شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بهترین مارک و مدل سمعک چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بهترین مارک و مدل سمعک چیست؟

این یک سوال عمومی است که تقریبا ذهن تمامی افراد را به خود مشغول می کند در پاسخ باید گفت که سمعک یک کالای پزشکی است و نمی توان براساس مارک و مدل تجاری در مورد آن قضاوت کرد. انتخاب کارخانه سازنده سمعک باید توسط ادیولوژیست و براساس ادیوگرام فرد و قابلیتهای کمپانی سازنده صورت گیرد مثلا" برخی کمپانی ها در ساخت کوچکترین سمعکهای نامرئی و برخی دیگر در تولید قوی ترین سمعک های پشت گوشی و برخی دیگر در تولید سمعکهای ضد آب و بعضی هم در ارائه بهترین خدمات و سرویس های بعد از فروش شهرت دارند توصیه ما این است که براساس ادیوگرام و با مشورت با ادیولوژیست خود مارک و مدل تجاری سمعک را انتخاب کنید.

سمعک نامرئی چیست؟ آیا واقعا" نامرئی است؟

سمعک نامرئی یا CIC درواقع یک مدل سمعک داخل گوشی است که از سایر مدل ها کوچکتر بوده و بر اساس فرم کانال گوش به روش قالب گیری ساخته می شود این مدل در اصل قابلیت دید بسیار کمتری داشته و در داخل کانال گوش مخفی می گردد و در واقع براحتی دیده نمی شود، اگر چه مخفی بودن این مدل از مزیتهای خاص آن می باشد اما ظرافت سیستم و نیاز به سرویس های چند ماه یکبار این مدل و طول عمر کوتاه باطری آن از نقایص این مدل می باشد. از آنجاکه این مدل از سایر مدلهای سمعک ظریف تر بوده وباعث جلب توجه دیگران نمی شود طرفدار بیشتری دارد.

آیا سمعک می تواند بصورت کامل مشکل شنوائی را برطرف کند؟

سمعک همانند سایر وسایل و پروتزهای مصنوعی یک سیستم کمک شنوائی بوده و قادر نیست که مشکل فرد را بصورت ۱۰۰% برطرف کند و در واقع با کمک سمعک می توان مشکل را تا حدود زیادی کم کرد اما نمی توانیم مشکل فرد را بطور کامل حل کنیم علاوه بر این معمولا" و بویژه در سنین بالا مشکل کم شنوائی همراه با مشکلات دیگری نظیر کاهش تشخیص کلمات و وزوز گوش ظاهر می شود اگر چه غالب افراد به اشتباه این مشکلات را ناشی از کم شنوائی می دانند اما واقعیت این است که علت این مشکلات بسیار فراتر از بحث سمعک و شنوائی می باشد. صادقانه باید گفت که اولا" هیچ سمعکی نمی تواند جایگزین گوش طبیعی شود ثانیا" مزایا و خوبی های سمعک بسیار بالاتر و باارزش تر از دردسرهای آن است.

چرا قیمت سمعک نسبت به سایر محصولات الکترونیک گران تر است ؟

تکنولوژی بسیار پیشرفته و جدید سمعک لزوم کیفیت بسیار بالای بلندگو و میکروفن و قطعات آن همچنین تکنولوژی انحصاری تولید آن همه و همه باعث شده اند که قیمت این سیستم بالا باشد. از طرف دیگر گارانتی و خدمات بعد از فروش سمعک نیز باعث افزایش قیمت آن می گردد چرا که گاها" تنظیم اولیه سمعک و تنظیمات بعدی آن در طول گارانتی چندین جلسه بطول می انجامد. از سوی دیگر تولید سمعک از نقطه نظر تجاری و تعداد بسیار پایین مورد مصرف در جهان توجیه اقتصادی نداشته و سبب افزایش قیمت محصولات جدید می شود. برای مثال طبق آمار جهانی در سال ۲۰۱۳ تنها نه میلیون و سیصد هزار سمعک توسط تمامی شرکتهای تولیدی سمعک در جهان تولید شده است.

راهنمای انتخاب سمعک

گارانتی و خدمات بعد از فروش یک سمعک تا چه اندازه مهم است؟

گارانتی سمعک را با گارانتی سایر محصولات الکترونیک نمی توان مقایسه کرد به زبان ساده باید گفت که سمعک بدون گارانتی و خدمات بعد از فروش فاقد ارزش و کاربرد است. تهیه و خرید سمعک در واقع آغاز یک روند کاری می باشد. تنظیم اولیه سمعک نیازمند چندین جلسه وقت است و از طرف دیگر غالبا" در ادامه نیز سمعک نیاز به تنظیمات مجدد دارد که همه این موارد در کنار گارانتی لازم در تعویض احتمالی قطعات مستهلک در طول گارانتی سمعک بسیار مهم و باارزش است.

تفاوت سمعک های دیجیتال، هوشمند و هوشمند وایرلس در چیست؟

- فول دیجیتال : این سمعک ها قابلیت تنظیم با کامپیوتر دارنداما تنظیمات آنها در محیط های مختلف ثابت است.

- هوشمند : این سمعکها قابلیت تنظیم با کامپیوتر دارند و تنظیم آنها در محیط های مختلف بطور خودکار تغییر می یابد.

- فوق هوشمند وایرلس( بلوتوث دار) : این سمعک ها قابلیت تنظیم با کامپیوتر دارند و تنظیم آنها در محیط های مختلف بطور خودکار تغییر می یابد. همچنین مجهز به سیستم بلوتوث میباشند. همچنین به دلیل ارتباطی که این دو سمعک از طریق سیستم وایرلس با یکدیگر دارند کیفیت صدای مطلوبتری داشته و شنوایی دوگوشی را شبیه سازی مینمایند. اگر بخواهیم خارج از اصطلاحات علمی و به زبان ساده این سه سیستم را مقایسه کنیم باید بگوییم سمعک فول دیجیتال شبیه تلویزیون رنگی ساده، سمعک هوشمند شبیه تلویزیون LCD و سمعکهای هوشمند وایرلس همانند تلویزیونهایLED هستند.

سمعک بصورت یک گوشی بهتر است یا دوگوشی؟

همه ما معتقد و مطمئن هستیم که آفرینش ما به بهترین وجه ممکن صورت گرفته است. قطعا شنیدن با دو گوش بهترین حالت شنوایی بوده است. پیشرفت علم این نکته را ثابت نموده است. وقتی صدارا از هردو گوش خود دریافت میکنیم، سیستم عصبی و مرکزی شنوایی ما صداهای رسیده از دو گوش را با یکدیگر تلفیق نموده و آن را بهتر پردازش میکند. سیستم مرکزی شنوایی ما قادر است که بصورت فعال و خودکار صداهای ناخواسته ی محیطی نظیر همهمه را سرکوب کند و به کشف گفتار و سیگنال هدف کمک نماید. همچنین ارتباطات متعدد میان سلواهای عصبی شنوایی مانند یک آمپلی فایر عمل کرده و صدارا تقویت میکند.همه این ویژگی ها تنها زمانی میسر است که صدا را با هر دو گوش خود بشنویم.

نکته بعدی آن است که اگر هردو گوش به کم شنوایی مبتلا باشد و تنها یک سمعک دریافت شود، عصب گوش دیگر به مرور زمان تحلیل میرود و شنوایی اش کمتر میشود حتی ممکن است کاملا ناشنوا شود. برای درک بهتر این موضوع فردی را در نظر بگیرید که یک دست وی سالم و دست دیگر شکسته و در گچ است. اگر پس از باز کردن گچ از دستش کار نکشد آن دست روز به روز ضعیفتر میشود. دست سالم نماد گوش دارای سمعک است و دست گچی نماد گوش کم شنوایی است که سمعک دریافت نکرده است.

افرادی که در دو گوش دچار کم شنوا هستند، اگر تنها از یک سمعک استفاده کنند جهت یابی نخواهند داشت، صدا از هر سمت که باشد وی صدا را از سمتی میشنود که سمعک داشته باشد.
پس توصیه میشود افرادیکه هردو گوش آنها کم شنواست به جهت بهره مندی از این ودیعه الهی دو سمعک دریافت کنند.امروزه در سمعک های وایرلس هوشمند دو سمعک بیش از بیست مرتبه در یک ثانیه باهم در ارتباطند تا ویژگی شنوایی دو گوشی طبیعی را شبیه سازی نمایند.

ریموت کنترل سمعک چیست ؟ آیا وجود آن الزامی است ؟

شما با کمک یک ریموت کنترل کوچک می توانید صدای سمعک خود را کم و یا زیاد کنید و یا برنامه های تقویت اکوستیکی سمعک را به سلیقه خودتان انتخاب کنید مثلا" صدای سمعک خود را در محیط های شلوغ کم و یا در جلسات اداری و یا آموزشی زیاد کنید . وجود ریموت کنترل جهت سمعک الزامی نمی باشد و حتی در پاره ای از موارد خاص استفاده از آن توصیه نمی گردد.

هر باطری سمعک چقدر عمر می کند؟ آیا خود فرد می تواند آنرا تعویض کند؟ هزینه آن چقدر است؟

باطری سمعک در چهار سایز ۱۰,۱۳,۳۱۲,۶۷۵ تولید می شود و بسته به مدل و مشخصات سمعک شما طول عمر متفاوتی دارند سایز ۱۰ که کوچکترین سایزرا داراست در سمعکهای نامرئی استفاده می شود و بین ۷۰-۱۰۰ ساعت کاری دوام دارد ( حدودا" ۶-۷ روز ) و خود فرد هم براحتی می تواند آنرا تعویض کند. هزینه هر حلقه ۶ تایی باطری (ریوواک آمریکا ) در زمان نگارش این متن 7000 تومان می باشد ( هر یک عدد حدودا" 1150 تومان ) لازم به ذکر است که طول عمر سایزهای بزرگتر باطری نظیر ۶۷۵ که در سمعکهای پشت گوشی استفاده می شود در برخی مدلها تا ۲۰- ۱۵ روز می رسد.

خدمات کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا پس از سفارش سمعک شامل چه مواردی می باشد ؟

- در طول مدت گارانتی تنظیم سمعک و انجام آزمایشات شنوائی مربوطه کاملا" رایگان است.
- کلیه سرویس ها و تعمیرات احتمالی در طول مدت گارانتی سمعک رایگان است.
- اگر قبل از اتمام گارانتی فرد بخواهد سمعک خود را تعویض کند سمعک خریداری شده به مبلغ یک سوم مبلغ فروخته شده مرجوع و از مبلغ سمعک جدید کسر می گردد. پس از اتمام گارانتی این نسبت یک چهارم خواهد بود.

قیمت سمعک :

بهبود شنوایی باعث بهبود کیفیت زندگی می شود . بنابراین باید به تهیه سمعک به منزله سرمایه گذاری در زمینه سلامتی نگریست. لازم به یادآوری است عوامل مختلفی در تعیین میزان قیمت سمعک موثر بوده و سمعک های دیجیتال، هوشمند و وایرلس( بلوتوث دار) به دلیل برخورداری از تکنولوژی های متنوع ، قیمت های متفاوت دارند و همچنین قیمت سمعک تنها معیار انتخاب آن نبوده و عواملی مانند نوع و میزان کم شنوایی و سن فرد کم شنوا از جمله عوامل موثر در زمینه انتخاب سمعک مناسب هستند. بنابراین فرد کم شنوا در هنگام خرید سمعک باید دقت داشته باشد که سمعکی را خریداری نماید که به بهترین نحو بتواند نیاز شنوایی وی را مرتفع سازد. اگر چه قیمت سمعک یکی از عوامل مهم وتاثیرگذار است اما بهر حال هرچه تکنولوژی و امکانات سمعک پیشرفته تر باشد، قیمت آن افزایش می یابد.

در راستای بهبود خدمت رسانی به افراد کم شنوا، اکثر بیمه های درمانی بخشی از مبلغ خرید سمعک را به منظور کمک به افراد کم شنوایی که تحت پوشش این بیمه ها هستند، می پردازند. همچنین سیاست هایی مانند خرید سمعک با اقساط بدون بهره از طرف کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا، سبب می شود که افراد کم شنوا راحت تر بتوانند سمعکی را که منطبق با نیاز ایشان است را به راحتی تهیه نمایند.

لازم به ذکراست آنچه قیمت سمعک را تعیین می کند فقط کاهش شنوایی نیست مشکلات و عوارض جانبی کاهش شنوایی نظیر پایین آمدن قدرت درک و تشخیص اصوات ، وزوز گوش ، پایین آمدن آستانه تحمل اصوات بلند و مزاحم و بسیاری از عوامل دیگر فردی نیز در این زمینه موثرند چرا که با اضافه شدن هر یک از این موارد سمعک فرد باید مدارات پیشرفته تر و کاملتری را داشته باشد تا بتواند نیاز بیمار را برطرف کند از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی روز نظیر بلوتوث ، ویا بردهای پردازشDual نانوتکنولوژی و ... همه و همه باعث می شوند که سمعکهای جدید تبدیل به محصول گرانبها شوند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

عمل لیفت ابرو با جراحی چگونه انجام میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

زگیل تناسلی راه های انتقال و نحوه پیشگیری

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

سیر تاریخی درمان در بیماران مبتلا به سیتیک فیبروزیز

دکتر محمد رضا مدرسی [ فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی کودکان ]

کاربردهایPRP در پزشکی زیبایی

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

سابسیژن روشی مؤثر برای درمان جای جوش عمیق

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چگو نه الکل را ترک کنیم ؟

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

جوانسازی پوست با تزریق ژل پروفایلو

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

درمان پاچنبری

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

Spasticity اسپاستيسيتی

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت