دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

کاربرد بریس اسکولیوز در درمان انحراف ستون فقرات

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

اسکولیوز، وضعیتی است که با انحراف ستون فقرات همراه است که در آن ستون فقرات منحنی بزرگی را از یک طرف به طرف دیگر شبیه به حرف S یا حرف C تشکیل می دهد. در برخی موارد، ستون فقرات ممکن است پیچ خورده یا چرخیده شود. در موارد شدید اسکولیوز یا انحراف ستوان فقرات، منجر به درد می شود و حتی می تواند تنفس را دشوار کند. در صورت وجود یک یا چند مورد از علائم فوق بایستی جهت معاینه به پزشک مراجعه شود. اسکولیوز شدید می تواند به قلب، ریه ها، کبد و دیگر اعضای داخلی بدن فشار وارد کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تشخیص و درمان زودهنگام جهت جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با عملکرد تنفسی و قلبی عروقی اهمیت دارد. در صورت اسکولیوز شدید، بیمار می تواند از بریس های ارتوپدی (کمربند طبی) استفاده کنند تا علائم این وضعیت را کاهش دهد. بریس ها اکثر اوقات توسط پزشک متخصص تجویز و ساخته می شود، لذا فرد با مراجعه به کلینیک دکتر فروغ می تواند نسبت به تهیه آن اقدام کند.کاهش درد اسکولیوز با این روش به افراد کمک می کند تا از لگن، زانوها و سایر مفاصل خود، به طور معمول برای انجام کارهای روزمره استفاده کنند. بدون حمایت و محافظت از کمر، درد ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد و منجر به مشکلات و بیماری های دیگری در ارتباط با درد لگن و زانو شود.

چه عواملی باعث اسکولیوز می شود؟

علت اسکولیوز را اغلب نمی توان مشخص کرد. دلایل عمده ای که پزشکان می توانند تشخیص دهند، عبارت اند از:

علائم اسکولیوز

عارضه اسکولیوز باعث بروز درد نمی شود. افراد مبتلا به اسکولیوز ممکن است هیچ تغییری در ستون فقرات خود احساس نکنند؛ ولی امکان دارد در زمان پوشیدن لباس متوجه شوند که اندازه لباس برایشان مناسب نیست و یا طرز قرارگیری بدنشان در حالت مستقیم قرار ندارد. معمولاً والدین متوجه عدم تقارن بدن کودک می شوند. با ایجاد انحنا در ستون فقرات، وضعیت بدن به گونه ای تطبیق داده می شود که سر در مرکز قرار بگیرد. در نتیجه شانه ها و لگن نامتوازن به نظر می رسند و در نتیجه لباس به شکل نامناسبی بر بدن قرار می گیرد.

شایع ترین علائم اسکولیوز عبارتند از:

  1. ناهم راستایی شانه ها
  2. ناهم راستایی لگن
  3. ناهم راستایی سینه ها (در دختران) یا نوک سینه (در پسران و دختران جوان)
  4. برجستگی یا برآمدگی استخوان کتف خصوصاً در یک طرف
  5. متمایل شدن بدن به یک سمت
  6. برآمدگی دنده در یک طرف ستون فقرات که بیشتر در زمان خم شدن به جلو قابل مشاهده است.
  7. اسکولیوز به خودی خود باعث ایجاد درد نمی شود ولی انحنای ناشی از چرخش ستون فقرات می تواند باعث بروز درد از جانب عضلات، مفاصل و رباط های مرتبط شود چرا که در این حالت فشار نامتوازن بر این ساختارها وارد می شود.

تشخیص اسکولیوز

از تست خم شدن به سمت جلو (تست آدامز) جهت ارزیابی برجستگی دندان ها یا تغییرات ایجاد شده در ستون فقرات و تشخیص اسکولیوز استفاده می شود. جهت انجام این تست، بیمار به آرامی از قسمت کمر به سمت جلو خم شده و پزشک ستون فقرات را از پشت ارزیابی می کند. در همه موارد از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده نمی شود؛ چراکه این روش معمولاً بر تشخیص انحراف ستون فقرات به کار نمی رود. عدم استفاده از اشعه ایکس از قرارگیری کودکان در سنین رشد در معرض تشعشعات جلوگیری می کند. با این حال اگر علائم قابل توجه عدم تقارن و تغییرات دیگر در زمان معاینه مشاهده شوند امکان دارد جهت ارزیابی هر گونه انحراف یا چرخش در مهره ها از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده شود.

در صورت احتمال وجود عفونت، تومور یا مشکلات مرتبط با دستگاه عصبی که باعث ایجاد اسکولیوز شده اند، ممکن است از ام آر آی استفاده شود. در زمان استفاده از اشعه ایکس برای ارزیابی انحراف ستون فقرات، از روش کاب (Cobb method) جهت بررسی محل و میزان هر انحنا استفاده می شود. وجود انحنای بیش از 10 درجه نشان دهنده وجود اسکولیوز می باشد. همچنین جهت تعیین بلوغ و رشد اسکلتی یا رشد استخوان نیز ممکن است از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده شود. جهت ارزیابی پایان رشد در کودک از علامت ریسر (Risser sign) در تصاویر اشعه ایکس از استخوان های لگن استفاده می شود. به منظور کمک به روند تشخیص، میزان انحنای ستون فقرات با سطح فعالیت رشدی مقایسه می شود.

کاربرد بریس اسکولیوز

بریس اسکولیوز

بریس اسکولیوز یک پوشش پلاستیکی سفت است که در اطراف بالاتنه بسته می شود و از زیر بازوها تا باسن را پوشش می دهد. این بریس دارای بندهایی است که آن را در جای خود نگه داشته و ستون فقرات را صاف نگه می دارند. به بریس، ارتز یا کمربند طبی نیز گفته می شود. انواع مختلفی از بریس وجود دارد. متخصص ارتوپدی برای انتخاب بریس مناسب به شما کمک می کند.

کاربرد بریس اسکولیوز

بریس های کمر یا کمربندهای طبی اسکولیوز به دلایل مختلف به عنوان گزینه ای جایگزین برای جراحی کمر مؤثر هستند. عملکرد این کمربندها شامل موارد زیر می شوند:

انواع بریس اسکولیوز

بریس بوستون

بریس تجویز شده برای بیماران اسکولیوز، معمولاً بریس بوستون است. این بریس نوعی ارتز توراکولومبوساکرال (TLSO) است که معمولاً از آن به عنوان بریس های کم نمای یا زیر بغل یاد می شود. مدل های دیگری از بریس بوستون مانند CTLSO وجود دارد که یک TLSO با کشش گردن است. این موارد برای منحنی های درجه بالا واقع در ستون فقرات قفسه سینه استفاده می شود، اما به طور کلی خیلی کم استفاده می شود. بریس بوستون اندازه کوچکی دارد و دارای قطعات پلاستیکی است که به صورت کاملاً سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با بدن فرد استفاده کننده باشد.
از جلو مهاربند بوستون دقیقاً از زیر پستان شروع می شود و تا ابتدای ناحیه لگن گسترش می یابد. در پشت از زیر تیغه های شانه شروع می شود و تا پایین استخوان دنبالچه ستون فقرات ادامه می یابد و قسمت بالاتنه را پوشانده است. بریس بوستون با اعمال فشار به الگوی منحنی ستون فقرات به منظور جلوگیری از انحنای بیشتر کار می کند. این امر نواحی کمر را وادار به انعطاف پذیری» می کند، به شکم فشار می آورد و منحنی خلفی کمر را صاف می کند.

بریس ویلمینگتون

بریس ویلمینگتون یکی دیگر از متداول ترین TLSO ها است. با این حال، بر خلاف بریس بوستون، بریس ویلمینگتون به صورت کاملاً سفارشی برای افراد ساخته می شود، بر اساس گچ گرفته شده در حالی که بیمار دراز کشیده و رو به بالا است. پس از تولید گچ، نیروهای اصلاحی مخصوص منحنی نخاعی پوشنده برای تکمیل بریس اضافه می شوند. بریس ویلمینگتون به روشی مشابه ژاکت تنگ به بدن زده می شود و به دلیل عدم وجود نقاط باز و شکاف، به عنوان TLSO تمام تماسی شناخته می شود.

میلواکی بریس

بریس میلواکی ارتز اصلی سرویکو- سینه ای -کمری-ساکرال (CTLSO) است که برای افرادی که منحنی بالای توراکس آنها تشخیص داده شده است تجویز می شود. این نوع بریس اسکولیوز طراحی متمایزی دارد که برای دستکاری قسمت بالاتنه بدن فرد استفاده کننده طراحی شده است. بریس میلواکی از لگن تا گردن امتداد دارد و با کمربند پلاستیکی لگن و حلقه گردن ساخته می شود. این موارد به یک میله فلزی در جلو و عقب بریس متصل می شوند. این میله های فلزی در اصلاح اسكولیوز نقش حیاتی دارند، زیرا به كشیدن تنه كمك می کنند در حالی كه حلقه گردن سر فرد استفاده كننده را از طریق لگن در موقعیت مرکزی نگه می دارد. نوارهای فشار از نظر استراتژی بر روی میله های فلزی دارای تسمه قرار می گیرند و به شکل منحنی نخاعی استفاده کننده تراز می شوند. بریس میلواکی به عنوان اولین بریس اسکولیوز مدرن دیده می شود.

بریس بند چارلستون

بریس بند چارلستون معمول ترین بریس اسکولیوز شبانه است. دقیقاً مانند بریس ویلمینگتون، بر اساس گچ گرفته شده از تنه بیمار به صورت سفارشی ساخته و استفاده می شود. پس از تنظیم بریس، بر اساس اشعه ایکس ستون فقرات بیمار، نیروهای اصلاحی به بریس اضافه می شوند. بریس بند چارلستون به گونه ای طراحی شده است که در حالت خوابیده قرار دارد، نه هنگام بالا بودن و حرکت به اطراف. این امر به بریس اجازه می دهد تا نیروهای بیشتری اعمال کند و با توجه به اینکه سر از روی لگن متعادل باقی بماند محدود نمی شود. بریس بندی چارلستون علاوه بر اعمال نیروهای جانبی برای فشار دادن منحنی ستون فقرات به خط وسط کمر، فشار را نیز برای خم شدن و نگه داشتن ستون فقرات در حالت استاندارد و مناسب اعمال می کند. این موقعیت را می توان در شب هنگام خوابیدن و دراز کشیدن خیلی راحت تر از روزهایی که فرد مشغول انجام کارهای روزمره است، نگه داشت.

بریس پروویدانس

بریس پروویدانس همان فشار بیش از حد اصلاح کننده را در ستون فقرات اعمال می کند که بریس بندی چارلستون اعمال می کرد که فقط هنگام خوابیدن در شب و دراز کشیدن امکان پذیر است. با این حال، تفاوت اصلی با این نوع بریس اسکولیوز این است که به جای خم شدن منحنی ستون فقرات در جهت مخالف، یک شانه کمی بالا می رود تا نیروهای جانبی و چرخشی روی منحنی اعمال شود. بریس پروویدانس با هدف فشار دادن منحنی به سمت خط وسط یا حتی فراتر از آن در برخی موارد استفاده می شود.

بریس جنسینگ

بریس جنسینگ با هدف تشویق حرکت اصلاحی به جای محدود کردن حرکت مانند بریس هایی که قبلاً دیده ایم، طراحی شده است. این نوع بریس کمر فرد را در موقعیت مخالف منحنی ستون فقرات قرار می دهد.

نحوه تهیه بریس اسکولیوز در تهران

روش ساخت بریس اسکولیوز با استفاده از اسکنرها و پرینترهای سه بعدی آغاز می شود. به طور کلی تکنولوژی اسکن سه بعدی در ساخت بریس های اصلاحی ستون فقرات به صورت دقیق و مطابق با ویژگی های فرد کاربرد زیادی دارد. در واقع اسکنرهای سه بعدی در روش ساخت بریس اسکولیوز جایگزین قالب گیری سنتی از ستون فقرات به منظور تعیین نقاط فشار و ویژگی های بریس مورد نظر می باشند. مرحله ی اسکن سه بعدی شامل ارائه ی یک عکس کلی از ستون فقرات، تعیین نقاط مهم در آن و دادن پیشنهادات بهتر در فرایند طراحی و تولید بریس اصلاحی است. البته از نرم افزارهای طراحی، به منظور تعیین محل فشارها و دیگر جزییات نیز استفاده می شود. در نهایت یک فایل جامع و دقیق به پرینترهای سه بعدی ارسال می شود تا بریس اصلاحی ستون فقرات با توجه به ویژگی های ارائه شده ساخته شود.

توصیه های استفاده از بریس اسکولیوز

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مدت زمان استفاده از بریس اسکولیوز

مقدار زمانی که شما هر روز باید بریس بپوشید به چندین عامل بستگی دارد که شامل رشد شما و نوع بریسی است که شما می پوشید. معمول ترین بریس های روزانه روزی ۱۶ تا ۲۳ ساعت پوشیده می شوند.

عوارض بریس اسکولیوز

هنگام پوشیدن بریس، وجود مقداری قرمزی طبیعی است؛ اما اگر:

  1. قرمزی ظرف 30 دقیقه پس از برداشتن بریس از بین نمی رود.
  2. دچار تاول یا زخم می شوید.
  3. بثورات پوستی در زیر بریس تان ایجاد شده است.
  4. تعداد دیگری از مشکلاتی موقتی می توانند در هنگام پوشیدن بریس اتفاق بیفتند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است وقتی بریس به تن دارند، نتوانند به راحتی نفس بکشند. یا ممکن است بریس درست بعد از خوردن غذا خیلی تنگ شود.

قیمت بریس اسکولیوز

عوامل مختلفی مانند نوع و مدل بریس اصلاحی، روش ساخت بریس اسکولیوز، میزان دقت و ظرافت به کار گرفته در آن و جنس مواد مورد استفاده در تهیه ی آن شامل آلومینیوم، پلاستیک و غیره، مکانیزم پدهای فشاری و جنس بدنه که هرچه سازگاری بیشتری با پوست داشته باشد، دارای قیمت بالاتری خواهد بود و در تعیین قیمت بریس اسکولیوز تأثیرگذار خواهند بود.

برای آگاهی از علت و درمان خار پاشنه کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان ریزش مو با مزوتراپی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آیا هایفوی صورت واقعا تاثیر دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تبخال

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]

کاتاراکت يا آب مروارید

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

مهمترین مراقبتهای قبل و بعد از تزریق بوتاکس

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درمان کمبود آهن در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آیا بیوپسی خطرناک است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

مزیت جوانسازی با آر اف فرکشنال

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

عفونت قارچی بدن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت