شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

مصاحبه با ارائه دهنده متد جديد پيوند مو

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

دكتر محمد علي نيلفروش زاده متخصص پوست و مو، فلوشيپ جراحي پوست و ليزر از انگلستان و بورد تخصصي جراحي پيوند مو از كانادا، استاديار دانشگاه و رياست مركز تحقيقات بيماريهاي پوستي و سالك مي باشد.

ايشان يكي از جراحان پيوند مو و فردي صاحب نظر در سطح بين المللي بوده و داراي تئوري تعيين حداكثر تراكم F.U در واحد سطح و Minimum Scar in donor site كه در مجله علمي Forum ارگان رسمي ISHRS آمريكا بچاپ رسيده مي باشد. وي همچنين در كنگره بين المللي ساليانه ESHRI اروپا كه در سال 2002 لندن و سال 2003 برلين برگزار گرديده بعنوان Medical Faculty در دو سال پياپي برگزيده شده و در كنگره سال 2005 استراليا متد جديد پيوند مو Nilforoush Method را ارائه كرده است. لذا مصاحبه اي را با ايشان در مورد ريزش مو و جراحي پيوند مو انجام داده ايم كه به نظر خوانندگان گرامي مي رسانيم.

- با سلام و احترام آقاي دكتر محمد علي نيلفروش زاده علل ريزش مو را به اختصار توضيح دهيد : ريزش مو مي تواند ناشي از عوامل متعددي مانند بيماري تيروئيد، تب مالاريا، رژيم غذايي، زايمان و استفاده از برخي داروها باشد. شايعترين نوع ريزش موي سر، طاسي مردانه (آلوپسي آندروژنيك) مي باشد. اين نوع طاسي در مردان ناشي از عوامل ژنتيكي و عمل هورمونهاي مردانه يا آندروژنها شامل، تستوسترون و دري هيدروتستوسترون مي باشد. زمينه ژنتيك اين نوع طاسي از طريق پدر و مادر انتقال يافته است و پس از دوران بلوغ شروع مي شود. بخشي از موهاي سر كه از لحاظ ژنتيكي تحت تاثير دي هيدروتستوسترون مي باشد شامل موهاي پيشاني و جلو سر است كه شروع به ريزش مي كنند و طاسي كامل مي تواند پيشرفت كند. اما موهاي پشت سر و طرفين سر، موهاي دائمي مي باشد چون تحت تاثير هورمون نمي باشد.

- لطفا بفرمائيد براي درمان و مقابله با طاسي مردانه چه اقداماتي مي توان انجام داد ؟ در حال حاضر، راههاي بيشتري براي درمان اين نوع طاسي وجود دارد. عمل جراحي پيوند مو، تنها راه حل دائمي براي موهاي از دست رفته مي باشد. درمان هاي دارويي در دسترس شامل قرص فيناسترايد و استفاده از اشكال دارويي (محلول و اسپري) مينوكسيديل مي باشد.

روشهاي غير جراحي ترميم مو از قبيل استفاده از كلاه گيس يا موهاي طبيعي يا مصنوعي كه به موي سر بافته مي شوند و يا توسط كليپس يا چسب به موهاي اصلي سر متصل مي گردد. روشهاي ترميمي گرچه در مقايسه با جراحي كم قيمت تر هستند ولي نگهداري آنها بسيار مشكل تر است اين موها فاقد رشد هستند، ساير افراد ممكن است متوجه طبيعي نبودن آن بشوند كه براي فرد خوشايند است و براي حفظ حالت اوليه و اطلاح آن، هر چند ماه يكبار مراجعه به موسسه ترميم مو ضروري مي باشد.

- آقاي دكتر لطفا روش هاي جراحي پيوند مو، و پيشرفت هاي جديد بفرمائيد. با پيشرفت هاي علمي اخير، موهاي طبيعي و قابل رشد امكان پذير شده است. در اين روش يك نوار از موهاي دائمي پشت سر برداشته مي شود سپس با استفاده از روشهاي متعدد به قطعات ميكروگرافت (حاوي 1 تا 3 مو) و ميني گرافت (حاوي 3 تا 8 مو) تقسيم مي گردد. اين قطعات در نواحي بدون مو يا كم تراكم جلوي سر كاشته مي شوند. پيوند ميكروگرافت مي تواند باعث ايجاد خط موي كاملا طبيعي در جلوي سر شود.

بسته به شدت طاسي سر از 1000 تا 4000 يا بيشتر تار مو كاشته مي شود تا تراكم مناسبي در اين ناحيه ايجاد شود در صورت طاسي شديد ممكن است بيش از يك جلسه براي ايجاد پوشش مناسب لازم باشد. موهاي پيوند شده اغلب در طي 18 تا 22 هفته پس از عمل شروع به رشد كرده و در تمام طول عمر به رشد خود ادامه مي دهند. استفاده از كاشت مو بوسيله ليزر CO2 ياEr-Yag موفقيت چنداني نداشته است. همچنين كاشت مو به روش پانچ گرافت و استفاده از روش كاشت اتوماتيك توسط دستگاه كاشت موAutomated Hair Restoration system امروزه در دنيا كنار گذاشته شده و همچنين توسط انجمن تخصصي پوست و وزارت بهداشت به دليل مشكلات فراواني مطرود گشته است.

بهترين روش كاشت مو :

بهترين روش كاشت مو در حال حاضر استفاده از اسليت گرافت و پيوند مو به روش فوليكولاريونيت است كه در اين روش مي توانيم تراكم خوب و مناسب و ظاهر بسيار زيبا و طبيعي را داشته باشيم. روش F.U.E هم براي افرادي كه پشت مو (donor) مناسبي ندارد بصورت محدود كاربرد دارد.

- آقاي دكتر فرموديد كه انجمن متخصص پوست ايران استفاده از دستگاه كاشت مو را ممنوع اعلام كرده است. اين به چه دليلي است و آيا امكان دارد كه اين نامه را در اختيار بخش علمي اين مجله قرار دهيد ؟ بله، انجمن متخصصين پوست ايران طي نامه شماره 751485/پ مورخ 18/12/81 در مورد دستگاه Omni graft ساخت كارخانه Medicaenot فرانسه (AHRS) درخواست ممنوعيت اين دستگاه را به دليل زيان آور بودن براي افراديكه تحت عمل پيوند قرار مي گيرند نموده است كه بدنبال آن به دعوت اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت كميته تخصصي متشكل از متخصصين پوست، جراحي پلاستيك و ENT تشكيل شده و اين كميته تخصصي نيز نظريه انجمن متخصصين پوست را تاييد نمودند اين كميته عمده عللي كه براي غير علمي بودن اين دستگاه (AHRS) ذكر كرده، احتمال انتقال بيماريها و ايجاد تخريب در Donor و گيرنده و استفاده از مكانيزم قديمي و مطرود شده پانچ گرافت دانسته است.

البته در ESHRS 2002 لندن، يكي از پزشكان فرانسوي كه جزو شركت سازنده دستگاه مي باشد، مقاله اي ارائه داد كه مورد مخالفت تمامي اعضاء و متخصصين كشورهاي ديگر قرار گرفت و ايشان نتواست پاسخ سوالات مختلف مطرح شده را بدهد و يكي از ايرادات عمده ي مطرح شده اين بود كه مكانيسم دستگاه طوري است كه 30 تا 50 درصد فوليكولهاي ناحيه دهنده را از بين ميبرد و بقيه دستگاه همان دستگاه پانچ قديمي است كه ديگر همه جراحان كاشت مو بدليل اسكارهاي ناحيه گيرنده چند سالي است كه آن را كنار گذاشته اند و كسي هم خريدار آن نيست زيرا نه بيمار راضي است و نه پزشك راضي مي شود كه با آن كار كند و حتي الان سازندگان دستگاه اعلام كرده اند اين دستگاه براي آموزش كاشت مو و براي افراد مبتدي و تازه كار خوب است و خلاصه در هيچ كشور پيشرفته دنيا توفيق نيافته اند، در حقيقت امروز پيشرفتهاي جديد كاشت مو اين است كه در ناحيه دهنده و تقسيم فوليكولي از روشهاي ميكروسكوپي و تهيه F.U استفاده مي شود و در ناحيه كاشت در قسمت گيرنده با دقت و ظرافت توسط اسيلت كاشت مي وشد و اين روشي است كه تمامي بزرگان اين رشته انجام مي دهند و نتايج بسيار خوب و رضايت بخش است.

- پيوند مو را درمورد چه كساني مي توان انجام داد؟ و توضيح مختصر در مورد محل پيوند بفرمائيد : هر فردي كه دچار ريزش دائمي موها باشد مي تواند يك كانديداي بالقوه براي عمل پيوند باشد لذا در طاسي موي مردانه در مردان و زنان و در افرادي كه داراي اسكارهاي (جوشگاه) فاقد مو در ناحيه سر مي باشند همينطور در مواردي براي ايجاد پوشش مناسب در برخي نواحي ابرو يا ريش از اين روش پيوند مو مي توان استفاده كرد. روش هاي پيوند مو معمولا 3 تا 6 ساعت طول مي كشد. در اين روش از بي حسي موضعي استفاده مي شود و بيمار هوشيار است ولي چون داروي آرام بخش ملايم دريافت مي كند احساس راحتي مي كند. در طي عمل معمولا دردي احساس نمي كند (و يا خيلي خفيف است) پس از عمل يك بانداژ توري شكل روي سر قرار داده مي شود تا مانع جابجايي گرافت شود. روز پس از عمل پانسمان تعويض و اين بانداژ برداشته مي شود، ناحيه پشت سر كه موها از آن برداشته مي شوند بخيه مي شود كه بين 7 تا 12 روز پس از عمل بخيه ها كشيده مي شوند و بهبودي كامل دارند.

- پس از عمل جراحي پيوند مو چه مراحلي وجود دارد ؟ پيوند مو يك روش بسيار بي خطر است و يك عمل جراحي كوچك محسوب مي شوند بيمار پس از عمل يك داوري مسكن ملايم دريافت مي كند. در طي 2 تا 3 روز پس از عمل بيمار بايد در وضعيت 45 درجه بخوابد تا احتمال تورم پس از عمل كمتر شود. روي هر كدام از گرافتها دلمه اي بسته مي شود كه حداكثر طي 10 تا 14 روز پس از عمل مي افتد. ممكن است تعدادي از موهاي پيوند شده در ابتدا ريزش داشته باشند، ولي چون پياز مو زنده و سالم است پس از طي يك دوره سكون 3-4 ماهه، شروع به رشد مي كنند و تا ماه هشتم رويش موها كامل مي شود و چون اين موها تحت تاثير آنزيم 5 آلفا ردوكتاز نيستند، به هيچ وجه تا آخر عمر ريزش ندارند.

ممكن است احساس كرختي خفيفي در ناحيه دهنده يا گيرنده پيوند وجود داشته باشد كه در طي 2 تا 8 ماه پس از عمل كاملا بر طرف مي شود، عوارض پس از عمل پيوند بسيار نادر است. عفونت خفيفي ممكن است در ناحيه گيرنده پيوند ايجاد شود كه براحتي با تجويز آنتي بيوتيك قابل درمان است. محل برداشتن مو در پشت سر كوچك است و براحتي با موهاي اطراف پوشانده مي شود. موهاي گرافت شده در جلوي سر هيچ اسكاري بر جاي نمي گذارند و پس از رويش موهاي پيوند شده كاملا پوشانده ميشوند تا چند روز پس از عمل ممكن است ناحيه پيشاني و اطراف چشم متورم شده كه ظرف مدت چند روز جذب و كاملا پوشانده و اطراف چشم متورم شده كه ظرف مدت چند روز جذب و كاملا بهبود مي يابد.

در بعضي بيماران 4-6 ماه پس از عمل بر اثر پديده تلوژن افلوويوم موهاي قبلي بمار ريزش موقت پيدا مي كند. در تعداد زيادي از بيماران 6-8 ماه پس از عمل كاشت مو، ريزش مو قطع شده و حتي بعضي موهاي نازك قبلي بيمار ضخيم تر مي شود، لذا بسياري از جراحان كاشت مو معتقدند كه در صورت داشتن شرايط، عمل كاشت مو هر چه زودتر انجام شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

زگیل تناسلی (بخش دوم )

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تزریق ژل یا چربی برای خط خنده

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

نحوه مراقبت از چشم مصنوعی چگونه است؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

رفتارهای مشخص کننده خودکشی فرد قبل از اقدام خودکشی

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

لیزر فراکسل چه تاثیری بر پوست دارد؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چند جلسه مزوتراپی برای تقویت مو لازم است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

7 اقدام ساده در جهت حفظ سلامت مثانه

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان بی خوابی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

اقدامات لازم بعداز جراحی لیفت سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت