شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

مراقبت های بعد از عمل بینی و توصیه های حائز اهمیت در تسریع بهبودی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

رینوپلاستی یک عمل زیبایی روی صورت است که معمولاً برای بهبود ظاهر با بازسازی بینی انجام میشود. در عمل رینوپلاستی، غضروف و استخوان های بینی تغییر داده شده یا بافت هایی به منظور بهبود ظاهر بینی به آن اضافه می شود. رینوپلاستی غالباً برای ترمیم شکستگی بینی نیز انجام می شود. زمانی که رینوپلاستی برای ترمیم شکستگی بینی انجام م یشود، هدف؛ بازسازی بینی به شکل قبل از آسیب دیدگی آن است. سپتورینوپلاستی یک عمل مرتبط برای بیمارانی است که گرفتگی بینی دارند. سپتورینوپلاستی علاوه بر این که ظاهر بینی را بهبود می دهد، هر گونه انسداد داخلی را نیز برطرف کرده و ساختار بینی به گونه که ساختاری که باعث انسداد تنفسی از طریق بینی می شود ترمیم می گردد. در کنار کاربردهای مختلف عمل می توان گفت که مهم ترین بخش این عمل جراحی، دوران بهبودی و نقاهت پس از آن است.

زمانی که به انجام عمل رینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی بینی مورد نظر قرار می گیرد، بیماران اطلاعات و نگرانی های زیادی دارند که باید به آنها توجه شود. برخی از این نگرانی های به انتخاب جراح، هزینه انجام عمل جراحی بینی ، طول دوره بهبودی پس از عمل رینوپلاستی و نتایج مورد انتظار پس از انجام عمل جراحی مرتبط می شوند. بیماران باید تحقیقات آنلاین زیادی انجام دهند تا بتوانند جراح خود را انتخاب کنند. بررسی عکس های قبل و بعد از انجام عمل جراحی بینی یک روش عالی برای بررسی توانایی و مهارت های جراح است. زمانی که جراح انتخاب شد، گام بعدی تنظیم یک قرار ملاقات برای مشاوره با جراح به منظور بررسی شرایط جراح و بیمار برای انجام این عمل جراحی است. در این جلسه مشاوره، جراح باید در مورد همه روش ها و مواردی که می تواند باعث کاهش نگرانی های بیمار شود صحبت کند. این یک زمان مناسب برای بیمار است تا سؤالات خود را قبل از انجام عمل جراحی بینی پرسیده و در مورد دستورالعمل های دوران بهبودی پس از عمل اطلاعات کسب نماید. دکتر جعفری پور اطلاعات لازم قبل و بعد از عمل را در اختیار شما می گزارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 36266851 031 تماس حاصل فرمایید.

دوران بهبودی پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی

دوران بهبودی پس از انجام این عمل نیز مانند عمل های جراحی دیگر متفاوت است. نحوه بهبودی هر بیمار متفاوت بوده باید موارد زیر در این دوره مورد توجه قرار گیرد:

سلامت فعلی

سن بیمار

سیگار کشیدن

مدت زمانی که بیمار در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

پیچیدگی های عمل جراحی

بیهوشی عمومی یا موضعی

با این که دوران بهبودی برای هر بیماری متفاوت است اما برخی اتفاقات وجود دارد که همه بیماران پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی آنها را تجربه می کنند.

دستورالعمل های مربوط به هفته اول پس از انجام عمل جراحی بینی

در هفته اول دوران بهبودی، بیماران باید انتظار وقایع زیر را داشته باشند. بیماران ممکن است در چند روز اول به دلیل وجود تورم داخل بینی احساس گرفتگی بینی داشته باشند اما برخی پزشکان داخل بینی را نمی بندند. بیشتر پزشکان پیشنهاد می کنند که در اتاق از دستگاه بخور استفاده شود تا از خشک شدن دهان جلوگیری شود. بینی تا یک هفته پس از انجام عمل جراحی گچ گرفته می شود. در بیشتر موارد، مقداری کبودی و تورم وجود دارد اما امروزه پزشکان استخوان بینی را نمی شکنند تا کبودی به حداقل رسیده و معمولاً پس از گذشت چند روز برطرف میشود. پزشک یک قطعه گاز را زیر بینی قرار می دهد تا به جذب خون و مایعات اضافی کمک کند. معمولاً این کار در یکی دو روز اول پس از عمل انجام می شود. بیماران باید در هفته اول پس از انجام عمل جراحی بینی از انجام فعالیت های فیزیکی خودداری کرده و در حد امکان استراحت کنند. شما باید به کمک چند بالش سر خود را در هنگام خواب بالا نگه دارید تا به پیشگیری از تورم کمک شود. بیماران باید در دو هفته اول پس از انجام عمل جراحی بینی از دمیدن از طریق بینی خودداری کنند. پزشک بیماران را ترغیب میکند که در معرض نور خورشید قرار نگیرند و یک هفته مرخصی بگیرند بنابراین زمانی که گچ برداشته میشود، کبودی، جزئی بوده و تورم نیز قابل توجه نخواهد بود. شما باید از برخوردهای فیزیکی اجتناب کنید تا به بینی شما ضربه وارد نشود. بیمارانی که فعالیتهای سبکی انجام می دهند که در آنها نیازی به بلند کردن اجسام سنگین نیست و از حضور در اجتماع با کمی تورم و کبودی ناراحت نمی شوند میتوانند هر موقع که تمایل داشتند به محل کار خود بازگردند. فقط به یاد داشته باشید که استراحت در هفته اول پس از انجام عمل جراحی بینی به تسریع روند بهبودی شما کمک می کند.

دستورالعمل های هفته دوم پس از انجام عمل جراحی بینی

پس از اتمام هفته اول، جراح گچ سخت را از روی بینی شما برداشته و روند بهبودی بینی شما را ارزیابی می کند. کبودی و تورم بهبود یافته و بیماران برای حضور در اجتماع احساس راحتی می کنند. بیشتر بیماران می توانند فعالیت های روزمره خود را ادامه دهند اما باید کماکان از ورزش کردن و مشارکت در فعالیت های پربرخورد اجتناب کنند. اگر شما عمل باز رینوپلاستی انجام داده اید، بخیه هایی که استفاده شده اند شروع به جذب شدن می کنند. هر گونه کبودی و قرمزی ناشی از شکاف ها را می توان به راحتی با کمک آرایش استتار کرد.

هفته سوم پس از انجام عمل رینوپلاستی

در هفته سوم بیماران می توانند به فعالیت های روزمره از جمله ورزش کردن خود بپردازند. بیماران باید تا حد امکان از وارد شدن ضربه به بینی خود جلوگیری کنند. بیماران می توانند تغییرات جزئی را در بینی خود ببینند زیرا بیشتر تورم ها تا این موقع برطرف می شوند. کم کم می توان پس از هفته دوم از طریق بینی نفس کشید. بیماران باید از کرم های ضد آفتاب روی بینی خود استفاده کنند تا بینی آنها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب آسیب نبیند. آفتاب سوختگی باعث کند شدن روند بهبودی شده و باعث افزایش ناراحتی های غیرضروری بیمار میشود.

هفته چهارم پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی

در هفته چهارم و بعد از آن تورم کاهش یافت فقط مقداری تورم جزئی در نوک بینی وجود خواهد داشت. هنوز ممکن است در بینی خود کمی بیحسی داشته باشید و باید از در مواقعی که در بیرون از منزل و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بیماران می توانند تغییرات جزئی را در شکل بینی خود تا مدت یک سال به طور مستمر ببینند.

10 نکته مهم در مورد دروان بهبودی پس از انجام عمل جراحی بینی

10 نکته مهم در مورد دوران بهبودی پس از انجام عمل رینوپلاستی عبارتند از:

از انجام فعالیت های فیزیکی در دو هفته اول پس از انجام عمل جراحی پرهیز کرده و اجازه ندهید در طول دوران بهبودی به بینی شما ضربه ای وارد شود.

در زمان دراز کشیدن یا خوابیدن ، سر خود را بالا نگه دارید. این کار به کاهش تورم کمک می کند.

تا آنجا که می توانید بخوابید. مقدار کافی خواب سالم به تسریع روند بهبودی و کاهش تورم کمک می کند.

از یک رژیم غذایی کم نمک پیروی کنید تا از احتباس مایعات در بدن شما جلوگیری شود.

اگر درد زیادی دارید باید داروهای خود را مطابق دستور مصرف کنید

سعی کنید در دو هفته اول پس از انجام عمل جراحی بینی، غذاهای نرم میل کنید.

پس از هفته دوم با احتیاط از طریق بینی خود نفس بکشید.

در چهار هفته اول پس از انجام عمل جراحی از عینک استفاده نکنید. در صورت لزوم استفاده از عینک توصیه می شود که عینک را به وسیله چسب به پیشانی خود بچسبانید یا یک فوم ضربه گیر بین بینی و فریم عینک خود قرار دهید.

بیماران باید پس از انجام عمل رینوپلاستی از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. از آسیب دیدگی ناشی از نور خورشید دوری کنید زیرا فرایند بهبودی را کندتر می کند و باعث افزایش تورم می شود.

نتایج نهایی پس از یک سال به طور کامل دیده می شوند. تا زمان بهبودی کامل، بیماران باید صبور باشند.

روش های تمیز کردن بینی پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی

بدن به طور طبیعی دروان بهبودی را گذرانده و در بیشتر موارد، مواد اضافی و بافت های مرده از زخم ها خارج می شوند البته ممکن است سرعت این فرایند طبیعی به اندازه ای که شما تمایل دارید سریع نباشد. این امکان وجود دارد که بینی خود را بدون وارد شدن آسیب به بافت های سالم با به کارگیری دو روش تمیز کنید: همیشه به توصیه های جراح خود که عمل جراحی را انجام داده است توجه داشته باشید و به طور ملایم و آهسته این کار را انجام دهید.

گوش پاککن و پراکساید هیدروژن

پراکساید هیدروژن با نام های متعددی به فروش می رسد که برخی از آنها عبارتند از:

دی اکسید دی هیدروژن

دی اکسید هیدروژن

اکسید هیدروژن

اکسیدول

پراکساید

این ماده معمولاً با غلظت 3 درصد، کمتر یا بیشتر در داروخان هها به فروش می رسد. زمانی که در خانه بینی خود را تمیز می کنید، برخی پزشکان توصیه می کنند که آن را رقیق کرده و حتی غلظت آن را با آب تمیز به نصف برسانید. گوش پاک کن تمیز را میتوان داخل نوستریل های بینی کرده تا خون خشک شده و مخاط را از آن خارج کرد. اگر داخل بینی شما پانسمان شده است از گوش پاک کن استفاده نکنید زیرا مکن است شکل بینی را با فشار وارده برای جذب مواد داخل سوراخ های بینی تغییر دهد.

شوینده سالین

یک هفته پس از انجام عمل جراحی می توان بینی را شستشو داد و برخی پزشکان برای حفظ سلامت، استفاده از سالین را به بیماران توصیه می کنند. شوینده سالین در یک بالب قرار دارد که با فشار دادنان، جریان کم فشار آب از طریق یک نوستریل وارد بینی می شود در حالی که آب در سوراخ دیگر بینی وجود دارد. شوری محلول سالین مانند شوری مایعات بدن (خون، عرق، اشک و...) است که حدود 0.9 درصد بوده و می توان آنها را با جوشاندن نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب تهیه کرد. زمانی که سرد شد می توان آن را برای استفاده های بعدی ذخیره کرد.

از بین بردن انسداد بینی

گاهی اوقات بینی شما ممکن است با خون و مخاط خشک شده بگیرد و باعث مسدود شدن جزئی یا کامل مسیر عبور هوا شود. در حالی که این انسداد باعث می شود که نفس کشیدن دشوار شود و حتی شما مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان شوید باید از تنفس از طریق بینی با قرار دادن انگشت برای کک به رفع انسداد خودداری کنید. به جای آن، بر استفاده از اسپری سالین یا قطره سالین تأکید میشود که پوشش داخلی بینی را مرطوب نگه می دارد. برای کمک به بهبودی از وازلین روی بخیه ها استفاده کنید.

از دستمال مرطوب استفاده کنید

برای تمیز کردن داخل بینی به آرامی یک دستمال مرطوب روی آن قرار دهید تا مایعات خشک شده نرم شوند. این کار با استفاده از آبگرم راحت تر از آب سرد انجام میشود. در 4 تا 6 هفته اول پس از انجام عمل جراحی، بیشتر تورم ها از بین می روند. در این موقع، شما می توانید صورت خود را مطابق معمول بشورید.

آیا باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها پس از انجام عمل جراحی بینی پرهیز کرد؟

بله، باید از خوردن غذا در لقمه های بزرگ که نیاز به باز کردن زیاد دهان دارند مانند استیک ها یا ساندویچ های بزرگ پرهیز شود. باید از مصرف غذاهای تند که ممکن است باعث ایجاد آبریزش بینی شوند اجتناب شود.

مدت زمان لازم برای بهبودی عمل بینی چقدر است؟

9 تا 12 ماه پس از انجام عمل جراحی بینی می توانید نتایج کامل حاصل از انجام عمل رینوپلاستی را مشاهده کنید. در حالی که 80 رصد از تورم ها تا هفته ششم از بین می روند اما بینی تا مدت ها به بهبودی مستمر خود ادامه می دهد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

نقش آرژنین در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ترس در کودکان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

مزوتراپی صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل ایجاد شوره پوست صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

اثرات مثبت و منفی ورزش کردن برای پوست

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا اختلال در نعوظ با گرفتگی عروق در ارتباط است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ملاسما را چطور درمان کنیم؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارس

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت