دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی

سلولیت چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.doctormodaresi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ تلفن مطب : 36703885 - 031

امروزه خیلی از افراد دچار بیماری های پوستی مختلفی هستند که روز به روز با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های درمان مختلفی برای آن ها ابداع می گردد. اغلب بیماری ها و مشکلات پوستی شاید مشکلی در سلامتی فرد به وجود نیاورند؛ اما به دلیل اینکه زیبایی ظاهری فرد را دچار مشکل کرده و اعتماد به نفس وی را کاهش می دهند بیشتر مورد توجه بوده و درمان و پیشگیری آن ها دارای اهمیت زیادی است. از جمله ی این بیماری های پوستی مهم که رواج چشمگیری یافته است، سلولیت پوستی است که اکثر افراد به ویژه زنان آن را تجربه کرده و به دنبال راه های درمان و یا پیشگیری آن هستند.

سلولیت، نوعی عارضه ی پوستی است که به صورت موضعی بر روی پوست بدن به وجود می آید و باعث می شود که سطح پوست، دارای فرورفتگی ها و برآمدگی های ریز و درشت شود. زمانی که فرد به سلولیت دچار می شود، پوستش به اصطلاح، به شکل بافت «پوست پرتقال» در می آید. بروز این بافت، در اثر بزرگ شدن و گسترش یافتن بافت های چربی زیر پوست است. به این صورت که بافت چربی حجم بیشتری پیدا می کند، پوست را کشیده و به سمت بالا فشار می دهد؛ اما از طرف دیگر، رشته هایی که پوست را بر سر جایش نگه می دارند (رشته های فیبروزی یا سپتا)، مانع از از جابه جایی سطح پوست می شوند و در نتیجه، سطح پوست دارای ناهمواری می شود.

سلولیت ها اغلب بعد از سنین بلوغ دیده می شوند و در خانم ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به میزان بیشتری وجود دارد که به حدود ۸۰-۹۰ درصد می رسد. ممکن است در خانم های جوان هم سلولیت دیده شود؛ اما میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می شود.

سلولیت عارضه پوستی شایعی به ویژه در زنان است که به خودی خود بی ضرر بوده و سلامتی فرد را تهدید نمیکند. با این وجود به دلیل ظاهر نازیبا، ممکن است فرد مبتلا را برای درمان این عارضه تحریک نماید. کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان ارائه دهنده روشهای متعدد درمان سلولیت می باشد که با این روشها بدون جراحی و به طور مؤثر می توان ایجاد سلولیت بر روی پوست را بهبود بخشید. روشهایی که برای درمان سلولیت در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد، آر اف فرکشنال، کویتیشن، لیزر درمانی و ... هستند. لطفا به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این روشها و تعیین وقت قبلی در این مرکز می توانید با شماره تلفن : 8-36703885 تماس حاصل فرمایید.

عوامل مؤثر در بروز سلولیت

بروز عارضه ی سلولیت معمولاً از دوران نوجوانی و آغاز بلوغ، شروع می شود. دلیل سلولیت افزایش تجمع چربی زیر پوستی است؛ به طوری که قسمتی از پوست برآمده می شود و سایر نواحی که به رشته های نگهدارنده ی پوستی متصل هستند، بر سر جایشان باقی می مانند. در نتیجه پوست ناهموار شده و دارای برآمدگی های ریز و درشت می شود. سلولیت در ابتدا شاید چندان آشکار نباشد؛ اما به مرور زمان و با افزایش سن، پوست نازک تر شده و این عارضه، نمود بصری بیشتری پیدا می کند.

سلولیت

توجه باید توجه داشت که افزایش سن تنها عامل مؤثر در بروز سلولیت نیست. عوامل دیگری همچون اضافه وزن و چاقی، عوامل ژنتیکی و ارثی، عدم ورزش و سبک زندگی کم تحرک و البته رژیم غذایی نامناسب نیز در بروز این معضل دخیل هستند. از آنجایی که مقدار استروژن موجود در بدن نیز از دیگر عوامل ابتلا به سلولیت است، طبیعی است که این مشکل در زنان، بسیار شایع تر از مردان باشد.

علائم سلولیت

علائم سلولیت چندان پیچیده نیست و هر کسی می تواند به راحتی آن را تشخیص دهد. به زبان ساده، وقتی فرد به سلولیت دچار است، سطح پوست او پر خواهد شد از ناهمواری، برآمدگی و فرورفتگی. به عبارت دیگر، سطح پوست به نوعی موجدار می شود و به سطح پوست پرتقال شباهت پیدا می کند. بسته به نوع سلولیت، میزان و عمق این برآمدگی ها نیز متفاوت خواهد بود. در سلولیت سبک و خفیف، این علائم را تنها با کشیدن و فشار دادن پوست می توان دید.

انواع سلولیت

در زبان عامه، مردم سلولیت را «عارضه ی پوست پرتقالی» یا «پوست حفره پنیری» نیز می نامند. این عارضه، در زنان بسیار شایع تر است. بد نیست بدانید که سلولیت در مراحل خفیف و ابتدایی آن، تنها ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما با پیشرفت، این عارضه با درد نیز همراه خواهد بود.

به صورت کلی، سلولیت را به سه مرحله تقسیم بندی می کنند:

۱- سلولیت سبک (Soft Cellulite)

سلولیت سبک یا ملایم، تنها به صورت افتادگی یا ناهمواری سطح پوست در نواحی بازو، ران و کفل باسن بروز پیدا می کند. دلیلش نیز این است که تجمع چربی در این نواحی نسبت به سایر نواحی بیشتر است. سلولیت سبک را با عنوان سلولیت فلاسیدی نیز می شناسند. این نوع از سلولیت، در اثر تجمع غیرطبیعی و غیرمتعادل در نواحی نام برده، به وجود می آید. به علاوه، زمانی که دراز کشیده باشید نیز آشکارتر خواهد بود. این نوع از سلولیت دردی به همراه ندارد و وقتی که لمسش کنید، حالتی ژله ای و لرزان دارد. به نظر متخصصان، بهترین راه برای از بین بردن این نوع از سلولیت، تغییر رژیم غذایی و ورزش روزانه است. به صورت کلی، تغییر سبک زندگی و سالم زندگی کردن، اولین قدم برای از بین بردن نشانه های ظاهری سلولیت خواهد بود.

۲- سلولیت سخت (Hard Cellulite)

سلولیت نوع دوم را با عنوان سلولیت سخت می شناسند و می توان گفت که به نسبت، نوع شدیدتری از این عارضه به حساب می آید. این نوع، حتی در زنانی که وزن مناسبی دارند و دچار چاقی موضعی نیستند نیز رخ خواهد داد. ممکن است لمس و دست زدن به سلولیت نوع دوم، با اندکی درد نیز همراه باشد. برای تشخیص این نوع، تنها کافی است که نگاهی به پوست نواحی ران و کفل بیندازید. اگر ناهمواری ها و برآمدگی ها عمیق تر از حد معمول سلولیت بودند، شما به نوع دوم آن دچار هستید. این نوع از سلولیت دقیقاً شبیه به پوست پرتقال است.

همانطور که گفتیم، این نوع از سلولیت با درد همراه است. اگر درد آن رفته رفته افزایش یافت و باعث ناراحتی شما شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و آن را درمان نمایید؛ زیرا این تازه ابتدای معضلات است. هر چقدر که زودتر دست به کار شوید، زودتر هم از شر این عارضه خلاص خواهید شد. در نهایت، لازم است بدانید که این نوع از سلولیت را نمی توان با ورزش و رژیم غذایی درمان کرد.

۳- سلولیت اِدِماتیک (Edematous Cellulite)

این نوع سلولیت، شدیدترین نوع آن است. علت اصلی بروز این نوع را عدم جریان مناسب خون دانسته اند. سلولیت ادماتیک بسیار دردناک است و حتی نشستن را برای افراد سخت می کند. این نوع، معمولاً در نواحی زانوها و ران نمایان می شود. در بعضی اوقات در نواحی تحتانی پا نیز قابل مشاهده است. این نوع از سلولیت در موارد پیشرفته، حتی فرم و شکل طبیعی پا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آماس و ورم به همراه دارد و البته بسیار دردناک است؛ اما گذشته از علائم بالا، این نوع، بسیار نادر است و در اکثر مواقع، در زنان میانسال رخ می دهد.

درمان سلولیت ادماتیک بسیار سخت و پیچیده است. پزشکان متخصص برای درمان این نوع، همواره پیشنهاد می کنند که جریان خون را به نحوی در نواحی یاد شده، بالا ببریم یا اینکه ممکن است برای درمان آن، از روش زهکشی لنفاوی (lymphatic drainage) استفاده نمایند.

روش های درمانی سلولیت

درمان سلولیت، بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. پیدا کردن بهترین نوع درمان، خود روندی جداگانه دارد و باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد. بعضی از راهکارهایی که برای درمان سلولیت معرفی شده اند، دارای اعتبارهای لازم از مراجع بهداشتی هستند، درمانی قطعی به حساب می آیند و امتحانشان را پس داده اند؛ اما متأسفانه هیچ کدام دائمی نیستند.

اکثر درمان های معرفی شده برای سلولیت، هر کدام برای هدف خاصی تجویز می شوند و بیشترشان برای از بین بردن نشانه های ظاهری این عارضه است. از درمان های رایج سلولیت، می توان موارد زیر را نام برد:

صوت درمانی (Acoustic wave therapy)

این نوع روش، یکی از تکنیک های غیرتهاجمی برای درمان سلولیت است که با استفاده از انرژی امواج صوتی، سعی در بهبود و افزایش جریان خون دارد. به علاوه، به افزایش کشش سطح پوست نیز کمک می کند.

کربوکسی تراپی (Carboxytherapy)

این نوع روش درمانی، بیشتر برای از بین بردن علائم ظاهری سلولیت به کار می رود. به این صورت که با تزریق گاز کربن دی اکسید به زیر پوست، به برطرف کردن ناهمواری های آن، کمک می کنند.

استفاده از پماد و کرم رفع سلولیت

این روش درمانی جزو همان روش های موقتی است که پیشتر بدان اشاره کردیم. این روش تنها برای از بین بردن علائم ظاهری سلولیت کاربرد دارد و چندان به درمان آن کمکی نمی کند. کرم هایی که در آن ها ترکیبات کافئین وجود دارد، در دی هیدراته کردن سلول های چربی مؤثر هستند و کرم هایی که ترکیبات رتینول دارند، می توانند به سفت شدن پوست کمک کنند.

پماد رتینول برای درمان سلولیت بسیار مؤثر است.

کرایولیپولیز (Cryolipolysis)

این روش از دیگر روش های درمان سلولیت به شمار می رود و البته یکی از روش های تأیید شده از طرف مراجع بهداشتی (مثلاً FDA) نیز است. در این روش، با استفاده از سرما، سلول های چربی زیر پوست را فریز می کنند و به از بین بردن سلولیت، اقدام می کنند. این روش، یک تکنیک غیرتهاجمی است و ممکن است اخذ نتیجه ی نهایی، چندین دوره و چند ماه به طول بینجامد.

اندرمولوژی (Endermologie)

در اندرمولوژی معمولاً به کمک ماساژ، به رفع و درمان سلولیت می پردازند. این روش، یک روش برای لاغری موضعی نیز به شما می رود. در این روش، با استفاده از ماساژهای محکم و شدید و با استفاده از ابزارهای مکنده به رفع برآمدگی ها و ناهمواری های سطح پوست کمک می کنند. البته باید توجه داشت که این درمان طولانی بوده و البته تأثیر آن نیز موقتی است.

درمان سلولیت ران با لیزر

درمان سلولیت با استفاده از لیزر به ویژه سلولیت های ران، یک درمان نیمه تهاجمی به حساب می آید. در این روش با استفاده از امواج خفیف لیزر، نسبت به سفت کردن و یا ضخیم کردن پوست اقدام می کنند. در این روش پزشک، پوست را بی حس کرده و دستگاه مخصوص را به زیر وارد می کند، سپس با قطع کردن فیبروزها و رشته ها و البته از بین بردن چربی ها به کمک امواج، به رفع سلولیت می پردازد.

میکرودرم اَبریژن (Microdermabrasion)

این روش صرفاً باید توسط پزشک پوست انجام شود. در این روش، کریستال های بسیار ریزی بر روی پوست اسپری شده و به کمک دستگاه مخصوص، به نوعی سطح پوست را تراش می دهند. این روش برای متعادل سازی رنگ پوست به کار می رود؛ اما می تواند برای برطرف کردن سلولیت نیز مؤثر باشد.

لیپوساکشن فراصوت (Ultrasonic liposculpting)

در این روش، با استفاده از امواج فراصوت، بافت های چربی مورد هدف قرارگرفته و از بین می روند. در نتیجه علائم سلولیت نیز کاهش می یابد.

سابسیژن (Subcision)

در این روش، سوزن های مخصوص وارد زیر سطح پوست می شود، به کمک این سوزن ها چربی ها برداشته می شود و در نتیجه نشانه های ظاهری سلولیت تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند. این روش نیز موقتی به حساب می آید؛ اما اثرات آن تا دو سال باقی خواهد ماند.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

عوارض ابتلا به سلولیت

در موارد نادر، عوارض جدی ایجاد می شود. این موارد عبارتند از:

درمان بیماری های پوستی، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و تزریق چربی، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بیماری های روده چه اثری روی پوست دارند ؟

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

تأثیر دستگاه آی پی ال در درمان جای جوش

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

خدمات کلینیک سکس تراپی دکتر صالحی در اصفهان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

زمان سونوگرافی های غربالگری بارداری

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

آیا بزرگ شدن مغز فقط در دوران جنینی و کودکی رخ میدهد

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

آدنوزیس پستان چیست؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

چرا مژه ها می ریزند؟علل اصلی ریزش مژه ها

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

PRP (پی آر پی) مو چیست؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت