شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تزریق بوتاکس خوب

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تزريق بوتاكس معمولاً در مطب يه صورت سرپايي انجام ميشود و نياز به بستري ندارد. تزريق بوتاکس با سوزنهاي بسيار ظريف انجام ميشود، لذا دردناك نيست و به بيحسي هم نیاز ندارد اگر چه در لين مركز از روشهايي براي به حسي بدون تزريق استفاده ميشود.
پس از ضدعفوني پوست به كمك يا الکل یا بتادین ، پوست جهت تزريق آماده ميگردد پزشك با استفاده از سرنگ انسولين مقادير كمي از بوتاكس را با توجه به هدف اجراي بوتاكس نظير رفع خطوط، بالا كشيدن ابرو و يا..... بالاي ابروها، پيشاني و اطراف چشم تزريق ميكند. ممكن است در محل تزريق سوزش و قرمزي خفيف ايجاد شود كه ظرف چند ساعت برطرف ميشود.

معمولاً ، دو یا سه روز پس از تزريق بوتاکس یا تزریق دیسپورت چين و چروكها به تدريج کم شده و بتدریج با گذر زمان و حداکثر تا دو هفته بعد از تزریق چین و چروک ها خیلی کم یا از بین می رود و مدت اثر بوتاکس میانگین 4 تا 6 ماه طول می کشد . پس از اين مدت اثر بوتاكس كم کم از بین ميرود و چروكها مجددا به حالت اول یعنی قبل از تزریق بر می گردد . لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود و در صورتیکه تزریق بوتاکس سالی دوبار برای چند سال ادامه یابد چین و چروک اخم یا پیشانی و اطراف چشم بتدریج کم و کمتر از چند سال قبل می شود

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس :

مدت اثر هر بار تزریق بوتاکس حدودا ۴ تا ۷ ماه می باشد ، بطور کلی مدت اثر بوتاکس به ۴ فاکتور وابسته است اول میزان پاسخ دهی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، فاکتور دوم میزان دارویا واحدی ازبوتاکس است که پزشک معالج برای مراجعه کننده خود تزریق میکند مثلا ایا ۵۰ واحد بوتاکس تزریق کرده یا ۷۰ واحد ، فاکتور سوم شدت چروک مراجعه کننده است که هر چه شدت و عمق چروک ها بیشتر باشد میزان تاثیر دارو و مدت اثران هم کم تر خواهد شد ، فاکتور چهارم اگر فردی چند سال منظم سالی دو بار بوتاکس تزریق کرده باشد مسلما اثر ان از فردی که بار اول است که بوتاکس تزریق می کند هم اثر ان بهتر است و هم مدت اثر ان بیشتر میشود.

البته در مورد چروک دور دور چشم فرق میکند چرا که علاوه بر انقباضات عضلانی شلی و چروک پوست هم در چروک دور چشم دخیل است لذا اگر هنگام تبسم دور چشم شخص دچار چروک می شود و در حالت عادی شخص چروک ندارد فقط تزریق بوتاکس کافی است ولی اگر در حالت عادی هم دور چشم شخص چروک داشته باشد در این موارد علاوه بر تزریق بوتاکس بهتر است شخص از کرم های دور چشم ضد چروک هم استفاده کند البته کرم دور چشم فقط برای پیشگری است واثرزیادی در درمان چروک پوستی دورچشم ندارد لذا اگر هدف مراجعه کننده درمان و بهبودی واضح چروک پوست باشد باید لیزر کند. لیزرهایی وجود دارند که بطور موثر و واضحی می توانند چروک دور چشم را کاهش دهند.

بهترین تزریق بوتاکس

پرسش بعدی خیلی از مراجعین ترس از عوارض بوتاکس است :

باید گفت که اگر پزشک تجربه لازم را داشته باشد و از داروی خوب استفاده کند و تکنیک دقیق تزریق را رعایت کند تزریق بوتاکس جز کارهای کم عارضه در کارهای زیبایی پوست است ، مثلا از عوارضی که در موارد کمی اتفاق می افتد کبودی محل تزرق بخصوص در تزریق دورچشم است که این عارضه طی چند روز بهبود می یابد یادر تعداد کمی از بیماران دو هفته اول تزریق دچار سردرد میشود که این مورد هم موقت است .
از طرفی دیگر این دارو اثرضد میگرن دارد و این در تحقیقات محقق ینوتجربه بسیاری از پزشکان مشخص شده که از هر ده نفری که دچار سردرد های میگرنی هستند 5 تا 6 نفر بعد از تزریق بوتاکس و طی مدت اثر بوتاکس دیگر دچاراین سردردها نمی شوند و یا لااقل از شدت سردرد ایشان بسیار کاهش پیدا می کند.

عوارض نادر دیگر الرژی است ، مثل پنی سیلین و بعضی داروهای دیگر که بعضیافراد به این داروها الرژی دارند و دچار کهیر و خارش و حساسیت پوستی می شوند در موارد نادری هم بعضی افراد به این دارو آلرژی دارند که البته این مورد هم قابل کنترل و درمان است .
به طور کلی با توجه به این که اثر بوتاکس کوتاه مدت ( ۴ تا ۷ ماه ) است عوارض آن هم کوتاه مدت است و تقریبا تمام عوارض احتمالی بوتاکس طی۱ تا ۴ هفته بهبود می یابند، حتی عوارضی که به علت تکنیک غلط پزشک ایجادمی شود مثلا افتادگی پلک و دوبینی و... لذا برای کاهش این عوارض مراجعین بهتر است به پزشکانی مراجعه کنند که ترجیحاً متخصص پوست باشند و یا سایرپزشکانی که تجربه کامل را داشته باشند.

ایا دارو و یا کرم و یا حتی لیزری وجود دارد که بر چروک اخم و پیشانی اثر داشته باشد ؟

با توجه به اینکه مکانیسم چروک در اخم و پیشانی انقباضات عضلانی است و کرم های ضد چروک و لیزر بر روی پوست اثر می کنند لذا تاثیری بر این چروک ها ندارند ، البته کرم های بوتاکس ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که در واقع بوتاکس واقعی نیستند ، علت انکه نام بوتاکس را بر این کرم ها گذاشتند این است که مقداری ( نه کاملا ) شبیه بوتاکس عمل میکنند به عنوان مثال ماده ارژیرلین که ماده موثره اصلی این کرم ها است یک هگزاپپتید است که مولکول بسیار ریزی دارد وقتی این کرم ها به پوست مالیده میشوند این ماده بتدریج جذب میشود وباعث جلوگیری از انقباض فیبروبلاست های داخل پوست و به مقدار کم و یطور غیرمستقیم باعث کاهش انقباضات عضلات زیر پوستی میشود.

کاربرد اصلی این کرم ها برای پیشگیری است ولی در از بین بردن انقباضات عضلانی و کاهش چروک به تنهایی تاثیر نسبتا کمی دارند لذا این کرم ها با توجه به اینکه گران هم هستند دو تا سه ماه بعد از تزریق بوتاکس تجویز می شوند تا اثر بوتاکس تزریق شده بیشتر و بهتر شود ، یا کسی که تمایلی برای تزریق بوتاکس ندارد بهتر است این کرم ها را استفاده کند تا لااقل سیرپیشرفت چین و چروک های پیشانی کند تر شود( و در واقع این کرم ها نمی توانند مثل تزریق بوتاکس به طور کامل عضله زیر پوست را فلج کنند ، در مورد لیزر هم در مورد چروک های عمیق در پیشانی که گفتیم بوتاکس نمی تواند کامل چروک ها را از بین ببرد میتوان بعد از تزریق بوتاکس برای تکمیل کردن اثر بوتاکس لیزر لیزر یا کرم هایی را تجویز کرد.

ابتدا برای این که شما بدانید ایا دچار چروک های ذکر شده هستید و یا نه و اینکه شدت ان زیاد یا متوسط یا خفیف است کافی است در اینه بدون اینکه پیشانی و اخم خود رامنقبض کنید در حالت عادی به خودتان نگاه کنید
حالت اول : اگر بدون منقبض کردن به پیشانی و اخم و دور چشم خود نگاه کنید وچین و چروک نبینید ولی بعد از منقبض کردن متوجه شوید اخم و پیشانی شما چین دارد و هنگام تبسم و خنده خطوط دور چشم شما مشخص شود این نشان دهنده این است که شما دچار چروک هستید ولی هنوز چروک عمیق نشده و در این صورت تاثیر تزریق بوتاکس در از بین بردن این چروک ها ۱۰۰ درصد و کامل است

حالت دوم : اگر در این حالت در هر کدام از نقاط فوق یعنی اخم و پیشانی و دورچشم چروک داشتید این بدان معنا است که شدت چروک شما شدید است یا در حال شدید شدن است ، در این صورت تاثیر تزریق بوتاکس از بین بردن یا صاف کردن چین اخم یا چروک پیشانی حدود 60 تا 80 درصد است و این بدان معنی است که بعدازتزریق شما نمی توانید اخم و پیشانی و دور چشم را منقبض کنید ولی در حالت عادی و بدون منقبض کردن عضلات اخم وپیشانی شما متوجه خطوط ظریفی در نواحی فوق خواهید شد .

در صورت عدم تزریق بوتاکس بتدریج چین و چروک اخم و پیشانی یا اطراف چشم بتدریج و با مرور زمان شدید و شدید تر خواهد شد و خصوصا در ناحیه اخم فرو رفتگی عمیق ایجاد خواهد شد و در این صورت علاوه بر تزریق بوتاکس برای فبج کردن عضلات تزریق ژل های کلاژن یا هیالورونیک اسید زیر پوست برای پر کردن عمق چروک فرو رفته لازم هست.

مکانیسم کاهش چین وچروک های با منشا عضلانی:

توكسين بوتولينوم A نوعي پروتئين است كه از يك باكتري به نام كلستريديوم ترشح ميشود و ميتواند مسموميتهاي شديد غذايي ايجاد كند. جهت كاربردهاي پزشكي این فراورده بهصورت خالص و استريل براي استفاده تزريقي فراوري ميشود. بوتاكس پس از تزريق، جذب عضله ميشود
در عضله بوتاكس از آزاد شدن یک ماده شيميايي به نام استيل كولين- كه باعث انقباض عضلاني میشود - جلوگيري ميكند، در نتيجه دستور انقباض به عضله نميرسد و در حقيقت نوعي فلج عضلانی موقت ايجاد ميشود كه 3 تا 6 ماه طول ميكشد. عدمانقباض عضلات زير پوستي باعث محو شدن و از بين رفتن چين و چروكهاي پوست روي عضله ميشود تزريق بوتاكس يكي از روشهايي است كه امروزه به فراواني جهت صاف كردن چين و چروكهاي صورت و ايجاد ظاهري جوانتر در افراد به كار ميرود. چين و چروكهاي ناشي از اخم که در بين ابروها يا روي پيشاني ايجاد ميشود و چروكهاي اطراف چشم كه در موقع خنده ظاهر ميشود تا حد زيادي پس از تزريق بوتاكس محو ميشود.

تعریق شدید زیر بغل و کف دست

بعضی افراد خصوصا دحتران یا پسران نوجوان وجوان دچار تعریق بیش از حد در مناطق خاص مثل زیر بغل یا کف دست وپا هستند و این حالت بسیار ایشان را زجر میدهد بطوریکه حتی در فصول سرد هم از دست های این افراد عرق می چکد و قادر نیستند خودکار را بمدت چند دقیقه مدام دست بگیرند و بنویسند یا اینکه مرتب لباس های زیر این افراد در ناحیه زیر بغل خیس میشود وبعضا به علت اضافه شدن عفونت های میکروبی ترشحات عرق این اقراد زرد و عفونی میشود این حالت در تمام فصول دیده میشود ولی هنگام هیجان های روحی و استرس و هوای گرم شدیدتر میشود و بعضا باعث کاهش اعتماد به نفش وحتی گوشه گیری و افسردگی میشود


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت های پس از جراحی لیزیک

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

علل و درمان کمر درد مزمن ایدیوپاتیک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تاثیر داشتن یک بیضه بر عملکرد جنسی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

صافی کف پا و روشهای درمان آن

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تزریق پی آر پی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

عمل لیزیک چشم آستیگمات

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

تفاوت درمان چاقي و سلوليت

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علائم اولیه ریزش مو بعد از کرونا

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ملاسما (لک صورت) چگونه درمان میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت