دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی

رفع عدم تقارن پلک ها با عمل جراحی پلک

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.drvaez.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول تلفن مطب : 91620100 - 031

چشم ها هم از نظر زیبایی و هم ارتباطات نقش مهمی دارند. در بسیاری از موارد، نامتقارن بودن پلک ها، جذابیت و زیبایی افراد را کاهش می دهند و موجب کم شدن اعتماد به نفس می گردند. ناهماهنگی و عدم تقارن پلک چشم ها ممکن است از یک سندرم زمینه ای خبر دهد. همچنین عدم تقارن پلک ها می تواند ناشی از مشکلات مادرزادی، ضربه، جراحی یا درمان ناموفق قبلی باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

از روشهای رفع غیر قرینگی پلک ها بلفاروپلاستی است که هم به جهت زیبا سازی نواحی پیرامون چشم و هم برای درمان مشکلات عملکردی پلک استفاده می شود. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک ، نوعی جراحی زیبایی است که به رفع افتادگی پلک می پردازد و پوست، چربی و عضله اضافه آن را بر می دارد و با هدف اصلاح افتادگی و رفع عدم تقارن پلک ها انجام می شود.

دلایل عدم تقارن پلک

پتوز

یکی از مهم ترین دلایل عدم تقارن پلک ، پتوز است که موجب افتادگی یکی از پلک ها یا هر دو پلک می شود. این مشکل گاهی اوقات ممکن است هر دو چشم را درگیر کند؛ ولی معمولاً بعد از عمل تنها در یکی از چشم ها اتفاق می افتد. پتوز در برخی از مواقع به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می شود. در این حالت، شخص از دوران کودکی این عارضه را تجربه می کند. این عارضه موجب افتادگی پلک و تورم یکی از چشم ها خواهد شد. بعد از عمل بلفاروپلاستی، می توان پتوز را مشاهده کرد.

توزیع نابرابر چربی در پلک ها

جراح بلفاروپلاستی با توجه به صلاحدید خود می تواند کیسه های زیر چشم یا چربی های نواحی اطراف چشم را خارج کند. گاهی اوقات ممکن است اشتباه جراح هنگام برداشتن چربی موجب عدم تقارن پلک بعد از عمل شود. به عنوان مثال، امکان دارد پزشک مقدار بیشتری چربی از نواحی اطراف یکی از چشم ها خارج کند. همین موضوع باعث می شود که یک چشم کوچک تر از دیگری به نظر برسد و پلک هر دو چشم با یکدیگر تقارن نداشته باشند. به همین دلیل، انتخاب پزشک برای جراحی بلفاروپلاستی اهمیت بسیار زیادی دارد. پزشکی که جهت جراحی به او مراجعه می کنید، باید مهارت و تخصص کافی برای رفع افتادگی پلک و برداشتن چربی های اضافی را داشته باشد.

در صورتی که مقدار بیشتری چربی از اطراف یکی از چشم خارج شود، باید مجدداً به متخصص مراجعه کنید تا به نحوی این مشکل را رفع کند.البته توزیع ناهموار چربی در اطراف چشم صرفاً از عوارض عمل بلفاروپلاستی نیست. هر کسی ممکن است این موضوع را در دوران مختلف زندگی خود تجربه کند. به عنوان مثال، با افزایش سن، احتمال اینکه چربی ها به صورت نامنظم در اطراف چشم تجمع پیدا کنند بسیار زیاد است. به مرور زمان، ماهیچه های حمایت کننده عضلات چشم ضعیف شده و به طرفین کشیده می شوند. همین موضوع ممکن است منجر به تجمع چربی اضافی در نواحی بالا و پایین چشم شود.

تیک عصبی

تیک عصبی یکی از مهم ترین دلایل عدم تقارن پلک است. برخی از افراد به صورت مادرزادی دارای تیک عصبی هستند؛ اما برخی دیگر ممکن است در دوران مختلف زندگی و تحت تأثیر عوامل محیطی این موضوع را تجربه کنند.

فلج بل

برخی از افراد ممکن است به صورت ژنتیکی یا بعد از شوک عصبی چنین مسئله ای را تجربه کنند. در صورتی که به یک پزشک با مهارت و تجربه پایین مراجعه کنید، احتمال اینکه عصب چشم هنگام عمل بلفاروپلاستی آسیب ببیند بسیار زیاد است. این موضوع ممکن است که در نهایت منجر به بروز عوارضی مثل فلج بل شود.

تروما (آسیب عصبی)

در صورتی که هنگام عمل بلفاروپلاستی به اعصاب صورت یا اعصاب اطراف چشم آسیب وارد شده باشد، ممکن است مشکلاتی مثل تروما مشاهده شود. این مشکل در نهایت موجب ضعف عملکرد ماهیچه های اطراف چشم شده و تقارن پلک دو طرف را از بین خواهد برد. تروما یکی از عوارض بسیار شایع بعد از جراحی بلفاروپلاستی است که حتی در بسیاری از جراحی های زیبایی دیگر نیز مشاهده می شود.

عدم تقارن طبیعی

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد به صورت طبیعی پلک هایی نامتقارن داشته باشند. معمولاً با کمک عمل بلفاروپلاستی می توان عدم تقارن طبیعی پلک را تا حدودی از بین برد. این دسته از افراد باید توجه داشته باشند که عدم تقارن پلک ممکن است به طور کامل از بین نرود؛ زیرا ممکن است باز هم بعد از به پایان رسیدن دوره نقاهت، پلک ها تا حدودی نامتقارن به نظر برسند.

زخم های عمیق

بعد از عمل بلفاروپلاستی باید به طور مرتب از کرم های ترمیم کننده استفاده شود. این پمادها قادر هستند اسکار بخیه و زخم جراحی بلفاروپلاستی را از بین ببرند. در صورتی که میزان افتادگی پلک شدید باشد، ممکن است بخشی از اسکار بخیه روی سطح پلک باقی بماند که میزان چین و چروک و چین خوردگی سطح پلک را افزایش خواهد داد. در این حالت امکان دارد یکی از پلک ها برآمده تر از پلک دیگری به نظر برسد. برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود، باید یک پزشک متخصص و ماهر برای عمل بلفاروپلاستی انتخاب کنید.

جراحی غیر قرینگی پلک

کاربردهای جراحی پلک

مراحل جراحی پلک

در طی جراحی، برش هایی همسو با خطوط طبیعی پلک در زیر شکاف پلک فوقانی و کمی پایین تر از مژه های پلک پایینی ایجاد می شود. نحوه ی ایجاد برش ها به شکلی است که بعد از بهبودی کامل، به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهد بود. پیش از ایجاد برش ها، زمانی که روی تخت جراحی دراز کشیده اید، جراح به دقت محل هایی که باید پوست اضافی یا بالشتک های چربیشان برداشته شود را مشخص می کند. برش به کمک ابزار جراحی دقیق انجام می شود و سپس محل زخم با استفاده از بخیه های بسیار ظریف یا چسب بافتی بسته می شود.

این که چه مقدار از پوست اضافی، چربی ها یا عضلات پیرامون چشم باید حذف شوند، به نظر پزشک در حین جراحی و معاینات قبل از عمل بستگی دارد. مواردی نظیر ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوانی و تقارن ابروهای شما از جمله عوامل تعیین کننده هستند.

اقدامات قبل و بعد از جراحی پلک

  1. دو هفته قبل از عمل جراحی پلک از دارو هایی مثل آسپیرین، بروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام و مفنامیک اسید استفاده نکنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا کودئین استفاده کنید.
  2. قبل از ورود به اتاق عمل آرایش چهره خود را کاملاً پاک کنید.
  3. بعد از عمل جراحی زیبایی پلک برروی چشمان شما پانسمانی نخواهیم گذاشت و چشمانتان باز خواهد بود.
  4. معمولاً پماد آنتی بیوتیک چشمی جهت مالیدن روی بخیه ها برای شما تجویز می شود.
  5. بعد از جراحی زیبایی پلک به مدت ۳ روز قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  6. جهت شستشوی چشم ها در ۲ روز اول پس از عمل پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید؛ اما بعد از ۲ روز می توانید از آب جوشیده سرد شده نیز استفاده کنید.
  7. آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا هفت روز بسته به نظر پزشک مرتباً مصرف کنید.
  8. تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی زیبایی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید. بدین منظور می توانید چند تکه کوچک یخ را در یک کیسه فریزر ریخته درآن را بسته و کیسه را روی صورت خود قرار دهید یا می توانید بسته های مخصوص کمپرس سرد که حاوی ژل است را، از داروخانه خریداری کرده، آن را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود و سپس آن را برروی صورت قرار دهید.
  9. بعد از عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند تر باشد تا شیب بدنتان بیشتر شود. این کار باعث می شود کبودی و تورم شما به حداقل برسد.

میزان ماندگاری جراحی زیبایی پلک

اگر مراقبت های بعد از عمل را به خوبی انجام دهید و به توصیه های پزشک عمل کنید نتایج مثبت این عمل جراحی تا ده سال باقی می ماند.

هزینه جراحی پلک

هزینه جراحی پلک به نوع و پیچیدگی عمل انجام شده بستگی دارد. قیمت جراحی پلک در کلینیک های مختلف یکسان نیست و بر اساس فاکتورهای متفاوتی مانند سابقه و مهارت پزشک، هزینه های اتاق عمل، نوع جراحی، گستردگی جراحی، منطقه جغرافیایی متفاوت است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض و خطرات جراحی پلک

مهم ترین عارضه ای که ممکن است بعد از جراحی پلک دیده شود، عدم توانایی در کامل بستن چشم ها است. این عارضه معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابد. در این مدت باید از قطره چشمی، بخور و پانسمان چشم در طول شب استفاده کنید تا چشمانتان خشک نشود. سایر خطرات شامل موارد زیر است:

  1. عفونت پلک
  2. دوبینی
  3. تشکیل اسکار یا جای زخم واضح
  4. اشکال در قرارگیری پلک ها
  5. کوتاه شدن پلک ها
  6. عدم برداشت کامل پوست اضافه
  7. بی حسی پلک ها

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون درمان لک صورت با لیزر کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت مژه

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

اصول غذایی در بیماران مبتلا به آلزایمر

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آیا لیفت با نخ در جوانسازی صورت موثر است؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ده نکته تزریق بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

لب هایی جذاب با لیفت لب

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پاسخ به سوالات متداول در باره خطوط اطراف چشم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان درد عصب سیاتیک کمر و پا با فیزیوتراپی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تزریق چربی در چه مواردی انجام میشود؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت