دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

همه چیز در مورد لیپو لیزر ( قسمت اول )

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

لیزر لیپولیز درمان چاقی موضعی
لیزر لیپولیز این سیستم لیزر که در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۶ در سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) به تأیید رسیده است، لیزر لیپولیز روشی است که طی آن از یک فیبر نور لیزر به داخل بافتی جهت رفع چاقی استفاده می شود . در اثر تابش اشعه لیزر، چربیها به صورت نیم مایع در میآید که میتواننند بهراحتی توسط بدن جذب شوند یا از بدن خارج شوند. لیزر لیپولیز تحت بیحسی منطقهای انجام میشود و یک جلسهی آن به مدت ۱تا ۳ ساعت طول میکشد .این روش منحصر به فرد از لیزر Diode یا N D YAG بهصورت پالسی میباشد که بهصورت داخل بافتی اعمال میشود. بهواسطهی استفاده از لیزر لیپولیز ، برخلاف لیپو ساکشن معمولی پوست سفت شده و جمع میشود. این روش در چاقیهای خفیف و متوسط کاملا کافی میباشد و دیگر نیازی به ساکشن نمیباشد ولی در چاقی های شدیدتر درحالیکه در لایهی سطحی فقط از لیزر استفاده میشود، در لایهی عمیقی علاوه بر لیزر نیاز به تخلیهی چربیها هم میباشد.

مرحله اصلی انجام لیزر لیپولیز :
ابتدا تحت شرایط استریل موضع مورد نظر کاملا بیحس میشود (بیحسی موضعی). سپس سوراخهای کوچک ۱تا ۲ میلی متری روی پوست ایجاد شده و فیبر نوری بسیار نازک وارد بافتهای چربی زیر پوست و انرژی معینی از لیز به چربیها تابانده میشود که باعث تخریب سلولهای چربی میشود. در صورتیکه چربی کمتر از ۵۰۰ میلی لیتر باشد نیاز به اقدام دیگری نمیباشد و چربیهای تخریب شده توسط لنفاتیک بدن جذب میشود ولی در صورتیکه چربی بیش از ۵۰۰ میلی لیتر چربی های مایع توسط مکش خفیفی تخلیه میشود . این کار حدود دو ساعت طول میکشد و بعد از مدت کوتاهی فرد مرخص میشود . مناسبترین نقاط بدن برای لیپولیزر عبارتند از بازوها، غبغب، پشت، پهلو، شکم، رانها و… .

مزایای لیزر لیپولیز نسبت به ساکشن
لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نشبت به لیپوساکشن همراه است به علت ظرافت کار با لیزر نتایج یابی بسیار ایدهآل و آثار ناهمواری برخلاف لیپوساکشن های معمولی وجود ندارد. تابش لیزر درزیر پوست باعث تحریک و ساخته شدن کلاژن و سفت شدن همزمان پوست میشود. تاباندن لیزر در لایهی سطحی باعث رفع سلولیت میشود. از نظر میزان و مقدار حذف چربیها در افرادی که مناسب باشند هیچ فرقی با لیپو ساکشن ندارد. ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر است و عوارض آن ناچیز است. لیزر لیپولیز روش نوین رفع چربی موضعی است. این تکنولوژی در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، برزیل، سوئد و طی چند سال اخیر در ایران بهکار میرود.

آیا لیزر لیپولیز و ساکشن رقیب هم هستند ؟
در تجمعات موضعی کوچک بافت چربی که حجمی کمتر از gr 500 دارند، میتوان از لیزر لیپولیز یا لیپوساکشن استفاده کرد، اما در حجمهای بیشتر از gr 500 عملا باید لیپولیز یا در جلسات مکرر انجام شود یا همراه با ساکشن باشد. از مزایای دیگر لیپولیز به امواج الکتریکی یا اولتراسونیک یا لیزر افزایش کلاژن پوست و بهبودی جریان لنفاوی، جریان خون، کاهش ورم و بهبودی سلولیت است.

نتیجه نهایی چه موقع مشخص می شود ؟
تقریبا در همان روزها و هفتهی اول نتایج ابتدایی کاملا مشخص است و بهوضوح ازحجم چربی موضع کاسته میشود. ولی نتیجهی نهایی نیاز به ۳ تا ۱۲هفته زمان دارد.

روش عمل لیزر لیپولیز به چه صورت است ؟
یکی از مهم ترین بخش ها در عمل لیپولیز، استفاده مناسب از حجم مایع تاموسنت (این مایع قبل از لیپولیز داخل چربی تزریق می شود) است و اینکه چه حجمی از مایع در هر ناحیه از بدن فرد وارد شود نیاز به تجربه و تخصص پزشک دارد تا نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد.بعد از تزریق مایع تاموسنت، دومین نکته که در نتیجه مطلوب دخیل است، نوع دستگاه لیزر (کمتوان و پرتوان) با طول موج مناسب است. بعد از آب کردن چربیها و انجام لیپولیز، باید لیزر به مقدار کافی به پوست فرد تابیده شود. این عمل سلولهای پوست بیمار را تحریک کرده و کلاژن بیشتری را ایجاد می کند تا پوست بیمار به مرور زمان به حالت اولیه بازگردد و از شلی پوست افراد جلوگیری می کند.

روش انجام لیزر لیپولیز چگونه است ؟
پس از بی حسی موضعی، سوراخ بسیار کوچکی در پوست ایجاد می شود و از طریق آن کانولا یا آسپیراتور به قطر یک تا دو میلیمتر زیر پوست وارد می شود. سپس کانولا به آرامی به عقب و جلو حرکت داده می شود تا تابش لیزر زیر سلول های چربی برخورد کند و سبب پاره شدن دیواره سلول های چربی و سپس آزاد شدن چربی مایع درون سلول شود که بعد از آن، این چربی مایع به راحتی توسط ساکشن با فشار کم خارج شده یا توسط بدن متابولیز شده و از بین برود.

اگر حجم چربی خارج شده از بدن بیمار بیش از حد باشد، چه پیامدی به دنبال دارد ؟
اگر حجم چربی به میزان مناسب تخلیه نشود باعث فرورفتگی، شکل ناهموار، شل شدن و مختل کردن پوست آن ناحیه شده و فرد را به مخاطره می اندازد و خارج کردن ۱۵ تا ۲۰ کیلو چربی از بدن شخص خطرآفرین است.

دوره نقاهت لیزر لیپولیز چگونه است ؟
درد پس از عمل کم بوده و با داروی مسکن مناسب کنترل می شود. مختصری ورم و کبودی در محل عادی است و پس از مدتی برطرف می شود. ۳ الی ۴ روز بعد از عمل، فرد قادر به انجام کارهای معمول روزمره است.

محل های مناسب جهت لیپولیز کدامند ؟
منطقه ای از بدن که چربی به صورت موضعی رسوب کرده باشد، جهت لیپولیز مناسب است. از جمله: غبغب، سینه در آقایان، شکم، پهلو، خارج و داخل ران از نقاط مناسب جهت عمل لیپولیز است.

قبل و بعد از عمل لیپولیز باید چه نکاتی رعایت شود ؟
قبل از انجام عمل لیپولیز، باید یک جلسه مشاوره برای بیمار گذاشته شود تا در مورد نحوه عمل، فواید و عوارض آن (عوارض عمل لیپولیز بسیار ناچیز است، اما بهتر است به فرد گفته شود) توضیحات لازم ذکر شود. همچنین بعد از عمل، فرد باید تحت نظر پزشک باشد و در جلسات تعیین شده مورد معاینه قرار گیرد، زیرا مراقبت های بعد از عمل لیپولیز قسمتی از عمل است که باعث بهتر شدن نتیجه نهایی می شود. همچنین نکاتی که بعد از عمل باید فرد به آن توجه کند، پوشیدن گنهای مناسب است که از تجمع مایعات و شلی پوست جلوگیری می کند.

آیا لیزر لیپولیز همان لیپوساکشن است ؟
لیزر لیپولیز و لیپوساکشن هر دو روش های بسیار مؤثر در از بین بردن چربی های ناخواسته هستند. یکی از بزرگ ترین دلایلی که جراحی پلاستیک در سالیان اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده به خاطر لیپوساکشن بوده است. لیپوساکشن یک تکنیک جراحی مؤثر برای بهبود شکل و نمای ظاهری فرد است. اگرچه لیپوساکشن تجمعات چربی را در بدن فرد از بین می برد و باعث شکل گیری مجدد بدن می شود ولی به عنوان روش جراحی کاهش وزن محسوب نمی شود. لیپوساکشن را می توان در شکم، پهلوها، بازوها، پشت، باسن، ران، ساق پا، صورت و گردن به کار برد.

لیزر لیپولیز در مقایسه با لیپوساکشن معمولی یک روش کم تهاجمی است و دوره استراحت و غیبت از کار در لیزر لیپولیز در مقایسه با لیپوساکشن معمولی کوتاه تر است. علاوه بر آن نتایج درمانی استفاده از لیزر لیپولیز در نواحی از بدن که استفاده از لیپوساکشن، مرسوم نیست، بسیار عالی است. بسته به اهداف شما و وضعیت جسمانی تان، لیزر لیپولیز می تواند به عنوان یک جایگزین برای لیپوساکشن مورد استفاده قرار گیرد یا ممکن است پزشک معالج تان درمان ترکیبی با لیزر لیپولیز و لیپوساکشن معمولی را پیشنهاد کند.

در چه نواحی از بدن می توان لیزر لیپولیز را به کار برد ؟
شکم
ساق پا
پهلوها
پشت
بازوها
صورت (غبغب گونه)
ران ها
نواحی از گردن
باسن
بزرگی سینه در آقایان (ژنیکوماستی)
زانوها
همچنین از لیزر لیپولیز می توان برای جراحی مجدد و نیز همراه با سایر تکنیک های لیپوساکشن معمولی برای بهبود نتایج کلی و رضایت بیشتر بیماران استفاده کرد.

آیا بدنبال انجام لیزر لیپولیز، انجام لیپوساکشن لازم است ؟
از آنجایی که در لیزر لیپولیز در هر جلسه درمان بیشتر از ۵۰۰ سی سی چربی برداشته نمی شود (تقریبا به اندازه قوطی نوشابه) در نقاطی از بدن مانند غبغب که مقدار چربی لیز شده کم است بعد از انجام لیزر لیپولیز نیازی به تخلیه چربی ذوب شده نیست ولی در نقاطی از بدن مانند شکم و پهلو (بسته به اندازه فرد و مقدار تجمع چربی) که مقدار چربی لیز شده توسط لیزر زیاد است (بیش از ۵۰۰ سی سی) لازم است چربی های لیز شده توسط ساکشن تخلیه شود.

طول مدت زمان انجام لیزرلیپولیز چقدر می باشد ؟
بطور متوسط زمان لازم برای انجام لیزر لیپولیز ۵/۱ تا ۳ ساعت می باشد. البته بسته به وسعت محل یا محل هایی که قرار است تحت لیزر لیپولیز قرار گیرند و بزرگ یا کوچک بودن جثه فرد، این زمان ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

آیا بعد از لیزر لیپولیز نیازی به بستری شدن می باشد ؟
لیزر لیپولیز بسته به وسعت آن ممکن است تحت بی حسی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد. در اکثریت موارد، فردی که تحت عمل لیزر لیپولیز قرار می گیرد، بعد از چند ساعت مرخص می شود ولی در مواردی که وسعت انجام لیزر لیپولیز زیاد بوده و به ویژه اگر تحت بیهوشی عمومی انجام شده باشد توصیه می شود که بیمار حداکثر به مدت ۲۴ ساعت بستری و تحت نظر باشد.

چه فردی کاندیدای ایده آل برای انجام لیزر لیپولیز است ؟
۱) از نظر جسمانی سالم باشد و حداکثر اضافه وزن او نسبت به وزن ایده آل ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم باشد.
۲) فردی که تجمع چربی موضعی در یک یا چند نقطه از بدن دارد که به ورزش و رژیم غذایی مقاوم است.
۳) فردی که از وجود این تجمعات چربی ناراحت بوده و قصد دارد به طور دائم از شر آن خلاص شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

مواد توان افزا

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

خطر سرخچه در بارداری

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

آیا رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آیا انجام سونوگرافی داپلر در بارداری ضروری است؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

لیزر فرکشنال CO2 و جوانسازی پوست

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علائم وجود توده پستان چیست؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

اکستنشن زیبا ولی جبران ناپذیز

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت