل است تا از این طریق محلول باریم را به داخل کولون بفرستد. اگر شما باریم انما دوبل کنتراست انجام می دهید، هوا از طریق همین لوله به داخل رکتوم شما وارد می شود. لوله ای که در روش باریم انما برای فرستادن باریم استفاده می شود در نوک خود یک بالون کوچک دارد. زمانی که در ورودی رکتوم قرار می گیرد، این بالون به باقی ماندن باریم در داخل بدن شما کمک می کند. در حالی که کولون شما از باریم پر شده است، شما ممکن است احساس فوری برای اجابت مزاج داشته باشید. کرامپ های شکمی نیز ممکن است در طول تست باریم انما اتفاق بیافتند. بعد از تست باریم انما، بیشتر باریم از طریق لوله انما از کولون خارج می شود. زمانی که لوله برداشته می شود، شما می توانید مقدار باقی مانده باریم و هوا را دفع کنید.

اقدامات قبل از انجام رادیوگرافی روده

  1. رژیم غذایی خاص یک روز قبل از آزمایش: نباید روز قبل از آزمایش غذایی بخورید و تنها نوشیدنی های خالص مثل آب، چای، قهوه بدون شیر و خامه، عصاره گوشت یا نوشیدنی های گازدار مصرف کنید.
  2. شب قبل آزمایش نباید چیزی بخورید و بنوشید.
  3. مصرف ملین در شب قبل از آزمایش: ملین، به صورت قرص یا شربت به تخلیه روده بزرگ کمک می کند.
  4. استفاده از کیت انوما: در برخی موارد، ممکن است به استفاده از کیت های انوما در شب قبل تست یا چند ساعت قبل آن نیاز باشد تا روده از هرگونه موادی پاک شود.
  5. مشورت با پزشک در مورد داروهای مصرفی: حداقل یک هفته قبل از تست، در مورد داروهای مصرف با پزشک صحبت کنید. احتمال دارد که پزشک مصرف دارو را متوقف کند.

عوارض جانبی رادیوگرافی روده

احتمال گرفتن سرطان در رادیوگرافی در مقایسه با اثرات مفیدی که به سادگی و با انجام آزمون باریم آنما، بیماری و دلیل مشکل را تشخیص می دهد، ناچیز است. در موارد نادری، باریم انما می تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

اگر ساکن اصفهان هستید می توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762-031 تماس حاصل فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علائم خطرناک آسم در حین رابطه جنسی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

چسبندگی مادرزادی و کشیدگی نخاع

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

ایمونوتراپی چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

تأثیر تزریق فیلر در لیفت ابرو

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد لگن در ناحیه مفصل ران

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد سال

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

چه مقدار کرم؟

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

بیماری نقرس

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علت و علائم التهاب تاندون شانه

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت