دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

سونوگرافی سیستم ادراری به چه منظور درخواست میشود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

دستگاه ادراری ، متشکل از کلیه ، حالب ، مثانه و پیشابراه می باشد. به طور کلی تمامی بخش های دستگاه ادراری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص هستند ؛ اما لازم به ذکر است که حالب طبیعی معمولا از آن جا که قطر بسیار کمی دارد و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند ، در سونوگرافی دیده نخواهد شد.

شما می توانید با مراجعه به سونوگرافی مرکزی اصفهان، اقدام به انجام سونوگرافی دقیق سیستم ادراری نمایید. این مرکز با تجهیزات پیشرفته و دستگاه های بروز می تواند ارائه بهترین و دقیق ترین خدمات در این زمینه باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.

کاربردهای سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی ، کاربردهای متعددی در بررسی دستگاه ادراری دارد که از جمله کاربردهای آن ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

توجه داشته باشید که برای سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری ( شامل بررسی پروستات و مثانه ) حتما باید مثانه پر باشد. در صورت داشتن سوند فولی حتما کلامپ شود. برای بررسی مثانه و مجاورت آن نیز باید مثانه پر باشد؛ اما مثانه لبریز از ادرار ( به شدت پر ) به علت پس زدن ادرار به حالب و سیستم جمع کننده ادرار و لگنچه های کلیه ممکن است منجر به اشتباه در تشخیص شود. گاهی لازم است که مثانه در دو حالت پر و پس از تخلیه ( مثلا برای بررسی بزرگی پروستات ) سونوگرافی شود.

در بیماران مبتلا به درد حاد پهلو، سونوگرافی می تواند در شناسایی هیدرونفروز ناشی از سنگ، کمک کند بایستی به خاطر داشت که هیدرونفروز یک طرفه یا بدون همراهی با هماچوری ممکن است ناشی از فشار خارجی، ناشی از خونریزی یا خود آنوریسم شکمی و یا سایر توده ها باشد. در بیمارانی که احتباس ادرار ثانویه به انسداد خروجی مثانه ( مثل بزرگی پروستات )، هیدرونفروز دو طرفه دیده می شود. در بیماران مبتلا به درد پهلو به همراه وجود پیوری ( افزایش WBC و چرک در ادرار )، بررسی بیماران از نظر وجود انسداد، سنگ، یا آبسه برای تعیین نیاز به دخالت بیشتر یا تصویر برداری تکمیلی نقش اساسی دارد.

سونوگرافی سیستم ادراری

درد قسمت تحتانی و راست شکم

مواردی از پاتولوژی های مربوط به شکم حاد، موجب درد در ناحیه تحتانی و راست شکم شده و سونوگرافی می تواند در بررسی سریع آنها نقش داشته باشد. در خانم هایی که با شروع حاد درد شدید به قسمت تحتانی شکم مراجعه می کنند، پاره شدن حاملگی خارج رحمی ، پیچش یا تورشن تخمدان، و کیست هموراژیک تخمدان بایستی اولین موارد شک بالینی باشد. سونوگرافی روش تصویر برداری انتخابی برای بررسی موارد درد شدید و حاد در ناحیه تحتانی و راست شکم است. همین طور، موارد کمتر اورژانسی، نظیر کیست هموراژیک تخمدان را نیز می تواند مشخص کند.

در بیماران مبتلا به درد حاد سمت راست شکم که به ناحیه کشاله ران پهلو تیر می کشد، سونوگرافی کلیه بایستی برای ارزیابی از نظر هیدرو نفروز ناشی از سنگ مسدود کننده حالب انجام شود. خلاف اشعه ايكس، در تكنولوژى سونوگرافى (اولتراساند) از اشعه و تابش استفاده نمى شود. در عوض، در اين تكنولوژى از امواج صوتى خاصى استفاده مى شود كه توسط گوش انسان قابل شنيدن نيست. انعكاس امواج صوتى بر روى اندام هاى بدن، تصاويرى را خلق مى كند كه دكتر شما با توجه به آن مى تواند اندازه طبیعی کلیه در سونوگرافی ، شكل، مكان و گاها جريان خون در كليه هاى شما را مورد بررسى قرار دهد.

از آنجايى كه در فرايند سونوگرافى اشعه اى تابش نمى شود و يا از رنگ كنتراست استفاده نمى شود، اين تكنولوژى براى كودكان، زنان باردار، و افرادى كه به رنگ حساسيت دارند مناسب است.
علاوه بر اين، براى انجام سونوگرافى نيازى نيست كه مانند ساير آزمايش ها آماده باشيد يا مثلا ناشتا باشيد. گاهى اوقات متخصصان مراقبت هاى بهداشتى ممكن است از شما بخواهند تا با مثانه پر براى انجام آزمايش بياييد. در اين صورت آنها مى توانند حجم مثانه را قبل و بعد از ادرار مورد بررسى قرار دهند. به طور معمول، انجام سونوگرافى دردناك نيست. فقط ممكن است در نقاطى كه دستگاه كه به آن ترانسفورماتور مى گويند با بدن شما تماس حاصل مى كند كمى احساس فشار كنيد.

علاوه بر اين، سونوگرافى كليه همچنين ممكن است در ديگر موارد پزشكى كار برد داشته باشد. چند نمونه از اين موارد در زير ذكرشده است:

اقدامات قبل از سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری

پزشك شما ممكن است از شما بخواهد تا پيش از انجام اين آزمايش تا حد امكان آب كمترى بنوشيد، مثلا مقدار 07 لیتر آب يا كمى بيشتر. ممكن است از شما خواسته شود تا مثانه خود را پر نگه داريد. اگر هم لازم باشد كه بعد از انجام سونوگرافى مثانه خود را خالى كنيد، ممكن است از شما بخواهند تا در اتاق انتظار مقدار زيادى اب بنوشيد تا مثانه پر شود. به طورمعمول، براى انجام سونوگرافى از مسكن استفاده نمى شود.

پيش از انجام سونوگرافى كليه، ممكن است از شما خواسته شود تا يك فرم رضايت نامه را بخوانيد و امضا كنيد، و در طى آن ضمانت دهيد كه تكنسين اجازه انجام سونوگرافى روى بدن شما را دارد. اگر چیزی وجود دارد که شما متوجه نمى شويد و یا باعث ناراحتی شما می شود، بدون معطلى راجع به آن سؤال بپرسید. لباس راحت بپوشيد. تكنسين مى بايست نوعى ژل را روى پوست بدن شما بمالد. اين ژل به هدايت امواج صوتى كمك مى كند. اين ژل لباس را لك نمى كند، ولى حالتى چسبناك دارد و پاك كردن آن از روى پوست كمى سخت است.

گاهى اوقات ممكن است تكنسين از شما بخواهد تا لباس هاى خود را عوض كنيد و يك گان بيمارستانى بپوشيد. براى انجام سونوگرافى هيچ نوع جواهراتى به همراه نداشته باشيد. حتما تمامى جواهرات و وسايل ارزشمند خود را در منزل بگذاريد. تمامى دستورالعمل هاى اضافى كه تكنسين به شما مى گويد را حتما انجام دهيد.

چگونگی انجام سونوگرافی مجاری ادراری

پزشک شما ممکن است سونوگرافی کلیه را به عنوان یک آزمایش سرپایی درخواست کند، یا اگر در بیمارستان بستری هستید، ممکن است بخشی از آزمایشات تشخیصی بستری شما باشد. هر بيمارستان و كلينيكى داراى پروتوكل هاى مخصوص خود هستند كه از شما مى خواهند طبق آن براى انجام آزمايش آماده شويد، ولى استانداردهايى وجود دارد كه در تمامى آن ها يكسان است. تكنسين از شما خواهد خواست به حالت دمر و روى شكم دراز بكشيد تا براى انجام سونوگرافى به كليه دسترسى داشته باشد.

همان طور كه پيش تر اشاره شد، تكنسين ژلى را روى پوست شما مى مالد تا هدايت امواج صوتى راحت تر شود و تصاوير مورد نظر به دست آيند. تكنسين از يك ترانسفورماتور بر روى پوست بدن شما استفاده مى كند، و آن را در ناحيه مورد نظر قرار مى دهد. ترانسفورماتور هيچ دردى ندارد، فقط ممكن است در محلى كه تكنسين آن را قرار مى دهد شما كمى احساس فشار كنيد، چرا كه تكنسين گاها مجبور است براى پيدا كردن زاويه مناسب و گرفتن بهترين عكس اين دستگاه را روى بدن شما كمى فشار دهد.

ممکن است از شما خواسته شود چند دقيقه موقعیت خود را حفظ کنید، یا از شما خواسته شود كه موقعیت خود را برای یک تصویر واضح تر تنظیم کنید. اگر تكنسين در حال بررسى جريان خون كليه ها باشد، ممكن است صداى ' فش فش' مانندى را بشنويد. وجود اين صدا كاملا طبيعى است. اگر لازم باشد كه كليه هاى شما اسكن شوند، شايد نياز باشد كه با مثانه پر سونوگرافى را انجام دهيد. سپس مثانه را خالى كنيد و با مثانه خالى دوباره سونوگرافى انجام دهيد.

هنگامى كه سونوگرافى تمام شد، تكنسين ژل را از روى بدن شما پاك خواهد كرد. سپس شما مى توانيد لباس خود را بپوشيد و اتاق را ترك كنيد. پزشك جواب سونوگرافی کلیه را به شما اعلام خواهد كرد و شايد لازم باشد پس از انجام سونوگرافى اقداماتى را انجام دهيد.

مشکلات سونوگرافی کلیه

سونوگرافى كليه يك روش بى خطر و مطمئن براى بررسى بيمار و به دست آوردن عكس هاى حياتى بدون استفاده از اشعه است. اكثر مردم نبايد هيچ گونه عوارض جانبى در رابطه با انجام سونوگرافى تجربه كنند. در موارد نادر، بيمار ممكن است حساسيت هاى خفيفى را در ناحيه مورد بررسى احساس كند، كه اين ناراحتى چند ساعت پس از سونوگرافى از بين خواهد رفت.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی و راهکار درمان آن

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل در جوانسازی و رفع چین و چروک صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

اوستئیت پوبیس یکی از علل درد کشاله ران

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

نیاز الکترولیت هادر بدن ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

زندگی یعنی تعامل با موضوعات ـ قسمت دوم

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

فواید استفاده از صابون نارگیل

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

بزرگی پروستات چه علائمی دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت