دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

روشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان روماتیسم ستون فقرات

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) نوعی آرتروز است که در درجه اول ستون فقرات را درگیر می کند، اگر چه مفاصل دیگر نیز می توانند درگیر شوند. اسپوندیلیت آنکیلوزان به عنوان روماتیسم ستون فقرات نیز شناخته می شود و معمولاً افراد جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم و نشانه های اولیه روماتیسم ستون فقرات ممکن است شامل درد و سفتی در ناحیه کمر و باسن به خصوص در صبح و بعد از دوره های بی تحرکی باشد. گردن درد و خستگی نیز شایع است. با گذشت زمان، علائم ممکن است در فواصل نا منظم، بد تر، بهبود یافته یا متوقف شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

مراحل مختلف آرتریت روماتوئید چیست؟

چه افرادی دچار این اختلال می شوند؟

آرتریت روماتوئید یک نوع شایع از آرتروز التهابی است و حدود یک درصد از جمعیت جهان را درگیر می کند که ریسک بروز آن در زنان سه برابر مردان است و در اکثر موارد در افرادی که بین ۲۵ تا ۵۰ سال سن دارند به وجود می آید اما ریسک بروز آن در میان کودکان و افراد مسن نیز وجود دارد.

روماتیسم ستون فقرات

علت ابتلا به روماتیسم ستون فقرات

  1. علت دقیق روماتیسم ستون فقرات مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که با ژنی به نام HLA-B27 مرتبط است. از هر 10 بیمار مبتلا به روماتیسم ستون فقرات، 9 نفر ژن HLA-B27 را دارند. با این حال، بخش بزرگی از جمعیت عمومی نیز ناقل این ژن هستند اما به بیماری روماتیسم ستون فقرات مبتلا نخواهند شد.
  2. ژن HLA-B27 می تواند به ارث برسد و اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به روماتیسم ستون فقرات مبتلا باشد، احتمال رشد این ژن بیشتر است. هنگامی که بیمار با علائم روماتیسم ستون فقرات ظاهر می شود، ممکن است از نظر HLA-B27 آزمایش شود.
  3. همچنین تصور می شود که روماتیسم ستون فقرات می تواند توسط عوامل محیطی تحریک شود، اگرچه این عوامل هنوز شناسایی نشده اند.

علائم روماتیسم ستون فقرات

علائم روماتیسم ستون فقرات معمولاً در طی ماه ها یا سال ها به آرامی ظاهر می شوند. با گذشت زمان، علائم روماتیسم ستون فقرات ممکن است ظاهر شود و سپس از بین برود و وضعیت می تواند بهبود یابد یا بد تر شود. علائم معمولاً از ستون فقرات شروع می شود اما سایر مناطق بدن نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.
علائم اصلی روماتیسم ستون فقرات عبارتند از:

سایر علائم روماتیسم ستون فقرات

اگر چه روماتیسم ستون فقرات در درجه اول نوعی بیماری ستون فقرات است، اما می تواند علائم را در سایر قسمت های بدن نیز ایجاد کند. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص روماتیسم ستون فقرات

تشخیص روماتیسم ستون فقرات در اساس بررسی دقیق سابقه پزشکی بیمار، انجام معاینه جسمانی و ارزیابی التهاب مفاصل بیمار، اختلال در راه رفتن، درد شدید، کاهش دامنه حرکات، نا پایداری و بد شکلی و برهم خوردن مطابقت بدن انجام می شود. پزشک به انجام برخی آزمایشات می پردازد تا بتواند وجود فرآیند التهابی در بدن را تشخیص دهد و درخواست آزمایش کامل خون، آزمایش ادرار و آنالیز مایع سینوویال را خواهد داد. ممکن است پزشک در خواست پنل هپاتیت را بدهد تا عملکرد کبد و پانکراس را نیز بررسی کند. این آزمایش می تواند اطلاعات کاملی را در خصوص سلامت بیمار در اختیار پزشک قرار دهند. ارزیابی نورولوژیکی شانس ارزیابی علائم و نشانه های بیماری از قبیل عملکرد حسی و حرکتی بیمار، احساس درد و بی حسی، اسپاسم عضلانی، ضعف، تغییر در عملکرد روده و مثانه و درد مزمن است.

روش های متخصان طب فیزیکی برای درمان روماتیسم ستون فقرات

مراجعه به متخصص طب فیزیکی باعث می شود شما بتوانید با سهولت بیشتری به انجام امور روزمره خود بپردازید، بهتر راه بروید و قوی تر شوید و حتی درد کمتری را احساس کنید. برای این کار باید از متخصص روماتولوژی بخواهید شما را به متخصص طب فیزیکی ارجاع دهد. معمولا متخصص روماتولوژی و متخصص طب فیزیکی با هم همکاری دارند و می توانند به شما برای دستیابی به اهدافی که دارید کمک کنند.

به مواردی که فکر می کنید بهبود آن ها اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد فکر کنید. آیا این مسئله به موضوع بغل کردن بچه ها، بالا و پایین رفتن از پله ها، انجام دادن فعالیت های تفریحی مورد علاقه، دوش گرفتن و سشوار کشیدن یا خرید کردن ارتباط دارد؟ متخصص طب فیزیکی به شما کمک می کند بتوانید بهتر راه بروید و با انجام دادن حرکات کششی به بهبود قدرت و دامنه حرکات خود بپردازید تا انجام امور روزمره به برای شما راحت تر باشد.

متخصص طب فیزیکی به شما کمک می کند محدودیت هایی که دارید را کنار بزنید. در گذشته تصور بر این بود که افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی باید از انجام برخی از تمرینات ورزشی هوازی از قبیل دو و وزنه برداری خودداری کنند زیرا باعث بد تر شدن بیماری می شود اما اکنون پزشکان ادعا می کنند افرادی که به انجام این نوع فعالیت های ورزشی می پردازند مفاصل سالم تری دارند حتی هنگامی که به دوران پیری می رسند. حتماً تمرینات هوازی را در برنامه روزانه خود ذخیره کنید زیرا روماتیسم مفصلی باعث می شود ریسک ابتلا به بیماری قلبی افزایش پیدا کند. کدام نوع از فعالیت های ورزشی را دوست دارید؟ تای چی، یوگا یا شنا؟ البته به خاطر داشته باشید که با توجه به متفاوت بودن شرایط جسمانی بیماران ممکن است یک برنامه درمانی برای همه آنها تاثیر نداشته باشد و آن چه که با نتایج مثبتی برای شما همراه بوده است برای بیمار دیگر چنین اثری را به دنبال نداشته باشد.

شما باید تعادل خوبی را بین ورزش کردن و استراحت کردن ایجاد کنید. طب فیزیکی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد و اولین گام این است که بتوانید تفاوت بین علائم و نشانه های التهاب مفصل و گرفتگی عضلات به علت ورزش کردن را یاد بگیرید. پزشک به شما کمک می کند تا بین علائم حاصل از بیماری و علائم مرتبط با ورزش کردن تمایز قائل شوید. در صورتی که در هنگام ورزش دچار درد یا هرگونه مشکل دیگر شدید بهتر است از ورزش کردن دست بکشید و کمی استراحت کنید.

روماتیسم مفصلی باعث می شود که شما در اوایل صبح دچار درد مفاصل شوید و در چنین حالتی شما باید قبل از خارج شدن از رخت خواب به انجام حرکات کششی بپردازید و سپس مفاصل خود را بررسی کنید تا بتوانید آن دسته از مفاصلی که دچار سفتی هستند را پیدا کنید و در طول روز بر روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید. در جلسه بعدی درباره احساس خود از بیماری با پزشک صحبت کنید. او به شما حرکات بیشتری را برای عملکرد بهتر یاد خواهد داد. در صورتی که این بیماری باعث خسته شدن شما می شود تمرینات ورزشی خود را به چند ست تقسیم کنید تا به تدریج و با افزایش قدرت، توانایی حرکتی و افزایش انعطاف پذیری بدن بتوانید به تدریج تعداد دفعات و زمان انجام حرکات ورزشی را افزایش دهید. سعی کنید همیشه فعال باشید و حرکات جسمانی داشته باشید تا بتوانید از مزایای حاصل از فعالیت ورزشی بهره مند شوید.

اجتناب از استعمال دخانیات به بهبود علائم حاصل از روماتیسم ستون فقرات کمک می کند. شواهد نشان داده است که سیگار کشیدن باعث بدتر شدن علائم بیماری می شود.

ورزش کردن یک بخش مهم از برنامه درمان روماتیسم ستون فقرات محسوب می شود. اهمیت ورزش کردن به عنوان یک بخش مهم در کنترل بیماری و حفظ توانایی حرکتی و عملکردی بیمار نباید نا دیده گرفته شود. ورزش روزانه می تواند به کاهش علائم و افزایش توانایی حرکتی، قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات کمک کند. حفظ حالت صحیح بدن از بروز عوارض مختلف در بلند مدت جلوگیری می نماید. پزشک با توجه به شرایط بیمار برنامه درمانی خاصی را طراحی می کند که هیچگونه خطری برای او ندارد و در عوض نتایج مطلوبی را به وجود می آورد.

اگرچه رژیم غذایی به عنوان یک بخش از فرآیند درمان به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است مصرف مواد غذایی ضد التهاب و سرشار از امگا ۳ توانسته است به بهبود سایر بیماری های التهابی کمک کند. مصرف مکمل امگا ۳ با مزایای بسیار زیاد همراه است.

پزشک علاوه بر دارو درمانی انجام جلسات فیزیوتراپی را به افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات توصیه می کند که به بهبود علائم التهابی از قبیل درد و سفتی مفاصل کمک می کند. تحقیقاتی که در خصوص فیزیوتراپی انجام شده است حکایت از تاثیرات بی نظیر آن در کاهش درد و بهبود توانایی حرکتی ستون فقرات، بهبود حالت بدن، انعطاف پذیری فعالیت جسمانی و سلامت عمومی بیمار دارد. خبر خوبی که در این رابطه وجود دارد آن است که فیزیوتراپی با کم ترین خطر یا عوارض جانبی همراه است. بیمار می تواند در منزل نیز به انجام حرکات کششی و تقویتی توصیه شده توسط متخصص فیزیوتراپی بپردازد. اما محققان توصیه می کنند که این تمرینات ورزشی تحت نظر انجام شوند. یکی از بخش های دلپذیر فیزیوتراپی در افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات، ورزش کردن در آب گرم است که با ماساژ بدن و شل شدن عضلات سفت همراه است.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

برخی از دارو هایی که برای درمان روماتیسم ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

  1. دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب اولین خط درمان روماتیسم ستون فقرات محسوب می شوند. در اکثر افراد استفاده از این دارو ها به کنترل بیماری کمک می کند.
  2. در مواردی که دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب تاثیری در کاهش درد بیماران نداشته باشند پزشک به تجویز دارو های قوی تر خواهد پرداخت.
  3. برخی از TNF بلاکر ها (هومیرا آدالیموماب) ، رمیکاد ( اینفلیکسیماب)، انبرل ( اتانرسپت)، سیمزیا (سرتولیزوماب پگول)، و سیمپونی (گولیموماب) با نتایج خوبی در درمان روماتیسم ستون فقرات همراه هستند و به بهبود توانایی حرکتی کمک می کنند.
  4. کوزنتیکس، به عنوان یک بازدارنده IL-17 در ژانویه ۲۰۱۶ برای درمان روماتیسم ستون فقرات مورد تایید قرار گرفت.
  5. دارو های تغییر دهنده سیر بیماری روماتیسم برای کند کردن روند پیشرفت بیماری استفاده می شوند. معمولاً از سولفاسالازین در بیماران مبتلا به روماتیسم ستون فقرات محیطی که از بلاکر های TNF استفاده نکرده اند تجویز می شود. متوترکسات نیز می تواند به تنهایی به برخی از این بیماران کمک کند اما معمولاً به عنوان یک داروی موثر در درمان روماتیسم ستون فقرات در نظر گرفته نمی شود. داروی دیگری که لفلونومید نام دارد با تاثیرات بسیار خفیف در بهبود روماتیسم ستون فقرات همراه است.
  6. به ندرت از کورتیکواستروئید های خوراکی استفاده می شود اما در صورت تجویز باید به مدت کوتاه مصرف گردد زیرا مصرف آن ها به مدت طولانی با عوارض متعدد همراه است.

درد گسترده، خستگی، مشکلات حافظه و ... از جمله علائم فیبرومیالژیا می باشند که این علائم، با بسیاری از بیماری های دیگر مشترک هستند. به همین علت برای تشخیص دقیق و درست این عارضه نیاز به مهارت و تجربه پزشک وجود دارد. شما می توانید برای تشخیص و درمان بیماری فیبرومیالژیا به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پروفسور بیژن فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر، همچنین مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راه خانگی جهت تشخیص تخمدان تنبل ( سندروم پلی کیستیک )

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

علل بزهکاری نوجوانان

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

توصیه های قبل و بعد از درمان میکرودرم ابرژن

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

جوانسازی پوست با روشهای تزریقی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

لاغری موضعی با امواج رادیوفرکوئنسی

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

نیاز های کربوهیدراتی در تمرینات و فعالیت - بخش اول

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان جای جوش با لیزر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت