شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

نقش محافظتی پوست

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

برای یک لحظه به این جمله فکر کنید. “او زیباست” چه چیزی در ذهن شما تداعی می شود؟ برداشت شما این است که این شخص ظاهر زیبایی دارد یا ویژگی های رفتاری اش به نظرتان می آید؟ مطمئناً شما هم با این ایده موافق هستید که زیبایی نمی تواند فقط ظاهری باشد. بلکه یک شخصیت یا مفهوم است که زیبایی را تداعی می کند. همانطور که نظر شما درباره اجزای صورت یک فرد ممکن است با نظر دوستتان زمین تا آسمان فرق کند. این تفاوت از کجا نشات می گیرد؟

ذهن ما طوری ساخته شده است که خواه ناخواه در نگاه اول، قضاوت هایی بر اساس داشته هایش ، روی افراد می کند. بدین معنا که ممکن نیست شما فرد جدیدی را ملاقات کنید و یک نظر حداقلی درباره او نداشته باشید. برای مثال ، همکار جدیدی در محل کارتان شروع به کار می کند، و شما در نگاه اول از استایل ظاهری وی خوشتان نمی آید. شاید بی معنی بنظر برسد اما ممکن است خاطره ای، دیدگاهی یا پیش داوری درباره آن طرز لباس پوشیدن و برخورد در ذهنتان داشته باشید که ناخودآگاه منجر می شود از آن آدم خوشتان نیاید. حال اینکه همکار دیگری با اشتیاق به شما می گوید : ” بنظرت مریم زیبا نیست؟”

بی شک همه دوست دارند پوست زیبایی داشته باشند اما در میان خانم ها مراقبت و زیبایی پوست از اهمیت بیشتری برخوردار است . برای داشتن پوست زیبا روش های مختلفی وجود دارد، شما میتوانید از از روش های خانگی برای مراقبت از پوست خود استفاده کنیدو یا زیر نظر پزشک در کلینیک پوست و زیبایی و با استفاده از تکنولوژی، پوست زیبایی داشته باشید.برای زیبایی صورت و داشتن پوستی زیبا و درخشان، تداوم در مراقبت روزانه از پوست و استفاده از محصولات مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. چه هدف، کاهش سرعت پیری طبیعی پوست باشد چه کاهش و پیشگیری از جوش و آکنه، همه ما باید برای حفظ سلامت پوستمان یک سری اقدامات مراقبتی انجام دهیم.

به جای اینکه به برنامه روزانه مراقبت از پوست به عنوان یک کار طاقت فرسا نگاه کنید، می توانید آن را یک فرصت آرامبخش برای درمان و بهبود پوستتان تلقی کنید. تداوم در مراقبت روزانه از پوست، اولین قدم در بازیابی سلامت و درخشندگی پوست است. پوست یک بافت خارجی نرم است که سراسر بدن مهره داران را پوشانده است. «پوست» (Skin) در انسان بزرگترین عضو بدن به شمار می آید که مساحت آن در حدود ۲ مترمربع است. پوست با استفاده از یک سیستم چند لایه شامل لایه های سلولی مختلف، سد سلولی و روغن های محافظ، اندام های داخلی ما را از محیط اطراف محافظت می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوست چیست؟

پوست چیزی بیش از یک مانع محافظ بین بدن و محیط اطراف آن است. این اندام وسیع همچنین در حفظ سلامتی بدن نقش مهمی دارد، از جمله این نقش ها می توان به تنظیم دمای بدن از طریق عرق کردن و گرگرفتگی هنگام گرم شدن و برجسته شدن محل رویش مو در هنگام سرما اشاره کرد. علاوه بر این موارد، پوست می تواند ویتامین D را که برای سلامتی استخوان ها بسیار ضروری است از نور خورشید تولید کند.

پوست می تواند تفاوت زیادی بین گونه ها و حتی بین افراد مختلف داشته باشد. در این مطلب ما در مورد ساختار پوست انسان، مراقبت مناسب از انواع مختلف پوست موجود در انسان ، بیماری ها و مشکلات پوستی و عملکرد پوست در سراسر سلسه حیوانات بحث خواهیم کرد.

پوست چیست

عملکرد های پوست

پوست در بدن عملکرد های مختلفی دارد که می توانند برای ارگانیسم ها مفید باشند. از جمله عملکردهای مهم پوست در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. محافظت از بدن در مقابل محیط خارج

این عملکرد پوست مهم ترین کارکرد آن است، پوست به عنوان اولین سد دفاعی بدن، از ورود عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها به بافت های بدن جلوگیری می کند، به طوری که این عوامل بیماری زا تنها در حالت آسیب دیدگی پوست و زخم های ایجاد شده در آن یا از طریق حفره هایی مانند بینی و د هان می توانند وارد بدن شوند.

2. جلوگیری از هدر رفتن آب بدن

دوزیستان با پوست بسیار نازکی که دارند، برای جلوگیری از خشک شدن پوست، باید همیشه در نزدیکی آب باشند. انسان ها و بیشتر حیوانات خشکی زی دیگر، پوست های ضخیمی دارند که آب بسیار کمی از دست می دهند. وقتی انسان ها در شرایط بیابانی زندگی می کنند، در واقع پوست آن ها ضخیم تر شده تا از خروج آب بدن از طریق تعریق در هوای خشک جلوگیری کند.

3. درک و احساس شرایط بیرونی بدن

پوست دارای اعصابی است که اطلاعات مربوط به فشار، جنس مواد خارجی، گرما، سرما، درد و لذت را به مغز منتقل می کنند. این ویژگی به ارگانیسم امکان می دهد تا به محیط اطراف خود پاسخ مناسبی بدهد.

4. تنظیم دمای بدن

پوست انسان و برخی دیگر از پستانداران می تواند به واسطه فرایند عرق کردن یا «تعریق» (Sweat)، آب را به طور منظم از دست دهد. بدن با آزاد کردن آب روی پوست، می تواند خود را از طریق تبخیر خنک کند. از آنجایی که گرم ترین مولکول های آب ابتدا تبخیر می شوند، در نتیجه با این تبخیر، گرما نیز از بدن خارج شده و دمای آن کاهش می یابد. بدن همچنین می تواند گرمازدگی را با «گرگرفتگی» (Flushing) تعدیل کند، این فرایند به بدن اجازه می دهد تا خون با دمای بالا از بخش های درونی بدن به نزدیکی پوست سرازیر شوند و از این طریق دمای خون کاهش یابد و به طور کلی دمای بدن تعدیل شود.

علاوه بر مکانیسم های فوق تصور می شود که پدیده «مو به تن سیخ شدن» پاسخی برای تنظیم درجه حرارت بدن باشد. هنگامی که این پدیده در بدن اتفاق می افتد، ماهیچه های کوچک در محل رویش مو در پوست به گونه ای سفت شده که باعث می شود مو های بدن به حالت ایستاده قرار بگیرند. در این حالت با افزایش مقدار هوای به دام افتاده در سطح پوست توسط موهای پوستی، دمای بدن کمتر کاهش یافته و بدن گرم می ماند. بعضی از دانشمندان معتقدند که این پدیده در پاسخ به ترس یا احساسات شدید دیگر نیز در بدن اتفاق می افتد که ممکن است، مشابه همین پدیده در حیوانات برای ترساندن شکارچیان به وجود آید.

5. استتار

بسیاری از حیوانات دارای پوستی هستند که از رنگ ها و الگو های خاصی ایجاد شده اند که با محیط اطراف خود هم خوانی دارند و باعث ایجاد خطای دید می شوند. این ویژگی پوست برای هر دو گونه شکارچی و طعمه بسیار اهمیت دارد. اگر شکارچیان نتوانند طمعه خود در محیط به راحتی ببیند و شناسایی کنند، نمی توانند شکار موفقی داشته باشند. از طرفی دیگر، اگر شکارچیان با استفاده از ویژگی های پوستی خود بتوانند به خوبی خود را در محیط استتار کنند، توسط گونه های طعمه قابل شناسایی نیستند.

پوست بسیاری از حیوانات الگوی رنگی استاتیک ایجاد می کنند، مانند رنگ قهوه ای بدن بزگوزن ها و گوزن ها که این رنگ را از چمن و برگ های مرده محیط تقلید کرده اند و همین مکانیسم در پوست «مار شاخه انگوری» که شامل تکه های سبز روشن است و یا رنگ گل آلوده «سفره ماهی» دیده می شود.

با این حال، تعداد کمی از گونه ها، دارای پوستی هستند که از مکانیسم های استتاری پیشرفته تری استفاده می کنند. آفتابگردان و اختاپوس از جمله این گونه ها هستند که پوست آن ها دارای سلول هایی است که می توانند مقادیر مختلفی از رنگدانه را در صورت تمایل آزاد کنند. این مکانیسم در اصل به پوست آن ها اجازه می دهد تا مانند صفحه تلویزیون عمل کند، به طوری این موجودات می توانند رنگ پوست خود را تغییر دهند تا با هر رنگ زمینه ای که در محیط آن ها قرار دارد، مطابقت داشته باشد.

6. ذخیره سازی

بسیاری از حیوانات چربی و آب را در بافت های پوستی خود ذخیره می کنند. این ذخیره سازی به ارگانیسم اجازه می دهد تا این مواد به عنوان عایقی اطراف بدن را پوشش داده و در زمان نیاز بدن به آن ها، مورد استفاده قرار بگیرند.

بسیاری از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، این توانایی را به حالت پیشرفته تری دارند و لایه های ضخیمی از حباب های چربی در زیر پوست ایجاد کرده که به عنوان عایق مناسبی بین دمای پایین محیط بیرون و اعضای داخلی بدن حیوانات عمل می کنند.

7. ترشح ترکیبات پیام رسان

مایعی که پوست به عنوان تعریق از بدن ترشح می کند، می تواند هدف دیگری نیز داشته باشد، به عنوان مثال، این مایع می تواند به عنوان یک سیگنال برای حیوانات دیگر محسوب شده و در عملکردهای ارتباطی مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از حیوانات قلمرو خود را با یک ترکیب شیمیایی که رایحه اختصاصی دارد، از غدد موجود در پوست خود علامت گذاری می کنند. این نشانگر ها حتی می توانند اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، سلامتی و در دسترس بودن برای جفت گیری حیوانات را نیز در بر داشته باشند.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نقش ویتامینها در بدن ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

پرسش های متداول فیلرهای پوست

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

پیشگیری از شپش

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت سونوگرافی پستان با ماموگرافی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

عوامل ایجاد جوش های جوانی یا آکنه

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

مضرات و مزایای استفاده از وازلین برای پوست

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت