دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

سرطان پروستات با چه عوارضی همراه است؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

پروستات نام یک غده کوچک و گردو مانند در اندام تناسلی مردان است که وظیفه آن تولید منی، تغذیه و محافظت از اسپرم ها است. ادرار در مسیر خروج خود از کلیه به سمت مثانه و خارج از بدن، از مجرایی در قسمت مرکزی پروستات عبور کرده و دفع می شود. به همین دلیل افرادی که سرطان غده پروستات دارند در دفع ادرار با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. سرطان غده پروستات به مانند سایر سرطان ها، حاصل تکثیر و تولید مثل بی رویه و توده ای سلول های پروستات است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در علم پزشکی، به حالت رشد و تکثیر بیش از اندازه و خارج از کنترل سلول ها، سرطان می گوید. سلول های سرطانی هر بافت و اندام شبیه به سلول های همان بافت بوده اما ساختار و عملکردشان با سلول های سالم متفاوت است. سرطان پروستات می تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. در صورت عدم درمان و یا تشخیص دیرهنگام، این سرطان از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان و سایر اندام ها منتقل شود.

علت سرطان پروستات

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می دانند که سرطان هنگامی آغاز می شود که برخی از سلول های پروستات از حالت طبیعی خارج می شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع تر آن ها شروع می شود و سپس با مرگ سلول های طبیعی و تجمع سلول های غیرطبیعی نامیرا توده ای تشکیل می شود که به آن تومور می گوییم. این سلول های تومورال می توانند تا حدی رشد کنند که به بافت های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

ریسک فاکتورهای سرطان پروستات

عوامل خطر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند. سرطان های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند. برخی از عوامل خطر مانند سیگار کشیدن در کنترل ما هستند و می توانیم آنها را از میان برداریم؛ اما بعضی از موارد مانند سن یا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان خارج از کنترل ما هستند. عوامل خطر زیر در ابتلای مردان به سرطان پروستات تأثیر می گذارند:

علائم و نشانه های سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامت یا علائمی نداشته باشد، یکی از دلایل این امر نحوه رشد سرطان است. شما معمولاً فقط در صورت رشد سرطان در نزدیکی مجرای ادرار و فشار آوردن به مجاری و تغییر در شیوه ادرار، متوجه وجود سرطان می شوید. سرطان پروستات معمولاً در قسمت بیرونی پروستات رخ می دهد و باعث ایجاد علائمی می گردد. نشانه های سرطان پروستات شامل موارد زیر می باشند:

سرطان پروستات

مراحل پیشرفت سرطان پروستات

  1. مرحله اول: معمولاً در این مرحله سرطان به کندی رشد می کند و تومور را نمی توان احساس کرد. ممکن است نیمی از یک سمت پروستات یا حتی کمتر را درگیر کرده باشد. سطح PSA کم است. سلول های سرطانی را نمی توان به خوبی از سلول های سالم تشخیص داد.
  2. مرحله دوم: تومور فقط در پروستات مشاهده می شود. سطح PSA متوسط یا پایین است. سرطان پروستات کوچک است اما ممکن است خطر رشد و گسترش افزایش یابد.
  3. مرحله سوم: سطح PSA زیاد است و تومور در حال رشد می باشد و سرطان در درجه بالایی قرار دارد. این ها همه حاکی از آن است که سرطان در حال پیشرفت می باشد.
  4. مرحله چهارم: سرطان خارج از غده پروستات را درگیر کرده است.

روش های تشخیصی سرطان پروستات

پزشک انجام برخی آزمایش های تکمیلی و تشخیصی را درصورت مشکوک بودن نتایج غربالگری سرطان پروستات تجویز می کند:

  1. سونوگرافی پروستات از راه مقعد انجام می شود. در این آزمایش یک وسیله ی کوچک و باریک وارد مقعد می شود و پزشک از طریق آن از پروستات تصویربرداری می کند.
  2. تصویربرداری با دستگاه ام آرآی تصویر دقیق تر و با جزئیات بیشتری در اختیار پزشک قرار می دهد. همچنین هنگام نمونه برداری از بافت پروستات نیز از ام آر آی استفاده می شود.
  3. برای تشخیص قطعی سرطانی شدن پروستات، پزشک با استفاده از یک سوزن باریک از بافت پروستات نمونه برداری می کند. این نمونه سپس در آزمایشگاه از لحاظ وجود سلول های سرطانی بررسی می شود.

عوارض سرطان پروستات

زمانی که سرطان پروستات، به صورت موضعی انتشار پیدا می کند یا زمانی که از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی، به سایر بخش های بدن منتشر می شود، ممکن است موجب ایجاد عوارضی شود. عوارض بالقوه شامل موارد زیر است:

درد لگن

سرطان پروستات می تواند منجر به درد مزمن لگن شود که به دلیل هجوم بافت نرم در لگن است.

احتباس ادرار

سرطان پروستات ممکن است، توسط مسدود کردن مجرای ادراری یا زمانی که پیشرفته تر می شود، به دلیل مسدود کردن حالب موجب احتباس ادرار شود. زمانی که مجرای ادراری توسط یک پروستات بزرگ شده کاملاً مسدود می شود، تحت عنوان احتباس ادرار حاد مورد اشاره قرار می گیرد. در مسدود شدن جزئی، مردان ممکن است یک احتباس ادرار مزمن را تجربه کنند. احتباس ادرار حاد معمولاً با درد زیاد همراه است؛ چون همانطور که مثانه پر می شود در آن فشاری ایجاد می شود و توسط ادرار متورم می شود. اگر برطرف نشود، ادرار می تواند به کلیه ها برگردد که منجر به ایجاد عفونت و آسیب کلیوی می شود؛ به عبارت دیگر، ناتوانی کامل برای ادرار کردن یک شرایط اضطراری پزشکی است.

بی اختیاری

بی اختیاری ادرار می تواند عارضه ی جانبی ناشی از جراحی برای سرطان پروستات باشد؛ اما می تواند دلایل دیگری مانند فشردگی طناب نخاعی به دلیل متاستاز نیز داشته باشد.

اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ عارضه بسیار شایع اغلب درمان های سرطان پروستات است. در برخی از مردان، مخصوصاً مردان زیر سن ۷۰ سال، ممکن است بهبود آن طی دو سال پس از جراحی دیده شود. همچنین استفاده از درمان های رایج این بیماری از جمله بسیاری از ابزارهایی که مخصوص مردانی با این مشکل هستند، می تواند باعث بهبودی شود.

متاستاز به استخوان

استخوان ها معمول ترین مکان متاستاز سرطان پروستات هستند. گاهی اوقات، در افرادی که غربال گری نشده اند؛ متاستاز استخوان ممکن است اولین علامت بیماری باشد. متاستاز استخوان همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

  1. درد: درد مرتبط با متاستاز استخوان گاهی اوقات شدید است؛ اما روش های درمانی مختلفی در دسترس است. درد، اغلب در قسمت پایینی پشت، کفل یا دنده ها حس می شود.
  2. شکستگی : زمانی که سرطان پروستات، به استخوان ها منتشر می شود؛ می تواند ساختار استخوان را ضعیف کند. به شکستگی هایی که در کل این مناطق از استخوان های ضعیف شده رخ می دهند، تحت عنوان شکستگی های پاتولوژیک اشاره میشود و ممکن است گاهی اوقات با یک ضربه کوچک رخ دهد.
  3. فشردگی طناب نخاعی: متاستاز به نخاع می تواند موجب فروپاشی ستون مهره ها که از نخاع محافظت می کنند؛ شود. فشردگی ایجاد شده در عصب، می تواند موجب درد بخش پایینی پشت شود که به سمت پایین به پاها منتقل می شود، ضعیف شدن، ایجاد سوزش یا گزگز در شانه ها یا پاها و از دست دادن کنترل روده و مثانه شود.
  4. هایپرکلسمی: سرطان پروستات ممکن است منجر به هایپرکلسمی شود (افزایش سطح کلسیم در خون) که به دلیل شکست استخوان، به دلیل متاستاز و سایر مکانیسم ها است. علائم ممکن است شامل تهوع، استفراغ، گیجی و در صورتی که درمان نشود، در موارد شدیدتر، شامل کما باشد.

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات برحسب مرحله و درجه بیماری (Cancer staging)، سن فرد، سایر بیماری های همراه و وضعیت عمومی سلامتی در افراد مختلف، متفاوت می باشد. انواع روش های درمان سرطان پروستات عبارتند از:

درمان سرطان پروستات به روش جراحی اغلب شامل خروج کامل غده پروستات و بافت ها و غدد لنفاوی مجاور می باشد. انواع روش های جراحی پروستات عبارتند از:

  1. جراحی به روش باز تحت بیهوشی کامل
  2. جراحی پروستات به روش لاپاروسکوپی
  3. جراحی پروستات از طریق پرینه

عوارض جراحی مانند اختلال نعوظ، بی اختیاری ادراری، خونریزی و درد در برخی افراد دیده می شوند که اغلب طی چند ماه پس از درمان با بهبود نسبی یا کامل همراه می باشند. البته گاهی نیز ممکن است برخی عوارض جراحی غیرقابل برگشت باشند که باید مدنظر قرار داده شوند.

درمان سرطان پروستات توسط شیمی درمانی اغلب برای افراد با سرطان های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی ممکن است با داروهای تزریقی یا به شکل قرص خوراکی مورد استفاده قرار داده شود. اغلب از شیمی درمانی برای افرادی که بیماری با پاسخ مناسب به هورمون درمانی همراه نمی باشد و به سایر ارگان های بدن تهاجم نموده است، استفاده می شود. شیمی درمانی با نابودکردن سلول های سرطانی، در توقف رشد آن ها کمک کننده می باشد؛ ولی اغلب با عوارض جانبی متعددی همراه می باشد.

رادیوتراپی نیز همانند شیمی درمانی با نابودی سلول های سرطانی در کنترل رشد غیرطبیعی سلول ها کمک کننده می باشد. رادیوتراپی ممکن است توسط دستگاهی خارج از بدن به غده پروستات فرستاده شود و یا ممکن است با کارگذاری منبعی در داخل بدن (براکی تراپی) همراه گردد. در این روش منبع رادیواکتیو در داخل غده پروستات کاشته می شود و به نابودی سلول های سرطانی داخل بدن کمک می کند. از این روش در سرطان هایی که محدود به غده پروستات می باشند (Early-stage) استفاده می شود.

رشد سلول های سرطانی در بدن مردها اغلب توسط هورمون های مردانه صورت می گیرد. هورمون درمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات می باشد که با کاهش هورمون های مردانه در بدن، به کوچک شدن و پسرفت توده کمک می کند. گاهی هورمون درمانی به صورت دارویی و گاهی نیز توسط جراحی خروج بیضه ها از بدن صورت می پذیرد (هورمون های مردانه در بدن توسط بیضه ها ترشح می گردند). اگرچه از این روش درمانی اغلب برای موارد پیشرفته بیماری استفاده می گردد؛ اما گاهی همراه با جراحی و رادیوتراپی در مراحل اولیه بیماری نیز مورد استفاده قرار داده می شود.

در این روش از سیستم ایمنی فرد مبتلا برای مبارزه با سلول های سرطانی و درمان سرطان پروستات، کمک گرفته می شود. سلول های سرطانی با ترشح نوع مخصوصی از پروتئین ها می توانند از سیستم ایمنی بدن مخفی بمانند. ایمونوتراپی مانع مخفی شدن سلول های سرطانی در بدن می گردد.

در این روش، بافت پروستات توسط گرما یا سرما تخریب می گردد. از این روش های درمانی فقط برای درمان تومورهای بسیار کوچک و یا تورمورهای غیرقابل جراحی استفاده می گردد. انواع روش های تخریبی بافت پروستات عبارتند از:

  1. کرایوتراپی: در این روش از بخار خیلی سرد برای یخ زدن و آب شدن مجدد سلول های سرطانی به طور مکرر استفاده می گردد. کرایوتراپی منجر به نابودی سلول های سرطانی و برخی سلول های سالم اطراف آن می گردد.
  2. استفاده از بخار گرم: در این روش از انرژی اولتراسوند با قدرت بالا برای تخریب سلول های سرطانی و غیرطبیعی در پروستات استفاده می گردد.

برای آگاهی از علائم سرطان بیضه کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ورزش و افزايش وزن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمانی دیگر برای زود انزالی مردان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

هر آنچه که باید در مورد کاشت ریش و سبیل بدانید

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغییر شیوه زندگی در بهبودی بیماری آسم در کودکان

دکتر محمد رضا مدرسی [ فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی کودکان ]

ارتباط تنبلی تخمدان با جوش صورت

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

علت بعضی از تصمیم گیری های احمقانه در میانسالی چیست ؟

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

بوتاکس زیر بغل و درمان تعریق

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان اسکار آکنه با لیزر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مزایا و معایب سزارین

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت