دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو

همه چیز درباره تزریق چربی به صورت و بدن

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drrobati.ir
آدرس مطب : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204 تلفن مطب : 88881224 - 021

تزریق چربی یکی از روش های مورد استفاده در درمان ناهنجاریهای ساختاری صورت ناشی از بیماری های مختلف پوستی ، آسیبهای وارده به پوست و یا بهبود نمای ظاهری صورت بر اساس ترجیح زیباشناسی فرد می باشد. این روش از سال 1975 با به کارگیری مقداری از چربی های حاصل از عمل لیپوساکشن جهت تزریق مجدد به صورت ابداع شد و از آن زمان در طی 4 دهه گذشته به مرور اصلاح و تکمیل گردید.

آنچه در این مطلب میخوانید

ویژگی تزریق چربی طبیعی یا نچرال

افزایش حجم صورت
یکی از اصلی ترین ویژگی های تزریق چربی طبیعی، بازیابی حجم صورت است. با گذشت زمان، ممکن است از حجم صورت کاسته شود که موجب ظاهری خسته می شود. تزریق چربی طبیعی این اثر را برگردانده و یک چهره شاداب و جذاب ارائه می دهد.
نتایج دائمی
برخلاف برخی از پرکننده های موقت، تزریق چربی نچرال و طبیعی نتایج دائمی ارائه می دهد. بدن به چربی طبیعی خود راحت تر جواب می دهد.
حس طبیعی
با توجه به اینکه مواد تزریقی چربی خود بدن فرد می باشد، نتیجه با ویژگی های چهره فرد هماهنگ بوده و از ظاهر مصنوعی جلوگیری می شود.

سن مناسب برای تزریق چربی

برای تزریق چربی محدودیت خاصی در رابطه با سن وجود ندارد. ولی کمترین سنی که می توان از این روش استفاده کرد بعد از رسیدن به سن بلوغ جسمی و فکری یعنی بعد از سن 18 سال و بیشترین سن 70 سال می باشد. زیرا تا قبل از رسیدن به سن بلوغ اندام ها و بافت های بدن در حال رشد بوده و هر گونه دستکاری می تواند سبب بروز نتایج نامطلوبی در آینده شود.

در صورت پشیمانی از تزریق چربی چه باید کرد؟

گاهی اوقات ممکن است برخی افراد به دلایل مختلفی مانند راضی نبودن از ظاهر، گلوله شدن چربی زیر پوست یا حتی گذر زمان از تزریق چربی پشیمان شوند و به ئنبال راهی برای تخلیه آن باشند.
امکان تخلیه چربی وجود دارد اما فرآیند بسیار پیچیده ای می باشد. این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود، در صورتی که درست انجام نشود ممکن است عفونت کرده یا ظاهر بدی پیدا کند. تخلیه چربی به کمک تزریق داروهای خاص انجام می شود.

آیا تزریق چربی دائمی است؟

در کل مقداری جذب چربی وجود دارد، اما نتایج انتقال تزریق چربی دائمی می باشد. اما به طور کلی ماندگاری در اصل بسته به فعالیت شخص نیز متفاوت خواهد بود . برای مثال در افراد ورزشکار ماندگاری چربی تزریق شده کوتاه تر می باشد چراکه شخص فعالیت بدنی شدیدی داشته و چربی های بدن و حتی چربی های صورت تحلیل می رود.

تزریق چربی به صورت لاغر

تزریق چربی به صورت های لاغر باعث افزایش حجم صورت می شود و در نتیجه، ظاهر فرد را جوان و جذاب می کند. همچنین فرد می تواند بطور قابل توجهی جلوی علائم پیری پوست را بگیرد و پوستی شاداب و جوان داشته باشد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جوانسازی صورت با تزریق چربی هستند؟

تزریق چربی چقدر طول می کشد؟

تزریق چربی به نسبت روش های دیگر طولانی تر می باشد زیرا در این روش مواد تزریق از قبل آماده نیست و باید ابتدا استخراج چربی از بدن خود فرد و سپس خالص سازی آن انجام شود. اما به طور کلی، مدت زمان لازم برای انجام تزریق به حجم تزریق بستگی دارد.

چند روز بعد از تزریق چربی صورت طبیعی می شود؟

دوره نقاهت در هر شخص متفاوت می باشد و بستگی به رعایت نکات و مراقبت های پس از تزریق دارد. یک ماه بعد از تزریق چربی صورت طبیعی می شود. البته تنها در صورتی که در این مدت مراقبت های لازم را انجام داده باشید، پس از گذشت یک ماه به فرم طبیعی دست خواهید یافت و می توانید بهترین نتیجه را از تزریق چربی صورت ببینید.

فواید تزریق چربی به صورت

آیا تزریق چربی به صورت در بارداری و شیردهی مجاز است؟

با توجه به اینکه درحال حاضر تحقیقات کاملی در رابطه با تزریق چربی در دوران بارداری یا شیردهی صورت نگرفته پزشکان انجام این روش را توصیه نمی کنند. همچنین در طول دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند و تغییرات هورمونی و جسمی ممکن است اثراتی بر تزریق چربی داشته باشد. انجام هر نوع جراحی زیبایی، از جمله تزریق چربی، در دوران بارداری و شیردهی ممکن است به سلامت شما و سلامت جنین آسیب بزند و مشکلات جدی ایجاد کند.

مراقبتهای قبل از تزریق چربی

مراقبتهای بعد از تزریق چربی

آیا تزریق چربی درد دارد؟

به طور کلی تزریق چربی درد غیرقابل تحمل و سختی ندارد اما در هر شرایطی استفاده از مسکن های خوراکی و تزریقی موجب کنترل کامل درد می شود.

تزریق چربی بهتر است یا ژل؟

برای تشخیص بهتر تزریق ژل و چربی به مقایسه این دو روش می پردازیم:
طول مدت انجام تزریق
در تزریق ژل به دلیل اینکه ماده قابل تزریق از پیش آماده می باشد، فقط یک مرحله تزریق وجود دارد. ولی در تزریق چربی ابتدا باید سلولهای چربی باید برداشته شوند؛ سپس آماده سازی گردند و در نهایت تزریق انجام شود، مراحل بیشتر و به الطبع زمان بیشتری هم صرف می گردد.
عوارض
معمولا پس از تزریق چربی حجم کبودی، تورم و التهاب بیشتر از تزریق ژل است. علاوه بر آن در محل برداشت چربی هم ممکن است این عوارض کم و بیش دیده شود. ولی امکان ایجاد آلرژی در تزریق چربی بر عکس ژل وجود ندارد.
ماندگاری
ماندگاری ژل یا فیلربا توجه به ناحیه تزریق حدود 6 الی 12 ماه می باشد و پس از آن تزریق باید تکرار شود. ولی در تزریق چربی برای ماندگاری بیشتر ممکن است سه تزریق با فاصله زمانی چند ماهه انجام شود. سپس ماندگاری این روش به بیش از 10 سال هم می تواند برسد.

آیا تزریق چربی با ورزش از بین می رود؟

توصیه می شود ورزشکاران از این روش زیبایی استفاده نکنند، زیرا ماندگاری این تکنیک در این افراد، بسیار پایین است. چربی در اثر ورزش کردن می سوزد و از بین می رود، بنابراین اگر ورزشکار باشید، احتمال این وجود دارد که چربی تزریقی شما به زودی از بین برود.

هزینه و قیمت تزریق چربی

تعیین هزینه تزریق چربی به عواملی مانند نوع بی حسی، میزان چربی، مراحل تزریق، مکان کلینیک و تخصص پزشک بستگی دارد.

کاربردها و نواحی تزریق چربی

موارد کاربرد و نواحی تزریق چربی امروزه بسیار متنوع بوده و برخی از آنها شامل موارد ذیل می باشد:

تزریق چربی چگونه انجام میشود؟

در این روش ابتدا از قسمتهایی از بدن مانند باسن، کناره ران یا شکم که تجمع چربی قابل توجهی وجود دارد، مقداری چربی برداشت می شود. در این مرحله پس از بی حسی موضعی، حجمی حدود 300-500 سی سی محلول بی حسی رقیق شده در سرم نرمال سالین در ناحیه برداشت تزریق می گردد. سپس یک یا دو سوراخ کوچک در پوست ناحیه ایجاد شده و سپس با استفاده از سوزنهایی مخصوص حدود 100 سی سی چربی از ناحیه ساکشن می شود. پس از این مرحله ، آماده سازی و خالص سازی چربی برداشت شده انجام شده و در نهایت چربی آماده شده پس از بی حسی صورت یا هر ناحیه موردنیاز با استفاده از سوزن هایی کوچکتر تزریق می شود.

تزریق چربی

عوارض تزریق چربی

با توجه به استفاده از چربی خود فرد احتمال عوارض جدی در این روش بسیار کم هست و معمولا عوارض تزریق چربی بسیار جزیی و مانند درد و تورم خفیف یا کبودی مختصر دیده می شود. نکته مهم در عدم ایجاد عوارض در این روش انجام آن توسط فرد متخصص و آموزش دیده می باشد کما اینکه تزریق چربی در برخی نواحی صورت مانند خط آخم خیلی توصیه نمی شود و انجام تزیق باید با حجم کم و تدریجی صورت گیرد.

ماندگاری تزریق چربی

اثر تزریق چربی بر حسب ناحیه تزریق و کیفیت چربی استخراج شده بین 6-18 ماه می باشد. هر چقدر چربی با ترومای کمتر و بدون خونریزی ساکشن شود، احتمال پایداری اثر بیشتر هست. نواحی مانند گونه ها که تزریق عمقی تر بوده و تحرک کمتری دارد اثر تزریق در مقایسه با خط خنده پایدارتر هست. یکی از روشها که در بیشتر نمودن پایداری تزریق چربی استفاده می شود، انجام تزریق چربی با حجم کم تا متوسط در چند نوبت به جای تزریق حجم زیاد در یک نوبت است. از آنجا که در یک نوبت ساکسن چربی می توان حجمی بیشتر از مقدار لازم برای تزریق در بار اول را برداشت کرد، مازاد چربی برداشت شده در صورت منجمد ماندن تا حدود چندماه قابل استفاده و در ترمیم های بعدی ناحیه میتوان از آن بهره گرفت.

در مجموع تزریق چربی یا لیپوفیلینگ می تواند به عنوان روشی موثر در بهبود نمای ظاهری صورت به ویژه در افرادی که از لاغری صورت و گونه ها یا افتادگی پوست ناراحت هستند مطرح می باشد و در صورت انجام توسط فردی متخصص و متبحر روشی ایمن و موثر، با ماندگاری بالا محسوب می گردد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چرا ویتامین D برای مردان مهم است؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

کلیپ جراحی زیبایی چانه

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

لیزر فرکسل برای رفع چین و چروک پوست

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

توصيه هاي تغذيه اي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آب مروارید چشم چگونه درمان میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

سندرم باند ایلیوتیبیال یا باند IT چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

IUI ( تلقيح اسپرم شسته شده داخل رحم ) آی یو آی

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

اقدامات پس از جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت