دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031

اسکولیوز (scoliosis) نوعی انحنای جانبی ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان تشخیص داده می شود. این انحنای ستون فقرات می تواند در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی رخ دهد؛ اما علت بیشتر اسکولیوزهای دوران کودکی مشخص نیست. در بسیاری از موارد، این حالت، خفیف بروز می کند؛ اما در برخی مواقع نیاز به بررسی جدی تر دارد. لازم به ذکر است که میزان قوس، در افراد مبتلا متفاوت است؛ لذا این مسئله نوعی از درجه بندی را ایجاد می کند. در اسکولیوز به دلیل عدم قرینگی و غیرطبیعی بودن ستون فقرات، نیروهای وارده به آن حتی در صورت طبیعی بودن نیز باعث فشار به عضلات، رباط ها، دیسک های بین مهره ای و مفاصل بین مهره ای پشتی می گردد و در نتیجه منجر به تشدید درد در ستون فقرات به ویژه در ناحیه کمر می شود. باید خاطر نشان نمود که طبقه بندی اسکولیوز به دو صورت برگشت پذیر و برگشت ناپذیر نیز در نوع درمان انحراف ستون فقرات، مسئله ای مهم است و باید مد نظر قرار گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل ایجاد کننده اسکولیوز

به طور کلی علل مختلفی در ایجاد اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات وجود دارد که شایع ترین آنها موارد زیر را شامل می شود :

علائم اسکولیوز

علائم اسکولیوز بسته به شدت انحناها می تواند بسیار متفاوت باشد. در موارد خفیف، علائم می توانند صرفاً جنبه زیبایی داشته باشند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

عوامل خطرساز اسکولیوز

از عواملی که می تواند احتمال خطر ایجاد این بیماری را افزایش دهد به شرح زیر است:

علائم معمولاً در نوجوانی شروع می شود.

اگرچه هم دختران و هم پسران تقریباً با سرعت یکسانی به اسکولیوز خفیف مبتلا می شوند؛ اما دختران در معرض خطر بسیار بالایی برای بدتر شدن منحنی قرار داشته و نیاز به درمان دارند.

انحنای ستون فقرات می تواند در خانواده ایجاد شود؛ اما اکثر کودکان مبتلا به این بیماری سابقه خانوادگی ندارند.

عکس انواع اسکولیوز

عوارض اسکولیوز

تشخیص اسکولیز

برای بررسی انحنای ستون فقرات و اسکولیوز گردن و نواحی دیگر، ممکن است پزشک ابتدا از شما بخواهد که از کمر خم شوید تا ببیند آیا ستون فقرات شما خمیده به نظر می رسد یا خیر. پزشکان اطفال اغلب این نوع معاینه را روی کودکان انجام می دهند. اگر پشت شما خمیده به نظر می رسد، احتمالاً متخصصان با عکس رادیوگرافی متوجه وضعیت می شوند. در مواردی هم شک به وجود تومور در ستون فقرات وجود دارد و برای همین از تصویربرداری MRI استفاده می شود.

اسکولیوز برگشت پذیر

در این نوع اسکولیوز با این که در حالت ایستاده ستون فقرات انحراف جانبی پیدا کرده است؛ اما خاصیت انعطاف پذیری خود را حفظ کرده است و وقتی در حالت خم شده به جلو و یا دراز کشیده بیمار را ارزیابی می کنیم، این انحراف برطرف شده و ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار گرفته است. معمولاً این نوع اسکولیوز به دلایل مختلفی ایجاد می شود مانند عادت های غلط در ایستادن و نشستن، وجود درد در قسمتی از تنه که بیمار به خاطر کاهش درد مجبور می شود خود را به آن سمت کج کند یا اختلاف طول اندام های تحتانی که بیمار برای این که بتواند روی دو پا بایستد، لگن پای کوتاهتر را پایین تر می برد و به این صورت ستون فقرات نیز جهت حفظ تعادل بیمار به سمت مقابل به صورت جانبی خم می شود.

درمان اسکولیوز برگشت پذیر

بریس پشت اسکولیوز را اصلاح نمی کند؛ اما در عوض به کند شدن یا توقف پیشرفت کمک می کند. بریس های اسکولیوز بریس های ستون فقرات ویژه TLSO (ارتز توراکولومبوساکرال) هستند. بریس های TLSO برای افرادی که کمردرد دارند آشنا هستند. بریس اسکولیوز متداول، بریس بوستون است؛ اما بریس های تخصصی دیگر از جمله بریس چارلستون یا بریس اسپاین، ممکن است بر اساس ماهیت بیماری ترجیح داده شوند. بریس اسکولیوز به صورت سفارشی برای بدن بیمار و ماهیت منحنی طراحی خواهد شد.

حتی برای اسکولیوز خفیف از فیزیوتراپی و ورزش اغلب برای مکمل درمان در بیماران با انحنای کمتر از 50 درجه استفاده می شود. تمرینات خاصی به نام ورزش فیزیوتراپی اختصاصی اسكولیوز (PSSE) برای اصلاح وضعیت بدن، تقویت عضلات، بهبود تنفس و تثبیت و صاف كردن ستون فقرات استفاده می شود. اثربخشی فیزیوتراپی بحث برانگیز است؛ اما نشان داده شده است که نتایج حاصل از ترکیب با بریس بهبود می یابد.

داروهای اسکولیوز

اسکولیوز توسط داروها درمان نمی شود. این تا حد زیادی یک مشکل فیزیکی است که با بریس، ورزش و در موارد شدید با جراحی درمان می شود.

به نظر می رسد کمردرد در بیماران اسکولیوز، مگر در موارد شدیدتر بیش از کل جمعیت شیوع ندارد. با این حال، بیماران مبتلا به اسکولیوز دژنراتیو ممکن است درد بیشتری نسبت به سایر افراد به دلیل انحطاط دیسک زمینه ای (نه به دلیل منحنی اسکولیوز) دارند. این درد به طور معمول با مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا (آسپرین یا ایبوپروفن) کنترل می شود. درد ناشی از انحطاط پیشرفته دیسک یا انحنای شدید، در شدیدترین موارد شامل تجویز داروی بدون نسخه یا مواد افیونی است.

اسکولیوز عصبی عضلانی یا اسکولیوز مرتبط با سندروم از اثرات ثانویه سایر بیماری ها مانند فلج مغزی، میلو دیسپلازی، دیستروفی عضلانی دوشن یا نوروفیبروماتوز است. این شرایط با داروهای خاص بیماری درمان می شود؛ اما این داروها بر اسکولیوز (که با بریس یا جراحی درمان می شود) تأثیری نخواهد داشت.

جراحی اسکولیوز

جراحی ستون فقرات برای اصلاح منحنی های ستون فقرات در بزرگسالان بیش از 45 درجه یا در بزرگسالان 50 درجه استفاده می شود. برای اصلاح منحنی، جراحان ستون فقرات با استفاده از پیوند استخوان از لگن یا قسمت دیگر بدن، برخی از مهره ها را با هم پیوند می دهند یا فیوز می شوند. مهره های فیوز شده به طور موقت با دستگاه های مکانیکی، مانند میله، پیچ یا قلاب پشتیبانی می شوند. هم جوشی ستون فقرات تا حدی ستون فقرات را صاف می کند؛ اما با توجه به محل هم جوشی، برخی از حرکات از دست می رود.

اسکولیوز برگشت ناپذیر

در این نوع از عارضه ستون فقرات خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست داده است و بیمار هر وضعیتی به خود بگیرد این انحراف از بین نمی رود. اسکولیوز برگشت ناپذیر ممکن است به دلایل زیر شکل گیرد:

درمان اسکولیوز برگشت ناپذیر

زمانی که شدت انحراف ستون مهره زیر ۲۰ درجه است یا سن کودک نزدیک سن بلوغ است پزشک ارتوپد معمولاً فقط بیمار را تحت نظر گرفته و درمانی انجام نمیدهد. در این موارد پزشک معالج هر ۶-۳ ماه از بیمار عکسبرداری کرده و شدت قوس را اندازه گیری میکند تا اگر قوس شدیدتر شد درمان مناسب را انجام دهد.

اگر شدت قوس ستون مهره بین ۴۵-۲۵ درجه باشد و کودک هنوز در حال رشد باشد پزشک ارتوپد معمولاً از بریس استفاده میکند. هدف از استفاده از بریس این است که تا کامل شدن بلوغ فرد از بیشتر شدن شدت قوس جانبی ممانعت به عمل آید. بریس ها وسایلی هستند که به دور کمر و تنه بسته میشوند.

گاهی در بیمارانی که سن کمی دارند ممکن است پزشک معالج تصمیم بگیرد موقتاً از بریس استفاده کند تا وقتی سن وی کمی بیشتر شد عمل جراحی را انجام دهد. معمول ترین بریسی که در درمان اسکولیوز به کار میرود بریس میلواکی است که از ناحیه لگن تا گردن فرد را میگیرد و از کنار هم به قفسه سینه فشار میاورد تا انحراف جانبی را اصلاح کند. این بریس بای تا پایان بلوغ پوشیده شود و در آن زمان در یک بازه زمانی ۱۲-۶ ماه کم کم کنار گذاشته شود.

اگر شدت قوس ستون مهره بیش از ۴۵ درجه باشد و کودک هنوز در حال رشد باشد پزشک معالج ممکن است توصیه به عمل جراحی کند.

در قوس های بیش از ۵۵-۵۰ درجه حتی وقتی سن رشد کامل شده است ممکن است عمل جراحی انجام شود. در مواردی هم که علی رغم استفاده از بریس شدت انحراف جانبی ستون مهره همچنان رو به افزایش است هم از عمل جراحی استفاده میشود.

مورد دیگری که از عمل جراحی برای درمان اسکولیوز استفاده میشود زمانی است که به دنبال بیماری های عصبی یا عضلانی ایجاد شده باشند. این اسکولیوز ها معمولاً پیشرونده بوده و به درمان با بریس جواب مناسبی نمیدهند. در حین جراحی پزشک با استفاده از وسایل فلزی مخصوصی به شکل پیچ، قلاب، سیم و میله ستون مهره را صاف تر کرده و آنها را در همین حال نگه میدارد. در این اعمال جراحی معمولاً از پیوند استخوان هم استفاده میشود تا مهره ها را در وضعیت اصلاحی جدید به یکدیگر جوش بدهند.

برای کسب اطلاعات درباره کاربردهای دستگاه بیوفیدبک ، روی لینک کلیک کنید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کاشت مو به روشهای FIT و FUT

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

انواع بیماریهای ویروسی پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

هالوکس والگوس یا انحراف در انگشت شست پا

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آیا بیماری شنوایی آقایان با خانم ها متفاوت است ؟

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

دلایل ایجادتیرگی دور چشم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

آرنج تنیس بازان یا تنیس آلبو: علت و علائم

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تفاوت جوانسازی پوست با لیزر و آر اف فرکشنال

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

موثرترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت