دکتر سعید ملایری - شنوایی شناسی

درمان گرفتگی گوش در خانه

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]آدرس وب سایت : www.samakonline.ir
آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386 تلفن مطب : 66845959 - 021

آیا تا بحال دچار گرفتگی گوش شده اید؟ در بیشتر موارد در این صورت کاری نمی توانید انجام دهید چون به انسداد گوش و پرده گوش برمی گردد.

جرم گوش

گرفتگی گوش چیست و چگونه می توان را درمان کرد؟ برای درمان گرفتگی گوش روش های خانگی وجود دارد که کمک شایانی به رفع و درمان گرفتگی گوش می کند.

علائم گرفتگی گوش شامل کاهش ظرفیت شنیداری، احساس کیپی در گوش، صدای باد درون گوش و احساس تجمع مایع درون گوش است. این اتفاق زمانی رخ می دهد، که میانه گوش تحت فشار جو بیرونی گوش قرار بگیرد.عوامل رایجی که باعث گرفتگی گوش می شود، شامل تفاوت فشار در میانه گوش، سر و مشکلات سینوس که در هر سنی رخ می دهد است، اما بیشتر در میان کودکان بویژه به هنگام سرماخوردگی رایج است علاوه بر آزار دهنده بودن، کاملا دردناک است. مهم است که در ابتدا آن را درمان کنید. درمانهای طبیعی بسیاری وجود دارد که می توانید به کار گیرید.

رایج ترین علل گرفتگی گوش عبارت است از:

گوش هواپیمایی:

این مورد زمانی رخ می دهد که گوش در اثر تغییر فشار هوا کیپ می شود. مانند اتفاقی که زمان فرود یا بلند شدن هواپیما رخ می دهد.

عفونت گوش:

وقتی مایع و ویروس و باکتری در گوش جمع شود، باعث گرفتگی گوش می شود. مردم غالبا عفونت گوش یا سایر بیماری هایی که در گوش ایجاد می شود را تجربه می کنند.

فشار جرم گوش:

جرم گوش اضافی سبب انسداد کانال گوش میشود.

شی خارجی در گوش:

گاهی اوقات وسیله های کوچکی که برای پاکسازی گوش استفاده می کنید، مانند پنبه در گوش گیر می کند. کودکان ممکن است اشیای خارجی را درون گوش خود کنند.

گوش شناگر:

وقتی گوش شخصی در معرض آب است و آب در گوش جمع می شود، سبب عفونت می شود، به همین دلیل شناگران اکثرا این را تجربه میکنند. همانطور که در مطلب قبلی کامل توضیح داده شد باید گوش خود را خشک و به دور از رطوبت نگه داشت.

1-خنثی کردن کمبود فشار هوا با باد کردن لپ ها و بینی :

شما می توانید بوسیله این کار از شر گرفتگی گوش خلاص شوید زیرا درد را تسکین می دهد. دهانتان را ببندید و با انگشتتان سوراخ دماغتان را بگیرید و نفس عمیق بکشید اگر بتوانید این کار را درست انجام دهید آن را تکرار کنید.

باد کردن لپ ها و بینی

تذکر:بینی را محکم نگیرید که به گوش آسیب میزند.

2- روغن زیتون برای درمان گرفتگی گوش:

اگر جرم درون گوش جمع شده است، از روغن زیتون استفاده کنید که به نرمی جرم گوش و رفع آن کمک می کند.

درمان خانگی گوش درد-روغن زیتون

توصیات:

به آرامی مقداری روغن زیتون را گرم کنید.

از یک قطره چکان برای ریختن روغن درون گوش استفاده کنید برای نرم شدن جرم گوش بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس سر خود را به طرفین خم کرده تا روغن به همراه جرم از گوشتان خارج شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا به اندام بدن آسیب نزند.

3- الکل و سرکه سیب برای درمان گرفتگی گوش :

برای نابودی هر نوع عفونت باکتری که سبب گرفتگی گوش می شود، از ترکیب الکل و سرکه سیب استفاده کنید. میزان معینی از الکل و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید، بر یک سمت دراز بکشید و از قطره چکان برای ریختن مواد درون گوش استفاده کنید.

درمان عفونت گوش با سرکه سیب

برای اینکه مواد نریزد یک پنبه را درون گوش قرار داده و سر خود را بلند نکنید بگذارید 5تا10 دقیقه باقی بماند، سپس آن را خارج کنید ؛ اگر گوش دیگر هم کیپ شده، همین کار را با آن تکرار کنید.

4. روغن درخت چای برای درمان گرفتگی گوش :

روغن درخت چای در درمان عفونت گوش بکار میرود که خاصیت ضدباکتری وضدالتهابی دارد و چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک در مورد آن گفته ایم بهترین درمان است که علیه عفونت سینوس وسایر مقاومت ها مقابله می کند.

درمان عفونت گوش با زنجیل

موارد مورد نیاز :

روغن درخت چای

چند قطره آب جوش

یک لیوان

درلیوان آب جوش، روغن درخت چای اضافه کنید، سپس سرخودرا برروی لیوان گرفته تا بخار آن وارد گوشتان شود .

اینکار باعث تسکین فوری درد میشود.

5. درمان گرفتگی گوش برای روغن سیر:

سیر برای درمان عفونت گوش ازقرن ها پیش بکارمیرود وخاصیت ضدباکتری دارد که به گرفتگی وفشارگوش که دراثرجرم اضافی ایجادشده، کمک می کند.

درمان عفونت گوش با سیر

مواد مورد نیاز :

سیر2عدد

روغن زیتون 1 یا 2 قاشق

دوحبه سیرله شده را با روغن زیتون روی حرارت گرم کنید.

اجازه دهید تا خنک شود سپس دوتا3قطره ازآن را درون گوش خود بریزی،د پس از1دقیقه گوش خود را تخلیه کنید.

موارد زیر را برای نتیجه بهتر دنبال کنید.

مواد مورد نیاز:

4تا 7حبه سیر

یک لیوان آب

1/2 قاشق چایخوری نمک

پوست سیررا گرفته، آن را له کرده ودرون لیوان آب بیاندازید وبه مدت 15دقیقه روی حرارت بگذارید سپس نمک را به آن اضافه کنید بعد ازآن پارچه ای تمیز را آغشته به آن کنید وبه صورت کمپرس درمقابل گوشتان برای چنددقیقه قراردهید دو یا3بار درروز اینکار راتکرارکنید.

نمک، مایه یا آب موجود درگوش را به خود جذب می کند وبا عفونت مبارزه میکند.

6. گلیسیرین برای درمان گرفتگی گوش:

مواد مورد نیاز:

چند قطره گلیسیرین،

½ فنجان آب گرم

گلیسیرین برای درمان گرفتگی گوش

گلیسیرین را درون آب گرم بریزید، سپس 2 یا 3 قطره ازآن را داخل گوشتان کنید. بگذارید 10دقیقه بماند سپس گوش خودرا تخلیه کنید.

7. برگ ریحان برای درمان گرفتگی گوش:

برگ ریحان دارای خاصیت ضدباکتری است وبه تسکین گرفتگی گوش دراثرعفونت سینوس کمک میکند، درد را تسکین داده وحس خنکی میدهد.

درمان عفونت گوش با زنجیل

مواد مورد نیاز:

5 تا 6 عدد برگ ریحان

یک تکه پنبه

برگ ریحان را خرد کرده واب آن را بگیرید و پنبه را آغشته به آب آن کنید سپس آن را به گوش خود بزنید، اما مراقب باشید که آب ریحان را به پرده گوش خود نزدیک نکنید ،زیرا به آن صدمه میزند.

2 بار در روز اینکار را تکرار کنید.

8. درمان گرفتگی گوش با کمپرس آب گرم:

کمپرس آب گرم، درمان طبیعی برای گرفتگی گوش و سینوس است و گرمای آن باعث تسکین درد می شود. پارچه ای را درون آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی گوش قرار دهید.

درمان عفونت گوش با کمپرس

9. بخار برای درمان گرفتگی گوش:

آسان ترین روش برای خلاصی از گرفتگی گوش ناشی از سرماست. بخار باعث باز شدن گوش می شود. آب داغ را درون کاسه ای بزرگ بریزید و چند قطره روغن درخت چای یا اسطوخودوس را به آن اضافه کنید، سر خود را با حوله ای بپوشانید و بخار آن را وارد گوش خود کنید، تا باز شود.

بخار برای درمان گرفتگی گوش

به مدت 10 دقیقه دوش آب گرم بگیرید.

10. آب اکسیژنه برای درمان گرفتگی گوش:

با استفاده از یک قطره چکان، دو قطره سه درصدی از آب اکسیژنه را درون گوش خود بریزید و ده دقیقه صبر کنید، سپس سر خود را کج کرده تا مواد خارج شود.

درمان عفونت گوش با آب اکسیژنه

تذکر:

مقدار زیاد آب اکسیژنه سبب آسیب رساندن به گوش میشود.

11 . آب گرم برای درمان گرفتگی گوش:

با استفاده از یک سرنگ، آب گرم را داخل گوش خود کنید و سر خود را تکان دهید تا آب خارج شود. 10دقیقه صبر کنید سپس این کار را با گوش دیگر تکرار کنید.

آب گرم برای درمان گرفتگی گوش

12. رفع گرفتگی گوش با خمیازه کشیدن:

خمیازه، فشار هوا را از گوش خارج می کند و به فعالیت ماهیچه ها کمک می کند. دهان خود را به آرامی باز کنید تا هوا را استشمام کنید و این کار را مجددا تکرار کنید.

رفع گرفتگی گوش با خمیازه کشیدن

13- آدامس جویدن برای درمان گرفتگی گوش:

این کار تیوب گوشتان را باز می کند. فشار اضافی جرم در گوش را تسکین می دهد و سبب باز شدن گوش می شود، اگر پس از این کار احساس درد یا گرفتگی گوش کردید، سریعا نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروید .

درمان عفونت گوش با زنجیل

14. درمان گرفتگی گوش با غرغره کردن:

با آب گرم و نمک غرغره کنید. یک قاشق نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و 15تا 30ثانیه غرغره کنید. این کار را تکرار کنید تا از شر گرفتگی گوش خلاص شوید.

درمان گرفتگی گوش با غرغره کردن

1-نرم کردن جرم گوش:

جرم گوش به طور طبیعی وسخت در گوش جمع می شود. ریختن چند قطره روغن بچه، گلیسیرین، روغن معدنی در حد دو سه قطره در گوش به نرمی جرم گوش و باز شدن آن کمک می کند.

2- تزریق گوش:

سرنگ تزریق گوش را از داروخانه تهیه کرده یا نزد پزشک بروید. پس از 15تا30 دقیقه از تزریق گوش، آبی را که به دمای محیط رسیده وارد گوش خود کنید، نباید آب را عمیقا وارد گوش کنید که به پرده گوش آسیب بزند.

3- روشهای انفعالی برای درمان گرفتگی گوش:

این روش شامل نوشیدن آب، جویدن آدامس و خمیازه کشیدن است.

4- سوراخ های گوش:

دستگاهی طراحی شده که با وجود فیلترهای خاص، جریان و فشار هوا را درون گوش می کند، این دستگاه موثر عمل می کند.

5- گرفتن گوش:

بهتر است زمانیکه در معرض فشار جریان هوا قرار دارید ،گوش خود را با وسیله ای بپوشانید تا هوا وارد گوشتان نشود. بویژه یک ساعت قبل از پرواز این کار را انجام دهید. این رایج ترین کارد برای مشکلات فشار گوش است.

6- آمادگی های تجاری:

بسیاری از داروخانه ها، پکیج قطره گوش را می فروشند که برای رفع جرم از گوش طراحی شده اند. علاوه بر این، شخص می تواند از خشک کن یا حوله بعد از اینکه در معرض آب قرار گرفت استفاده کند ،تا گوشش خشک شود.

زدن محافظ گوش به هنگام شنا یا حمام به کاهش خطر ورود آب به گوش کمک می کند. وقتی نزد پزشک می روید، علل متفاوت گرفتگی گوش، نیازمند درمانهای متفاوت است در بسیاری از موارد بهتر است که پیش دکتر بروید تا گوش شما را باز کند.

گاهی اوقات شخص با درمان خانگی، ناخواسته به خودش آسیب می زند. اگر گرفتگی گوش درخانه به آسانی حل نشد ، شخص باید نزد پزشک متخصص برود.

علل خارش گوش_موسسه نیوشا

مخصوصا اگر علائم زیر را داشته باشد :

تب بالای 101 درجه فارنهایت در بزرگسالان، درد متوسط تاشدید گوش وبدتر شدن آن، بطوریکه گوش خونی شود یا با تغییرات شدید شنیداری همراه باشد.

پزشکتان درمورد عوامل زیر سوالاتی را ازشما میپرسد:

شخص چه راهکارهای خانگی را به کارگرفته است، چه چیزی باعث بدتر یا بهترشدن علائم میشود. او با ابزاری مخصوص که اتوسکوپ نامیده میشود، گوش را معاینه میکند و این وسیله برای داخل شدن درون گوش طراحی شده تا به پزشک کمک کند که درون گوش را به وضوح مشاهده کند.

اگرگوش دچار عفونت شده باشد، او برای کاهش باکتری درون گوش، آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

جلوگیری از گرفتگی گوش:

متاسفانه روش های شناخته شده ای برای جلوگیری از ایجاد جرم گوش که سبب گرفتگی گوش میشود، وجود ندارد پس آنطور که اشاره کرده بودیم افراد میتوانند برای پاکسازی گوش خود هر 6یا12ماه نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروند.

قارچ گوش

کپک گوش-موسسه نیوشا

بایدها و نبایدها برای گرفتگی گوش

1.بایدها :

سرتان را تا جایی که می توانید بالا بگیرید مخصوصا زمانیکه خواب هستید. غالبا گوش خود را تمیز کنید و ازپارچه ای نرم وتمیز برای خشک کردن گوش خود پس ازحمام استفاده کنید. در محیط معتدل بمانید نه گرم ونه سرد.

2. نبایدها:

الکل و غذاهای نمکی وشور، کافئین وتنباکو مصرف نکنید.

اشیای تیز مانند ناخن انگشت را داخل گوشتان نکنید.

گوش خود را در معرض دمای زیاد قرارندهید.

مواد درحال جوش را به گوش خود نزدیک نکنید.

سریع حرکت نکنید.

سرتان را سریعا تکان ندهید.

منبع: سایت زنهار


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علايم و نشانه ها ی شوره سر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

فرق بین صابون و پاک کننده چیست

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

کمر درد بهبود نیافته بعد از جراحی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

کرایوتراپی و نحوه درمان

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

۱۳ نکته برای بهبود کمردرد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

برای کاهش موهای زیر پوستی چه کنیم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

علل علائم و روشهای درمان جوش چرکی و دردناک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت