دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

قوز پشت؛ علت علائم و درمان

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

ستون فقرات از سه بخش تشکیل شده است. هنگامی که از کنار مشاهده می شود، این بخش ها، سه منحنی طبیعی را تشکیل می دهند. انحنای C شکل گردن (ستون فقرات گردنی) و قسمت پایین کمر (کمر) که لوردوز نامیده می شود. انحنای C شکل معکوس قفسه سینه (ستون فقرات قفسه سینه) را کیفوز می نامند. این انحنای طبیعی ستون فقرات برای تعادل مهم است و به ما کمک می کند تا به حالت قائم بایستیم. اگر هر یک از این منحنی ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک شود، صاف ایستادن مشکل می شود و وضعیت ما غیرطبیعی به نظر می رسد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیفوز، یک اختلال ستون فقرات است که در آن انحنای بیش از حد ستون فقرات منجر به گرد شدن غیرطبیعی قسمت بالای کمر می شود. این وضعیت، گاهی اوقات به عنوان پشت گرد یا در صورت انحنای شدید، به عنوان قوز شناخته می شود. کیفوز در هر سنی ممکن است رخ دهد، کیفوز مرتبط با افزایش سن، اغلب به دلیل ضعف در استخوان های ستون فقرات است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آنها می شود. سایر انواع کیفوز می تواند در نوزادان یا نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا گسستن استخوان های ستون فقرات در طول زمان ظاهر شود. با توجه به علت ایجاد کیفوز، روش های مختلفی توسط متخصصان طب فیزیکی برای درمان آن پس از معاینه به کار برده می شود.

کیفوز یا گوژپشتی چیست؟

گوژپشتی یا کیفوز نوعی انحراف در ستون فقرات است که باعث می شود بخشی از ستون فقرات به سمت بیرون خم شود. گوژپشتی مربوط به سن خاصی نیست و ممکن است برای افراد در سنین مختلف رخ دهد؛ اما اغلب در دوران بلوغ اتفاق می افتد.

علل کیفوز

با افزایش سن بیشتر احتمال دارد به کیفوز مبتلا شوید. سایش و پارگی می تواند استخوان های ستون فقرات را تا حدی ضعیف کند که ترک بخورند یا کوتاه شوند. کیفوز ناشی از وضعیت نامناسب یا نقص مادرزادی عمدتاً کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. شرایطی که می تواند باعث کیفوز شود، عبارت اند از:

قوز پشت

علائم کیفوز

علائم و نشانه های کیفوز ستون فقرات بسته به علت و شدت انحراف متفاوت است، این علائم عبارتند از:

به ندرت با گذشت زمان، شدت گرفتن میزان خمیدگی منجر به:

انواع کیفوز

علل کیفوز به نوع زیر بستگی دارد. سه نوع اصلی کیفوز وجود دارد:

کیفوز مادرزادی

این بدان معناست که فردی با آن متولد شده است. حتی اگر قوز کمر، از بدو تولد وجود داشته باشد، گاهی اوقات تا زمانی که یک نوجوان رشد زیادی نداشته باشد، دیده نمی شود. پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا برخی از کودکان با این بیماری متولد می شوند.

کیفوز پاسچرال

نوجوانانی که زیاد خم می شوند به تدریج کمرشان گرد می شود. ماهیچه ها و استخوان ها به قوز شدن عادت می کنند. نوجوانان مبتلا به این نوع کیفوز می توانند با ایستادن، انحنای خود را صاف کنند. این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ می دهد، به ویژه آنهایی که مدت زیادی به پایین نگاه می کنند.

کیفوز شوئرمن

مهره های معمولی که از کناره دیده می شوند مانند مستطیل های روی هم به نظر می رسند. در کیفوز شوئرمن، مهره ها مثلثی شکل هستند. این باعث می شود ستون فقرات به سمت جلو خم شود. بچه های مبتلا به این نوع کیفوز نمی توانند انحنای خود را با صاف ایستادن درمان کنند.

عوارض کیفوز

عوارض ناشی از کیفوز در موارد شدیدتر ممکن است پدیدار شود. این عوارض شامل موارد زیر است:

تشخیص کیفوز

برای تشخیص کیفوز در ابتدا معاینات بالینی و فیزیکی آغاز می شود. پزشک برای شناسایی نقاط حساس ستون فقرات را فشار می دهد. با انجام این معاینات شدت و میزان انحراف و خمیدگی پشت و تغییر شکل ستون فقرات مشخص می شود. در مراحل بعدی یکسری آزمایشات مانند تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی استخوان ها انجام خواهد شد. به وسیله رادیولوژی اشعه ایکس می توان زاویه خمیدگی را نیز تشخیص داد. در صورتی که زاویه خمیدگی زیاد باشد آزمایش عملکرد تنفسی انجام خواهد شد. در بیمارانی که علائمی مانند درد و بی حسی و سوزن سوزن شدن و ضعف در پایین تنه دارند آزمایش هایی مانند MRI انجام خواهد شد.

درمان قوز پشت با راهکارهای متخصصان طب فیزیکی

از روش های درمانی مؤثر متخصصان طب فیزیکی در اصلاح ناهنجاری قوز کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارو درمانی

داروها نمی توانند تأثیری در درمان این بیماری داشته باشند؛ اما با کمک دارو می توان علائم ناشی از قوز کمر را کاهش داد. انواع داروهایی که در این موارد تجویز میشوند در ادامه آمده است:

  1. داروهای مسکن
  2. داروهای مخصوص پوکی استخوان

ماساژ تراپی

ممکن است عضلات و رباط های کمر دچار گرفتگی شده باشند و این گرفتگی و انقباض مانع از این شود که شخص بتواند کمر خود را صاف کند و در وضعیت صحیح قرار دهد. انجام ماساژتراپی موجب شل شدن عضلات می شود. انجام ماساژدرمانی همچنین از پیشرفت قوز کمر و بدتر شدن آن جلوگیری می کند و موجب می شود که کمر در راستای صحیحتری قرار بگیرد.

درمان دستی

درمان های دستی به عنوان نوعی جااندازی ستون فقرات انجام می شود تا حرکت پذیری مفاصل در ستون فقرات بهبود پیدا کند. انجام درمان های دستی به کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و دردهای مزمن کمک می کند و روند تحلیل رفتن و فرسایش دیسک های بین مهره ای را کند می کند. درمان های دستی دارای سه نوع هستند: درمان نقاط ماشه ای (تریگرپوینت)، کشش دستی مفاصل و تکنیک ها اعمال فشار مقاومتی و درمان بافت های نرم با کمک وسایل مخصوص.

اولتراسوندتراپی

انجام اولتراسوندتراپی به رفع اسپاسم عضلانی، خشکی کمر و درد ناشی از کیفوز کمک می کند. در این روش امواج صوتی به عضلاتی که در عمق ستون فقرات قرار دارند فرستاده می شود و گرمای ملایمی در آنها ایجاد کرده و گردش خون را افزایش می دهد.

تحریک الکتریکی تداخلی

در روش تحریک الکتریکی تداخلی از فرکانس الکتریکی خفیفی برای تحریک کردن عضلات به منظور کاهش التهاب ناشی از قوز کمر، استفاده می شود.

استفاده از بریس (کمربند طبی مخصوص)

در مواردی که قوز کمر شدید است و یا در حال بدتر شدن است، ممکن است برای صاف نگه داشتن ستون فقرات به یک بریس کمر نیاز باشد. این بریس ها به نحوی طراحی شده اند که ستون فقرات را صاف و شانه ها را به سمت عقب نگه دارند. پوشیدن بریس موجب می شود که فشار از روی ستون فقرات برداشته شود و ناحیه استخوانی در جلوی مهره ها بتوانند رشد کنند. نوع دقیق بریس مورد استفاده و تعداد ساعتهایی که لازم است بریس در طول روز پوشیده شود، به شدت خمیدگی ستون فقرات بستگی دارد.

فیزیوتراپی

همزمان با استفاده از بریس، انجام ورزش ها و حرکات فیزیوتراپی می تواند به افزایش قدرت، انعطاف پذیری و دامنه ی حرکتی ستون فقرات کمک کند. تمرکز برنامه های درمانی فیزیوتراپی بر افزایش انعطاف پذیری عضلات کمر، همسترینگ (پشت ران) و افزایش قدرت عضلات کمر و بهبود حالت قرارگیری بدن است.

حرکات اصلاحی برای درمان قوز پشتی کمر:

یکی از مؤثرترین راه های درمان قوز کمر، انجام حرکات اصلاحی می باشد. به همان اندازه که این تمارین میتوانند در کاهش قوز کمر مؤثر باشند، در صورت اشتباه انجام دادن می توانند شدت انحراف و میزان قوز شما را بدتر کنند؛ بنابراین قبل از انجام هر گونه ورزش و آشنایی با روش انجام آنها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیمار باید برای انجام این تمرین، کتف خود را به هم فشار دهد و به آرامی آرنج خود را خم کند و به نوبت کمر خود را به سمت بالا و سپس به سمت پایین بکشد. بیمار باید در هنگام انجام این تمرین گردن خود را تا حد امکان بکشد. برای افزایش میزان اثرگذاری این تمرین باید بیمار به جای شروع حرکات بدن خود از قسمت گردن و صورت، آنها را از قسمت سینه و ران شروع کند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

حرکات چرخشی باید در ناحیه قفسه سینه و قسمت میانی ستون فقرات و در محل قرار گیری کتف انجام شود. این حرکات به بهبود حالت ستون فقرات در محل ایجاد انحنای دردناک آن که قسمت فوقانی ستون فقرات می باشد کمک می کند. چرخش ساده باعث می شود که شانه های بیمار از قسمت پشت به هم فشرده شوند و بیمار بتواند برای ایجاد فشار و کشش بیشتر دست خود را بلند کند. بیمار باید برای انجام این حرکت به صورت زیر عمل نماید:

  1. تا جایی که می تواند دست خود را بلند کند سپس پشت دست خود را به سمت عقب فشار دهد انگار که قصد دارد کسی را از خود دور کند.
  2. بیمار باید از انجام حرکات و تمرینات تکراری که باعث فشار آوردن به ستون فقرات می شود خودداری کند. گاهی اوقات لازم از بیمار وضعیت میز تحریر خود را بررسی کند یا از بالش مخصوص ماشین استفاده نمایید و میزان استفاده از تلفن همراه را در طول روز کاهش دهد.
  3. پس از مدتی باید این حرکات به تسکین درد و رفع برخی از مشکلات بیمار کمک کنند.

حرکت پل یکی دیگر از تمرینات سودمند یوگا برای درمان قوز کمر است. حرکت مار کبرا به تقویت ستون فقرات کمک می کند. بیمار باید برای انجام این تمرین به صورت زیر عمل کند:

  1. روی کمر خود دراز بکشد.
  2. بیمار می تواند از تشک مخصوص یوگا استفاده کند و روی آن دراز بکشد.
  3. پاهای بیمار باید کاملاً صاف باشد.
  4. بدن بیمار باید به خوبی روی زمین قرار بگیرد سپس بیمار سعی کند باسن خود را از زمین بلند کند.
  5. هنگامی که بیمار بالا تنه خود را از زمین جدا می کند سعی کند کمر و باسن و ران خود را به سمت بالا هدایت نماید.
  6. باید بین بالا تنه بیمار و زمین فاصله ایجاد شود.
  7. بیمار باید حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بماند.
  8. بیمار باید به آرامی به نقطه شروع برگردد.

اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد علت و علائم ضعیف بودن مچ پا مطالعه کنید ؛ کلیک کنید .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میکروگرافت ابرو چیست؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

ماستیت چه بیماری است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

همه چیز در مورد راکوتان

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پای پرانتزی چیست و بهترین سن برای درمان آن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

چه عواملی بر مدت زمان ماندگاری بوتاکس تاثیر گذارند؟

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

شوک ویوتراپی چیست و چگونه عمل میکند؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اصلاح طراحی خط رویش مو با کاشت

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

آرتروز چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

دلایل و علائم آستیگمات چشم چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت