دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

آیا روش جراحی، برای درمان سرطان کلیه مناسب است؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل هستند که اندازه هر یک از آنها به اندازه یک مشت است. کلیه ها در شکم و دو طرف ستون فقرات قرار دارند. آنها مواد زائد خون را با ایجاد ادرار از بدن خارج می کنند. کلیه یکی از اعضای حیاتی بدن ما است که گاهی سلول های آن دچار جهش می شوند. این جهش باعث می شود تا سلول ها از کنترل خارج شده و بیش ازحد تقسیم و تکثیر شوند و سرطان کلیه را به وجود بیاورند. در این بیماری چرخه سلول های بافت کلیه دچار تغییر شده و طرز غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند. در حالت عادی، سلول های فرسوده بافت کلیه پس از تولید سلول های جدید از بین می روند؛ اما وقتی سلول ها سرطانی شده باشند، سلول های فرسوده به حیات خود ادامه می دهند و به تدریج سلول های سرطانی و دارای جهش جای سلول های کاربردی و سالم را می گیرند.

به این ترتیب سلول های کلیه دچار سرطان شده و تومورهای بدخیم یا خوش خیم کلیه را تشکیل داده اند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی در زمینه درمان سرطان ها، بسیاری از سرطان ها قابل درمان هستند. نرخ بقای مبتلایان به سرطان کلیه تقریباً بالا است و درصورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است؛ اما اگر این سرطان پیشرفت کند و به دیگر اندام ها متاستاز دهد، درمان پیچیده تر شده و احتمال موفقیت درمان پایین می آید. درمان سرطان کلیه متمرکز بر حذف تومور از بدن است. این امر معمولاً از طریق عمل جراحی انجام می شود. این عمل جراحی می تواند به صورت محافظه کارانه یا رادیکال انجام شود. بااین حال، سرطان کلیه ای که به سایر اندام های بدن گسترش پیدا کرده است، تنها با جراحی قابل درمان نیست.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

عوامل خطر ابتلا به سرطان کلیه

عواملی که خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد عبارتند از:

علائم سرطان کلیه

معمولاً مراحل اولیه این نوع سرطان اغلب هیچ علامت واضحی ایجاد نمی کنند. بااین حال ممکن است علائم زیر بروز پیدا کنند. علائم سرطان کلیه عبارتند از:

تشخیص سرطان کلیه

اگر فردی علائم سرطان کلیه را داشته باشد، پزشک پرونده پزشکی و سوابق خانوادگی او را به طور کامل بررسی می کند. پس از آن نیز معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک شاید آزمایش های خاصی را تجویز کند که می توانند به تشخیص و ارزیابی سرطان کمک کنند. این آزمایش ها شامل موارد زیر هستند:

آزمایش ادرار

نمونه ای از ادرار فرد برای بررسی وجود خون، مورد آزمایش قرار می گیرد. حتی می توان آثار بسیار کوچکی از خون را که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، در آزمایش ادرار تشخیص داد.

تست CBC

در تست CBC تعداد هر یک از انواع مختلف سلول های خونی را می شمارد و همچنین الکترولیت های مختلف بدن بیمار را بررسی می کند.

سی تی اسکن

در سی تی اسکن از اشعه ایکس ویژه ای استفاده می شود تا پزشک با کمک مانیتور و کامپیوتر یک سری تصاویر از داخل بدن را مشاهده کند.

ام آر آی (MRI)

پزشک در MRI از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و کامپیوتر استفاده می کند تا تصاویری از داخل بدن بیمار به پزشک نشان دهد.

بیوپسی توده کلیوی

در بیوپسی، یک سوزن نازک به داخل تومور وارد شده و نمونه کوچکی از بافت توده سلولی بیمار برداشته می شود. آسیب شناس بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا ببیند آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر.

درمان سرطان کلیه

انواع سرطان کلیه

کارسینوم سلول کلیه

کارسینوم سلول کلیه (RCC) یا سرطان سلول کلیوی، شایع ترین نوع سرطان کلیه می باشد. همچنین RCC معمولاً به صورت غده ای تکی در داخل کلیه رشد می کند، گاهی اوقات ۲ یا تعدادی بیشتر تومور در داخل یک کلیه و یا حتی تومورهایی در هر دو کلیه قرار دارد.

کارسینوم سلول روشن کلیوی

وقتی در آزمایشگاه مشاهده شود، سلول های تشکیل دهنده RCC سلول روشن بسیار رنگ پریده و شفاف به نظر می آیند.

کارسینوم سلول غیر روشن کلیوی

این سرطان ها در تومور برآمدگی هایی انگشت مانند (پاپیلاری یا Papillae) در تمام یا قسمتی از تومور ایجاد می کنند. بعضی از پزشکان این سرطان ها را کروموفیلی (رنگ پذیر) می نامند؛ زیرا سلول ها رنگ های مشخصی میگیرند و زیر تلسکوپ صورتی دیده می شوند.

کارسینوم کروموفوب کلیه

این نوع تقریباً شامل ۵ درصد موارد (۵ مورد از هر ۱۰۰ مورد) می شود. همانند کارسینوم سلول روشن، سلول های این نوع سرطان نیز رنگ پریده است؛ اما بسیار بزرگ تر هستند و ویژگی های دیگری دارند که با مشاهده نزدیک مشخص می شود.

انواع نادر کارسینوم سلول کلیه

مراحل سرطان کلیه

تعیین مرحله سرطان کلیه در مشاوره پزشکی به این دلیل مهم است که مشخص شود تومور چقدر است، در حال حاضر کجا است و همچنین آیا گسترش پیدا کرده است یا خیر. همه این عوامل می توانند در تعیین درمان سرطان مؤثر باشند. مراحل سرطان کلیه عبارتند از:

  1. مرحله 1: سرطان کلیه مرحله 1 به کلیه محدود است و در این مرحله، قطر تومور از هفت سانتیمتر کمتر است.
  2. مرحله 2: تومور در یکی از کلیه ها ممکن است بزرگتر از هفت سانتیمتر باشد یا به چربی یا بافت های کلیه گسترش پیدا کرده باشد. در این مرحله، سرطان به غدد لنفاوی یا سایر اندام ها گسترش پیدا نکرده است.
  3. مرحله 3: تومور ممکن است در هر اندازه ای باشد و ممکن است به رگ های خونی گسترش پیدا کرده باشد. همچنین، سرطان به غدد لنفاوی یا سایر اندام ها گسترش پیدا نکرده است.
  4. مرحله 4: در مرحله چهارم A، تومور ممکن است به غدد فوق کلیوی، غدد لنفاوی مجاور یا اندام های مجاور گسترش پیدا کرده باشد. در مرحله چهارم B، سرطان به غدد لنفاوی یا اندام های دورتر گسترش پیدا کرده یا متاستاز کرده است.

انواع جراحی سرطان کلیه

پزشک شما احتمال دارد برای برداشتن تومور سرطانی کلیه، نفرکتومی جزئی یا نفرکتومی رادیکال (ریشه ای) را تجویز کند.

نفرکتومی جزئی

برداشتن تنها بخشی از کلیه، نفرکتومی جزئی نامیده می شود. این روش به حفظ عملکرد کلیه کمک می کند و اغلب به اندازه حذف کل کلیه برای درمان سرطان مؤثر است. پزشکان هر زمان ممکن از این روش استفاده کرده و تصمیم گیری را براساس ویژگی های تومور کلیه انجام می دهند. اجرای نفرکتومی جزئی برای برداشتن یک تومور کوچک که عرض آن کمتر از 4 سانتی متر است به اندازه برداشتن کل کلیه برای درمان سرطان و جلوگیری از عود آن مؤثر می باشد.

در حین عمل جراحی نفرکتومی جزئی، پزشک تومور را با حاشیه ای از بافت سالم اطراف برداشته و این امر اطمینان از برداشته شدن تمام بافت سرطانی را به جراح می دهد. پزشکان برای از برداشتن کمترین مقدار بافت لازم، از روش های تصویربرداری برای بهتر صورت گرفتن پروسه جراحی استفاده می کنند، از جمله سونوگرافی حین عمل یا تصویربرداری فلورسانس، یک روش پیشرفته که از فناوری خاص مادون قرمز برای شناسایی ساختارهای تشریحی استفاده می کند.

نفرکتومی رادیکال

پزشکان ممکن است برای کنترل تومورهای بزرگ کلیه یا سرطانی که به بافت های مجاور گسترش یافته است، کل کلیه را بردارند که این روش به نفرکتومی رادیکال شناخته می شود. علاوه بر برداشتن تمام کلیه، پزشک ممکن است غدد لنفاوی ناحیه را که غدد کوچک سیستم ایمنی بدن هستند نیز خارج کند. سرطان کلیه، در موارد نادر، می تواند در همان ابتدا به غدد لنفاوی نیز گسترش یابد. در طی نفرکتومی رادیکال، پزشک بافت چربی اطراف را از برداشته و در شرایط خاص، غده فوق کلیه را خارج می کند.

تکنیک های انجام جراحی کلیه

پزشکان درمان جراحی را برای هر فرد و از نظر محل و اندازه تومور کلیه انجام خواهند داد. از آنجا که بیشتر تومورهای کلیوی تازه تشخیص داده شده کوچک و محدود به خود کلیه می شوند، پزشکان روش جراحی با کمک تکنیک رباتیک را ترجیح می دهند که در صورت امکان این روش در حداقل حالت تهاجمی خود قرار دارد. این روش با موفقیت این تومورهای سرطانی را درمان کرده و در مقایسه با رویکردهای جراحی باز، دارای مزایای ظاهری بهتر و بهبودی قابل توجه بیشتری است.

روش جراحی باز

جراحی باز ممکن است برای افرادی که تومورهای بزرگ، پیچیده یا پیشرفته ای داشته که به اندام های اطراف حمله گسترش پیدا می کنند، ضروری باشد. علاوه بر این، اجرای یک روش کم تهاجمی تر ممکن است در افرادی که چندین عمل جراحی قبلی یا زخم گسترده در شکم داشته اند، امکان پذیر نباشد. پس از این رو جراحی باز تنها راه ممکن خواهد بود. جراحی باز چه در قسمت پهلوها، شکم یا زیر دنده ها، نیاز به برش دادن در این ناحیه ها دارد. این پروسه ممکن است برای افرادی که فقط یک کلیه داشته یا تومورهای متعددی در کلیه خود دارند لازم باشد. مدت زمان بستری شدن در بیمارستان پس از جراحی باز کلیه، بسته به میزان یا گسترده بودن جراحی متفاوت است. دامنه پروسه بستری شدن معمولاً از سه تا پنج روز است.

جراحی لاپاراسکوپی و جراحی با کمک تکنیک رباتیک

در جراحی لاپاراسکوپی، پزشک چندین برش کوچک در قسمت تحتانی شکم زیر دنده ها ایجاد می کند. وی از طریق برش، یک لاپاراسکوپ و نیز یک لوله روشن با یک دوربین کوچک بر روی آن قرار می دهد. این دستگاه تصاویر دو بعدی از تومور کلیه و اندام های اطراف آن ایجاد می کند. ابزارهای جراحی از طریق برش های باقیمانده در بدن جای می گیرند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند زمان بهبودی را به چند روز کاهش داده و در مقایسه با روش باز، جای زخم کمتری برجای می گذارد. پزشکان در پیشرفته ترین تکنیک های جراحی که از کمک تکنیک رباتیک برای روش لاپاراسکوپی سرطان کلیه استفاده بهره می برند، پیشگام هستند. این سیستم جراحی با حداقل حالت تهاجم ممکن، شامل ابزارهای جراحی بسیار ریزی است که بر روی چندین بازوی رباتیک سوار شده اند.

یک بازوی اضافی دارای دوربینی بوده که تصاویر بزرگ و سه بعدی را روی صفحه کامپیوتر تولید می کند تا به جراح در حین عمل کمک برساند. در حین عمل، ابزارهای جراحی و دوربین از طریق برش های کوچک شکم یا پهلو وارد می شوند. جراح این ابزارها و دوربین را از یک کنسول واقع در اتاق عمل کنترل می کند. جراحی لاپاراسکوپی با کمک تکنیک رباتیک ممکن است چندین مزیت نسبت به جراحی باز یا روش سنتی لاپاراسکوپی داشته باشد. در این روش از برش های کوچکتری نسبت به عمل جراحی باز استفاده می شود و نیازی به برش عضله یا استخوان نیست. این امر منجر به ایجاد زخم و ضربه کمتر شده و بهبودی سریع تری را به طور معمول دو هفته، در مقایسه با چهار تا شش هفته برای روش باز به عمل می آورد. مدت زمان بستری شدن در بیمارستان با روش جراحی لاپاراسکوپی رباتیک ممکن است یک تا سه روز باشد.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که در مقایسه با جراحی سنتی لاپاراسکوپی برای نفرکتومی جزئی، این روش با کمک تکنیک رباتیک ممکن است منجر به از دست دادن خون کمتر، آسیب کمتری به کلیه و مدت زمان بستری کوتاه تر در بیمارستان گردد. یکی دیگر از مزایای این روش رباتیک این است که پزشک را قادر ساخته تا از فناوری های تصویربرداری جدیدی (مانند تصویربرداری فلورسانس مادون قرمز نزدیک) که با لاپاراسکوپی سنتی امکان پذیر نیست، استفاده کند. این روش به پزشکان امکان می دهد تومور را پیدا کرده و ساختارهای اطراف آن مانند رگ های خونی را با سهولت بیشتری مشاهده کنند.

مراقبت بعد از جراحی سرطان کلیه

اگر عمل نفرکتومی رادیکال باز را در پیش دارید، در اینجا یک ایده کلی از آنچه می توانید پس از جراحی سرطان کلیه انتظار داشته باشید را به شما متذکر خواهیم شد:

عوارض جانبی جراحی سرطان کلیه

عوارض کوتاه مدت عمل های جراحی شامل واکنش به بیهوشی، خونریزی کنترل شده (تا حدی که ممکن است بیمار نیاز به تزریق خون داشته باشد )، لخته شدن خون و عفونت ها می باشد. اکثر افراد پس از جراحی احساس درد دارند که می توان با داروهای ضد درد و مسکن ها به آنها کمک کرد. سایر خطرهای احتمالی جراحی عبارتند از:

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

گرانولوم چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

روش صوت درمانی - ای آی تی

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

آیا جای زخم و بخیه با لیزر خوب میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت و علائم بیماری پارکینسون

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کاربرد و مزایای تزریق ژل آبرسان صورت

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رژیم غذایی برای تصلب شرایین

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

لیفت میدفیس صورت بدون جراحی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی در دیابت

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روشهای تعیین جنسیت جنین

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت