دکتر نیلوفر فلاح - متخصص دندانپزشکی کودکان

همه چیز درباره عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی

دکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]آدرس وب سایت : www.drniloofarfallah.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

وجود دندان های شیری برای صحبت کردن، تغذیه مناسب و ایجاد و حفظ فضای کافی برای رشد دندان های دائمی ضروری است. اگرچه دندان های شیری کودکان در نهایت می افتند؛ اما از دست دادن زودرس دندان های شیری می تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. زمانی که دندان های شیری پیش از زمان مناسب از بین بروند، می توانند منجر به کج شدن دندان های دائمی شوند، بنابراین عصب کشی، دندان های شیری کودکان شما را از آسیب حفظ می کند و احتمال رویش دندان های دائمی را بدون هیچ مشکلی افزایش می دهد. همچنین داشتن دندان های شیری برای صحبت کردن و تغذیه مناسب نیز اهمیت دارد. عصب کشی دندان شیری کودکان برای جلوگیری از افتادن زودرس دندان های شیری و حفظ فضای کافی برای رشد دندان های دائمی ضروری است. در این میان روش نوینی در درمان های دندانپزشکی وجود دارد با عنوان دندانپزشکی اطفال با بیهوشی. در این روش می توان تمام درمان ها مثل عصب کشی دندان کودک با بیهوشی را انجام داد.

آنچه در این مطلب میخوانید

طریقه بیهوشی کودکان برای عصب کشی دندان

این متد یک آرام بخش خفیف و کم تهاجم می باشند. این تکنیک از بیهوشی برای کودکانی که مبتلا به ترس و اضطراب بسیار اندکی می باشند تجویز می گردد. استفاده از این گاز موجب می گردد کودکان با آرامش زیادتری بر روی یونیت دندانپزشکی بنشینند و روند درمان آسان تر و با ایمنی بیشتر صورت گیرد. کودکان و اطفال این گاز را با میزانی از اکسیژن دم و بازم می کنند و این اکسیژن از طریق یک ماسک کوچک روی بینی کودکان و اطفال قرار می گیرد و سپس وارد بدن کودکان می شود. با انجام تنفس گاز کودکان احساس راحتی و آرامش می کنند. متخصص دندانپزشک می تواند به آسانی فرآیند درمان خود را انجام دهد. بعض

در استفاده از این متد با توجه به شرایط ویژه کودکان و اطفال، سن و وزن آنها از دارو های آرام بخش که هدف عمده استفاده از آن رسیدن آرامش در کودکان می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک یکی از شیوه های قدیمی درمان می باشد که سال از این روش استفاده می شود که در خدمات درمان دندانپزشکی کودکان ارائه داده می شود.

در این روش درمانی کودکان و اطفال توسط متخصص بیهوشی به طور کامل به خواب می روند و تمام علائم حیاتی نظیر تنفس و بلعیدن آب دهان به وسیله خود کودکان صورت میگیرد این روش درمان به شکل تزریقی انجام می شود و شامل آرامش بخش وریدی می باشد این روش درمان در بیمارستان انجام می شود و باید حتما یک متخصص بیهوشی واجد شرایط در محل حضور داشته باشد که بتواند میزان ضربان قلب، ریتم قلب، فشار خون و همچنین تنفس در طول روند درمان و تا زمانی که به هوش بیاید کنترل نماید.

در استفاده از این روش درمان کودکان و اطفال سطح هوشیاریشان کم می شود و اتفاقات روند درمان را در آینده به خاطر نخواهند آورد و هیچ گونه دردی را احساس نمی کنند و نمی توانند حرکت و یا تکان بخورند.

عصب کشی تحت بیهوشی

مدت زمان انجام عصب کشی دندان شیری در کودکان

مدت زمان عصب کشی دندان شیری بیشتر از معمول باشد. عصب کشی دندان شیری شامل بی حس کردن دهان، برداشتن پوسیدگی، پر کردن پالپ و روکش دندان کودکان می شود که کل درمان نیم ساعت الی 45 دقیقه طول می کشد.

عصب کشی تحت بیهوشی یا آرام بخشی برای چه کودکانی تجویز می شود؟

تفاوت دندانپزشکی بیهوشی کامل با آرام بخش در چیست؟

تفاوت این دو روش در گذاشتن لوله تنفسی می باشد که در بیهوشی لوله گذاری انجام می شود و در آرامبخشی لوله گذاری وجود ندارد.

چرا کودکان برای عصب کشی نیاز به بیهوشی دارند؟

در صورتی که کودکان دارای سلامت جسمی و مغزی باشند، می توان برای آنها خدمات دندانپزشکی را روی یونیت دندانپزشکی انجام داد؛ ولی در بعضی مواقع به دلیل سن کم کودک و عدم همکاری وی برای درمانهای دندانپزشکی، باید فوراً برای درمان اقدام شده و کودک به اتاق عمل منتقل شود. گاهی در کودکان دو تا سه سال، پوسیدگیهای دندانی وجود دارد؛ اما آنقدر روند رشد و همچنین عمق پوسیدگی کم است که میتوان صبر کرد تا کودک کمی بزرگ تر شود و بعد درمانهای دندانپزشکی انجام شود . در این حین میتوان به کودک آموزش های لازم را داده و او را با محیط دندانپزشکی آشنا کرد تا کودک کمی بزرگتر شده و با افزایش همکاری وی، بتوان درمانهای دندانپزشکی برای وی روی یونیت دندانپزشکی انجام داد. در صورتی که سن کودک کم باشد و دندان دچار آبسه و درد شده باشد، چاره ای جز اتاق عمل و بیهوشی نیست.

دسته دوم کودکانی که باید تحت بیهوشی قرار بگیرند، کودکانی هستند که به دلیل معلولیت ذهنی و حرکتی نمی توان در محیط دندانپزشکی بر روی دندان آنها درمانی انجام داد؛ زیرا ممکن است این معلولیت ها، سلامت و حیات کودک را تهدید کرده و مانع از انجام درمانهای صحیح دندانپزشکی شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: پکسوژنزیس یا عصب کشی دندان کودکان

دسته ای دیگر از کودکان هستند که علی رغم این که رشد کافی دارند و مشکل فیزیکی ندارند؛ اما به دلیل حمایت های ناسالم از سمت خانواده، کودک به هیچ عنوان حاضر به نشستن بر روی یونیت نیست و همکاری با دندانپزشک کودکان ندارد. به همین دلیل دندانپزشک تشخیص میدهد برای جلوگیری از آسیب به کودک در حین واکنش های غیر معمولی که ممکن است در طی درمان انجام دهد، کودک بیهوش شود.

چه نکاتی در روز بیهوشی کودک برای انجام عصب کشی دندان باید رعایت شود؟

برخی از نکات ایمنی مهم در انجام بیهوشی کودکان در دندانپزشکی عبارت اند از:

از آنجا که کودکان از نظر جسمی و روانی با افراد جوان تر تفاوت دارند، انتخاب روش مناسب بیهوشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انتخاب روش مناسب بر اساس سن، وضعیت سلامتی و نوع مداخله دندانپزشکی باید با دقت انجام شود.

استفاده از تجهیزات و تکنیک های ایمنی مناسب در فرآیند بیهوشی امری ضروری است. تجهیزات نظارتی مانند اکسیمتر که میزان اشباع اکسیژن در خون را نشان می دهد، کاردیوگرام برای ثبت ضربان قلب و فشار خون و دستگاه های نظارتی بر تنفس به پیش بینی و پیگیری تغییرات فیزیولوژیکی در طول بیهوشی کمک می کنند. همچنین، استفاده از داروها و مواد مخدر با دقت و بر اساس دستورات پزشک باید انجام شود؛ زیرا این داروها باید با توجه به وزن، سن و وضعیت کلینیکی کودک تعیین و تجویز شوند. همچنین، استفاده از داروهایی که به سیستم عصبی مرکزی تأثیر نداشته و عملکرد تنفسی و قلبی را تحت نظر دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برقراری ارتباط مإثر با کودکان و والدین در فرآیند بیهوشی بسیار اهمیت دارد. توضیح به کودکان در مورد مراحل بیهوشی با استفاده از اصطلاحات ساده و دلنشین، نگرانی ها و اضطراب های آنها را کاهش می دهد. همچنین، توضیحات دقیق به والدین در مورد تکنیک ها، ریسک ها و مواد مورد استفاده در بیهوشی اطمینان و آرامش بیشتری به آنها می بخشد.

نظارت دقیق و پیگیری مستمر از ویژگی های اصلی ایمنی در بیهوشی کودکان است. پزشک یا دندانپزشک باید به طور مداوم وضعیت تنفس، ضربان قلب و فشار خون کودک را نظارت کند و در صورت نیاز، به تصمیم گیری سریع و مناسب بپردازد. این نظارت باید از لحظه شروع بیهوشی تا زمان کامل بیدار شدن کودک ادامه یابد. همچنین، نظارت دقیق و پیگیری مستمر برای تشخیص هرگونه تغییر فیزیولوژیکی یا علائم ناخواسته مانند واکنش های حساسیتی ضروری است.

مدیریت بحران نیز جزء ضروری ایمنی در بیهوشی کودکان است. طرح اضطراری و مهارت کافی در مواجهه با موارد ناخواسته مانند تعلیق تنفس، فشار خون پایین، یا واکنش های حساسیتی به داروها از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشک یا دندانپزشک باید دارای مهارت های کافی برای انجام عملیات های احیاء قلبی و تنفسی باشد و تیم درمانی نیز باید با موقعیت های بحرانی آشنا و آماده باشد.

آیا تزریق بیهوشی و آرام بخش برای انجام خدمات دندانپزشکی کودک خطرناک است؟

بیهوشی عمومی و آرام بخشی درصورتی که در مراکز معتبر و مجهز تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی و با در نظر گرفتن کامل شرایط کودک مانند سن، وزن و سابقه بیماری ها انجام گردد هیچ گونه عارضه ای مانند تأثیر بر روی هوش کودک یا رشد یا حافظه او نخواهد داشت.

نسخه اصلی مطلب همه چیز درباره عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی را در سایت دکتر نیلوفر فلاح بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

تفاوت ژل و مزوژل در کاربردها، ماندگاری و هزینه

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]
کاربرد سونوگرافی در ماماییدکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]
علت سفید شدن ناگهانی مو در جوانی و نوجوانیدکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
روشهای سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن توسط متخصصان پوستدکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
در چه مواردی نمیتوان جراحی پروتز پستان انجام داد؟دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
تاثیر مکمل HMB در ورزشکارانشهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]
مراقبتهای بعد از هایفوتراپیدکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]
برداشتن انواع خال با جراحیکلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
آنزیم تراپی مو و ابرو چیست و چه مزایایی دارد؟دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
تأثیر احتمالی کووید-19 بر عملکرد جنسی زناندکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
موارد استفاده از لیزر کیوسوئیچ؛ اثرات ، ماندگاری و مراقبتهاکلینیک زیبا رویان پگاه [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزایا و معایب اوزون درمانی در درمان تنگی کانال نخاعیدکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
بهترین زمان برای ترمیم تزریق چربی چه موقع است؟دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
مراقبتهای بعد از تزریق ژل لبدکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]
تفاوت مزوتراپی و مزوژل چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
فاصله بین دندان های کودکان و روش های درماندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
تزریق فیلر به گردن راهی مؤثر برای بهبود ظاهر گردندکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق چربی به شقیقه؛مزایا،ماندگاری و عوارضدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
عوامل موثر بر ماندگاری تزریق چربیدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز در مورد شکاف کام و روش های درمان آندکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
روش های درمان ناهنجاری های مادرزادی مجرای ادراردکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
تزریق چربی به شقیقه؛ مزایا، ماندگای و معایبدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ عوارض، مزایا و هزینهکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاربردهای تزریق چربی در صورت و سایر نقاط بدندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
انواع ابزارهای کمکی و وسایل اصلی ارتودنسی دنداندکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]
مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس؛ افزایش اثرات و ماندگاری بوتاکسدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
هایفوتراپی روشی موثر در جوانسازی گردن و رفع غبغب بدون جراحیدکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره واژینیسموس یا دخول دردناکدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
اثرات مزوتراپی مو در جلوگیری از ریزش ، تقویت و رشد موکلینیک زیبا رویان پگاه [ پوست ، مو و زیبایی ]
بای پپ (BiPAP) چیست و چگونه کار می کند؟آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
واژینیت چیست؛ علایم، علتها و درماندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت