شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

عوامل موثر در حجم دهی موها

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

سئوالی که معمولا" مطرح میگردد اینست که چرا برای برخی خانمها حجیم ماندن موهایشان حائز اهمیت میباشد و چرا برخی افراد موهای نرم و....

- فاکتورهای موثر بر حجم موها :
سئوالی که معمولا" مطرح میگردداینست که چرا برای برخی خانمها حجیم ماندن موهایشان حائز اهمیت میباشد و چرا برخی افراد موهای نرم ، لخت ، غیر جذاب و چسبیده به سر دارندو در عوضبرخی همیشه موهای پر ، با حالت ارتجاعی و زیبا دارند؟

این مهم به موارد زیر بستگی دارد :
قطر و سایز موها : هر یک از تارهای مو چه قطر و سایزی دارند.
دانسیته موها : یعنی چه مقدار مو بر روی سر قرار دارد.
نرمی موها : یعنی تا چه حد مو قادر است از سطح سر فاصله بگیرد و این فاصله را حفظ کند .
مواج بودن موها : یعنی تا چه حد مو ، موج و فر طبیعی دارد.
اصطکاک موها : هریک از تارهای موی سر تا چه حد سر و لیز است .
چسبندگی موها : تا چه حد موهای سر به یکدیگر میچسبند .

الف- قطر موها :
قطر موی انسان از 40 تا 120 میکرون متفاوت است . ساختار و بافت مو معمولا در گروههای زیر تقسیم بندی میشوند :
موی نازک : کمتر از 60 میکرون
موی متوسط : 60 تا 80 میکرون
موی ضخیم : بزرگتر از 80 میکرون
متاسفانه قابلیت بسیار کمی برای افزایش دائمی قطر مو وجود دارد .اما میتوان با سالم نگاه داشتن ساقه مو تا حد امکان افزایش قطر مو را به بیشترین حد ممکن رساند . بعبارتی همواره بایستی از یک رژیم غذایی خوب و متوازن استفاده نمود زیرا هر گونه فقر مواد غذایی سبب کاهش قطر مو میشود .

توصیه متخصصان اینست که :
محصولات استایلینگ شبیه موس و یا ژل با تشکیل فیلم پلیمری در اطرافموها میتوانند قطر موها را تا دو برابر افزایش دهند .

ب- دانسیته :
دانسیته مو یعنی تعداد موهای موجود در یک سانتی متر مربع از پوست سر .بطور متو سط اغلب افراد بالغ بین 10000 تا 150000 مو بر روی سرشان دارند به عبارتی دیگر 175 تا 300 مو در هر سانتی متر مربع وجود دارد .این تعداد ، گستره وسیعی است که متغیرهای زیادی از جمله سن و ژنتیک افراد در آنها نقش دارندبه همین دلیل حتی برخی افراد تا دو برابر بیشتر از مقدار ذکر شده ، موی سر دارند .

چرا دانسیته مو مهم است :
1- اگر شما دانسیته موی بزرگتری داشته باشید، شما موی بیشتری داریدو طبعا دم اسب ضخیم تری هم خواهید داشت.
2- زمانی که موها به یکدیگر نزدیکترند آنها بهیکدیگر کمک میکنند تا راست و مستقیم بایستند .
در واقع دانسیته موی سر عملا در دوران کودکی بیشترین مقدار را داراستو با گذشت زمان و پیر شدن افراد کاهش مییابد.بیشترین دانسیته مو در سنین 16 سالگی است و سپس تا سن 50 سالگی کاهش مییابد تا زمانیکه این کاهش شدیدتر خواهد داشت.

ساده ترین کاری که میتوان برای نگهداری دانسیته موها انجام داد، سالم نگه داشتن مو و پوست سر است .بایستی از کشیدن و شانه کردن شدید موها و بستن محکم آنهابه شکل دم اسبی خودداری نمود .برای سالم ماندن پوست سر نیز در صورت نیاز از شامپوهای ضد شوره استفاده شودتا خارش و کشیدگی پوستسر کمتر حس گردد همچنین ریزش موی شدید که آلوپسیا نامیده میشود ممکن است توسط درماتولوژیست معالجه گردد.

همچنین در هنگام انتخاب یک محصول برای موهای نازک بهتر استاز موس استفاده شودزیرا آنها سبک وزن بوده و براحتی بر روی مو پخش شده و تا ریشه مو میرسند و حدالامکان از محصولات مومی و سنگین، مانند برخی کرمها و ... خودداری شود زیرا ممکن است باعث چسبیدن موهای نازک شوند و ظاهرا" حجم موها کمتر بنظر برسند .

ج- سختی و سفتی مو :
معنای اصطلاح سفتیبه بیان دیگر به قابلیت و توانایی صاف و سفت ایستادن مو بر روی سر بر میگردد. متاسفانه سفتی فاکتوری است کهمستقیما" با ضخامت مو مرتبط است. هر چقدر مویی نازکتر باشد سفتی آن کمتر است .افزایش سفتی مو بوسیله محصولات استایلینگ، بواسطه پلیمرهای نگهدارنده آن است. این پلیمرها قادرند موقتا سفتی موها را با اتصالاتی که بطور جمعی با موها ایجاد میکنند افزایش دهند . زمانی که موها با همدیگرکار میکنند سفتی و بلند شدن آنها طبیعی تر است . همچنینیک برش صحیح و کامل توسط آرایشگر در به حداکثر رساندن سفتی موها بسیار مهم است، بافت و لایههای مو این امکان را فراهم میسازند که موها با یکدیگر کار کنند و سفتی و بلند شدن بیشتری داشته باشند .برای بدست آوردن انسجام بیشتر، بایستی از مومهای استایلینگ استفاده شود .

د- انحنا :
این یکی از مثالهای زیبا است موهای مواج و یا انحنا دار نسبت به موهای مستقیم فضای بیشتری را بخود اختصاص میدهند .با استفاده از یک استایلر مانند موس و یا ژل میتوان به موها انحنا داد . حرارت نیز ، پلیمرهای استایلینگ را ذوب کرده و آنها جریان مییابند، بنابراینتماس مو به مو افزایش یافته و یک نگهداری طولانی تر و بهتر ایجاد میشود .همچنینافزایش موج و انحنا طبیعی موها ، یک راه آسان برای ایجاد حجم طولانی مدت موها خواهد بود.

علاوه بر آنبا استفاده از یک برس گرد و ترجیحا هم شکل موها بطوریکه برس در انگشتان فرو رود به بلند شدن ریشه موها کمک میکند،از این جهت میتوان از فلز گرد داغ مانند بابیلیس برای افزایش حجم انتهای موها استفاده کرد .

ه- اصطکاک :
اصطکاک و یا عدم یکنواختی تار مو ، بر حجم موها اثر خواهند گذاشت.معمولا افرادی که موهای نازک دارند تمایلی به استفاده از نرم کنندهها ندارند . ولیکن بایستی دانست کهحتی موهای نازک نیز احتیاج به مقدار معینی نرم کننده حاوی سیلیکون ( البته سیلیکونهایی که به سرعت تبخیر شوند تا سنگینی برروی مو ایجاد نکنند) دارند. در واقع بهترین حالت استفاده از یک نرم کننده حجم دهنده است که مو را مرطوب و از سنگین شدن محافظت میکند .

به همین دلیل اغلب خانمهایی که موهای نازک دارند بایستی مقدار کمتری از نرم کنندههای موی سراستفاده کنند،چراکه مصرف بیش از اندازه نرم کنندههای مو اصطکاک موها را از بین میبرد و مو به حجم دلخواه نخواهد رسید . در واقع اصطکاک کم مناسب میباشد چرا که اصطکاک زیاد میتواند سبب آسیب و شکستگی شدید موها شود.

در حقیقت ژلهای استایلینگ و موسها بطور موقتی اصطکاک را برای نگهداری استیل مو افزایش میدهند، آنها همانند یک فیلم نرم به داخل مو میروند و زمانی که نسبتا این فیلم خشک میشود آنها بطور موقت یک فاز چسبناک ایجاد میکنند ( در این حالت چسبناک شدن مناسب میباشد )این امر کمک میکند تا موها در یک شکل و استیل مناسب باقی بماندتا زمانی که موها خشک شود و زمانیکه فیلم کاملا خشک شد احساس چسبناک بودن متوقف شده و استیل مو تنظیم میشود .

راه دیگر افزایش اصطکاک ، رنگ کردن موها است .آزمایشات مختلف نشان میدهند که بی رنگ کردن وهای لایت موها اصطکاک میان موها را تا یک سوم افزایش میدهند .همینطور رنگ کردن باعث تغییر شیمی کوتیکول مو میشودو این تغییر در شیمی مو اصطکاک موها را افزایش دادهدر نتیجه موها پرپشت تر بنظر میرسند. البته بایستی با این نکته توجه نمود که بلیچ بیش از اندازه و یا تغییر رنگ زیاد از حد، موها را بیش از اندازه زبر و درنتیجه آماده برای تخریب میسازد.

و - چسبندگی :
میزان تمایل برای چسبیدن به خود را چسبندگی گویند . دو نوع چسبندگی میتواند به حجم مو ضربه بزند .
1.سنگینی ناشی از چرک و روغن موها، میتواند موها را به یکدیگر و یا به پوست سر بچسباند . بنابراین برای حجیم ماندن طولانی مدت موها ، بایستی آنها را کاملا تمیز نمود.

2.بار الکتریکی ساکن میتواند باعث پرواز مو و یا برعکس چسبیدن آنها به یکدیگر شوند. مانند دامنی که در زنان بهلباسزیر آنها میچسبد . اگر موها پس از برداشتن کلاه به گردن و یا صورت بچسبد این بدلیل بارهای الکتریکی ساکن است .

ذرات باردار:
مو براحتی میتواند بار الکتریکی تولید کند زیرا خاصیت تریبو الکتریک داردو این بدان معنی است که اگر مالیده شود بار الکتریکی تولید میکند و زمانی که این بارها تجمع پیدا کنند ، سبب ایجاد بار الکتریکی ساکن میشوند .زمانی که بارهای مخالف یکجاجمع میشوند یکدیگر را خنثی کرده و جذب یکدیگر میگردند و اگر بارهای همنام در یک جا جمع شوند همدیگر را دفع خواهند کرد،این بدان دلیل است که رطوبت موجود در هوا به تخلیه بارهای الکتریکی از روی بدن کمک میکند . معمولا هوای خشک زمستان مانند یک پوشش عایق برای بارهای الکتریکی عمل کرده و آنها را تقویت میکند .

در حقیقت استفاده از نرم کنندههای حجم دهنده و محصولات استایلینگ ، مانند پلی کواترنیم و کواترنیم 18 وغیره از تجمع بارهای الکتریکی بر روی موهای نازک جلوگیری میکنند. این اجزا خود باردار بوده وهادی جریان الکتریسیته هستند و این بدان معنی است که آنها به کاهش تجمع بار الکتریکی بر روی موها کمک میکنند، قبل از آنکه بار خودشان به اندازه کافی زیاد شده وحجم موها را کاهش دهند. در واقع با انتخاب صحیح محصولات استایلینگ میتوان از تجمع چربی و بار الکتریکی بر روی موها جلوگیری نمود.

همچنین بهتر است از یک شامپوی کلاریفائینگ ( شامپوهایی که حاوی کرم نیستند مثل شامپوهای گیاهی و یا شامپوهای بچه ) هفته ای یک مرتبه استفاده شود. استفاده مداوم و دوره ای از یک نرم کننده از تجمع بارهای الکتریکی جلوگیری میکند و میبایست مقدار مناسبی از نرم کننده را بر روی موها استفاده نمود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لاغری موضعی با کویتیشن چگونه است؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ژل پاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ویتامین دی گنجینه ای بزرگ در خلقت

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

لکنت و روشهای درمان آن

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

قطع نخاع در ناحیه ی کمر و گردن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

چند روز بعد از تزریق فیلر میشود حمام رفت؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

توصیه هایی به استفاده کننده گان از صوت حرفه ای

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

لیکن پلان چیست ؟

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

پیرگوشی چیست ؟( قسمت چهارم )

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت