دکتر هما فاتحی - پوست و مو

برای کاهش خطر ابتلا و انتشار زگیل چه باید کرد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drfatehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309 تلفن مطب : 32245018 - 031

زگیل ها (Warts) پوست رشد کرده و دانه ای شکلی هستند که دارای ابعاد کوچکی بوده و در بیشتر مواقع دست ها و انگشتان دست را درگیر می کنند. معمولاً سطح زگیل پوستی زبر بوده و دارای طرحی شبیه نقطه های مشکی کوچک است. زگیل (Warts) به وسیله ویروس ها به پوست انتقال یافته و ممکن است در نتیجه تماس به فرد دیگری انتقال یابد. ممکن است از زمان انتقال ویروس به سطح دست تا بروز زگیل بین 2 تا 6 ماه طول بکشد. اغلب زگیل ها بی خطر بوده و خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود می یابند. اما بعضی از افراد مبتلا به خاطر احساس بد و آزار دهنده این دانه های پوستی ترجیح می دهند آن را درمان کنند.زگیل ها در حقیقت رشد پوست هستند که به وسیله ویروس انسانی پاپیلوما (HPV) به وجود می آیند.

هر نوع HPV قسمت خاصی از بدن را درگیر می کنند. به عنوان مثال ممکن است ویروس HPV ناحیه تناسلی و مخاط دهان را درگیر کرده و اندازه بسیار بزرگی داشته باشد. حتی گاهی اوقات ممکن است زگیل سرطانی شود. اما اکثر زگیلها هیچ ارتباطی به سرطان نداشته است.

از روشهای مختلفی برای درمان زگیل می توان استفاده کرد که این روشها با توجه به تجربه و مهارت دکتر هما فاتحی در اصفهان به خوبی اجرا می شوند و با نتایج درمانی بسیار چشمگیری نیز همراه خواهند بود. لطفا جهت هماهنگی با مطب ایشان از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

علت زگیل

زگیل ها از طریق ویروس پاپیلوما انسانی(HPV) به فرد منتقل می شود.این ویروس بسیار شایع بوده و حدود 100 تا 150 نوع مختلف دارد اما فقط تعداد محدودی از این ویروس ها باعث به وجود آمدن زگیل بر روی دست ها می شوند. بعضی از این ویروس ها از طریق تماس و رابطه جنسی به فرد منتقل می شوند. بیشتر انواع زگیل می تواند از طریق تماس یا به اشتراک گذاشتن وسایل به دیگران منتقل شود. این ویروس می تواند از طریق زخم یا خراش وارد پوست فرد شود. جویدن ناخن نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند ویروس به وجود آورنده زگیل را در قسمت های مختلف انگشت و ناخن ها پخش کند. البته به خاطر داشته باشید که سیستم ایمنی هر فردی در برابر ویروس HPV واکنش متفاوتی از خود نشان داده و هر شخصی در مواجهه با زگیل به آن مبتلا نخواهد شد.

عوامل خطر زگیل

افرادی که بیش از دیگران در معرض ابتلا به زگیل هستند شامل موارد زیر می شوند:

انواع زگیل

موارد زیر رایج ترین نوع زگیل ها هستند:

زگیل معمولی:

این زگیل ها سطح بزرگ، بلند شده، سخت و گل کلم مانند دارند.آن ها می توانند در هر جایی رخ دهند، اما در بند انگشت ها، انگشتان، آرنج، زانوها و هر ناحیه با پوست شکسته بسیار رایج هستند. رگ های خونی مسدود شده اغلب در زگیل های معمولی به صورت لکه های کوچک و سیاه دیده می شوند و این ها به عنوان زگیل دانه ای شناخته می شوند.

زگیل کف پایی:

این زگیل ها روی کف پا، پاشنه های پا و انگشت های پاها ظاهر می شوند. آن ها معمولاً در پوست رشد می کنند، چون وزن فرد به کف پا فشار وارد می کند.آن ها به طور معمول یک نقطه سیاه مرکزی کوچک را احاطه کرده اند، که توسط بافت سفید و سخت احاطه شده است. این زگیل ها معمولاً به سختی قابل تشخیص هستند.

زگیل های سطحی:

زگیل سطحی گرد، تخت و صاف است. آن ها می توانند زرد،قهوهای و یا رنگ پوست باشند. هم چنین به زگیل تخت نیز مشهور هستند و اغلب در مناطق تحت معرض آفتاب رشد می کنند.آن ها تمایل دارند در تعدادهای بالا، مثلا بین 20 تا 100 رشد کنند. با این حال، از همه انواع زگیل ها، آن ها به احتمال زیاد بدون درمان از بین می روند.

زگیل نخی:

این زگیل دراز و باریک است. آن ها می توانند به سرعت بر روی پلک ها، گردن و زیر زیر بغل رشد کنند.

زگیل موزاییکی:

این زگیل در دسته بزرگی در کف پا وجود دارند. بر خلاف خال ها، زگیل ها اغلب هم رنگ پوست فرد هستند.زگیل ها حاوی چرک نیستند، مگر آنکه آلوده شوند. اگر عفونت رخ دهد، ممکن است به درمان با آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشند.

برای کاهش خطر ابتلا و یا انتشار زگیل:

روش های رسمی درمان زگیل

گزینه های شما برای درمان همه ی زگیل ها به غیر از زگیل تناسلی تقریبا شبیه به هم هستند. ولی در زگیل تناسلی با توجه به نوع خاص ویروس ایجادکننده ی آن، درمان کمی متفاوت است.

انتشار زگیل

روش های رسمی درمان زگیل های غیرتناسلی

۱. درمان موضعی به کمک اسید سالیسیلیک

داروهای موضعی قوی محتوی اسید سالیسیلیک با از بین بردن لایه های زگیل به مرور زمان به درمان آن کمک می کنند. داروهای محتوی سالیسیلیک باید به طور منظم استفاده شوند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از اسید سالیسیلیک به همراه سرمادرمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت. بنابراین ممکن است پزشک به همراه اسید سالیسیلیک، سرمادرمانی را نیز برای تان تجویز کند.

۲. سرمادرمانی

ممکن است این روش درمانی دردناک باشد و چند هفته ای طول بکشد. در این روش زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد و نابود می شود. سرمادرمانی باعث ایجاد تاول هایی در اطراف زگیل می شود. وقتی که پوست با تاول کنده شود، همه یا بخشی از زگیل نیز کنده خواهد شد. ممکن است برای نابودی کامل زگیل نیاز باشد هر چند هفته یک بار سرمادرمانی تکرار شود. بهتر است پس از بهبود زگیل توسط سرمادرمانی در ناحیه ی مورد نظر از اسید سالیسیلیک استفاده شود.

سایر اسیدها

ممکن است پزشک ترجیح بدهد برای درمان زگیل تان از بی کلرواستیک اسید یا تری کلرواستیک اسید استفاده کند. عوارض جانبی رایج این داروها احساس سوزش و گزش پوستی است. ممکن است در میان دفعات درمان با این اسیدها استفاده ی موضعی از اسید سالیسیلیک نیز برای تان تجویز شود.

۳. ایمونوتراپی

در این روش از داروها یا محلول هایی برای تحریک دستگاه ایمنی به مبارزه با زگیل های ویروسی استفاده می شود. در این روش پزشک ماده ای خارجی (پادگن) را به داخل زگیل تزریق می کند یا آن را به طور موضعی بر روی زگیل می مالد.

۴. جراحی سرپایی

در این روش زگیل یا زگیل ها به کمک یک سوزن الکتریکی بریده می شوند. از آنجایی که این عمل دردناک است، ابتدا باید پوست بی حس شود. این عمل از خود اثرات زخم بر جای می گذارد و به همین علت معمولا برای درمان زگیل کف پایی استفاده نمی شود.

۵. لیزردرمانی

در این روش از پرتوهای پُرقدرت نور یا لیزر برای سوزاندن و نابودی بافت زگیل استفاده می شود. شواهد به دست آمده از میزان اثرگذاری لیزردرمانی محدود است. این روش می تواند باعث ایجاد درد و اثر زخم شود.

روش های رایج درمان زگیل های تناسلی

۱. داروهای موضعی

برای درمان زگیل های تناسلی یک سری داروهای موضعی وجود دارند که می توان آنها را به طور مستقیم بر روی زگیل های تناسلی مالید. ایمیکویمود (آلدارا و زیکلارا)، پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس) از این دسته داروها هستند. پودوفیلین نوعی رزین با پایه ی گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را نابود می کند. پزشک تان خودش باید محلول پودوفیلین را بر روی پوست تان بمالد. جزء فعال پودوفیلوکس شبیه به پودوفیلین است، با این تفاوت که خودتان می توانید آن را در خانه استفاده کنید. تری کلرواستیک اسید نیز یک درمان شیمیایی است که می تواند زگیل های تناسلی را از بین ببرد و باید حتما یک پزشک آن را بر روی پوست تان بمالد.

مصرف داروهای زگیل بدون نسخه بر روی بافت های مرطوب ناحیه ی تناسلی توصیه نمی شود. مصرف این داروها برای درمان زگیل تناسلی حتی می تواند تحریک و درد بیشتری ایجاد کند.

۲. برداشتن زگیل به کمک جراحی

برای از بین بردن زگیل تناسلی به کمک جراحی روش های مختلفی وجود دارد. اگر باردار هستید و ممکن است نوزادتان در هنگام زایمان در معرض برخورد با زگیل قرار بگیرد، جراحی برای شما ضروری خواهد بود. سرمادرمانی که در آن زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد می شود یا برداشتن زگیل به کمک جراحی دو گزینه ی شما در این شرایط است. سایر روش های جراحی شامل الکترو کاتری (سوزاندن زگیل به کمک برق) و لیزر درمانی هستند.

برخی از معایب احتمالی روش های رایج درمانی زگیل

نوار چسب داکت (برزنتی)

بر اساس تحقیقات نوار چسب داکت در درمان زگیل مؤثرتر از روش های سرمادرمانی و انجماد عمل کرده است. در یک مطالعه ۸۵٪ از کسانی که از نوار چسب داکت استفاده کرده بودند، بهبود یافتند. در حالی که این عدد برای گروهی که برای رهایی از شر زگیل از سرمادرمانی بهره بردند، تنها ۶۰٪ بود. اکثر کسانی که با نوار چسب داکت تحت درمان قرار گرفتند، ظرف مدت ۲۸ روز بهبود یافتند. همچنین کسانی که برای درمان از روش سرمادرمانی استفاده کردند، به دو مرحله ی سرمادرمانی با فاصله ی حداقل دو هفته نیاز داشتند. محققان معتقدند نوار چسب داکت با تحریک دستگاه ایمنی بیمار به درمان او کمک می کند.

استفاده از نوار چسب داکت برای کودکان نیز ترس کمتری خواهد داشت. استفاده از نوار چسب داکت روشی بی خطر و بدون ترس برای درمان زگیل در کودکان است.زگیل را با نوار چسب داکت نقره ای به مدت ۶ روز بپوشانید. سپس زگیل را در آب قرار بدهید و بافت مرده را به آرامی بردارید. پس از آن باید زگیل را به مدت ۱۲ ساعت در معرض هوا قرار بدهید. این روند را تا جایی ادامه بدهید تا زگیل ناپدید شود.

مکمل ها و سایر درمان های خوراکی

زینک می تواند در درمان زگیل ها تأثیر به سزایی داشته باشد. زیرا بسیاری از افرادی که از زگیل رنج می برند، کمبود زینک دارند. شکل خوراکی زینک در کسانی که کمبود زینک دارند، مفید است. برای زگیل های ویروسی مقدار توصیه شده ی مصرف خوراکی زینک روزانه ۱۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن فرد است. ۲ تا ۶ ماه به این درمان ادامه بدهید.

درمان های هومئوپاتیک (همسان درمانی) یک شیوه ی درمان جایگزین محسوب می شوند که در آن از کمترین مقدار یک جزء فعال برای درمان بیماری استفاده می شود؛ حتی اگر این جزء در ابتدا باعث بروز بیماری شود. در هومئوپاتی نزدیک به ۲۵ دارو برای درمان زگیل وجود دارد. انتخاب درمان مورد نظر به علائم و محل زگیل تان بستگی خواهد داشت. برخی از داروهای هومئوپاتیک رایج زگیل عبارتند از: سیلیس، نوش آمریکایی، کاستیکوم، اسید نیتریک و پنجه گرگی شاخ گوزنی.

گیاهان ضدویروسی مانند آقطی، ریشه ی گون و سرخارگل (اکیناسه) به بدن تان در مبارزه با ویروس هایی که علت بروز زگیل تان بوده اند، کمک می کنند. این گیاهان از پیشرفت زگیل جلوگیری می کنند. آنها دستگاه ایمنی را تقویت و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری زا کمک می کنند. این روش درمانی بهتر از داروهایی است که به طور خاص به یک عامل بیماری زا هجوم می برند. زیرا عوامل بیماری زا به مرور زمان دچار جهش شده و درمان شان سخت تر می شود.

برخی از بهترین مکمل ها برای درمان زگیل

دکتر هما فاتحی، پزشک پوست، مو و زیبایی در اصفهان می باشند که با سالها تجربه در زمینه های مختلفی مانند کاشت مو، تزریق ژل، چربی و بوتاکس، لیزر موهای زائد، جوانسازی پوست و ... توانسته اند خدمات ارزنده ای به مراجعین خود ارائه نمایند. لطفا جهت هماهنگی با مطب ایشان از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آنچوریا یا نداشتن بیضه از بدو تولد

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

تاثیر تزریق بوتاکس بر زیبایی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی سینه و زیر بغل چگونه انجام میشود؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

نقش هسته ی انگور در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آیا لیزر درمانی روشی بدون عارضه است؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

روند بهبود عصب النار دست

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

عمل جراحی درمانی بینی شامل چه مواردی می شود ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت