دکتر علی نقره کار - متخصص درد

پارگی تاندونهای شانه چیست و چطور آن را تشخیص داده درمان کنیم؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

با شنیدن اسم پارگی یکی از بافت های بدن اولین چیزی که معمولاً به ذهن می رسد انجام عمل جراحی است. ولی همیشه این طور نیست. پارگی تاندونهای شانه که در ناحیه شانه ها اتفاق می افتد همیشه نیازمند عمل جراحی نیست و با انجام روش هایی قابل درمان است. ولی روتاتور کاف (تاندونهای شانه) چه هستند؟ و مهمتر اینکه چطور آسیب دیدگی این بافت را تشخیص دهیم و با بقیه دردهای شانه اشتباه نگیریم؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ می دهیم و همین طور توضیح می دهیم که چطور پارگی تاندونهای شانه بدون انجام جراحی قابل درمان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کنترل و درمان درد پارگی و آسیب دیدگی تاندونهای شانه ، از جمله خدماتی است که می توانید از متخصص درد بخواهید. اگر دچار آسیب دیدگی تاندونهای شانه شده اید؛ در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با روشهای مختلف و تجویز داروها و اقدامات مناسب، می توانید به کاهش درد ناشی از این عارضه بپردازید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تاندونهای شانه چه هستند؟

تاندونهای شانه از چهار گروه عضلانی تشکیل شده است. تاندون هایی که به این عضلات متصل هستند وظیفه شان کمک کردن به تثبیت و حرکت دادن مفصل شانه است. عضلاتی که روتاتور کاف یا تاندونهای شانه را تشکیل میدهند شامل عضله فوق خاری (سوپرااسپیناتوس Supraspinatus)، ماهیچه تحت کتفی (ساب اسکاپولاریس subscapularis)، ماهیچه گرد (ترس teres) و ماهیچه تحت خاری (اینفرااسپیناتوس infraspinatus) می شوند.

بخش تاندونی روتاتور کاف بخشی از این عضله است که بافت تاندونی دارد و کار آن اتصال دادن این عضله به استخوان است. عضلات روتاتور کاف عضلات کوچک تثبیت کننده ای هستند که کار اصلی آنها ثابت نگه داشتن و محکم کردن مفصل شانه است. از میان این چهار تاندون، معمولاً تاندونی که آسیب می بیند، تاندون عضله فوق خاری(سوپرااسپیناتوس) است.

پارگی تاندون های شانه می تواند به صورت جزئی (یعنی فقط بخشی از آن دچار آسیب دیدگی شده باشد) و یا به صورت کامل (به طور کامل پاره و جدا شده است) باشد. پارگی کامل در خود تاندون یا ماهیچه روتاتور کاف(شانه) قابل درمان و بهبودی نیست. یعنی این که انتهای عضله ای که پاره شده و از استخوان جدا شده است، دیگر به استخوان به صورت خود به خودی اتصال نمی خورد.

این در صورتی است که با پارگی ناقص تاندون همچنان دست و شانه عملکرد خود را خواهند داشت و نیازی به عمل جراحی نخواهد بود.

علل پارگی تاندون روتاتور کاف (تاندونهای شانه)

آسیب دیدگی روتاتور کاف (تاندونهای شانه) معمولاً به علت ضربه و شوکی که به شانه وارد می شود اتفاق می افتد. در بیشتر اوقات روتاتور کاف (تاندونهای شانه) به علت استرس و فشارهای مکرر و زیاد به شانه آسیب می بیند. مثلاً حرکات و فعالیت های شدیدی که در آن دست بالای سر قرار دارد مثل پرتاب کردن، شنا کردن یا برداشتن وزنه، می تواند به روتاتور کاف(تاندونهای شانه) فشار زیادی وارد کند که نتیجه آن پارگی این تاندونها خواهد بود.

رایج ترین عامل و اتفاقی که باعث آسیب دیدن روتاتور کاف (تاندونهای شانه) می شود این است که فرد در حالی که دستانش باز است به زمین می خورد که باعث می شود تمام ضرب و فشار ناشی از برخورد با زمین از طریق دست به شانه وارد شود. به خصوص زمانی احتمال آسیب دیدگی و پارگی روتاتور کاف (تاندونهای شانه) افزایش پیدا می کند که خارهای استخوانی در اطراف، به روتاتور کاف (تاندونهای شانه) فشار وارد می کنند و باعث پارگی های ریز و جزئی به مرور زمان می شوند. خارهای استخوانی معمولاً در اثر ایجاد التهاب در اطراف مفاصل ایجاد می شوند.

علائم پارگی تاندونهای شانه

بارزترین علامت و نشانه آسیب به تاندونهای شانه درد در سمت پهلوی شانه است. معمولاً این درد به اطراف هم انتشار داشته و باعث می شود کنار دست و آرنج هم دچار درد شود. نکته مهم در مورد این درد این است که درد ناشی از پارگی تاندونهای شانه از آرنج پایین تر را تحت تأثیر قرار نمی دهد و تا همین محل بیشتر انتشار ندارد.

در عمل، بیشترین چیزی که موجب آزار و اذیت کسانی که دچار پارگی تاندونهای شانه می شود، درد و محدودیت حرکتی دست آنها است. در این حالت محدوده حرکتی دست ها به سمت بالا و به سمت خارج کاهش پیدا می کند و با درد همراه می شود. بنابراین یکی دیگر از نشانه های پارگی تاندونهای شانه این است که شما در این حالت به راحتی قادر به بلند کردن دست نخواهید بود. اگر هم شرایط طوری است که کلاً نمی توانید دستتان را بلند کنید، احتمالاً دچار پارگی شدید تاندونهای شانه شده اید.

در بیشتر موارد پارگی تاندونهای شانه نیاز به جراحی ندارد. هر چند که پارگی کامل روتاتور کاف که باعث کاهش شدید توانایی های دست و ایجاد درد می شود، معمولاً به غیر از جراحی راه حل دیگری برای درمان ندارد. شاید به نظر برسد که این عضلات در طول روز فعالیت زیادی ندارند و تأثیر آنها در زندگی روزمره زیاد نیست.

اگر با آناتومی بدن آشنا شوید و اتصالات مختلفی که در شانه وجود دارد را مطالعه کنید متوجه می شوید که عدم کارایی یک عضله می تواند به صورت زنجیره وار بر عملکرد خیلی از عضلات دیگر هم اثر بگذارد. به این صورت که در پارگی تاندونهای شانه کارهای ساده و روزمره مانند خوابیدن به پهلو، برداشتن یک شی که در ارتفاع قرار دارد یا حتی شانه کردن موها همگی با درد همراه می شوند.

آسیب  تاندون شانه

دستور العمل کلی درمانی برای جلوگیری از آسیب بیشتر

هدف اصلی در درمان اولیه تمام مفاصلی که دچار آسیب دیدگی شده اند این است که به هر نحو ممکن التهابی که احتمالاً در مفصل ایجاد شده است برطرف شود. در مرحله بعد بازیابی دامنه حرکتی و در مرحله آخر هم بازیابی قدرت و توانایی عضلانی مد نظر قرار می گیرد. وقتی آسیب دیدگی به صورتی است که درد در شانه احساس می شود، احتمالاً تورم و التهاب هم در کنار آن وجود دارد.

در این مواقع استفاده از یخ درمانی برای کاهش التهاب می تواند ایده خوبی به حساب بیاید. برای انجام یخ درمانی باید یخ به صورت مستقیم از کنار (پهلو) بر روی شانه به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار بگیرد. علاوه بر استفاده از یخ درمانی از داروهای ضد التهاب هم می توان استفاده کرد. مثل مصرف تمام داروهای دیگر، داروهای ضد التهاب هم حتماً باید پس از مشورت با پزشک مصرف شوند.

گاهی اوقات ممکن است برش ها و پارگی های ریز و جزئی باعث ایجاد التهاب مزمن و درد در شانه شده باشد. در این موارد ممکن است تزریق کورتیزون (نوعی داروی ضد التهاب) به عنوان یک راه حل کمکی انجام شود تا التهاب در محل کاهش پیدا کند.
همان طور که گفتیم، وقتی بخشی از تاندون دچار پارگی می شود، دیگر بدن نمی تواند آن را به استخوان متصل کند. ولی روش ها و فعالیت هایی هست که می تواند به تقویت و بهبود عملکرد شانه کمک کند.

ورزش و فیزیوتراپی برای بهبود آسیب دیدگی تاندونهای شانه

اگر در اثر آسیب دیدگی تاندونهای شانه، مشکل محدود شدن دامنه حرکتی شانه و دست را تجربه نکرده اید، نیازی به انجام ورزش های کششی ندارید. ولی اگر دامنه حرکتی دست و شانه پس از آسیب دیدگی محدود شده است باید قبل از اینکه به تقویت عضلات بپردازید، محدوده حرکتی را افزایش دهید و به حد معمول برسانید.

زمانی که یکی از تاندون ها دچار پارگی شده باشد، انجام ورزش های تقویتی باعث تقویت عضلات دیگر تاندونهای شانه می شود و این عضلات می توانند تا حد زیادی عدم کارایی تاندون پاره شده را جبران کنند. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که هنگام ورزش های قدرتی نباید به هیچ وجه احساس درد داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که ورزش های قدرتی را باید آهسته و آرام انجام دهید. عضلات تاندونهای شانه از دسته عضلات استقامتی هستند و برای تقویت آنها باید حرکات به صورت آرام و استقامتی انجام شود. در نتیجه وقتی که ورزشی که انجام می دهید برایتان ساده شد و نیاز داشتید سطح دشواریش را بالاتر ببرید، اول تعداد تکرار آن حرکات را افزایش دهید و بعد از آن که به آن هم عادت کردید، مقدار وزن را افزایش دهید.

تزریق پی آر پی ( پلاسمای غنی از پلاکت) بر روی تاندون آسیب دیده با کمک سونوگرافی

یکی از روشهای نوین که در سرعت بخشیدن به ترمیم بافتهای آسیب دیده بدن نقش چشمگیری دارد، تزریق پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت است. در این روش از خون خود فرد جهت تهیه پی آر پی استفاده شده و سپس با کمک سونوگرافی محل آسیب را مشخص کرده و ماده پی آر پی را در همانجا تزریق می کنیم. تزریق پی آر پی ممکن است یک یا دو نوبت دیگر جهت حصول بهترین پاسخ تکرار شود.

اینستاگرام دکتر نقره کار

عمل جراحی برای درمان پارگی تاندونهای شانه

گاهی اوقات پارگی تاندونهای شانه به حدی شدید است که به غیر از انجام جراحی راه حل دیگری وجود ندارد. انجام جراحی برای پیوند مجدد روتاتور کاف، نسبتاً پیچیده و دشوار محسوب می شود. پس از انجام عمل جراحی، عملاً شانه به مدت حدوداً 6 هفته باید ثابت بماند و توانایی حرکتی خود را از دست می دهد. پس از عمل جراحی بافت ها حدود 4 ماه زمان لازم خواهند داشت تا خود را ترمیم کنند البته به شرطی که تمرینات و ورزش های لازم بر روی آن ها انجام شود

پس از گذشت دوره بازیابی، حرکت دادن شدید عضلات به مدت 6 هفته ممنوع خواهد بود. پس از انجام عمل جراحی کنترل درد و تورم یکی از مسائل اساسی خواهد بود که بیمار با آن درگیر می شود که استفاده از یخ درمانی و دارو های مسکن معمولاً کارایی زیادی در این مرحله پیدا می کنند. در 6 هفته اول پس از انجام عمل جراحی، فرد باید به فیزیوتراپ مراجعه کند.

در آنجا معمولاً یک سری ورزشها و حرکات کششی لازم است انجام شود. عوارض جانبی احتمالی بعد از انجام عمل جراحی خشک شدن شانه ها یا به اصطلاح ایجاد « شانه های یخ زده » است. نیازی به گفتن نیست که به علت فعالیت ها و حرکات بسیار محدود، قطعاً فعالیت های روزانه با چالش زیادی همراه می شوند.

اگر شانه آسیب دیده در سمتی باشد که بیشتر با آن کار می کنید (مثلاً سمت راست) وضعیت حتی سخت تر هم می شود. خوابیدن هم یکی از کارهای دیگری است که به صورت روزانه باید انجام دهید و قطعاً با شانه ای که به تازگی جراحی شده است، کار بسیار سختی خواهد بود. هنگام خواب باید مراقب باشید که به شانه فشار زیادی وارد نشود.

پس از گذشت 6 هفته اولیه پس از جراحی، وضعیت کمی بهتر می شود. در این مرحله به شما اجازه داده می شود که دست و شانه ها را حرکت دهید. به علاوه انجام ورزش های تقویتی هم از این مرحله آغاز می شود که البته بستگی به روند پیشرفت و بهبودی شما دارد. حرکات و ورزش های تقویتی عمدتاً با هدف تقویت عضلات در اطراف استخوان بازو و عضلات تاندون شانه انجام می شود.

همان طور که مشخص است، انجام عمل جراحی دردسرها و مشکلات زیادی را به همراه می آورد. دقیقا به همین دلیل است که انجام عمل جراحی برای ترمیم و درمان تاندونهای شانه باید آخرین راه حلی باشد که در نظر گرفته می شود. در واقع انجام عمل جراحی بر روی روتاتور کاف فقط زمانی به عنوان یک گزینه مطرح می شود که یا شما درد زیادی را متحمل می شوید یا اینکه دامنه حرکتی دست و شانه به شدت محدود شده است و مصرف داروها، انجام تزریق، فیزیوتراپی و روشهای دیگر همگی در بهتر کردن وضعیت شانه بی اثر بوده اند.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

عارضه ی اپیسپادیاس چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مزایای پاکسازی پوست

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع بیماریهای ویروسی پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

سنگ ها یا عفونت های مزمن کلیوی چه عوارضی دارند؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

مزایای تزریق ژل جالپرو چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

آیا محلول لامینین برای ریزش مو خوب است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علت ایجاد قارچ ناخن دست و پا

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

زانتالاسما چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت