دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان درد دنبالچه با ورزش

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

این مشکل یکی از ناراحت کننده ترین دردها بوده و میتواند ناتوان کننده باشد چراکه به دنبال نشستن، ایستادن طولانی مدت و در زمان برخاستن از حالت نشسته (کارهایی که در طی روز بارها انجام میدهیم) رخ دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد حتی در حین اجابت مزاج و رابطه ی جنسی هم میتواند وجود داشته باشد.این احساس ناراحتی از طیفی به صورت درد بسیار شدید، درد مبهم و یا دردی که به بالا یا پایین تیر میکشد میتواند متفاوت باشد.

درد در استخوان دنبالچه با روشهای متعددی درکلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان درمان میشود. جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

درد دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه (آخرین استخوان ستون فقرات ) رخ میدهد. این درد در صورت آسیب دیدن استخوان دنبالچه و یا کشیدگی ماهیچه ها و رباط های اطراف آن رخ میدهد. در بیشتر مواقع این درد به طور خود به خود پس از چند هفته یا ماه بهبود مییابد اما گاهی طولانی و جدی میشود به نحوی که فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار میدهد.در صورتی که آسیب و درد دنبالچه پس از چند هفته بهبود پیدا نکرد میبایست به جستجوی راه حل مناسب پرداخت. در موارد زیر پیشنهاد می شود حتما به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کرد:

آناتومی استخوان دنبالچه

استخوان دنبالچه محل اتصال عضلات، تاندون ها و لیگامان های مختلف است. دنبالچه از 3، 4 یا 5 استخوان کوچک تشکیل شده که در انتهای ستون فقرات و در زیر استخوان ساکروم (استخوان مثلثی شکل که بین مفاصل ران قرار گرفته) جای گرفته است. درد دنبالچه خصوصا در میان زنان و افراد چاق شایع است. البته کسانی که به طور ناگهانی وزن کم می کنند هم خطر بیشتری برای ابتلا به درد دنبالچه دارند.

درمان درد دنبالچه با ورزش

علایم درد دنبالچه

علل بروز درد دنبالچه

علل مختلفی برای درد دنبالچه وجود دارد که برخی از آن ها شایع تر است.
شایع ترین علت درد دنبالچه، تروما (ضربه) است. این ضربه می تواند به صورت محکم و مستقیم وارد شده و یا در نتیجه ی ضربات تکراری باشد.

درد دنبالچه ممکن است به دنبال افتادن به سمت عقب بر روی باسن و یا به اشکال دیگری باشد که به استخوان و لیگامان ها آسیب برساند. شدت آسیب می تواند از یک کوفتگی استخوان تا شکستگی واضح دنبالچه متفاوت باشد.
علاوه بر آن فعالیت هایی مانند اسب سواری یا دوچرخه سواری می تواند خطر ابتلا به درد دنبالچه را به دلیل ایجاد فشارهای مکرر یا تماس طولانی مدت در ناحیه ی نشیمنگاه، افزایش دهد. به همین دلیل نشستن ساده بر روی سطح سفت در طول رانندگی طولانی یا پروازهای هوایی و یا قطار ممکن است عامل درد دنبالچه باشد.
از آنجا که استخوان دنبالچه محل اتصال تعداد زیادی از عضلات و لیگامان هاست، هرگونه ترومایی که باعث کشیدگی عضلات کف لگن شده یا التهاب لیگامان ها می تواند منجر به درد دنبالچه شود.

زایمان طبیعی خصوصا زمانی که زایمان سخت بوده و با وسایل کمکی (فورسپس) انجام شده باشد، به دلیل فشار وارده بر ناحیه ی دنبالچه توسط سر بچه، می تواند عامل درد دنبالچه باشد.
معمولا در این موارد، درد به دنبال کوفتگی استخوان یا کشیدگی تاندون بوده و در موارد کمی می تواند شکستگی استخوان دنبالچه رخ دهد.

مانند سایر مفاصل بدن، با افزایش سن و یا حرکات تکراری، ساییدگی مفاصل در استخوان دنبالچه که آرتروز نامیده می شود، می تواند رخ دهد.

همانطور که قبلا اشاره شد هر فرد می تواند تعداد متفاوتی استخوان دنبالچه داشته باشد. افرادی که تعداد استخوان بیشتری داشته باشند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علاوه بر این برخی افراد یک خار استخوانی (اسپور) دارند که در انتهای دنبالچه قرار گرفته است. این خار استخوانی می تواند محل نشیمنگاه را در حین نشستن آزار دهد.

یک کلافه ای از عصب ها به نام گانگلیون ایمپار در قسمت جلویی و بالایی استخوان دنبالچه قرار گرفته اند. فعالیت بیش از حد و یا تحریک این عصب ها ممکن است منجر به درد مزمن دنبالچه شود.

  1. از آنجا که استخوان دنبالچه محلی برای اتصال لایه ی عمقی عضلات کف لگن (که لواتور آنی نامیده می شوند) می باشد؛ اسپاسم عضلات و تحریک آن ها می تواند درد ایجاد کند که اغلب در ناحیه ی دنبالچه و کمی بالاتر از مقعد احساس می شود.
  2. علل نادر: پزشک شما ممکن است این علل نادر را هم در نظر بگیرد و در پی رد کردن این تشخیص ها باشد، برای همین ویزیت و معاینه ی پزشک مهم است.
  3. سرطان: در موارد نادر، تومورهای بدخیم که به استخوان دنبالچه دست اندازی (متاستاز) می کنند (مانند سرطان های پروستات، تخمدان، دهانه رحم و یا روده ی بزرگ) می تواند منشا درد دنبالچه باشد. نادرتر از موارد قبل، خود استخوان دنبالچه هم ممکن است به صورت اولیه دچار نوعی سرطان استخوانی شود.
  4. عفونت: عفونت های حوالی ناحیه ی دنبالچه مانند کیست پیلونیدال می تواند منجر به تورم و درد بر روی دنبالچه و همچنین همراه با قرمزی، گرمی و خروج ترشحات چرکی باشد.

نشانه های آسیب و درد دنبالچه

نشانه اصلی، احساس درد در نواحی بالای لگن است. این درد ممکن است:

درمان درد دنبالچه با ورزش

تمرین1:

یکی از روش های دیگر درمان درد دنبالچه از طریق انجام بعضی از تمرین های شکمی است. تمرین های ناحیه شکم می تواند با دراز کشیدن بر روی پشت به صورت منظم انجام شود. در این حالت لازم است زانوهای شما در حالت خم قرار گرفته و سپس عضلات شکمی منقبض شوند. در ادامه لازم است انقباض عضلات برای یک ثانیه حفظ شده و سپس عضلات آزاد شوند.

تمرین 2:

حرکت اسکات بی وزنی می تواند به تقویت بعضی عضلات کمک کرده و وضعیت آن ها را در حالت متعادل قرار دهد. تکرار این حرکت ورزشی می تواند به کاهش یا تسکین درد در ناحیه دنبالچه کمک موثر کند.

تمرین 3:

اگر شما از درد در ناحیه دنبالچه رنج می برید، انجام بعضی از تمرین های کششی روی کمر در هنگام دراز کشیدن یا بر روی دستان در حالتی که زانوها در حالت بی وزنی (حرکت بدون فشار) قرار داشته باشند و این حرکت ها با دقت زیاد توسط فرد انجام شود، می تواند مفید و سودمند باشد. در حقیقت فشار وارد شده به خاطر جاذبه یک فشار ثابت است و در عمل باعث کشیدگی مداوم و فشرده شدن مهره های ستون فقرات به یکدیگر می شود.

تمرین 4:

این حرکت های ورزشی یک راهکار ایده آل برای فعال کردن بعضی از عضلات مهم تثبیت کننده وضعیت لگن و ران است و نقش بسیار با اهمیت در کاهش درد در ناحیه پایین کمر و دنبالچه دارد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تمرین 5:

تقویت عضلات ستون فقرات با ورزش های کششی اکستنشن در حالی که دمر خوابیدید می توانید ارام روی دستانتان سر و سینه خود را بلند کنید 20 ثانیه در این وضع بمانید و سپس ارام به حالت اولیه برگردید و این حرکت را 10 با تکرار کنید.لازم به یاد آوری است تمام ورزش های بالا را تا 20 ثانیه در وضعیت جدید قرار بگیرید سپس به حلت اولیه برگردید و این حرکات را 10 با تکرار کنید.

تمرین 6:ورزش های کالم شل

ورزش های کالم شل نیز از طریق تقویت عضلات استابیلایزور کف گن در کاهش درد دنبالچه و لگن موثرند.

تمرین 7:تردمیل

کار پر زحمت دیگری که تعداد کمی از بیماران آنرا انجام می دهند استفاده از تردمیل می باشد که به طور منظم چندین دقیقه در روز برای یک دوره منظم پیاده روی روزانه در روی تردمیل دارند که این ورزش نیز در تسکین درد دنبالچه و لگن کمک موثری می کند.

تمرین 8: کشش همسترینگ

پوزیشن های یوگا فرم های عمومی یوگا نیز در درمان دردهای دنبالچه و لگنی مفید می باشد. به خصوص پوزیشن های Shalabasana یا ملخ و پل زدن روی کمر و لگن کمک قابل توجهی در تسکین درد دنبالچه و لگن خواهد کرد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، با استفاده از روشهایی مانند کایروپراکتیک ، تزریق اپیدورال ، فیزیوتراپی و ... می توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد یا درمان نمود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

در چه مواردی از تزریق ژل استفاده میشود؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

چالش سی روز دیسیپلین اصول کاهش وزن (14)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بهترین و موثرترین داروهای درمان کمردرد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

پیرچشمی

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

ماندگاری کاشت ابرو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

حقایقی در مورد ریزش سکه ای مو

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

مراقبت از مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

بیماری فیبروکیستیک پستان

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت