شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

ترمیم و از بین بردن جای اسکار زخم و بخیه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

آنچه در این مطلب میخوانید

ایجاد زخم و اسکار یک واقعیت اجتناب ناپذیر است و نمونه ای شگفت انگیز از قابلیت التیام پوست ماست. فرقی نمی کند علت اسکار چه باشد، (مثلاً آسیب، جراحی، یا یک مشکل پوستی مانند آکنه) به هرحال، تقریباً هر کسی در زمانی از زندگی خود به آن دچار می گردد. اگر چه اسکار می تواند ناخوشایند باشد، اما یک مثال شگفت انگیز از توانایی پوست است که در هنگام زخمی شدن، به شیوه ای معجزه آسا خود را بهبود می بخشد. اسکار ممکن است مسطح یا برجسته، نامرئی یا مشهود باشد. متخصصان زیبایی ما می توانند از طریق جراحی، روش های غیر جراحی یا لیزر، به درمان اسکارها ازجمله از بین بردن جای سوختگی شما کمک کنند.

اسکارها چگونه تشکیل می شوند؟

اسکاری که شما در سطح پوست خود مشاهده می کنید، نتیجه فرایند پیچیده ای است که پوست شما هنگام بهبودی از آسیب وارده انجام می دهد. قبل از آنکه شما اسکار را ببینید، پوست شما سه مرحله ترمیم خود را گذرانده است: در مرحله اول، در حالی که تورم، قرمزی، حساسیت به لمس یا درد وجود دارد، پوسته زخم شروع به شکل گیری می کند. در طول مرحله بعدی، بافت پوست جدید در زیر زخم تشکیل می شود. مرحله نهایی شامل بازسازی و ترمیم لایه های بیرونی و درونی پوست است.

عوامل موثر بر شکل ظاهری اسکار

ظاهر اسکار و درمان آن بستگی به فاکتورهای متعددی دارد:

عمق و اندازه زخم و یا بریدگی

محل آسیب

سن

ژنتیک

جنسیت

نژاد

انواع اسکار کدامند؟

چندین نوع مختلف از اسکار وجود دارد، از جمله:

اسکار کلوئیدی

این نوع اسکار حاصل یک فرآیند درمان بیش از حد تهاجمی است. اسکار کلوئیدی فراتر از منطقه آسیب دیدگی گسترش می یابد. با گذشت زمان، اسکار کلوئیدی ممکن است مانع حرکت آن قسمت شود. درمان آن شامل جراحی حذف اسکار، تزریق آستروئید یا استفاده از ورق سیلیکونی برای مسطح کردن اسکار است. اسکارهای کلوئیدی کوچکتر را می توان با استفاده از کرایوتراپی (سرمادرمانی با استفاده از نیتروژن مایع) درمان کرد. برای پیشگیری از تشکیل اسکار کلوئیدی می توان از فشار درمانی یا ژل سیلیکونی (یا پد آن) در هنگام زخمی شدن نیز استفاده نمود. اسکار کلوئیدی در میان افراد دارای پوست تیره، بسیار شایع تر است.

اسکار مسطح (جمع شده)

اسکار مسطح شایع ترین نوع اسکار است و معمولاً در اثر صدمات روزمره جزئی یا سوختگی تشکیل می شود. اگر پوست شما دچار سوختگی شود، ممکن است اسکار جمع شده و منقبض در پوست شما ایجاد شود. این اسکار با سفت کردن پوست می تواند توانایی حرکت آن ناحیه را مختل سازد. اسکار منقبض ممکن است به لایه های عمیق تر نفوذ کرده و عضلات و اعصاب را نیز درگیر سازد. بسته به رنگ پوست شما، اسکار مسطح ممکن است به رنگ صورتی مایل به قرمز باشد و در نهایت به صورتی بسیار روشن یا سفید تبدیل شود، یا اینکه قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره و یا سیاه باشد و در نهایت رنگ آن روشن تر گردد.

توجه: ضایعات مسطح به رنگ صورتی مایل به قرمز یا قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای که بعد از جوش ها بر روی پوست باقی می مانند، اسکار به شمار نمی آیند. این علائم پوستی به عنوان هیپرپیگمانتاسیون (تغییر رنگدانه های پوست) پس از التهاب شناخته می شوند.

اسکار برجسته (هیپرتروفیک یا گوشت اضافه)

این نوع اسکار، به رنگ قرمز، برجسته و مشابه با اسکار کلوئیدی است، اما فراتر از منطقه آسیب گسترش نمی یابد. اسکار هیپرتروفیک با تولید بیش از حد کلاژن در واکنش به جراحت پوست ایجاد می شود. این نوع اسکار می تواند ناشی از پارگی جزئی در پوست و یا یک زخم عمیق و یا مابین این دو باشد. این اسکار در افراد دارای پوست تیره، شایع تر است. اسکار برجسته در طول زمان مسطح می شود، اما رفع آن می تواند سالها به طول بینجامد. درمان آن شامل تزریق آستروئید به منظور کاهش التهاب و یا ورق سیلیکونی برای صاف کردن اسکار می باشد.

اسکار فرورفته (آتروفیک)

اسکار آتروفیک اغلب ناشی از آکنه کیستیک یا ویروس آبله مرغان است. اگر شما تا به حال به آبله مرغان مبتلا شده اید، احتمالاً حداقل یکی از این اسکارها را تجربه کرده اید. جای آبله، اسکار چکشی (آیس پیک) و اسکار فرورفته، نامهای دیگر اسکار آتروفیک هستند. علت این اسکار، تخریب ساختار بنیادی پشتیبان پوست است؛ به همین دلیل است که مانند اسکار صاف یا برجسته، بهبود نمی یابد. اسکار آتروفیک بهترین پاسخ را به جلسات لیزر درمانی سرپایی در مطب از جمله لیزر فراکشنال یا Fraxel)، تزریق ژل ، تزریق چربی یا ترکیبی از این روش ها می دهد. در موارد حاد ممکن است گزینه عمل جراحی در نظر گرفته شود.

جای آکنه

اگر تاکنون آکنه شدید داشته اید، احتمالاً اسکارهایی در پوست خود دارید. انواع بسیاری از جای جوش و آکنه وجود دارد، از چال های عمیق گرفته تا اسکارهایی که ظاهر هندسی و زاویه دار و یا موج مانند دارند. گزینه های درمان به نوع جای جوش شما بستگی دارد.‍

درمان های موجود برای اسکار چیست؟

روشهای درمان اسکارعبارتند از:

استعمال کرم، پماد و ژل ضد اسکار (بدون نسخه یا با نسخه)

شما می توانید ژل با پایه سیلیکونی یا سرم حاوی مواد التیام بخش پوست و آنتی اکسیدان ها را برای درمان اسکار خود استفاده کنید. این محصولات را می توانید برای درمان اسکارهای ناشی از بریدگی و سایر صدمات و زخم های خود استفاده کنید. درمان اسکارهایی که باعث خارش شده و بسیار حساس هستند، اغلب شامل آستروئید و یا برخی از کرم های آنتی هیستامین است.

لیزر یا نور درمانی

لیزر یا نور درمانی (پالسهای نوری) می تواند با هدف قرار دادن عروق خونی موجود در بافت اضافی اسکار، قرمزی اسکار را کاهش دهد. برای برخی از اسکارهای فرورفته، جراحی لیزری (لیزر جوانسازی) برای صاف کردن سطح اسکار استفاده می شود. این روش شامل استفاده از لیزر برای زدودن لایه سطحی پوست و تحریک کلاژن در لایه های عمیق تر می باشد.

انواع تزریق

تزریق آستروئید

می توانید برای درمان اسکارهایی که چسبیده و منقبض می شوند، مانند اسکار کلوئیدی یا اسکارهایپرتروفیک، تزریق آستروئیدی را دریافت کنید. پزشک شما ممکن است این درمان را به تنهایی و یا در ترکیب با سایر روش های درمان انجام دهد.

تزریق ژل

انواع دیگر تزریق، مانند کلاژن و یا ژل و غیره ممکن است برای درمان برخی از انواع اسکارهای فرورفته مفید باشد، هر چند این روشها معمولاً راه حل دائمی نیستند.

تزریق چربی

تزریق چربی با انجام لیپوساکشن و جمع آوری مقدار کمی از بافت چربی خود بیمار (معمولاً از شکم یا باسن) آغاز می شود. جراح پس از پردازش چربی، سلول های چربی را در زیر پوست منطقه اسکار تزریق می کند. سپس با هدف ایجاد یک شبکه برای پشتیبانی پوست آسیب دیده و دارای اسکار، چربی را در جهات مختلف توزیع می کند.

میکرونیدلینگ (درمارولر)

روش میکرونیدلینگ موجب تحریک پوست برای بازسازی و ترمیم خود به طور طبیعی و بدون خطر می شود، در نتیجه یک لایه روشن، سالم و جوان پوست رشد کرده و ظاهر اسکار بهبود می یابد. این درمان حدود 45 دقیقه طول می کشد و نیازی به دوره استراحت و نقاهت ندارد. ما از ابزارهای پزشکی استریل و یکبار مصرف استفاده می کنیم. پس از عمل، به طور طبیعی بازسازی و ترمیم پوست شما آغاز شده و در منطقه زیر درم، ادامه خواهد یافت. فرآیند تشکیل کلاژن جدید، تولید سلولهای پوست جدید و افزایش تأمین خون، حدود شش هفته به طول خواهد انجامید.

عمل جراحی برای رفع اسکار یا درمان آن

گزینه های متعددی برای درمان اسکارهای عمیق تر (بسته به مورد خاص شما) وجود دارد. این خدمات عبارتند از پیوند پوست، برداشتن اسکار (اکسیزیون)، درم ابریژن یا جراحی لیزری. در پیوند پوست، جراح از پوست منطقه دیگری از بدن استفاده می کند. این روش اغلب برای افرادی که دچار سوختگی شده اند، استفاده می شود. اگر دارای اسکاری هستید که موجب اختلال عملکردی شما شده است، عمل جراحی می تواند به رفع این مشکلات عملکردی کمک کند. اگر پس از جراحی اخیر خود دچار اسکار شده اید، بهتر است قبل از تصمیمگیری در مورد درمان اسکار خود، حداقل یک سال صبر کنید. زیرا بسیاری از اسکارها به مرور زمان کمرنگ شده و کمتر قابل توجه خواهند بود.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چربی سوزی با مواد غذایی مفید و سالم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نوزادانی سالم از مادرانی با ناسازگاری RH

دکتر ایرج حق شناس [ فوق تخصص بیماریهای نوزادان ]

درمان جای جوش یا اسکار آکنه

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ساختار بیضه ها و عملکرد آن ها

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

روشهای شیمیایی جوانسازی پوست

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تاثیر تزریق فیلر ژوویدرم در لیفت و جوانسازی صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت، تشخیص و درمان زانوی پرانتزی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

فیلرها از چه موادی ساخته شده اند؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درباره تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) چه میدانید؟

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت