شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

هفت نكته در مورد كاهش ميل جنسی خانمها

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

شایعترین شکایت جنسی زنانی كه با این جمله شروع میشود : «دیگر علاقه ای به رابطه زناشویی ندارم.» حتی زنان جوان این شکایت را بیان میکنند. نتایج یک بررسی جدید نشان میدهد 40 میلیون نفر از زنان آمریکایی چنین شکایتی دارند اما مشکل چیست ؟ آیا این زنان این مشکل را با شوهرانشان مطرح کرده اند؟...اولین باری که این شکایت را از یکی از مراجعانم شنیدم، حیرت زده شدم. صدای گوینده طنینی بسیار نومیدانه داشت، گویی آن زن به مشکلی دائمی گرفتار شده بود. اما تجربه من در درمان هزاران زوج نشان داده است که میتوان علت کاهش میل جنسی زنان را شناخت و به زن و شوهرها کمک کرد بر این مشکل غلبه کنند.

اولین گام در درمان کاهش میل جنسی این است که ریشه آن را بشناسیم. آیا کاهش میل زن علتی درونی دارد؟ آیا به اشکال تصویر ذهنی اش از خودش (خودانگاره اش) مربوط میشود؟ یا اینکه ریشه مشکل را باید در سابقه روابط زناشویی زوج جستجو کرد؟آیا روابط زناشویی زن و شوهر قربانی «جنگ قدرت» میان آنها شده است؟ آیا مشکلی فیزیولوژیک باعث درد و خشکی دستگاه تناسلی زن شده است؟ یا مشکلی عمیق تر در ناخودآگاه زن را درگیر کرده است که ناشی از شرم یا آسیب های روانی یا محیط خانوادهای است که زن در آن تربیت شده است؟

معمولا یکی دو جلسه درمانی نخست به تعیین زمان شروع کاهش میل جنسی و یافتن علت آن میگذرد. آشنایی با سوال هایی که من در این جلسه ها میپرسم ، به شما نیز کمک خواهدکرد تا اگر مشکل مشابهی دارید، موقعیت خود را تجزیه و تحلیل كنید: هریک از این پرسشها به یک حوزه معین مربوط به اختلال جنسی می پردازد. در بسیاری از زنان ممکن است در چند حوزه اختلال وجود داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

1. اوج
آیا به ارگاسم (اوج لذت جنسی) میرسید؟ برای خانمی که تجربه ارگاسم ندارد یا به اصطلاح دچار «آنورگاسمی» است، بر اهمیت این موضوع تاکید بسیاری میشود. روابط زناشویی به لذت، احساس، اشتیاق و رهایی نیاز دارد. یقینا زنان از رابطه زناشویی فقط رسیدن به اوج لذت یا ارگاسم را نمی خواهند اما بدون رسیدن به چنین اوجی ، میل جنسیشان کاهش مییابد و روند تحریک شدنشان کندتر خواهدشد زیرا بدن «عاقل» است.بدن میگوید: «چرا خودم را برای صعود به کوهی به زحمت بیندازم که در قله اش برای من چیزی وجود ندارد؟»پزشک متخصص به زوج یاد میدهد چقدر طول میکشد تا زنی که ارگاسم را تجربه نکرده است، به این اوج برسد و چه کارهایی برای رسیدن به این اوج باید انجام داد و از چه وسایلی استفاده كرد.

2. درد
آیا هنگام انجام روابط زناشویی احساس درد می کنید ؟ خشکی ، درد هنگام آمیزش ، گرفتگی عضلات واژن ، درد هنگام تحریک شدن ، درد کلیتوریس و دردهای پس از درمان سرطان میتوانند رابطه زناشویی را مختل کنند. در طول سالهای کارم از مشاهده زنان فراوانی که می گفتند هنگام رابطه زناشویی شان از شدت درد دندانهایشان را به هم می فشارند، شگفت زده شده ام.

در اغلب موارد یک علت فیزیولوژیک برای احساس درد وجود دارد و زن باید تحت نظر متخصص زنان یا گاهی فیزیوتراپیست درمان شود. پس از درمان علت فیزیولوژیک درد، درمانگر جنسی به همسران کمک خواهد کرد دوباره چرخ روابط جنسی را به حرکت درآورند.اگر علت درد هنگام برقراری روابط زناشویی علایم یائسگی باشد، میتوان با هورمونها یا درمانهای طبیعی آنها را برطرف کرد و مانع قطع روابط جنسی زوج شد.

شایعترین تشخیصهایی که در این موارد داده میشوند عبارتند از :
واژینیسموس ( گرفتگی عضلات مجرای بیرونی واژن ) ، وستیبولیت ( درد در ورودی واژن و اغلب در قوس کفی آن ) ، دیسپارونیا ( درد هنگام روابط زناشویی ) ، تقریبا همه این مشكلات قابل حل یا بهبود هستند. لازم نیست حتی یک روز دیگر به تحمل درد ادامه دهید. به پزشک متخصص دردهای لگنی و درمانگر جنسی مراجعه کنید.

3. تخیل
در «یک ماه» چندبار به روابط زناشوییتان فکر می کنید ؟ افکار زنان درباره روابط زناشویی ممکن است از لذت ساده در آغوش گرفتن صبحگاهی شوهر پیش از رفتن به سر کار تا شنیدن یک ترانه عاشقانه که احساسات مثبت یا حتی احساسات قبلیشان را در آنها برانگیزد، متفاوت باشد.برای زنانی که دچار کمبود میل جنسی هستند ، همه این انواع احساسات مثبت سودمند است. حتی اگر كسی در پاسخ به پرسش اول این بخش ، پاسخ بدهد «دو بار در ماه»، به حل مشکل زن امیدوار میشوم و میدانم که میتوانم روابط زناشویی زوج را به مسیر طبیعی بازگردانم.

با تشویق زن به اینكه با همسرش بر حداقل یکی از این افکار مثبت متمرکز شوند و اجازه دهد میلی پذیرنده در او ایجاد شود که آغازگر رابطه باشد. سرانجام زمانی میرسد که مرد میتواند تمایل همسرش را احساس کند و بهتدریج شمار این موارد افزایش مییابد و گرمای روابط زناشویی بازمیگردد.اگر پاسخ زن «صفر» باشد، من بر احساسهای منفی او درباره روابط زناشویی مانند اینکه «امیدوارم امشب خبری از رابطه زناشویی نباشد» متمرکز میشوم. وجود این احساسات منفی بیانگر آن است که فرد به موضوع آگاهی دارد. اگر زن اصولا اجازه ندهد افکار مربوط به روابط زناشویی به ذهنش راه یابد، لازم است عمیقتر به بررسی روانی او پرداخت تا علت بی میلی او را دریافت.

4. رابطه
آیا همسرتان به شما احترام میگذارد؟ به حرفهای شما گوش میدهد؟ بار امور زندگی بطور منصفانه ای بین شما تقسیم شده است؟پرسیدن چنین سوالهایی از زن اطلاعات بیشتری در اختیار درمانگر میگذارد تا اینکه فقط از او سوال كند از ازدواجش راضی است یا نه و یک پاسخ ساده دفاعی بشنود.کیفیت ارتباط میان دو همسر نقش مهمی در كاهش میل جنسی زن دارد. در بیشتر زنان «پیوند عاطفی»، اساس تداوم تمایل جنسی است بنابراین او و همسرش باید بیاموزند که چگونه رفتارهایشان را به شیوهای تغییر دهند که رابطه زناشوییشان از بند «جنگ قدرت» رها شود.

سوالهای دیگری که باید از زن پرسید اینهاست: آیا همسرش برایش جذابیت دارد و نظرش درباره جذابیت خودش برای همسرش چیست؟ آیا از همسرش میترسد؛ آیا همسرش آدم بدخلقی است؟ از چه وقتی کاهش برانگیختگی جنسیاش شروع شد؟ پس از ماهعسل؟ پس از به دنیا آمدن بچهها؟ پس از یائسگی یا بالا رفتن سن؟ آیا مشكل بیوفایی مطرح بوده است؟

5. فیزیولوژی
آیا مشکلات خلقی بر تمایل جنسی شما تاثیر میگذارد؟ افسرده یا مضطرب هستید؟ برای درمان اختلالهای خلقی مانند افسردگی داروهایی مانند فلوکستین که ممکن است میل جنسی را مهار کنند ، مصرف میکنید ؟ آیا قرص ضدبارداری خوراکی مصرف میکنید؟ قرصهای ضدبارداری خوراکی شهرت بدی در کاستن از میل جنسیو خشکی یا دردناکی واژن دارند.آیا بارداری و زایمان بر بدن و واژن شما اثر گذاشته است؟ دچار افسردگی پس از زایمان شده بودید؟ پس از بچهدار شدن هنوز به جذابیت خود توجه دارید؟ تمام توجه شما و شوهرتان به تامین نیازهای فرزندانشان متمرکز نشده است؟

آیا در سن یائسگی هستید؟ برای تغییرات جنسیای که در این دوره رخ میدهد، درمان شدهاید؟ بسیاری از زنان در سن یائسگی علایمی را تجربه میکنند که روابط زناشویی آنها را مختل میکند؛ تعریق شبانه که آنها را فرسوده میکند، کاهش تولید هورمون تستوسترون (که در میل جنسیزنان هم نقش دارد) و کاهش استروژن که باعث تغییرات در احساس نیاز به رابطه زناشویی میشود، خشکی و تحلیلرفتگی واژن و... زنان در گروه سنی 45 تا 60 سال بیشتر از کاهش میلجنسیشان شكایت میکنند.

آیا به سرطان پستان یا سرطان زنانه دیگری مبتلا بوده اید؟ آیا به دلیل برداشتن پستان ( که نماد زنانه بسیار آشکاری است ) برای درمان سرطان، خودانگارهتان آسیب دیده است؟ آیا به شما گفته شده است که درمانهای سرطان ( شیمی درمانی، دارودرمانی، پرتودرمانی ) ممکن است بر رابطه جنسیتان اثر بگذارد؟آیا شوهرتان به سرطان پروستات مبتلا بوده است؟ او دچار اختلالهای فیزیولوژیک مختل کننده کارکرد جنسی است؟

6. تحریک
آیا رابطه زناشویی برایتان جذابیت دارد؟ رابطه زناشویی برایتان مفرح است یا به کاری تکراری، روزمره و ملالآور تبدیل شده است؟ شما و همسرتان ایدههایی برای تنوع دادن به تجربه های جنسیتان دارید؟رفتار همسرتان هنگام رابطه زناشویی چگونه است؟ رابطهتان چقدر طول میکشد؟ آیا روابط زناشوییتان با شوهرتان قبلا تحریک کننده تر بوده است؟ عملکرد همسرتان خوب نیست؟ تا چه حد درباره شیوههایی که واقعا باعث تحریک شما و رسیدن به ارگاسم میشود، با همسرتان حرف زدهاید؟ آیا شما و همسرتان هنگام صحبت درباره نیازهای جنسیتان مهربان و موقعشناس هستید؟

7. تعداد
چندبار در هفته رابطه زناشویی دارید؟ چندبار در ماه؟ چندبار در سال؟ دانستن پاسخ این پرسشها و پیوند عاطفی دو همسر بسیارمهم است و اینكه آیا پاسخ زن و مرد به این پرسشها تفاوت دارد یا یكی است. یک زن دچار کمبود میل جنسیممکن است بگوید هفتهای یکبار اما شوهرش پاسخ دهد: «نه، اون هفتهای که عادتماهیانه بودی و 9 ماه قبل در هفتهای که مادرت به دیدن ما آمده بود» اگر زن و شوهر درباره دفعات برقراری رابطه زناشویی توافق نداشته باشند، یعنی رابطهشان مختل است.
در بسیاری از موارد زوجها به من میگویند مساله فقط دفعات رابطه زناشویی نیست، بلكه مشاركت زن در رابطه و تمایل او به آن است.

گاهی همسر زن انتظارهای غیرمعقولی درباره دفعات برقراری رابطه زناشویی دارد، در این موارد ممكن است به اشتباه میل جنسیزن بهدلیل تطبیق نداشتن آن با میل جنسیشوهر، مختل شمرده شود.نمیتوان برای حل مشکل میل جنسیشدید یک طرف و میل جنسیکم طرف دیگر، به سادگی حد میانه را گرفت. هنگامی که مساله شمار فعالیت جنسی مطرح است، هر همسر باید به نیازهای همسر دیگر توجه و درک عمیقی از آن پیدا کند. با اینکه این پرسشها همه ریشههای میل جنسیکم را در برنمیگیرند، اما اغلب نقطه شروع خوبی برای شروع بحث و یافتن راهی هستند که حل مشکل ممکن است از آن شروع شود.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض لیزر موهای زائد اندام تناسلی

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

شوره سر چیست؟

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

جوانسازی پوست دست و انگشتان با تزریق ژل یا فیلر

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

آیا پیسی درمان دارد؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مرطوب کننده ها

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

همه چیز در مورد زگیل تناسلی

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

آیا به عوارض کاشت ریش و سبیل آگاه هستید؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

سونوگرافی تشخیصی چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت