شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

راز داشتن پوستی زیبا

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با توجه به آنها میتوان از پوست و موی خود محافظت کرد. یکی از مهمترین کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که به طور معمول با شامپو و در بعضی موارد که اشتباه است، با مایع ظرفشویی یا پودر رختشویی! صورت میگیرد.

کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا به معنی ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاکهای سیلیسی استفاده میکردند ولی صابون، متداولترین ماده جهت شست وشوی مو بود و به همین علت اولین شامپوها، شامپوهای صابونی بوده اند و کمکم با پیدایش پاک کننده های مصنوعی، مخلوطی از صابون و پاککننده و بالاخره پاککنندههای خالص عرضه شدند.
البته در حال حاضر، هنوز هم بسیاری از مردم به علت نداشتن آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو پدید میآورد، از صابون برای شستن موی خود استفاده میکنند. مهمترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوستسر و برطرف کردن چرک و آلودگی از روی سطح آن است.

مراحل شامپو زدن

به طور معمول بیشتر افراد بطری شامپو را برمیدارند، یک قطره بزرگ از شامپو روی سرشان میریزند، مو را چنگ میزنند و بعد از اینکه شامپو کف کرد جریان آب را وارد آن میکنند. شامپو زدن عملی است که در زندگی روزمره همه ما مرتب انجام میشود. بنابراین اشتباهاتی که در اثر عادتهای ناصحیح شامپو زدن مرتکب میشویم نیز مرتب تکرار خواهند شد. شامپو زدن صحیح موها شامل مراحل زیر است:

۱-گرهگشایی از مو: موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچگونه گرهای روی آن نمانده باشد. حواستان باشد که هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف میکنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.

۲- آبکشی اولیه با آب ولرم: در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمهگرم آبکشی کنید. به این مرحله، آبکشی اولیه و یا پیش از شستشو گفته میشود که برای زدودن گرد و غبار و به طور کلی آلودگیهای قابل حل در آب انجام میشود. هرگز از آب داغ استفاده نکنید، چون باعث تردی و شکنندگی مویتان خواهد شد.

۳- پخش کردن شامپو در کف دست: مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دستهای خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دستهایتان پخش شود. در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود. مقدار شامپو توسط خودتان تعیین میشود و باید به اندازهای باشد که کف آن تمام موهای شما را بپوشاند.

۴- ماساژ دادن شامپو روی پوستسر با نوک انگشتان: شامپو را روی همه جای سر پخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامیشامپو را روی پوستسر و موهایتان ماساژ دهید. دقت کنید که از ناخنها استفاده نکنید و برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و به صورت دایرهای انجام دهید.

۵- آبکشی نهایی: در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو از لابهلای موی شما زدوده شود. باز هم تاکید میشود مو در حالت خیس نسبت به اصطکاک خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید. همیشه در هنگام شامپو کردن موها این پنج مرحله فوق را به خاطر بیاورید تا تکرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.

شیوه استفاده از شامپو

در صورتی که شامپوی مصرفی شما باعث تجمع آلودگی روی سطح مو و پوستسر شما نمیشود، تعویض مکرر شامپو ضرورتی ندارد. از طرفی وفاداری به یک مارک خاص نیز توصیه نمیشود، زیرا در دنیای مدرن امروز سالانه محصولات جدیدی با خواص متنوع عرضه میشود که استفاده نکردن از آنها به دلیل آن که محصولی که استفاده میکردهایم امتحان خود را پس داده! محروم کردن خود از پیشرفتهای فناوری است. ( فیاض سلطانی اذر )

استفاده از شامپوهای نامناسب و استفاده از روش نادرست استفاده از شامپو، موجب کدورت و آسیبدیدگی موها میشود، اگر شامپوی مناسب موی خود را پیدا کنید و با روش صحیح شامپو کردن و خشک کردن مو نیز آشنا شوید، میتوانید با خیال آسوده موی خود را هر روز یا چند بار در روز شستشو دهید.

مردم وقتی شامپوی خود را عوض میکنند، بهطور معمول توجه بیش از حدی به حالت مو و پوستسر خود مینمایند. اگر بهبودی در وضعیت موهایشان حاصل شد آن را به فرآورده جدید نسبت میدهند و بر عکس در صورتی که وضعیت موهایشان بدتر شد، بازهم فرآورده جدید را مقصر میدانند. برای مثال ریزش طبیعی موهای خود را به شامپوی جدید نسبت میدهند. تحقیقات نشان داده تعداد کمی از مردم از نقش عواملی مانند شانه کردن، برس کردن، تاثیرات مخرب مواد شیمیایی و یا حتی داروها، رژیم غذایی، بیماری یا ویژگیهای توارثی در ریزشمو آگاه هستند.

پس از استفاده از شامپو موی خود را به خوبی و به طور کامل آبکشی کنید، تا هیچ اثری از کف شامپو روی موی شما باقی نمانده باشد. یادآوری میشود برخلاف حالتدهنده، آبکشی شامپو هر چه کاملتر باشد، بهتر است. برای آبکشی شامپو از آب گرم استفاده کنید تا شامپو بهطور کامل از روی مو خارج شود. اما دمای آبکشی حالتدهنده بستگی به عواملی مانند ضخامت موی شما دارد. هرگز از آب داغ برای آبکشی موی خود استفاده نکنید.

عوامل ایجاد چین وچروک پوست

عوامل ایجاد چین وچروک پوست

افزایش سن،نور خورشید،حالات چهره، سیگار و برخی از بیماریها.
چین وچروک بر دو نوع است:۱-استاتیک۲-دینامیک
چین وچروک استاتیک همیشه وجود دارد و ربطی به حالات چهره ندارد.ولی چین وچروک دینامیک همیشه روی صورت وجود نداردوتنها به دنبال حالتهای خاصی در صورت ایجاد میشود.مانند چین بین دو ابروکه در حالت اخم ایجاد میشود.
در صورت عدم مراقبت صحیح وعدم پیشگیری چین وچروک دینامیک به استاتیک تبدیل میشود.
پوست از دو بخش تشکیل شده است:اپیدرم و درم
درم لایه ی عمقی تر می باشد که سرشار از فیبر های کلاژن و الاستین است.جنس این فیبر ها پروتئینی است.کلاژن مسئول استحکام پوست و الاستین مسئول انعطاف پذیری پوست میباشد.با افزایش سن ساختار این فیبرها تغییر میکندو از مقدار کل آنها کاسته میشود.در نتیجه پوست شل وافتاده میشودوخاصیت کشسانی آن کاهش می یابد.
اپیدرم لایه یسطحی پوست می باشد که با افزایش سن ضخیم وغیر یکنواخت می شود.
از طرفی با افزایش سن ترشحات غدد چربی کاهش مییابد و پوست دچارخشکی می شود.
مجموعه ی این عوامل سبب ایجاد چین و چروک میشود.
مهمترین فاکتور خارجی در ایجاد چین و چروک نور آفتاب است.اشعه ی ماوراءبنفش نور خورشید در دراز مدت سبب افزایش تولید فیبر های الاستین نامرغوب و غیر طبیعی ودر نتیجه ضخیم وچرمی شدن پوست می شود.
اولین قدم در درمان چین وچروک آبرسانی کافی به پوست می باشد.(نوشیدن آب کافی،استفاده از مرطوب کننده ی مناسب،هیدرودرمی واستفاده از ماسکهای آب رسان)
ترکیبات دارویی مختلفی با مکانیزم لایه برداری جهت درمان چین وچروک موجوداست.مانند:
فراورده های اسیدهای میوه وترکیبات رتینوئید.
این ترکیبات باید زیر نظر پزشک تجویز شوند.استفاده از آن ها در مدت زمان معین باعث کاهش چین وچروک های سطحی می شود.
انواع ماساژ های پوستی با تقویت عضلات صورت می توانند در رفع چین وچروک موءثر باشند.
با توجه به نقش کلیدی اشعه خورشید در ایجاد چین وچروک،استفاده ی مرتب از ضد آفتاب یک فاکتور مهم پیشگیری کننده محسوب می شود.
روشهای مختلف دیگری که می توان از آنها در این زمینه سود جست عبارتند از پیلینگ، مایکرودرم ابریژن ، لیفتینگ ولیزر.

شش راز طبیعی برای داشتن پوستی نرم، صاف و زیبا

شما هر روز از مواد مختلف آرایشی استفاده میکنید. با این وصف به نظر نمیرسد که احساس خوبی در مورد پوست خود داشته باشید. در این مقاله ۶ راز طبیعی برای داشتن پوستی نرم، صاف و زیبا ارائه شده است…

۱-آیا نحوه ی زندگی شما پوستتان را تخریب میکند؟

عدم تعادل در زندگی شما بر چهره و پوستتان نمایان میشود. مثلا اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید و یا از فست فودها و رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات استفاده کنید، پوست ناسالم و بدی خواهید داشت. افسردگی، اضطراب و استرس موجب ایجاد تغییراتی در پوست شما و خصوصا در پوست صورت میشوند.

برخی اوقات این عوامل لکها و چروکهای ناخواستهای در صورت شما ایجاد میکنند. نور آفتاب، و آب و هوای سرد و خشک یا وزش باد، رطوبت طبیعی و گردش خون طبیعی پوست را از بین میبرد و منجر به پیری زودرس پوست میشود. سیگار، مصرف الکل و فقدان خواب کافی همگی بر روی پوست شما تاثیر میگذارند. نگاه دقیقی به شیوهی زندگی خود بیاندازید تا ببینید با پوست خود چه کردهاید. در این صورت میتوانید تغییرات مناسبی در شیوهی زندگی خود ایجاد کنید تا از پوست خود محافظت کرده و آن را دوباره جوان کنید.

۲-غذاهای استثنایی مناسب پوست مصرف کنید:

در چین باستان ملکهها برای زیبایی پوست و محافظت از آن رموز خاصی داشتند که به شاهزادههای پس از خود منتقل میکردند. برخی از این رازها شامل رژیمهای غذایی به خصوصی بودند. برخی از این غذاها غذاهای خارجی گران قیمت بودند و برخی از آنها غذاهایی بودند که امروزه نیز به راحتی در دسترس هستند. این رژیمهای زیبایی باستانی غذاهایی هستند که به سلامت پوست کمک میکنند مانند آلبالو، گیلاس، سویای سیاه، گردو، عناب و برخی خوراکیهای مشابه. همچنین مرکبات هم به عنوان خوراکیهای التیامبخش که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند به سلامت پوست شما کمک میکنند.
اگر پوست خشکی دارید کمیبیشتر روغن کتان، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن خالص نارگیل مصرف کنید. هر روز آووکادو، مقداری آجیل و دانههای مختلف مصرف کنید. خصوصا بلوط، فندق، گردو و تخمهی آفتابگردان مواد مفیدی هستند.

۳-لایه برداری پوست را فراموش نکنید:

لایه بیرونی پوست شما مرتب تجدید میشود و سلولهای قدیمی با سلولهای جدید جایگزین میشوند. یک راه موثر برای کاهش دادن خطها و چروکهای پوست سرعت دادن به این فرایند است. به جای استفاده از روشهای گران قیمتی مانند درم ابریژن، پیلینگ شیمیایی و لیزر میتوانید به آرامیبا مواد طبیعی پوست خود را جوانسازی کنید. برای قرنها ملکهها و زنان اشرافی چین از همین مواد طبیعی برای لایه برداری سلولهای پوست استفاده میکردند. موادی مانند خزه دریایی، کلپ (نوعی جلبک)، پودر مروارید، برگ درخت خرمالو و نیشکر، سالیان دراز استفاده میشدند. میتوانید با ترکیبی برخی از مواد طبیعی ماسک تهیه کنید. این مواد را با آب مخلوط کنید و با اضافه کردن ژل آلوئه ورا یا سفیدهی تخم مرغ به مخلوط کن خمیر ماسک را تهیه کنید. از یک اسفنج نرم با حرکات چرخشی کوچک برای پاک کردن ماسک از روی پوست استفاده کنید. ماسک را ۱۰ دقیقه روی پوست باقی بگذارید و سپس آن را بشویید. مراقب باشید که مواد وارد چشمان شما نشود.

۴-سم زدایی برای زیبایی پوست:

طب چینی معتقد است که راهای مختلفی برای خارج ساختن مواد مضر از بدن وجود دارد و یکی از عمده ترین این راهها پوست است. همچنین برخی اوقات این مواد در پوست به دام میافتند و ممکن است جوش ها ایجاد شوند. این مواد مضر شامل آلوده کنندههای محیطی، سموم و آفت کشها و نگهدارندههایی هستند که در محیط و غذاهایی که میخوریم یافت میشوند. همهی این مواد میتوانند پوست را فرسوده کنند. کمک به بدن برای خارج ساختن این مواد مضر برای حفظ تعادل داخلی بدن اهمیت زیادی دارد زیرا نتیجه آن بر پوست تاثیر میگذارد.
گیاهانی که میتوانند بدن را سم زدایی کنند مانند گیاه قاصدک، گل داوودی، نعناع، توت سفید و شیرین بیان به فعالیت کبد و کیسهی صفرا در سم زدایی کمک میکنند. این دو عضو بدن مهمترین نقش را در غیر فعال کردن و از بین بردن مواد سمی و مضر دارند و نقش آنها بسیار بزرگتر از کاری است که پوست در سم زدایی انجام میدهد. فرمولهای گیاهی در طب چینی وجود دارند که به سم زدایی از طریق پوست نیز کمک میکنند.

۵-زیبایی طبیعی با مواد طبیعی:

بسیاری از محصولاتی که امروزه برای محافظت و آرایش پوست استفاده میشوند حاوی مواد شیمیایی و سرطانزا هستند که از طریق پوست به داخل جذب میشوند. قوانین بسیار کمیبرای صنایع آرایشی وضع شده است و این موضوع باعث شده که اغلب موارد مواد شیمیایی مضر در این محصولات وجود داشته باشند. برای مثال حتی ممکن است ریمل شما حاوی فرمالدئید باشد و یا رزین های پلاستیکی در رژ لب شما وجود داشته باشد! ممکن است پودر تالکی که در سایههای چشم و پودرها وجود دارد به آزبست آلوده باشد. حلال پایهای همهی مواد آرایشی مواد شیمیایی هستند. احتمال دارد که همهی این مواد سرطانزا باشند. از مواد آرایشی گیاهی استفاده کنید. رنگها و روغنهای طبیعی زیادی هستند که میتوان از آنها به جای لوازم آرایشی مختلف استفاده کرد.

۶ از ماست برای داشتن پوستی عالی استفاده کنید:

ماست دارای فرمول طبیعی مناسبی برای سلامت پوست است. ماست حاوی اسید لاکتیک است که این ماده به صورت طبیعی تولید آلفا هیدروکسی اسید میکند که میتواند به آرامی لایههای سلولی مرده را به صورت طبیعی بردارد و پیلینگ کند و پوستی صاف و زیبا ایجاد کند. ماست برای پوستهای حساسی که نمیتوانند آلفا هیدروکسی اسید ساخته شده را تحمل کنند میتواند استفاده شود. به مرور زمان ماست میتواند لکههای پوست را روشن کند. برای استفاده از ماست ابتدا صورت خود را بشویید و ماست را مانند کرم روی صورت خود صاف کنید و ۱۵ دقیقه باقی بگذارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک مرطوب کنندهی طبیعی پوست را مرطوب کنید. برای کاهش قرمزی پوست که ممکن است پس از پاک کردن ماست ایجاد شود از کمپرس سرد استفاده کنید.

تاثیر کرمهای روز و شب بر پوست

پوست صورت برخلاف پوست قسمتهای دیگر بدن دارای ویژگی خاص خود است؛ به عنوان مثال ممکن است شخصی به رغم داشتن پوست چرب، پوست زیر چشمش خشک یا بعکس باشد؛ ولی مهم این است که چطور و چگونه میتوان با به کارگیری کرمهای روز و شب از پوست تمامی نقاط بدن مراقبت کرد تا دچار پیری زودرس و بیماری نشود.

هر قسمت از پوست صورت ویژگیهای خاصی دارد، مثلا پوست پلک با بقیه پوستهای صورت متفاوت است، بنابراین بهتر است کرمهای صورت هیچگاه برای دور چشم به کار نرود.

افرادی که دارای پوست خشک هستند، باید پس از هر بار شستشو از کرم استفاده کنند، چرا که این پوستها توانایی نگه داشتن آب را ندارند و همچون اسفنج وقتی آب رویشان ریخته میشود، آن را نگه نمیدارند، بنابراین ضرورت دارد با کرمهای مرطوبکننده به پوست کمک کرد؛ این کرمها جذب خارجیترین قسمت پوست یعنی لایه شاخص میشود.
این نوع از کرمها این خاصیت را دارند که از خارج، رطوبت را جذب کنند و از داخل هم رطوبتی را که در حال دفع شدن است، به خود بگیرند تا لایه شاخص لطافت بیشتری پیدا کند.
با اشاره به این که معمولا کرمهای شب، میزان چربی کمتری نسبت به کرمهای روز دارند، میافزاید: این کرمها دارای قدرت جذب بسیار بالایی هستند و همین امر باعث میشود، روی تشک و ملحفه چرب نشود.

برخی کرمهای شب به نام اسید میوه(AHA) معروف هستند و جهت جوانسازی و لایهبرداری پوست توصیه میشود که اغلب هنگام شب استفاده میشود و در سطح پوست حالتی لایهلایه (پوست پوست) ایجاد میکنند و همین مساله باعث میشود بافت مرده پوست تراشیده و به عملیات بافتسازی کمک شود.
طبق تحقیقات به دست آمده، نکته اساسی درخصوص استفاده از کرمهای خارجی و ایرانی، سازگاری کرم با پوست است؛ چراکه ممکن است کرم گرانقیمتی با پوست سازگار نباشد، بنابراین بهتر است افراد در استفاده از کرمها تنوعطلب نباشند و کرمی را مصرف کنند که با پوستشان سازگار باشد.

بیشتر کرمها شباهت زیادی به هم دارند، مثلا لایهبردارها از هر کارخانهای که باشند، دارای اسید میوه ۵درصد هستند. حال ممکن است برخی از این کرمها فرمولهایشان دقیقتر باشد.

لایه بردارها در جوانسازی پوست و جلوگیری از چین و چروک نقش بسیار مهمی دارند،از ۱۷تا ۱۸ سالگی وقتی فرد به بلوغ میرسد، میتوان هفتهای ۲ تا ۳ شب از آن استفاده کرد و در صورت قرمزی زیاد و پوست پوست شدن استفاده از آن را تقلیل داد یا مدت زمان کمتری روی صورت گذاشت.

کرمهای روز قدرت حفاظتی بیشتری دارند و به دلیل داشتن برخی املاح، میزان چربیشان بیشتر است و اغلب دارای ضدآفتاب هستند.

چند توصیه

بهتر است همه افراد از این لایهبردارها استفاده کنند، در صورتی که کرمهای مرطوبکننده طبق نیاز افراد استفاده میشوند و هیچ تاکیدی بر استفاده همگانی آن نیست؛ چراکه ممکن است برخی اصلا به این نوع کرمها نیاز پیدا نکنند؛ ولی در عوض توصیه میشود کودکان را از ۲ سالگی به استفاده از کرمهای ضدآفتاب عادت داد

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست یکی از مواردی است که افراد به آن زیاد اهمیت می دهند و در زیبایی صورت تاثیر فراوان دارد.جوشها و خالهای گوشتی و لکه هایی که در صورت ظاهر می شوند، نیاز به مراقبت دارند. بنابراین بهتر نکاتی که در این زمینه مطرح شده است ، توجه و دقت کافی داشته باشید و حتی الامکان دستورالعمل های زیر را به کار بندید.

اگر صورت شما جوشهای فراوان دارد، بهتر است همیشه صورتتان را تمیز و خشک نگهدارید و صورت را با آب گرم و صابونی که درصد چربی آن زیاد نیست ، بشویید.از فشاردادن جوشها، تحریک کردن و کندن آنها جدا خودداری کنید؛ چون مشکلات زیادی را ایجاد می کند و بهتر است سطح جوشها را نپوشانید مگر در مواردی خاص. سعی کنید لباستان جوشهای صورت را تحریک نکند.در غیر این صورت بهتر است با یک نوار زخم روی جوشها را بپوشانید.

اگر جوشهای صورتتان با اقدامات گفته شده بهبود نیافت و اطراف آن قرمز وو جوشها چرکی شدند، بهتر است به موارد زیر توجه کنید: یک یا ۲بار در روز جوشها را با صابون های آنتی باکتریال بشویید.

نوار زخم روی جوشها نگذارید مگر این که در اثر تماس با لباس تحریک شوند و یا چرکی شده باشند. در صورت چرکی شدن جوشها از پمادهای آنتی باکتریال طبق تجویز پزشک استفاده کنید و روی جوش را نواز زخم بچسبانید.توجه داشته باشید اگر پوست شما به پماد واکنش نشان داد، تعداد جوشها زیاد شد یا شروع به خارش کرد، از پماد استفاده نکنید. هر روز

نوار زخم را عوض کنید.بخصوص اگر نوار زخم مرطوب شده باشد. اگر پانسمان به جوش چسبیده و به سختی جدا می شود، ابتدا آن را با آب گرم مرطوب کرده سپس از سطح پوست جدا کنید.اگر خالهای گوشتی یا خالهای مادرزادی باعث ناراحتی شما می شود، بهتر است در برداشتن این نوع خالها اقدام کنید. محافظت از پوست در مقابل نور خورشید در درمان جوشها تاثیر دارد.بهتر است حتی المقدور در ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر در مجاورت نور خورشید قرار نگیرید.

هنگام قرارگرفتن در آفتاب ، از عینک آفتابی استفاده کنید.هر روز کرم ضدآفتاب (با حداقل SPF15) به پوست صورت و روی دستتان بمالید. استفاده از کرمهای ضدآفتاب در تمام فصول سال حتی در زمستان و زمانی که هوا

ابری است توصیه می شود.برای سلامت پوستتان رژیم غذایی متعادل داشته باشید و در روز ۱۲ تا ۱ لیوان آب بنوشید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوای آن خشک است ، در منزل از دستگاه بخور برای مرطوب شدن هوای منزل استفاده کنید. بعد از شناکردن حتما دوش بگیرید تا کلر آب از سطح پوستتان پاک شود و حتما بعد از استحمام کرم مرطوب کننده به پوستتان بمالید

تاثیر کرمهای روز و شب بر پوست

پوست صورت برخلاف پوست قسمتهای دیگر بدن دارای ویژگی خاص خود است به عنوان مثال ممکن است شخصی به رغم داشتن پوست چرب ، پوست زیر چشمش خشک یا بعکس باشد ولی مهم این است که چطور و چگونه میتوان با به کارگیری کرمهای روز و شب از پوست تمامی نقاط بدن مراقبت کرد تا دچار پیری زودرس و بیماری نشود.

هر قسمت از پوست صورت ویژگیهای خاصی دارد، مثلا پوست پلک با بقیه پوستهای صورت متفاوت است بنابراین بهتر است کرمهای صورت هیچگاه برای دور چشم به کار نرود.

افرادی که دارای پوست خشک هستند، باید پس از هر بار شستشو از کرم استفاده کنند ، چرا که این پوستها توانایی نگه داشتن آب را ندارند و همچون اسفنج وقتی آب رویشان ریخته میشود ، آن را نگه نمیدارند بنابراین ضرورت دارد با کرمهای مرطوبکننده به پوست کمک کرد ؛ این کرمها جذب خارجیترین قسمت پوست یعنی لایه شاخص میشود.

این نوع از کرمها این خاصیت را دارند که از خارج، رطوبت را جذب کنند و از داخل هم رطوبتی را که در حال دفع شدن است، به خود بگیرند تا لایه شاخص لطافت بیشتری پیدا کند.

کرمهای شب ، میزان چربی کمتری نسبت به کرمهای روز دارند، این کرمها دارای قدرت جذب بسیار بالایی هستند و همین امر باعث میشود، روی تشک و ملحفه چرب نشود.

برخی کرمهای شب به نام اسید میوه (AHA) معروف هستند و جهت جوانسازی و لایه برداری پوست توصیه میشود که اغلب هنگام شب استفاده میشود و در سطح پوست حالتی لایه لایه (پوست پوست) ایجاد میکنند و همین مساله باعث میشود بافت مرده پوست تراشیده و به عملیات بافتسازی کمک شود.

طبق تحقیقات به دست آمده، نکته اساسی درخصوص استفاده از کرمهای خارجی و ایرانی، سازگاری کرم با پوست است؛ چراکه ممکن است کرم گرانقیمتی با پوست سازگار نباشد، بنابراین بهتر است افراد در استفاده از کرمها تنوعطلب نباشند و کرمی را مصرف کنند که با پوستشان سازگار باشد.

بیشتر کرمها شباهت زیادی به هم دارند، مثلا لایهبردارها از هر کارخانهای که باشند، دارای اسید میوه ۵ درصد هستند. حال ممکن است برخی از این کرمها فرمولهایشان دقیقتر باشد.

لایه بردارها در جوانسازی پوست و جلوگیری از چین و چروک نقش بسیار مهمی دارند، اذعان میکند: از ۱۷تا ۱۸ سالگی وقتی فرد به بلوغ میرسد، میتوان هفتهای ۲ تا ۳ شب از آن استفاده کرد و در صورت قرمزی زیاد و پوست پوست شدن استفاده از آن را تقلیل داد یا مدت زمان کمتری روی صورت گذاشت.

کرمهای روز قدرت حفاظتی بیشتری دارند و به دلیل داشتن برخی املاح، میزان چربیشان بیشتر است و اغلب دارای ضدآفتاب هستند.

چند توصیه

بهتر است همه افراد از این لایه بردارها استفاده کنند، در صورتی که کرمهای مرطوبکننده طبق نیاز افراد استفاده میشوند و هیچ تاکیدی بر استفاده همگانی آن نیست؛ چراکه ممکن است برخی اصلا به این نوع کرمها نیاز پیدا نکنند؛ ولی در عوض توصیه میشود کودکان را از ۲ سالگی به استفاده از کرمهای ضدآفتاب عادت داد.

برای رفع چین و چروکهای اطراف چشم و خطوط دور لبها ، با احتیاط به بوتاکس نزدیک شوید

بوتاکس

چین و چروکهای اطراف چشم و خطوط دور لبها از اولین نشانه های نزدیک شدن به روزگار پیری است؛ نشانه هایی که ظهورشان دلچسب نیست و خبر از سالهای پشت سر گذاشتن جوانی و شادابی میدهد. اما گاهی اوقات این نشانهها زودتر از اینکه انتظارش میرود، گریبان پوست را میگیرند. اخم کردن به مدت طولانی باعث ایجاد خطوط و چروکهای پوستی بین دو ابرو و گوشه های چشم میشود.

برای تسکین درد می توانید از کمپرس یخ یا آب گرم روی تاول ها استفاده کنید. همچنین از فشردن و ترکاندن تاول ها پرهیز کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

همه چیز در مورد روش های درمان دیسک کمر با لیزر

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سوالات جراحی پلک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض، کاربردها و مزایای اوزون تراپی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

پوست خود را نجات دهید

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

عوامل ایجاد جوش های جوانی یا آکنه

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مراقبت از پوست در هوای آلوده

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

دلایل سفید شدن موها در جوانی چیست ؟

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت