دکتر فاطمه عندلیب - متخصص پوست و مو

پوست چرب زودتر چروک میشود یا پوست خشک؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drandalib.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم تلفن مطب : 36260819 - 031

چین و چروک پوست، خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می شوند. این خطوط گاهی آنقدر عمیق هستند که چاله یا شکافی در سطح پوست ایجاد می کنند. تشکیل چین و چروک روی پوست، بخشی از روند طبیعی افزایش سن در بدن است. در واقع، تغییرات سلولی ایجاد شده در اثر گذر عمر باعث ایجاد این خطوط روی پوست می شود. چین و چروک روی پوست همه قسمت های بدن ایجاد می شود. از نظر علمی ثابت شده است که همه چیز در مورد چین و چروک پوست به سن مربوط نمی شود و عوامل دیگر نیز در شدت و میزان ایجاد آنها مؤثر هستند. دلیل ایجاد چین و چروک خشکی یا چربی پوست نیست، بلکه تغییرات ساختاری پوست و کاهش کلاژن سازی، موجب پیدایش این خطوط می شود. به بیان ساده تر پیری پوست متأثر از نوع پوست نیست بلکه عواملی مانند افزایش سن، سبک زندگی، حالت و حرکات تکراری صورت، نیروی کشش جاذبه و به عنوان عاملی تأثیرگذار، آسیب های ناشی از نور خورشید است که در این امر دخالت مستقیم دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوست چرب

پوست انسان برای اینکه کیفیتی انعطاف پذیر و نرم داشته باشد، نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن طبیعی که به آن سبوم (Sebum) گفته می شود، از غده های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارند، ترشح می شود. انواع مختلف پوست، بر اساس مقدار ترشح همین روغن طبیعی به سه دسته ی خشک، مختلط و چرب طبقه بندی می شوند. پوست چرب ، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آنها، انباشته شدن سلول های مرده ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش های سر سیاه و آکنه بر سطح پوست به وجود می آیند.

علائم پوست چرب

چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی می توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. از جمله ویژگی های پوست چرب عبارتند از:

  1. براق بودن غیرطبیعی پوست: یک ویژگی پوست چرب که از سایر ویژگی های آن متفاوت است، براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می رود. در واقع اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می کنید که روی آن روغن ریخته اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.
  2. عدم ماندگاری آرایش: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد؛ چرا که اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.
  3. آکنه و جوش : این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه های سیاه و سایر انواع آکنه پوستی پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.

پوست خشک

خشکی پوست عارضه ای شایع است و به دلیل کمبود آب در لایه‏ های سطحی پوست و اپیدرم بروز می کند. اپیدرم از چربی و پروتئین تشکیل شده است. بخش چربی اپیدرم از کم شدن آب پوست جلوگیری می‏کند. هنگامی که چربی پوست برداشته می‏ شود، پوست، محافظ خود را از دست می دهد و در نتیجه به آسانی رطوبت خود را از دست می‏دهد. خشکی پوست ممکن است در نتیجه عامل خارجی یا داخلی باشد.

پوست چرب بهتر است یا خشک

علائم پوست خشک

علائم خشکی پوست، باتوجه به سن، رنگ پوست، نژاد، وضعیت عمومی سلامت بدن، محیط زندگی، عاملی که باعث خشکی شده و میزان قرارگیری در برابر نور خورشید، از یک شخص به شخص دیگر تفاوت دارد. علائم اصلی خشکی پوست عبارت اند از:

  1. احساس خشکی و خشن بودن پوست
  2. خارش
  3. پوسته پوسته شدن
  4. ترک خوردگی
  5. خونریزی ترک های عمیق
  6. سوزش
  7. قرمزی و التهاب

یکی از ابزارهای موثر، کم عارضه و سرپایی جوانسازی پوست ، لیزرها هستند. لیزرها با توجه به تاثیر شگفت انگیزی که در جوانسازی پوست دارند؛ در اغلب مراکز پوست و مو از جمله کلینیک دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید جهت آگاهی بیشتر از جوانسازی پوست با انواع دستگاه های لیزری، از طریق تماس با شماره تلفن 36260819-031 اقدام نمایید.

عوامل مؤثر در ایجاد چین و چروک پوستی

ایجاد چین و چروک تحت تأثیر افزایش سن در همه افراد یکسان نیست؛ اما به طور کلی کاهش تکثیر سلول های اپیدرم و درم، همچنین کلاژن و الاستین از ۴۰ سالگی آغاز می شود.

در حالت کلی برخی از افراد داری پوست قوی تری هستند و ممکن است کاهش سرعت تولید سلول های پوستی در آنها دیرتر اتفاق افتد. به همین شکل، برخی دیگر روند پیری را در اثر شرایط جسمی خاصشان زودتر طی کنند. این مسئله ارتباط مستقیم با وراثت دارد. یک امر ثابت شده در این زمین تأثیر ژن است. برای مثال سیاه پوستان دارای پوست قوی تری هستند و چین و چروک در آنها با تأخیر بیشتری ایجاد می شود. درعین حال افراد سفید پوست سرعت پیر شدن پوست را بیشتر احساس می کنند. این عوامل غیرقابل کنترل می توانند تأثیر بیشتر یا کمتری داشته باشند. این امر بستگی دارد که شما نسبت به عوامل قابل کنترل چین و چروک چه عملکردی داشته باشید. دقت به دوری از این عوامل می تواند تأثیر افزایش سن، وراثت و ژنتیک را تا حد زیادی تعدیل کند. عوامل قابل کنترل عبارتند از:

نور خورشید منبع اصلی این اشعه محسوب می شود. این اشعه به پوست آسیب جدی وارد کرده و سرعت پیری پوست را افزایش می دهد. به همین دلیل افرادی که در مناطق آفتابی و گرم زندگی می کنند بیش از باقی افراد دچار چین و چروک پوست صورت می شوند. اشعه ماوراءبنفش بافت همبند کلاژن و الاستین را شکسته و خاصیت الاستیکی پوست را از بین می برد. همچنین کاهش چربی پوست و خشک آنم را به همراه دارد که در کنار هم باعث افزایش چین و چروک و پیری زودرس می شوند.

مخدرها و سیگار جریان خون زیر پوست را تحت تأثیر قرار می دهند که این تغییرات در عملکرد سلول های پوستی اختلال ایجاد می کند. همین امر ضعف پوست و افزایش چین و چروک پوست را در پی دارد.

حالات تکراری گرفتن به صورت هنگام صحبت، عصبانیت یا شادی باعث می شود تا چین و چروک هایی با عنوان خط اخم یا لبخند در بخش های مختلف پوست ایجاد شود. در حالت عادی با اخم یا خندید ن خطوطی روی پیشانی، بین دو ابرو و کنار لب ها تشکیل می شود که هنگام برگشت صورت به حالت عادی این خطوط محو می شود؛ اما با تکرار تشکیل چنین خطوطی آن هم به صورت شدید، سلول ها قادر به بازگشت به حالت عادی نیستند و کم کم خطوط مذکور عمیق و محسوس باقی می مانند. چین و چروک پیشانی رایج ترین چروک هایی هستند که به این دلیل ایجاد می شوند.

در این مورد باید اشاره کرد که خواب کم، بیشترین تأثیر را بر سرعت بخشیدن به روند پیری پوست دارد. خواب کافی یکی از اصلی ترین عوامل شادابی پوست حتی در جوانی محسوب می شود و در این سنین نیز اگر یک شب خواب کافی نداشته باشید، روز بعد پوست شما خسته و تیره به نظر می رسد. خواب منظم و در طول شب نیز تأثیر بهتری از خواب در طول روز دارد. پوست نیاز دارد مانند دیگر بخش های بدن شما در طول شب استراحت کند. تغذیه نیز در این بخش اهمیت دارد. کم نوشیدن آب ، مصرف کم سبزی ها و میوه های تازه و نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند در افزایش روند پیری مؤثر باشد.

باورهای غلط درباره چین و چروک وابسته به نوع پوست

حقیقت این است که هر پوستی بعد از زمانی مشخص پیر می شود. اگر به خوبی از پوست مراقبت نکنید، این اتفاق زودتر از وقت طبیعی آن رخ می دهد. شاید تنها دلیلی که افراد احساس می کنند پوست خشک زودتر پیر می شود، این است که در پوست خشک، چین و چروک واضح تر دیده می شود. پوست چرب هم همان خط های چین و چروک را دارد؛ ولی به دلیل وجود چربی به آن وضوح دیده نمی شود. پس در هر حال باید به خوبی از پوستتان محافظت کنید تا از بروز علائم پیری جلوگیری کنید.

پوست چرب بهتر است یا خشک

هرکدام از انواع پوست، معایب و مزایای خاص خود را دارد و لزوماً یکی بهتر از دیگری نیست.

پیشگیری از چین و چروک پوست

برای محافظت از پوست و به تأخیر انداختن روند پیری می توانید برخی اقدامات مؤثر را انجام دهید. از جمله:

  1. از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید. بیرون از منزل همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. تا جای ممکن ظهر در فضای باز نباشید. اگر می خواهید در فضای باز باشید از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید.
  2. از محصولات دارای ضد آفتاب استفاده کنید. هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست ، آنهایی را خریداری کنید که ضد آفتاب دارند. ضد آفتاب این محصولات باید هم از اشعه UVA و هم اشعه UVB جلوگیری کند.
  3. پوست خود را مرطوب کنید. اگر پوست خشکی دارید، سلول های پوست شما به دلیل خشکی چروک می شوند. در نتیجه چین و چروک های زودرس روی پوست به وجود می آیند. استفاده از مرطوب کننده باعث حفظ آب در پوست شده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.
  4. عدم استعمال دخانیات. با ترک دخانیات می توانید متوجه تغییرات مثبتی در رنگ و بافت پوست شوید.
  5. رژیم غذایی سالم داشته باشید. شواهد نشان می دهد که برخی ویتامین ها در مواد غذایی به سلامت پوست کمک می کنند. سعی کنید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

امروزه روشهای متعددی برای درمان افتادگی پوست صورت و گردن در کلینیک های تخصصی پوست قابل انجام است که بسیاری از آنها بدون نیاز به جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست در اصفهان با توجه به شرایط سنی، میزان آسیب، ناحیه تحت درمان، نوع پوست و … مناسب ترین روش را به شما توصیه می کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

همه چیز درباره جوش صورت از علل تا درمان

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ازگود اشلاتر چیست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

کاشت ریش و سبیل به روش FUT

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل زانو درد

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آیا واریکوسل در رابطه جنسی تأثیر دارد؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

لیزر اندولیفت چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بوتاکس اولی ها بدانند

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از پستان چیست؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

علت علائم و پیشگیری از افتادگی رحم

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت