آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

چه کسانی به دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن در منزل نیاز دارند؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

تمام موجودات زنده برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند. اکسیژن از طریق ریه ها به بدن وارد می شود و خون اکسیژن دار را به قسمت های مختلف بدن می رساند. به صورت عمده در هوایی که ما تنفس می کنیم، 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گاز های دیگر وجود دارد. گاهی به دلیل بیماری یا عوامل دیگر، ریه های فرد به اکسیژن با خلوصی بیشتر از حالت عادی نیاز دارد، همچنین در صنایع و برخی از دستگاه ها به اکسیژن خالص نیاز است.

آنچه در این مطلب میخوانید

دستگاه اکسیژن ساز یا تغلیظ کننده اکسیژن که از تجهیزات پزشکی تنفسی می باشد، به منظور تأمین اکسیژن مورد نیاز استفاده شده و می تواند جایگزین مناسبی برای کپسول اکسیژن باشد. دستگاه اکسیژن ساز یا دستگاه اکسیژن فشرده، پرکاربردترین وسیله برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی می باشد، اکسیژن مورد نیاز بدن را تأمین می کند و با فشرده سازی مولکول های هوا، نیتروژن موجود در آن را می گیرد، غلظت اکسیژن را تا حدود بالای 90 درصد می رساند و به صورت گسترده در منزل، مراکز درمانی، بیمارستان ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های اکسیژن ساز خانگی با برق یا باتری کار می کنند و در ابعاد و اندازه های مختلف به صورت ثابت و پرتابل ساخته می شوند. اکسیژن ساز ها از ضروری ترین تجهیزات پزشکی هستند که استفاده از آن برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی الزامی است. غلیظ کننده اکسیژن، اکسیژن لازم برای بیمارانی که سطح اکسیژن خون یا SPO2 پایینی دارند را تأمین می کند، موجب تنفس راحت تر، ایجاد آرامش در بیمار و تسریع بازسازی بافت ها می شود، همچنین استفاده از آن ساده بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

اجاره دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) یکی از مهمترین درخواست هایی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. اصولاً با توجه به اینکه ریه ها بعد از مدتی بهبود پیدا میکنند و به وضعیت عادی برمیگردند، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به صورت مداوم انجام نمیشود و با توجه به قیمت خرید دستگاه ها، خرید آنها مقرون به صرفه نیست و اجاره دستگاه اکسیژن ساز به صرفه تر خواهد بود.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز (‏Oxygen Concentrator‏) یکی از تجهیزات پزشکی ‏است که کار آن کمک به تنفس بهتر، با کیفیت تر و مداوم به کسانی است که دچار بیماری های تنفسی هستند. ‏

کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن (‏Oxygen Cylinder‏) در زبان عامیانه کپسول هوا، یکی از ‏پرکاربردترین تجهیزات پزشکی خانگی و بیمارستانی است. این تجهیزات برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند ‏بسیار ضروری و حیاتی است. با توجه به اینکه امروزه بیماری های زیادی ریه و دستگاه تنفس افراد را درگیر کرده ‏و در آن اختلال ایجاد می کنند، تنها راه کمک، سیلندرهای اکسیژن است. کپسول اکسیژن تنفسی انواع مختلفی ‏دارد.

دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن

اجزا و قطعات اکسیژن ساز

این دستگاه دارای قطعات مختلفی است که هر کدام را در ادامه به صورت مختصر برای شما توضیح می دهیم:

  1. فیلترهای ورودی و خروجی: کار این قطعه این است که قبل از ورود هوا به دستگاه تمامی گرد و غبارها را بگیرید. شما باید حتماً این قطعه را هفته ای دو بار تمیز کنید و در صورت نیاز تعویض شود.
  2. نازل اکسیژن: یک لوله بسیار باریک است که اکسیژن فشرده شده وارد می شود و بعد به یک دو شاخه تبدیل شده و وارد دهان و بینی فرد می شود.
  3. سیلندرهای زئولوئیت: این سیلندر وظیفه دارد که اکسیژن خالص را تولید کند. در واقع نیتروژن و آرگون را جذب می کند و اکسیژن خالص را بر می گرداند.

شما می توانید برای آگاهی از نحوه و شرایط اجاره تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در منزل با شماره تلفن 02146015177 ، دفتر مرکزی و مدیریت موسسه خدمات پزشکی امید با شماره تلفن 91016923 - 021 ، تماس سریع 09105545790 ، و جهت پشتیبانی ، مشاوره و هماهنگی با این مرکز از طریق پیام رسانهای اینترنتی با شماره 09399545088 ارتباط برقرار نمایید.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه های اکسیژن ساز انواع و مدل های متنوعی دارند؛ اما عموماً از نظر تکنولوژی حمل به دو دسته ثابت و قابل حمل تقسیم می شوند:

از این دستگاه ها بیشتر در بیمارستان ها و خانه ها برای بیمارانی که به طور مداوم و طولانی مدت به اکسیژن تراپی نیاز دارند، استفاده می شود. دستگاه اکسیژن ساز ثابت به صورت پیوسته اکسیژن تولید می کند؛ یعنی برخلاف اکسیژن سازی در پالس های مقطعی (فاصله زمانی مشخص) هر دم و بازدم بیمار به این دستگاه بستگی دارد. دستگاه اکسیژن ساز ثابت قابلیت جابه جایی هم دارد و برخی از نمونه های آن چرخ دارند؛ اما به دلیل ابعاد و دشواری جابه جایی، به راحتی مدل های قابل حمل، نمی توانید آنها را حرکت دهید.

اکسیژن سازهای قابل حمل به نسبت مدل ثابت آن ابعاد کوچکتر و وزن کمتری دارد و معمولاً فقط به صورت پالسی (مقطعی) اکسیژن سازی می کند. وقتی شارژ دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل کم می شود، دستگاه شروع به هشداردادن می کند. این دستگاه ها باتری اضافی هم دارند که به حمل راحت تر دستگاه توسط مشتری کمک می کند. عمر باتری دستگاه در مدل های مختلف متفاوت است. مثلاً برخی از باتری ها ۱ ساعت و برخی تا ۸ ساعت هم شارژ را در خود ذخیره می کنند. اکسیژن ساز های خانگی نسبت به اکسیژن ساز های ثابت گران قیمت تر هستند.

مزایای اکسیژن ساز

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارانی که به آن نیاز دارند، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

برای بیمارانی که از آمفیزم، بیماری مزمن انسداد ریه و یا سایر بیماریهای تنفسی رنج میبرند، اکسیژن سازها یکی از تجهیزات ضروری پزشکی هستند. بیماران حاد ریوی، پونومی، آسمی، قلبی و حتی افراد سالم نیز جهت رفع خستگی روزانه میتوانند از این دستگاه استفاده کنند. زندگی بسیاری از بیماران به این دستگاه وابسته است. برای تأمین مستمر اکسیژن، در محیط خانه، برای بیماران نیازمند به اکسیژن تراپی، استفاده از این دستگاه مفید خواهد بود. پزشکان اغلب مقدار اکسیژن مورد نیاز بیمار را در نسخه مشخص میکنند. این میزان اکسیژن اغلب با واحد لیتر در دقیقه (L/M) معین میشود. بسیاری از بیماران، بسته به شرایطشان، به جز هنگام روز، در شب نیز به اکسیژن ساز نیاز دارند. در این صورت نیاز به استفاده از اکسیژن سازهای خانگی خواهد بود.

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

1- نحوه تأمین اکسیژن

همانطور که می دانید مقدار محدودی اکسیژن به شکل فشرده در کپسول های اکسیژن وجود دارد که این میزان پس از مدتی به پایان می رسد و شما مؤظف هستید تا کپسول خود را دوباره پر کنید و یا آن را تعویض نمایید؛ اما اکسیژن ساز ها هوای محیط را دریافت و فیلتر می کنند و پس از تولید اکسیژن با درجه پزشکی، آن را در خود ذخیره می نمایند؛ بنابراین اصلی ترین تفاوت این دو دستگاه در نحوه ی تأمین اکسیژن می باشد.

2- دستگاه اکسیژن ساز مانند دستگاه تهویه هوا عمل می کند.

دستگاه اکسیژن ساز پس از دریافت هوای محیط آن را فیلتر می کند و در نهایت با شکل و فرم جدیدی در خود ذخیره می نماید. در نتیجه یکی دیگر از تفاوت ها این است دستگاه اکسیژن ساز ابتدا هوا را تصفیه می کند و سپس در اختیار بیمارانی که سطح اکسیژن پایینی دارند، قرار می دهد.

3- کپسول های اکسیژن پس از مدتی نیاز به پر شدن یا تعویض دارند.

در کپسول های اکسیژن ساز مقدار محدودی اکسیژن ذخیره شده است که به مرور زمان با استنشاق شدن توسط بیمار تمام می شود. از همین رو پس از خالی شدن مخزن باید دوباره آن را پر کنید یا تعویض نمایید.

4- میزان مصرف اکسیژن

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های میان این دو دستگاه، میزان مصرف اکسیژن می باشد. کپسول های اکسیژن، اکسیژن را به یک جریان مداوم به بیمار انتقال می دهند؛ اما دستگاه های اکسیژن ساز اکسیژن را به صورت دوز-ضربانی منتقل می کند.

محاسن استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن

طرز کار دستگاه اکسیژن ساز

عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

زمانی که افراد برای خرید دستگاه اکسیژن ساز اقدام می کنند، باید با عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن ساز آشنا شوند. مسمومیت با اکسیژن یکی از عوارض اصلی استفاده از دستگاه اکسیژن ساز است. میزان غلظت اکسیژن دستگاه باید با توصیه پزشک تنظیم شود؛ زیرا درمان با اکسیژن نیاز به تخصص دارد و خودسرانه نباید اقدامی انجام داد. پزشک با توجه به آزمایشات و معالجه مورد نیاز بیمار، میزان اکسیژن مصرفی و مدت زمان استفاده از اکسیژن درمانی را مشخص می کند.
عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به دلیل استفاده طولانی مدت و نادرست از دستگاه در افراد متفاوت است. استفاده طولانی و نادرست از دستگاه اکسیژن ساز باعث خشکی ریه و مجاری تنفسی در فرد می شود. برای جلوگیری از مسمومیت با اکسیژن باید میزان خلوص اکسیژن کمتر از 50 درصد باشد. علائم نشان دهنده مسمومیت با اکسیژن شامل خستگی بدون دلیل، استرس و بیقراری، تنگی نفس، بی حسی، احساس درد در زیر جناغ است.

قیمت اجاره دستگاه اکسیژن ساز و کپسول در منزل

این دستگاه ها به صورت شبانه روزی، هفتگی یا ماهانه شامل قرارداد متفاوتی است. دستگاه اکسیژن ساز مدل های زیادی دارد که برای بیماران با نیاز های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند پس با توجه به نسخه شما یا تشخیص متخصص مشخص می شود. بعد از آن قیمت اجاره اکسیژن ساز مناسب برای بیمار شما محاسبه می شود. برای محاسبه هزینه لازم است که نسخه بیمار و سطح اکسیژن خون شخص بررسی شود و بعد از آن مدل دستگاه و قیمت آن محاسبه گردد.

قبل از انجام روشهایی مانند رینوپلاستی، بلفاروپلاستی و لیفت ابرو بهتر است آگاهی خود را نسبت به هرگونه اقدام زیبایی یا درمانی بالا ببرید و نسبت به فواید و مضرات آن مطلع شوید و از دانش و تجربه ی پزشکی جراح اطمینان کامل کسب کنید. مشاوره آنلاین به بیماران این فرصت را می دهد تا بتوانند به راحتی از مشاوره پزشکان از جمله جراحان زیبایی صورت، به طور آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره مند شوند. جلسات مشاوره رایگان آنلاین و ارزیابی های پزشکی از جمله موارد مهم در تشخیص صلاحیت شما برای انجام جراحی زیبایی می باشند. شما می توانید جهت مشاوره آنلاین با جراح زیبایی و پلاستیک صورت از طریق تماس با شماره تلفن های 02146015770 و 09399545088 اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رفتارهای نادرست استفاده کردن از صدا

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

حفظ باروری در مردان مبتلا به سرطان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

دنیای میوه های تابستانی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سکس تراپی و تاثیر آن بر روابط زناشویی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

لیفت صورت با هایفوتراپی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

برسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

عوارض کاشت ابرو

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه به آرتروز مبتلا نشویم؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت