شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با عمل جراحی بینی نژادهای مختلف

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

ما معتقدیم که هر بیمار شرایط خاص خودش را دارد. بسیاری از جراحان پلاستیک بیمارانِ کمی از نژادهای مختلف آفریقایی، آسیایی، خاورمیانهای یا اسپانیولی داشته اند و در نتیجه تجربه کمتری در این نوع جراحیها دارند. نداشتن تجربه کار با نژادهای مختلف، در اغلب موارد باعث میشود بینی عمل شده با سایر اجزاء صورت هماهنگی نداشته باشد.

بررسی جراحی بینی نژادهای مختلف

ما معتقدیم که هر بیمار شرایط خاص خودش را دارد. بسیاری از جراحان پلاستیک بیمارانِ کمی از نژادهای مختلف آفریقایی، آسیایی، خاورمیانهای یا اسپانیولی داشته اند و در نتیجه تجربه کمتری در این نوع جراحیها دارند. نداشتن تجربه کار با نژادهای مختلف، در اغلب موارد باعث میشود بینی عمل شده با سایر اجزاء صورت هماهنگی نداشته باشد.

بررسی جراحی بینی نژادهای مختلف

منظور از جراحی بینی نژادهای مختلف، انجام جراحی بینی روی نژادهای غیر هندو اروپائی است. در میان جراحان، از ابتدا رسم بر این بود که نسبتهای بینی زنان هند و اروپایی سفید پوست به عنوان نسبتهای ایده آل بینی در نظر گرفته شوند، و همچنین به دلیل جهت گیریهای تبعیض آمیز بسیار زیاد رسانهها، اکثر افراد غیر هند و اروپایی برای انجام جراحی بینی از استانداردهای غربی پیروی میکردند.

اما اکنون استانداردهای زیبایی تغییر کرده اند و با روندی رو به افزایش، برمبنای استانداردهای چند فرهنگی تر تعریف میشوند. در حال حاضر، رویه معمول این است که شخص ظاهرش بهبود پیدا کند ولی همچنان شبیه نژاد اصلی خود باقی بماند. در نتیجه، سیستمی که تنها دو استاندارد زیبایی («نژادهای مختلف» و «هندواروپایی») دارد دیگر جوابگو نیست و به نظر من عبارت «جراحی بینی نژادهای مختلف» نیز یک اصطلاح منسوخ شده است.

در بین گروههای نژادی مختلف تفاوتهای فاحشی وجود دارد. حتی در بین افراد یک قوم و نژاد هم تفاوتهای قابل توجهی یافت میشود. با توجه به این موضوع، ریشه نژادی شما هر چه که باشد، تمام تلاش ما این خواهد بود که ظاهر شما را بهبود ببخشیم و در عین حال چهره اصلی شما را که نمایانگر نژاد شماست حفظ کنیم. طبقه بندی صحیح «جراحی بینی غیر هندواروپایی» است، جهت آگاهی جراحان و بیماران، در زیر آمده است. البته واضح است که این فهرست آنقدر کامل نیست که تمامی نژادها را در بربگیرد :
هندواروپائی: آنگلوساکسون، آلمانی، لاتین (یونانی، رومی، فرانسوی)، اسلاو، مدیترانهای
آفریقائی-آمریکائی
آسیائی: آمریکای شمالی، کرهای، چینی، ژاپنی، فیلیپینی
خاورمیانه: ایرانی، عرب، هندی، پاکستانی
اسپانیائی: کاستیلی، آمریکائی-مکزیکی، مستیزو (دورگه اسپانیولی و سرخپوست)

عمل جراحی بینی نژادهای مختلف

ما چگونه هویت نژادی بیمار را حفظ میکنیم ؟

جراح بینی، رزیدنتهای جراحی پلاستیک خود را تشویق میکند که همواره تلاش کنند زیبایی متعادلی را در چهره بیماران خلق کرده و هویت نژادیشان را حفظ نمایند. جراح میبایست با تفاوتهای آناتومی صورت و بینی بیماران نژادهای مختلف آشنا بوده و فهرستی از نیازهای بیماران تهیه کند. در برخی از فرهنگها، زیبایی مطلوب هر بیمار بسته به کشوری که از آن مهاجرت کرده متفاوت است. به هر حال، ما نمیخواهیم بیمار را طبق یک الگوی عمومی و کلی جراحی کنیم. برای رسیدن به هارمونی در چهره، زیبایی بینی باید با خصوصیات نژادی و طبیعی چهره بیمار هماهنگی داشته باشد.

تصمیم افراد غیر هند و اروپائی برای تغییر شکل بینی تحت تأثیر چندین گرایش و رویه مرسوم قرار گرفته است، که عبارتند از :

آسیائیها عموماً تمایل دارند بینیشان شبیه بینی غربیها باشد.
خاورمیانه ای ها دیگر نگران بزرگی نیمرخ بینیشان نیستند.
بیماران اسپانیولی عموماً بینیهای ظریفتر و نازکتری میخواهند که لزوماً نیازی نیست بزرگتر باشند.
غیر هند و اروپایی هایی که برای جراحی ترمیمی بینی مراجعه میکنند اغلب بعد از انجام اولین جراحی بینی گمان میکنند که به دلیل بیش از حد بریده شدن بینیشان (بینی با شیبی شبیه پیست اسکی، که به آن بدشکلی بینی زینی گفته میشود) و باریک شدن بیش از حد نوک غضروف بینیشان دیگر نشانی از نژاد و قومیت خود را در چهره ندارند.در نتیجه، هنگام جراحی بینی یک بیمار غیر هند واروپایی، ایجاد یک بینیِ متناسب با خصوصیات نژادی آن شخص در بالاترین اولویت قرار دارد. این مسائل حتماً باید در هنگام مشاوره کاملاً مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.

خلق ظاهری متناسب برای شما

وقتی که تصمیم به انجام یک عمل جراحی میگیرید مهمترین چیز انتخاب جراحی است که بتواند ظاهری هماهنگ و متعادل را برایتان خلق کند. متأسفانه بسیاری از جراحان زیبایی تجربه کمی در زمینه جراحی بیماران نژادهای مختلف دارند. بدون تجربه، آموزش و حس زیبایی شناسی جهت درک خصوصیات منحصربفرد بیمار، نتیجه جراحی بینی نامتجانس و ناهماهنگ با ظاهر بیمار خواهد بود.

نژاد و فیزیولوژی

مردمان نژادهای مختلف، علاوه بر داشتن تفاوتهایی در زمینه آرایش، دارای تفاوتهای فیزیکی هم هستند. عواملی که در هر نژاد به شکل بسیار متفاوتی از نژادهای دیگر وجود دارند عبارتند از :
ضخامت و مقدار چربی موجود در پوست نژادهای مختلف متفاوت است.
زاویه بینی نسبت به سطح صورت و پیشانی یا به اصطلاح رادیکس یا ریشه آن در نژادهای مختلف متفاوت است.
پل بینی، یا همان قسمت بالایی بینی، از نظر اندازه، شکل و نسبتها متفاوت است.
نوک بینی از نظر اندازه، شکل و نسبتها متفاوت است.
قاعده و پرههای بینی از نظر زاویه، ضخامت و شکل تفاوت دارند.
عموماً محل تقاطع لب و بینی یعنی جایی که لب بالائی و بینی به هم متصل میشود در بین گروههای نژادی مختلف متفاوت است.
اندازه، شکل و جای فک بالائی، یا ماکسیلا، که به بینی متصل میشود در بین نژادهای مختلف متفاوت است.

مشاوره جراحی بینی نژادهای مختلف

برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از جراحی بینی، باید به یک جراح پلاستیک مراجعه کنید که تجربه و مهارتهای لازم برای ارزیابی تمامی عوامل فوقالذکر و همچنین سایر عوامل را دارد و میتواند بر مبنای همین از این ارزیابی جراحی زیباییتان را برنامهریزی کرده و انجام دهد. در جلسه مشاوره جراحی بینی نژادهای مختلف، که محتوایی جامع و منحصربفرد دارد، زمان بسیار زیادی را برای بحث در مورد دغدغه های شما در زمینه زیبایی و عملکرد بینیتان صرف خواهد کرد. تاریخچه پزشکیتان جز به جز بررسی خواهد شد.

از بینی و صورتتان، در کنار تصویربرداری سهبعدی با جدیدترین دستگاهها، یک معاینه دقیق هم به عمل میآید. در این مرحله توجه خاصی به لبها و چانه میشود، زیرا این اعضاء صورت تأثیر زیادی روی ظاهر بینی میگذارند. برای تهیه مناسبترین برنامه درمانی و همچنین تضمین توافق شما و دکتر بر سر نتایج مورد انتظار از جراحی، از سیستم عکاسی سه بعدی وِکترا استفاده میشود.
در پایان، پزشک با استفاده از یک روش سیستماتیک برای شما یک طرح درمانی میریزد. در این مرحله موارد مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرید که عبارتند از:
سن
نژاد
ضخامت پوست
نیمرخ بینی
زیبایی بینی از رو به رو
نوک و قاعده بینی
رابطه بینی و لب
رابطه چانه و بینی
سابقه آسیب دیدگی
سیستم تنفسی: تیغه، دریچههای بینی، استخوانهای شاخک بینی ، آلرژیها، بیماریهای سینوسی

روش جراحی باز یا بسته ؟

بسته به پیچیدگی عمل و ناحیههای مورد درمان، ممکن است از یکی از روشهای بسته یا باز استفاده شود. در روش جراحی بینی باز یک شکاف کوچک بین سوراخهای بینی ایجاد شده و حفرههای بینی باز میشوند تا بتوان عمل را انجام داد. در این حالت جراح میتواند با دقت بیشتری کارش را انجام دهد. در جراحی بینی بسته، جراح از طریق سوراخهای بینی جراحی را انجام میدهد. این روش برای بیمارانی مناسب است که بیشتر به دنبال اصلاح پل بینی خود هستند. در اینجا مهمترین تصمیمی که باید بگیرید این است که جراحی بینی شما بسته باشد یا باز باشد. تکنیکی که شما و دکتر بر سر آن به توافق میرسید به عوامل زیر بستگی دارد:

1- میخواهید با انجام جراحی بینی به چه نتایجی برسید (آیا میخواهید شکل پل بینیتان را تغییر بدهید؟ میخواهید شکل نوک آن را تغییر دهید؟ یا میخواهید شکل سوراخهای بینیتان را اصلاح کنید؟)
2- آیا به یک روش بازسازی نیاز دارید؟ (اگر مشکل تنفسی دارید یا در ساختار بینی شما مشکلی وجود دارد، این روش بهترین روش برای رفع آنها خواهد بود.)
3- در مورد جراحی بینی و مدت زمان بهبودی از آن چه نظری دارید؟ یک روش غیرجراحی چقدر میتواند باعث بهبود ظاهرتان شود؟
یک هفته پیش از جراحی، یک جلسه مشاوره نهایی برگزار میشود تا برنامه جراحی مرور شده و اطمینان حاصل شود که به تمامی پرسشهای بیمار پاسخ داده شده است. در آن مقطع دستورالعملهای پیش و پس از عمل به بیمار داده میشوند و این دستورالعملها آنقدر جز به جز مرور میشوند تا اینکه بیمار در مورد انجام آنها ۱۰۰% احساس راحتی کند.

جراحی پلاستیک بینی معمولاً یک عمل سرپایی است و مدت زمان بهبودی از کلاً بین ۱ تا ۲ هفته است. بعد از عمل یک اسپلینت روی بینی بیمار گذاشته خواهد شد که پس از یک هفته برداشته خواهد شد. اکثر بیماران به تامپون بینی نیاز ندارند و میتوانند ظرف ۷ تا ۱۰ روز به سر کار و فعالیتهای عادیشان برگردند. دکتر طی در ۱۰ روز اول پس از جراحی چندین بار بیمار را ویزیت خواهد کرد. پس از این دوره، به مدت یک سال هر سه ماه یک بار و بعد از آن هم سالی یک بار این معاینات تکرار خواهند شد.

معایناتِ بعد از عمل بخش بسیار مهمی از جراحی بینی هستند، زیرا روند بهبود بینی در طول ۱۲ ماه اول بعد از عمل همچنان ادامه مییابد. جراحی بینی، برخلاف سایر جراحیها به همکاری مداوم و طولانی مدت بیمار و جراح نیازمند است تا اینکه موفقیت آمیز و رضایتبخش بودن نتیجه تضمین شود.نتیجه جراحی بینی به استفاده از تکنیکهای دقیقی بستگی دارد که از آنها برای بهبود زیبایی بینی و تنفس از طریق آن استفاده میشود. برنامه ریزی های قبل از جراحی یکی از عوامل مهم دستیابی به یک نتیجه موفقیتآمیز است.

بیشتر بدانید

ممکن است تصمیم گرفته باشید جراحی بینی انجام دهید اما ندانید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام بدهید و از درد عمل بینی نیز کمی نگران هستید. در ابتدا کارهای زیادی هست که باید انجام دهید، از مرخصی گرفتن از محل کارتان گرفته تا پیدا کردن یک جراح پلاستیک مجرب و مناسب. البته باید دانست که جستجو و آمادگی، هر دو کلیدِ گرفتن یک نتیجه مطلوب از جراحی پلاستیک بینی هستند و در صورت انتخاب جراح مناسب جای نگرانی و ترس نیز وجود ندارد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ماندگاری کاشت مو چقدر است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

نقش تغذیه در ورزش

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سوالات رایج تزریق ژل

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزو وایت چیست و آیا انجام مزو وایت ایمن است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

موخوره؛ یکی از شایع ترین اختلالات مو

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ارتز و انواع کفی کفش طبی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پرسش های متداول فیلرهای پوست

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت عمل جراحی بینی طبیعی با جراحی بینی فانتزی

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت