آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

تشخیص و علائم شکستگی استخوان ساق پا

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

استخوان ساق پا یا درشت نی استخوان بلندی است که در قسمت پایینی ساق پا بین زانو و پا واقع شده است. شکستگی استخوان ساق پا یا درشت نی شایع است و معمولاً در اثر آسیب یا فشار مکرر روی آن ایجاد می شود. در برخی موارد، تنها علامت شکستگی جزئی، درد در ساق پا هنگام راه رفتن است. در موارد شدیدتر، استخوان درشت نی احتمال دارد از طریق پوست بیرون زده باشد. زمان بهبود و ترمیم شکستگی های استخوان ساق پا متفاوت است و بستگی به نوع و شدت شکستگی دارد. تشخیص قطعی این شکستگی ها با استفاده از رادیوگرافی ساده صورت میگیرد. رادیوگرافی میتواند شکل شکستگی و میزان جابجایی را نشان دهد. رادیوگرافی در منزل، یکی از خدمات تخصصی پزشکی در منزل است که هرروز بر میزان تقاضای آن افزوده می شود و دیگر نیازی نیست بیمار در بیمارستان یا در کلینیک های عکس برداری حضوریابد و کل فرآیند رادیوگرافی توسط متخصصین، در منزل بیمار انجام می شود.

گروه خدمات درمانی در منزل امید ارائه دهنده خدمات شبانه روزی رادیولوژی و رادیوگرافی در منزل به شهروندان کرج و تهران (در همه مناطق 22 گانه و می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 021-91016923 در 24 ساعت شبانه روز اقدام فرمایید.ر

علل شکستگی ساق پا

استخوان های بلند بدن بسیار مقاوم هستند؛ ولی در بعضی موارد ممکن است شخص دچار شکستگی شود. این موارد عبارتند از:

علائم شکستگی استخوان ساق پا

مهمترین علامت این شکستگی درد در ناحیه ساق است. درد با فشار به محل شکستگی و یا حرکت دادن محل شکستگی بیشتر میشود. بیمار قادر به راه رفتن با پای شکسته نیست. ساق متورم شده و ممکن است به علت جابجا شدن قطعات شکستگی ساق تغییر شکل بدهد. اگر شکستگی باز باشد زخم پوستی دیده میشود و ممکن است لبه استخوان های شکسته شده از درون زخم دیده شوند.

انواع شکستگی ساق پا

انواع شکستگی های درشت نی (تیبیا) عبارتند از:

شکستگی های پایدار

شکستگی های پایدار به ترک های روی استخوان می گویند که بیشتر سطح استخوان را سالم باقی گذاشته و جابجا نمی کند. در طول دوران نقاهت، بخش های شکسته درشت نی (تیبیا) در یک ردیف قرار گرفته و از جای خود جابجا نمی شوند. به این نوع شکستگی، شکستگی های بدون جابجایی نیز می گویند.

شکستگی با جابجایی

در شکستگی با جابجایی، شکستگی استخوان باعث جابجا شدن استخوان می شود و دیگر استخوان یکپارچه و در یک امتداد نخواهد بود. در اغلب موارد برای ترمیم این نوع از شکستگی و بازگرداندن استخوان در یک امتداد نیاز به جراحی است.

شکستگی فشاری

شکستگی فشاری یا شکستگی های مویی یکی از مصدومیت های شایع در اثر استفاده بیش از حد از استخوان هستند. این نوع شکستگی، ترک های کوچک و باریک روی استخوان ایجاد می کند.

شکستگی مارپیچی

وقتی یک حرکت چرخشی باعث شکستگی استخوان شود، ممکن است شکستگی از نوع شکستگی مارپیچی باشد.

شکستگی خرد شده

زمانی که شکستگی باعث شود استخوان به سه تکه یا بیشتر تقسیم شود، شکستگی خرد شده رخ داده است.

عوارض شکستگی استخوان ساق پا

از عوارض بسیار مهم این شکستگی سندروم کمپارتمان است که به علت خونریزی و تورم شدید ساق ایجاد شده و میتواند موجب عواقب جبران ناپذیری برای بیمار شود، بنابراین در هر بیماری که دچار شکستگی ساق شده است باید معاینات لازم برای رد یا اثبات این عارضه به عمل بیاید. احتمال آسیب به عروق و اعصاب ساق در این شکستگی ها وجود دارد.

تشخیص و علائم شکستگی استخوان ساق پا

مزایای رادیوگرافی در منزل

  1. کاهش خطرات ناشی از جابه جایی و انتقال بیمار به مراکز تصویربرداری
  2. انجام عکسبرداری در محیط امن و آرامبخش منزل
  3. حذف فرآیند انتقال بیمار به مراکز درمانی
  4. انجام رادیوگرافی در کوتاهترین زمان و دریافت گزارش بلافاصله بعد از انجام
  5. عدم تحمل خستگی و معطلی ناشی از ترافیک و صف انتظار در مراکز درمانی

تکنیک های رادیوگرافی ساق پا

رادیوگرافی ساده ساق را معمولاً از دو نما تهیه می کنند. یک نما رخ یا قدامی خلفی Anteroposterior یا به اختصار AP است که در آن اشعه ایکس از جلو به اندام تابانده شده و کاست رادیولوژی در پشت ساق قرار می گیرد و نمای دیگر نمای نیمرخ یا لترال Lateral یا به اختصار Lat است که در آن اشعه از خارج به ساق تابانده شده و کاست در سطح داخلی ساق گذاشته می شود. نکته مهم این است که در تمام مواردی که به دنبال ضربه تصویربرداری از استخوان های ساق انجام می شود باید از مفاصل مچ پا و زانو هم رادیوگرافی تهیه کرد.

آمادگی جهت رادیوگرافی ساق پا

نحوه رادیوگرافی ساق پا

پزشک رادیولوژیست از شما می خواهد که ابتدا بر روی تخت دراز بکشید به گونه ای که هیچگونه وسایل فلزی در نزدیکی شما وجود نداشته باشد. پس از اینکه پزشک، کلیشه مربوطه را در داخل باکس تصویر قرار داد، به سمت شما می آید تا موقعیت شما را به درستی با دستگاه بالای سرتان تنظیم نماید و از شما می خواهد هیچگونه تکان و جنب وجوشی از خود نداشته باشید تا عکس ها واضح عکسبرداری شود.

هزینه رادیوگرافی ساق پا در منزل

هزینه رادیوگرافی در منزل به تعداد اشعه ایکس و تعداد وسایل مورد نیاز برای عکاسی بستگی دارد.

عوارض رادیوگرافی ساق پا در منزل

  1. طبق اظهارات پزشکان مزیت حاصل از تشخیص صحیح بیشتر از خطرات آن است؛ اما با این حال هنوز چند نکته ایمنی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
  2. به دلیل اینکه رادیوگرافی که با اشعه در ارتباط است، برای زنان باردار خطرناک است و می تواند منجر به بروز ناهنجاری های جنین شود.
  3. قرار گرفتن در معرض اشعه زیاد می تواند منجر به سرطان شود؛ اما به طور کلی میزان آن در اشعه ایکس کم است. بزرگسالان در برابر اشعه ایکس حساسیت کمتری نسبت به کودکان دارند.

درمان شکستگی ساق پا

در طرح درمان، پزشک موارد مختلفی را در نظر می گیرد، از جمله:

درمان بدون جراحی برای بیمارانی تجویز می شود که:

درمان اولیه

اکثر مصدومیت ها در چند هفته اول باعث ورم می شوند. پزشک در ابتدا از آتل استفاده می کند تا بیمار راحت شده و از پای شکسته وی نیز حمایت کند. برخلاف گچ گیری، آتل را می توان شل و سفت کرد تا ورم پا کاملاً بی خطر فروکش کند. به محض از بین رفتن ورم، پزشک گزینه های درمانی را بررسی می کند.

گچ گیری و آتل بندی

پزشک با بستن گچ، پای شکسته را بدون حرکت نگاه می دارد تا بهبودی اولیه حاصل شود. پس از چند هفته، گچ را می توان با یک آتل فانکشنال از جنس پلاستیک همراه با بست، تعویض کرد. آتل حفاظت و حمایت کافی را برای پا ایجاد خواهد کرد تا زمانی که بهبودی کامل شود. می توان آتل را برای مسائل بهداشتی و همچنین فیزیوتراپی از پا خارج کرد.

درمان با جراحی

برای انواع خاصی از شکستگی جراحی توصیه می شود، از جمله:

  1. شکستگی های باز که باید به زخم رسیدگی شود.
  2. شکستگی هایی که با درمان های بدون جراحی ترمیم نیافته اند.
  3. شکستگی های خرد شده که تعداد استخوان های شکسته زیاد است و جابجا شده اند.

میله گذاری داخل استخوان (پلاک گذاری).

امروزه، روشی که بیشتر جراحان برای درمان شکستگی درشت نی (تیبیا) از آن بهره می گیرند میله گذاری داخل استخوان (پلاک گذاری) است. در این جراحی، یک میله فلزی مخصوص داخل بدنه درشت نی قرار داده می شود. این میله از محل شکستگی نیز رد می شود تا استخوان را به صورت یکپارچه و در یک راستا نگاه دارد. پیچ های داخل استخوانی در هر دو طرف میله به استخوان پیچ می شوند. این کار باعث می شود تا پیچ و استخوان تا حاصل شدن بهبودی کامل در جای درست خود بمانند. میله گذاری داخل استخوان (پلاک گذاری) یک نوع ثابت سازی مستحکم، ثابت و کامل است. میله ها معمولاً از جنس تیتانیوم هستند. انواع مختلفی از حیث طول و قطر در بین این میله ها وجود دارد که به بهترین نحو در استخوان درشت نی استفاده شوند. میله گذاری داخل استخوان (پلاک گذاری) برای درمان شکستگی ها کودکان و نوجوانان مناسب نیست؛ زیرا باید دقت زیادی نمود تا میله از صفحات رشد استخوان عبور نکند.

پیچ و پلاک (پلاتین)

در حین این جراحی، ابتدا تکه های استخوان در یک راستا قرار داده می شوند. سپس با استفاده از پلاک فلزی و پیچ به سطح بیرون استخوان وصل شده و تکه ها را در کنار هم نگاه می دارد. غالباً هنگامی از پیچ و پلاک (پلاتین) استفاده می شود که میله گذاری داخل استخوان (پلاک گذاری) امکان پذیر نیست، برای مثال شکستگی هایی که تا مفصل زانو یا قوزک پا ادامه دارند.

ثابت سازی خارجی

در این نوع جراحی، پین ها یا پیچ های فلزی از بالا و پایین محل شکستگی به داخل استخوان فرو می شوند. سپس پین ها و پیچ ها به این میله در بیرون بدن متصل می شوند. این دستگاه یک چهارچوب تثبیت کننده است که استخوان ها را در موقعیت صحیح نگاه می دارد تا بهبودی کامل حاصل شود.

مدت زمان جوش خوردن استخوان ساق پا

نمی توان به طور قطع زمان جوش خوردن و ترمیم استخوان پا را مشخص کرد؛ زیرا به عوامل بسیار زیادی وابسته است؛ اما به طور میانگین می توان گفت 6 الی 8 هفته پس از درمان باید بهبودی در استخوان ایجاد شود. به طور مثال، شکستگی ها با توجه به میزان آسیب و آسیب هایی که همراه با شکستگی ایجاد شده اند، درمان های متفاوتی دارند. گاهی اوقات فقط می توان با یک آتل گرفتن و یا گچ گرفتن، به درمان شکستگی پرداخت؛ اما گاهی اوقات به جااندازی استخوان به صورت سرپایی، عمل باز برای جا اندازی استخوان، استفاده از فیکساتور ها و یا پلاتین برای ثابت کردن استخوان بر جای خود و موارد بسیار دیگر است. پس هر چقدر که آسیب دیدگی بیشتر باشد و درمان جدی تر باشد، زمان جوش خوردن هم بیشتر می شود. از دیگر مواردی که به صورت مستقیم می توانند بر روی مدت زمان جوش خوردن استخوان ساق پا تأثیر بگذارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراقبت بعد از شکستگی ساق پا

  1. فیزیوتراپی یک بخش ضروری از درمان پس از جراحی و مراقبت بعد از شکستگی ساق پا است.
  2. ترکیبی از شیوه های درمانی، انتظار تسکین درد، تحریک جریان خون، کاهش خطر عفونت زخم و همچنین تعدادی تمرین چالش برانگیز برای افزایش دامنه حرکت و انعطاف پذیری، از جمله کمک های فیزوتراپیست برای مراقبت بعد از شکستگی پا شماست.
  3. برای موفقیت در درمان باید حرکت استخوان شکسته شده، محدود شود.
  4. برای جلوگیری از فشار وزن بدن روی پای شکسته، باید به مدت 6 تا 8 هفته از عصا استفاده کنید.
  5. کمپرس گرم روی ناحیه ی آسیب دیده ی ساق پا، باعث بهبود جریان خون شما می شود و منعطف تر شدن مفاصل شما را نتیجه خواهد داشت.
  6. کمپرس یخ روی ناحیه ی متورم به مدت 15-20 دقیقه، موجب کاهش درد و بهبود تورم ساق پای شما می شود.
  7. به کارگیری با احتیاط عضو آسیب دیده در فعالیتهای روزانه، به بازیابی سریعتر کارکرد بعد از درمان شکستگی، کمک میکند.

گروه خدمات درمانی در منزل امید ارائه دهنده خدمات شبانه روزی رادیوگرافی قفسه سینه در منزل به شهروندان استانهای البرز و تهران (در همه مناطق 22 گانه) می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 در 24 ساعت شبانه روز اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

جوانسازی گردن با تزریق فیلر چگونه است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

پاک کردن تاتو با لیزر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آشنایی با بیماری های شایع پوستی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

کاربرد پی آر پی در جوانسازی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

چگونه می توان مشکل کم شنوایی را برطرف کرد

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

لیفت ابرو با تزریق بوتاکس

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت