شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بررسی ساختمان و عملکرد پانکراس

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

پانکراس یا لوزالمعده در داخل و عمق حفره شکمی و در جلوي مهره هاي اول و دوم كمري قرار دارد و داراي رنگ صورتي مايل به خاكستري و بافتي نسبتاً ترد است. طول پانكراس حدود 15 تا 20 سانتي متر و عرض آن حدود 2.5 تا چهار سانتي متر است. ضخامت آن حدود يك تا دو سانتي متر است و وزن آن حدود 75 تا 100 گرم است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ترشحات برون ريز پانكراس چیست؟

پانكراس يك غده دوگانه است و هم داراي ترشحات برون ريز و هم درون ريز است.

ترشحات برون ريز پانكراس شامل شيره هاي گوارشي میباشد كه وارد دوازدهه مي شود ( روزانه حدود 500 تا 800 سی سی ) و به هضم مواد غذایی کمک می کنند. در صورت اختلال در عملکرد این قسمت از پانکراس، هضم مواد غذایی مختل شده و سبب سوء جذب می گردد.

ترشحات درون ريز آن هورمون هاي انسولين و گلوكاگون و سوماتواستاتین و .... هستند كه وارد خون مي شوند. این هورمون ها در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش دارند که از مهمترین آنها تنظیم قند خون است. اختلال در کارکرد قسمت درون ریز پانکراس سبب بیماری دیابت می گردد.

ساختمان برون ريز پانكراس

ساختمان برون ريز پانكراس مانند غدد بزاقي است. مجاري كوچكي كه ترشحات برون ريز پانكراس را جمع آوري مي كنند، به مجاري بزرگ تر تخليه مي شوند و درنهايت وارد يك مجراي اصلي مي شوند و از طريق مجاري اصلي وارد دوازدهه مي شوند.

قسمت درون ريز پانكراس

قسمت درون ريز پانكراس از مجموعه ای از سلول ها به نام جزاير لانگرهانس تشكيل مي شود ( حدود 1 میلیون جزیزه لانگرهانس در پانکراس هر فرد وجود دارد که هر کدام از 3000 تا 4000 سلول تشکیل شده اند) كه اگرچه كمتر از 20 در صد حجم پانكراس را تشكيل مي دهد؛ ولي نقش مهمي در تنظيم متابوليسم (سوخت و ساز) بدن دارد.

بیش از 90 درصد بدخیمی های پانکراس از قسمت برون ریز ایجاد می شوند و از این میان نیز بیشتر از 90 در از موارد آدنوکارسینوم مجرای پانکراس است.

کانسر های پانکراس؛ در سر پانکراس ( 70% موارد ) به میزان 2 برابر تنه ( 20% ) و یا دم پانکراس ( 10% ) دیده می شود

تومور های قسمت درون ریز پانکراس، تومور های نورواندوکرین نامیده می شوند و حدود 5 در صد بدخیمی های پانکراس را تشکیل می دهند.

نامگذاری تومورهای نورواندوکرین بر اساس سلولهای تولید کننده

تومور های نورواندوکرین در برخی موارد هورمون خاصی را ترشح می کنند که سبب بروز علایم مختص آن هورمون می گردد. در این موارد این تومور ها بر اساس سلول های تولید کننده آن هورمون نامگذاری می شوند، مانند:

علل آدنوکارسینوم پانکراس (کانسر پانکراس)

بیشتر از 60 در صد موارد در سن بالای 65 سال به وجود آمده و متوسط سن ابتلا 71 سالگی می باشد و تقریبا در هر دو جنس به یک میزان دیده می شود ( در مردان کمی بیشتر زنان گزارش شده است)

از جمله عواملی که در بروز این بیماری نقش دارند ؛ عبارتند از :

مانند سندرمسرطان سینهو تخمدان ارثی و ...

سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکو یکی از مهم ترین عوامل خطر سرطان پانکراس است. خطر ابتلا به سرطان پانکراس در افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، 70 درصد بیش تر است. حدود ۲۵ تا 35 درصد از سرطان های پانکراس به علت سیگار کشیدن ایجاد می شود. لازم به ذکر است خطر سرطان پانکراس با ترک سیگارکاهش می یابد

رژیم غذایی چرب حاوی کلسترول بالا و مصرف گوشت های فرآوری شده ( سوسیس، کالباس، کوکتل و.. ) و گوشت قرمز با افزایش ابتلا به کانسر پانکراس همراه است.

مانند حشره کش ها، علف کش ها، آزبست، متیلن کلراید موجود در افشانه های رنگ و مواد جلا دهنده، سرب و ....

پیشگیری از سرطان پانکراس

برای پیش گیری از سرطان پانکراس، داشتن شیوه زندگی صحیح با تغذیه سالم و تحرک بدنی مناسب و داشتن وزن ایده ال، اجتناب از دخانیات و مواد شیمیایی صنعتی و مصرف مشروبات الکلی بسیار مهم است.

علائم و نشانه های بیماری پانکراس

سرطان پانکراس اغلب به نام “بیماری خاموش” شناخته می شود، زیرا نشانه های آن تا مراحل پیشرفته ظاهر نمی شوند و اغلب موارد علایم بیماری غیر اختصاصی و مبهم است. تجربه ی علائم زیر دلیل بر ابتلا به سرطان پانکراس نیست زیرا این علائم می تواند در بیماری های دیگری نیز وجود داشته باشند.

زردی ابتدا به صورت تغییر رنگ سفیدی چشم به رنگ زرد و در مراحل بعدی زردی پوست می باشد که اغلب با خارش، ادرار تیره رنگ و مدفوع بی رنگ ( به رنگ سفال) هم همراه هست. علت زردی، انسداد مجاری صفراوی توسط توده پانکراس می باشد، البته باید به این نکته توجه داشت که مجاری صفراوی خارج کبدی در انتهای مسیر خود از کبد به سمت روده ( اثنی عشر) در مجاورت و داخل بافت ناحیه سر پانکراس قرار دارد، بنابراین تنها توده های ناحیه سر پانکراس هستند که باعث انسداد مجاری صفراوی شده و سبب زردی و تشخیص زودتر بیماری می شود. توده هایی که در ناحیه تنه و دم پانکراس هستند با زردی همراه نبوده فلذا سبب تاخیر در مراجعه بیمار و تشخیص در مراحل پیشرفته تر می گردد.

به جز زردی ، علائم اولیه همراه با کانسر پانکراس بسیار موذیانه و تدریجی هستند و در زمان تشخیص بیماری مدت ها از شروع بیماری گذشته است.

بر خلاف توده های سر پانکراس که معمولا با زردی تظاهر پیدا می کنند، در ضایعات برخاسته از تنه یا دم پانکراس، درد، علامت اصلی است. علت درد در این موارد درگیری شبکه عصبی مجاور پانکراس توسط تومور می باشد.

انسداد مجرای پانکراس توسط تومور و اختلال در تخلیه ترشحات پانکراسی می تواند سبب التهاب پانکراس شود که با آن پانکراتیت گفته می شود. این حالت معمولا با درد شدید شکم و تهوع و استفراغ همراه است. علل شایع پانکراتیت حاد در حدود 90 درصد موارد سنگ های صفراوی و مصرف مشروبات الکلی هست و لیکن در بیمارانی که شواهدی از این عوامل وجود ندارد بویژه در افراد بالای 60سال باید به وجود توده پانکراس به عنوان علت پانکراتیت شک کرد.

در موارد پیشرفته توده پانکراس می تواند سبب تنگی و یا انسداد خروجی معده گردد که در این صورت علایم بارز بیمار تهوع و استفراغ مکرر خواهد بود

کاهش وزن قابل توجه بویژه در مواردی که با انسداد خروجی معده همراه نمی باشد، بیانگر موارد پیشرفته بیماری می باشد.

این علایم نیز در سیر بیماری معمولا وجود دارند

یکی از علل نادر دیابت بویژه وقتی که در سنین بالا ایجاد می شود می تواند توده پانکراس باشد

اقدامات تشخیصی کانسر های پانکراس

هیچ روشی در حال حاضر برای غربالگری و تشخیص زود هنگام کانسر های پانکراس در حال حاضر وجود ندارد.

ردیابی و تشخیص کانسر پانکراس به دلایل زیر دشوار است:

از روش های تشخیصی دیگر سونوگرافی اندوسکوپیک ( اندو سونوگرافی ) می باشد، این روش در مورد توده های کوچکتر ( کوچکتر از 2 سانتی متر) بهتر از سی تی اسکن است. در ضمن با این روش امکان نمونه برداری از توده با استفاده از یک سوزن ظریف وجود دارد.

روش های درمانی سرطان پانکراس

اولین هدف درمان برای اکثر افراد، ازبین بردن تومور درصورت امکان است. اگر این امر ممکن نباشد، هدف بعدی بهبود کیفیت زندگی فرد و جلوگیری از گسترش تومور یا وارد آمدن صدمات بیشتر است.

روش های درمانی سرطان پانکراس شامل این موارد هستند:

جراحی، پرتو درمانی،شیمی درمانی،مراقبت تسکینی، یا در اغلب موارد ترکیبی از این موارد. انتخاب گزینه های درمانی تا حدودی زیادی بهمرحله ی بیماری و شرایط عمومی بیمار بستگی دارد.

جراحی، بهترین گزینه درمانی و تنها درمان موثر در مواردی که توده قابل برداشتن با جراحی است.

نوع عمل جراحی پانکراس بستگی به محل و نوع تومور دارد.

کانسر پانکراس اگر در ناحیه سر پانکراس باشد عمل ویپل انجام می شود.

این عمل از نظر تکنیکی، جزو جراحی های بزرگ و سخت می باشد. در این جراحی، سر پانکراس، قسمت اول روده ی کوچک (شامل دوازدهه)، کیسه ی صفرا و مجرای صفراوی خارج کبدی، گره های لنفاوی مجاور و در برخی موارد، قسمتی از معده به همراه توده برداشته می شود. جراح، بخش های باقی مانده از پانکراس، معده، مجاری صفراوی و روده ها را مجددا به هم وصل می کند تا امتداد دستگاه

گوارش و فرایند هضم مواد غذایی برقرار شود.

در مواردی که تومور در ناحیه تنه و دم پانکراس می باشد عمل پانکراتکتومی دیستال انجام خواهد شد که در این عمل همراه با تنه و دم پانکراس، طحال نیز برداشته می شود.

در مواردی که توده پانکراس قابل جراحی نمی باشدو یا شرایط عمومی بیمار برای جراحی بزرگ نامناسب است و بیمار دچار انسداد مجاری صفراوی و انسداد خروجی معده در زمینه تومور شده است، ممکن است نیاز به جراحی تسکینی باشد. این جراحی طول عمر بیمار را زیاد نمی کند ولی می تواند کیفیت زندگی بیمار را بهتر کند. در این عمل تومور برداشته نمی شود و تنها اقدام به برقراری مسیر فرعی برای مجاری صفراوی و معده می گردد و رفع انسداد می گردد.

طراحی وب سایت پزشکی از جمله خدمات تخصصی گروه نرم افزاری پزشک آنلاین است. این مجموعه با کسب مهارت و تجربه سالها فعالیت در جهت سئوی سایت پزشکان، توانسته است موفق ترین پروژه ها را ارائه نماید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا)

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

چرا پوست ترک میخورد؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان های طب فیزیکی انحراف شست پا

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

داروهای موضعی برای درمان طاسی

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ویتامین ها ( ویتامین ای قسمت چهارم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آکنه یا جوش غرور جوانی

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

شش نکته که باید درباره اسکلرودرمی بدانید

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

علت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت